Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voor en nadelen van een tweede hond erbij.
Moderator: moderatorteam
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
voor en nadelen van een tweede hond erbij.
Ik wil al een hele tijd een tweede hond erbij maar aangezien mijn ouders het er niet mee eens zijn omdat ze een slechte ervaring hiermee hebben gehad wil ik het nu ook nog niet. Mijn ouders moeten erallebei achter staan want ze moeten die hond ook alles geven wat hij nodig heeft als ik er niet ben. Ik ga ze ook niet overhalen want dadelijk doen ze het tegen hun wil in en dan komen ze er later achter dat het weer niet leuk is en dan moet er 1 weg dat wil ik absoluut niet!!
Maar nu wil ik toch wel eens weten wat nu de voor en nadelen zijn van een tweede hond. Ik denk zelf allemaal dat ik 1 van de twee honden achter zou stellen niet bewust maar gewoon omdat ik die liever vind en ik bedoel niet dat de andere dan niet lief is maar gewoon dat Zazoe zijn eigen achter gesteld voelt omdat er ook een ander is die aandacht wil.
Dat lijkt mij een nadeel maar als ik dan een gezin zie met twee honden dan heb ik dus zoiets oke het is eigenlijk helemaal niet.
Een groot voordeel vind ik als het goed klikt tussen de twee ze zijn nooit alleen kunnen lekker met elkaar spelen en ravotten.
Ook een nadeel lijkt mij als er 1 hond komt te overlijden wat doet de ander dan??
Dus wat zijn de voor en nadelen van een tweede hond. IK hoor graag van jullie en alle tips zijn welkom.
Maar nu wil ik toch wel eens weten wat nu de voor en nadelen zijn van een tweede hond. Ik denk zelf allemaal dat ik 1 van de twee honden achter zou stellen niet bewust maar gewoon omdat ik die liever vind en ik bedoel niet dat de andere dan niet lief is maar gewoon dat Zazoe zijn eigen achter gesteld voelt omdat er ook een ander is die aandacht wil.
Dat lijkt mij een nadeel maar als ik dan een gezin zie met twee honden dan heb ik dus zoiets oke het is eigenlijk helemaal niet.
Een groot voordeel vind ik als het goed klikt tussen de twee ze zijn nooit alleen kunnen lekker met elkaar spelen en ravotten.
Ook een nadeel lijkt mij als er 1 hond komt te overlijden wat doet de ander dan??
Dus wat zijn de voor en nadelen van een tweede hond. IK hoor graag van jullie en alle tips zijn welkom.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Voordelen zijn dat ze veel aan elkaar hebben. Een honds maatje gaat boven alles
Nadelen...Tja, alleen de kosten misschien? Maar ook dat is voor ons persoonlijk geen nadeel.
Verder zijn wij met zn tweetjes, dus nadelen qua aandacht en uitlaten zijn er niet. Aandacht krijgen ze allebei van ons beiden, en uitlaten doen we samen, ieder 1 hond

Nadelen...Tja, alleen de kosten misschien? Maar ook dat is voor ons persoonlijk geen nadeel.
Verder zijn wij met zn tweetjes, dus nadelen qua aandacht en uitlaten zijn er niet. Aandacht krijgen ze allebei van ons beiden, en uitlaten doen we samen, ieder 1 hond

- Dutchie63
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad een maatje er bij voor Maggie was heel leuk..Emma kwam als een 3 jaar oud teefje bij me voor een week als pleeghondje,maar ik kon hetniet ove ijn hart verkrijgen om haar weer af te staan..Ja vooral met haar gezondheid werd het heel duur om haar te hebben, maar ik had A gezegd, en nu zeg ik B..ze blijft gewoon bij me.
Ik zou nooit minder dan 2 honden hebben als ik het over moest doen..
Ik zou nooit minder dan 2 honden hebben als ik het over moest doen..
-
- Vaste gebruiker
Ik zou ook graag een tweede hond willen. (nu nog niet maar over een jaar ofzo) Ik heb wat dat betreft een hele redelijke man want hij wil er niets van weten. Graag zouden wij kindertjes willen waar ook de nodige aandacht naar toe moet. Ik vind dat je met je hondje (vooral in het begin) op cursus moet. Aangezien wij beide onregelmatig werken wordt het lastig om een paar vaste avonden vrij te krijgen. Nu krijg ik 1 avond vast vrij en met een tweede hond wordt dat een beetje lastig. Helaas heeft mijn man geen enkele avond de mogelijkheid om te trainen dus houdt dat een beetje op.
Natuurlijk gun ik mijn hond een maatje, dat is ook de reden dat ik er een hond bij wil, daarom ook maar regelmatig naar het park waar ze lekker met andere honden kan spelen.
Natuurlijk gun ik mijn hond een maatje, dat is ook de reden dat ik er een hond bij wil, daarom ook maar regelmatig naar het park waar ze lekker met andere honden kan spelen.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zie niet echt de nadelen van een tweede hond erbij. Integendeel, ze hebben er een speelkameraadje mee en het is makkelijker om een paar uur van huis weg te zijn, want een hond alleen thuislaten vind ik zielig(er).
Eigenlijk vind ik twee honden ideaal en het enige nadeel dat ik kan bedenken zijn de financiele consequenties. Voer, snacks, cursussen, etc. Dat tikt wel aardig aan.
Persoonlijk vond ik de overgang van 1 naar 2 honden reuze makkelijk gaan (maar dat kwam ook omdat de tweede een herplaatser was die keurig was opgevoed
). De overgang van 2 naar 3 honden vond ik veel lastiger, terwijl de komst van een 4e hond juist weer een 'makkie' was.
Eigenlijk vind ik twee honden ideaal en het enige nadeel dat ik kan bedenken zijn de financiele consequenties. Voer, snacks, cursussen, etc. Dat tikt wel aardig aan.
Persoonlijk vond ik de overgang van 1 naar 2 honden reuze makkelijk gaan (maar dat kwam ook omdat de tweede een herplaatser was die keurig was opgevoed

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
-
- Zeer actief
Het voordeel is dat je twee honden toch wat makkelijker alleen laat. Als wij nu ergens wat gaan eten, laat ik ze lekker thuis. Vroeger ging Sita wel mee. Nu denk ik dat ze het prettiger vinden om thuis lekker op de bank te hangen.Zoek stok! schreef:Je bent minder vrij met twee honden. Met 1 middelmaatje ben ik bijna overal welkom, maar met twee wordt dat toch lastiger. En het kost meer tijd als je met beide wilt trainen.
Het trainen zie ik niet als een nadeel. Ik vind het heerlijk om met beide wat te doen. Voordeel is dat Jeroen en ik het beide heel leuk vinden om iets met de honden te doen, dus wij kunnen elkaar ontlasten als het bijv door werk even niet uitkomt.
Met vakanties is het wel wat moeilijker om iets te vinden waar je met twee honden welkom bent. Dat is wat mij betreft het enige nadeel aan het hebben van 2 honden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Zeer actief
YupZoek stok! schreef:Je bent minder vrij met twee honden. Met 1 middelmaatje ben ik bijna overal welkom, maar met twee wordt dat toch lastiger. En het kost meer tijd als je met beide wilt trainen.

maar let op: we hebben NOWAY spijt van onze keuze, maar als je vraagt (en dat deed TS 'zijn er nadelen' dan is het antwoord 'ja, die zijn er' )
Suzanne
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Voordelen:
- De honden gedragen zich meer honds. Of in ieder geval dat is mij opgevallen. Met meerdere honden zie je pas dat er een roedel is
Vind ik heel leuk om te zien!
- Als ze een beetje van dezelfde leeftijd zijn (bij ons niet het geval) kunnen ze met elkaar spelen
- Alleen laten is makkelijker met twee honden (die met elkaar overweg kunnen).
- De oudste kan goed helpen met opvoeden
- Tis gewoon gezellig
Nadelen:
- Inderdaad de kosten. Vooral hondenbelasting word een stuk duurder voor een tweede hond.
- Je loopt het risico dat ze niet met elkaar overweg kunnen en dan heb je wel een heel groot probleem
- Ook weer veel training voor hond #1 om bijvoorbeeld met beide honden tegelijk aan de riem te lopen zonder dat ze elkaar lastig vallen.
Ik moet zeggen dat ik geen voorkeur heb voor 1 van mijn honden. Ze zijn dan ook totaal verschillend. Nora is al oud maar en echt knuffeldier en heel rustig. Nilo is jong en druk, en moet nog veel leren. Zo is het leuk om met Nilo op pad te gaan en van alles gaan oefenen, maar het is ook heerlijk om daarna met een super rustige hond te lopen die dat allemaal al kan
- De honden gedragen zich meer honds. Of in ieder geval dat is mij opgevallen. Met meerdere honden zie je pas dat er een roedel is

- Als ze een beetje van dezelfde leeftijd zijn (bij ons niet het geval) kunnen ze met elkaar spelen
- Alleen laten is makkelijker met twee honden (die met elkaar overweg kunnen).
- De oudste kan goed helpen met opvoeden
- Tis gewoon gezellig

Nadelen:
- Inderdaad de kosten. Vooral hondenbelasting word een stuk duurder voor een tweede hond.
- Je loopt het risico dat ze niet met elkaar overweg kunnen en dan heb je wel een heel groot probleem
- Ook weer veel training voor hond #1 om bijvoorbeeld met beide honden tegelijk aan de riem te lopen zonder dat ze elkaar lastig vallen.
Ik moet zeggen dat ik geen voorkeur heb voor 1 van mijn honden. Ze zijn dan ook totaal verschillend. Nora is al oud maar en echt knuffeldier en heel rustig. Nilo is jong en druk, en moet nog veel leren. Zo is het leuk om met Nilo op pad te gaan en van alles gaan oefenen, maar het is ook heerlijk om daarna met een super rustige hond te lopen die dat allemaal al kan

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Voor mij vallen de nadelen (wat meer kosten, iets meer moeite wanneer je bijv. een vakantiehuis wilt huren) helemaal weg tegen de voordelen.
Twee honden hebben is echt dubbel zo veel genieten. De interactie die er is, het met (en aan) elkaar optrekken, het samen spelen en het feit dat ze altijd een hondenmaatje om zich heen hebben.
Als het even kan zal ik wel altijd twee honden hebben, vind het echt veel leuker (en mijn honden ook!
).
Twee honden hebben is echt dubbel zo veel genieten. De interactie die er is, het met (en aan) elkaar optrekken, het samen spelen en het feit dat ze altijd een hondenmaatje om zich heen hebben.
Als het even kan zal ik wel altijd twee honden hebben, vind het echt veel leuker (en mijn honden ook!

- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
Voordelen vind ik toch wel dat onze 1e hond nu een maatje heeft (als mens kun je dit niet vervangen) en wij ze ook makkelijker alleen thuis laten omdat ze altijd elkaar nog hebben.
Daarnaast vinden wij het natuurlijk ontzettend gezellig om 2 honden om ons heen te hebben.
Nadelen kunnen zijn, het financiele plaatje, dat de honden niet meer overal mee naar toe kunnen, vakantiehuisjes boeken.
Maar voor ons wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen...
Daarnaast vinden wij het natuurlijk ontzettend gezellig om 2 honden om ons heen te hebben.
Nadelen kunnen zijn, het financiele plaatje, dat de honden niet meer overal mee naar toe kunnen, vakantiehuisjes boeken.
Maar voor ons wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen...
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie

- Moos
- Zeer actief
Ik vind de voordelen ook veel zwaarder wegen dan eventuele nadelen, daarom is er na het overlijden van Moos ook weer een hond bijgekomen.
Dat ze wat aan elkaar hebben vind ik heel belangrijk. Saar geniet nu weer tijdens het wandelen omdat ze een speel/ren en snuffelmaatje heeft. In haar eentje hobbelde ze maar wat achter me aan.
Uiteraard verschil dat ook wel weer per hond
Moos in zijn eentje had het ook echt wel naar zijn zin tijdens wandelingen.
Twee neem je wellicht minder makkelijk mee, alhoewel dat ook wel aan het formaat en karakter ligt. Saar is zo klein en zo rustig die telt amper als extra erbij qua meenemen bijvoorbeeld
Wat je aandacht verdelen betreft, het is meer iets van wennen denk ik ook. In het begin moet je een beetje een gevoelsmatige weg vinden in beide honden voor je gevoel genoeg aandacht geven. Ze beiden genoeg aandacht geven is namelijk helemaal niet zo moelijk, maar als je een beetje een mieperd bent (zoals ik) is dat gevoelsmatig wel iets waar je even je weg in moet vinden.
Dat ze wat aan elkaar hebben vind ik heel belangrijk. Saar geniet nu weer tijdens het wandelen omdat ze een speel/ren en snuffelmaatje heeft. In haar eentje hobbelde ze maar wat achter me aan.
Uiteraard verschil dat ook wel weer per hond

Twee neem je wellicht minder makkelijk mee, alhoewel dat ook wel aan het formaat en karakter ligt. Saar is zo klein en zo rustig die telt amper als extra erbij qua meenemen bijvoorbeeld

Wat je aandacht verdelen betreft, het is meer iets van wennen denk ik ook. In het begin moet je een beetje een gevoelsmatige weg vinden in beide honden voor je gevoel genoeg aandacht geven. Ze beiden genoeg aandacht geven is namelijk helemaal niet zo moelijk, maar als je een beetje een mieperd bent (zoals ik) is dat gevoelsmatig wel iets waar je even je weg in moet vinden.

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Het wordt eentonig maar ook ik vind de voordelen veel zwaarder wegen dan de nadelen.
De extra kosten valt op zich wel mee. Het trainen met twee honden idem.
Ze hebben altijd gezelschap van elkaar, spelen ook veel. Merk ook dat ik ze makkelijker alleen thuis laat. Het is inderdaad iets moeilijker om een camping te vinden waar je met twee of meer honden op mag maar ook dit is erg goed te doen.
Ik wil nooit meer 1 hond alleen. Heb Pardoes 6 jaar alleen gehad maar heb hem helemaal op zien bloeien bij de komst van Harley
De extra kosten valt op zich wel mee. Het trainen met twee honden idem.
Ze hebben altijd gezelschap van elkaar, spelen ook veel. Merk ook dat ik ze makkelijker alleen thuis laat. Het is inderdaad iets moeilijker om een camping te vinden waar je met twee of meer honden op mag maar ook dit is erg goed te doen.
Ik wil nooit meer 1 hond alleen. Heb Pardoes 6 jaar alleen gehad maar heb hem helemaal op zien bloeien bij de komst van Harley
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
De kosten en het trainen daar gaat het mij ook niet om want als je hem hebt wil je alles voor hem kopen en word 1 van de twee onverwachts ziek zullen we er alles voor betalen hem beter te maken.
HEt trainen dat vind ik gewoon super leuk om te doen dus dat is al helemaal geen punt maar het enige waar ik dus mee zat is dat ik bang ben dat Zazoe zijn eigen achter gesteld zou voelen.
En misschien is dat alleen mijn eigen gevoel maar toch..
En daarbij komt ik zit er zelf wel aan te denken maar mijn ouders willen het absoluut niet want die hebben twee vechtende honden gehad en dat heeft zon nare indruk achter gelaten dat ze nooit meer twee honden zouden willen dus dat is ook wel jammer.
HEt trainen dat vind ik gewoon super leuk om te doen dus dat is al helemaal geen punt maar het enige waar ik dus mee zat is dat ik bang ben dat Zazoe zijn eigen achter gesteld zou voelen.
En misschien is dat alleen mijn eigen gevoel maar toch..
En daarbij komt ik zit er zelf wel aan te denken maar mijn ouders willen het absoluut niet want die hebben twee vechtende honden gehad en dat heeft zon nare indruk achter gelaten dat ze nooit meer twee honden zouden willen dus dat is ook wel jammer.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Natuurlijk heeft het hebben van 2 honden ontzettend veel voordelen, ik zou het best wel willen, maar ik vind 2 honden ook ontzettend onpraktisch (in mijn situatie dan
):
* ik heb zelf geen auto, met 1 hond met iemand meerijden is bijna nooit een probleem, met 2 wordt dat al moeilijker
* met 1 hond in de metro/bus/tram of trein gaat prima, met 2 honden wordt ook dit minder makkelijk
* met 1 hond naast de fiets is makkelijk en veilig fietsen, ook dit wordt met 2 heus moeilijker
* een oppas zoeken voor 1 hond gaat altijd wel, 2 honden is toch belastender voor bijvoorbeeld de buren
Eventueel extra cursus, de hogere hondenbelasting, de extra verzekering zijn totaal geen probleem maar toch in de praktijk => maar nee, ik houd het er bij 1.

* ik heb zelf geen auto, met 1 hond met iemand meerijden is bijna nooit een probleem, met 2 wordt dat al moeilijker
* met 1 hond in de metro/bus/tram of trein gaat prima, met 2 honden wordt ook dit minder makkelijk
* met 1 hond naast de fiets is makkelijk en veilig fietsen, ook dit wordt met 2 heus moeilijker
* een oppas zoeken voor 1 hond gaat altijd wel, 2 honden is toch belastender voor bijvoorbeeld de buren
Eventueel extra cursus, de hogere hondenbelasting, de extra verzekering zijn totaal geen probleem maar toch in de praktijk => maar nee, ik houd het er bij 1.

- Moos
- Zeer actief
Met een kleintje erbij heb je die 'problemen' nietKaiou schreef:Natuurlijk heeft het hebben van 2 honden ontzettend veel voordelen, ik zou het best wel willen, maar ik vind 2 honden ook ontzettend onpraktisch (in mijn situatie dan):

Saar gaat op schoot in de auto, op schoot in de bus/trein/tram en als ik later met Vera ga fietsen gaat zij achterop in het mandje.

- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Klopt, daar heb je misschien wel gelijk in, maar, en dat is echt niet rot bedoeldMoos schreef:Met een kleintje erbij heb je die 'problemen' nietKaiou schreef:Natuurlijk heeft het hebben van 2 honden ontzettend veel voordelen, ik zou het best wel willen, maar ik vind 2 honden ook ontzettend onpraktisch (in mijn situatie dan):
Eventueel extra cursus, de hogere hondenbelasting, de extra verzekering zijn totaal geen probleem maar toch in de praktijk => maar nee, ik houd het er bij 1.(maar dan moet je wel maar net een kleintje erbij willen natuurlijk
).
Saar gaat op schoot in de auto, op schoot in de bus/trein/tram en als ik later met Vera ga fietsen gaat zij achterop in het mandje.

-
- Actief
- Contacteer:
Hier ook veel meer voordelen als nadelen. Tja het kost meer geld en tijd maar als je dat hebt zie ik het niet echt meer als een nadeel.
En als ik zie hoe heerlijk ze hier samen spelen en ook vaak heerlijk tegen elkaar aan liggen te slapen dan willen we nooit meer 1 hond alleen.
En als ik zie hoe heerlijk ze hier samen spelen en ook vaak heerlijk tegen elkaar aan liggen te slapen dan willen we nooit meer 1 hond alleen.

Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
Tja, twee is heel anders dan één en of er meer voordelen dan nadelen zijn? Dat ligt aan welke honden het zijn, hoe ze het met elkaar kunnen vinden enz.
Hier zou ik heel graag een tweede hond erbij willen. De voordelen hier zouden zijn: boris wordt wat meer ontlast waardoor hij beter uit de voeten zou kunnen (nu wordt hij weleens overbelast doordat we beiden denken dat hij meer aan kan dan dat hij werkelijk kan door zijn HD). Boris zou verder ook een maatje hebben. Dag en nacht zodat hij bijna nooit meer helemaal alleen zou zijn. Ik zou zelf kunnen gaan trainen wat ik al jaren wil maar steeds niet kan (eerst zelf nog geen rijbewijs en dus geen vervoer en daarna geen geschikte honden), Nog meer hondenleven om me heen enz.
De grootste nadelen: veel meer rommel in huis en met mijn huisstofmijt allergie betekend dat heel veel schoonmaken. De voer kosten gaan dan aanzienlijk omhoog er gaat dan flink getraind worden wat ook weer veel geld kost (ben nog maar student). Dubbele ent kosten, hogere hondenbelasting enz.
Ook ben je met twee honden vaak overal minder welkom.
Maar ik zou dolgraag hier twee honden willen hebben alleen mag het nog niet van mijn ouders. Ik moet in elk geval tot december wachten want dan is (hoop ik) mijn opleiding af en kan ik werk gaan zoeken. Zodra ik weet waar ik ga werken en weet of het mogelijk is dan een hond te houden dan zou er wel één bij mogen komen
Hier zou ik heel graag een tweede hond erbij willen. De voordelen hier zouden zijn: boris wordt wat meer ontlast waardoor hij beter uit de voeten zou kunnen (nu wordt hij weleens overbelast doordat we beiden denken dat hij meer aan kan dan dat hij werkelijk kan door zijn HD). Boris zou verder ook een maatje hebben. Dag en nacht zodat hij bijna nooit meer helemaal alleen zou zijn. Ik zou zelf kunnen gaan trainen wat ik al jaren wil maar steeds niet kan (eerst zelf nog geen rijbewijs en dus geen vervoer en daarna geen geschikte honden), Nog meer hondenleven om me heen enz.
De grootste nadelen: veel meer rommel in huis en met mijn huisstofmijt allergie betekend dat heel veel schoonmaken. De voer kosten gaan dan aanzienlijk omhoog er gaat dan flink getraind worden wat ook weer veel geld kost (ben nog maar student). Dubbele ent kosten, hogere hondenbelasting enz.
Ook ben je met twee honden vaak overal minder welkom.
Maar ik zou dolgraag hier twee honden willen hebben alleen mag het nog niet van mijn ouders. Ik moet in elk geval tot december wachten want dan is (hoop ik) mijn opleiding af en kan ik werk gaan zoeken. Zodra ik weet waar ik ga werken en weet of het mogelijk is dan een hond te houden dan zou er wel één bij mogen komen

- balls & bones
- Actief
Wij hadden eerst een brave oude bouv en puber en dan ging allemaal lekker soepel maar nu dus een van 2 jaar en een pup van een paar maanden en het is geweldig gezellig, en zou het er niet om laten maar de dingen waar ik tegen aanliep:
-tjsonge jonge, het duurde 2 maanden voor ik met twee van die malloten aan de lijn kon wandelen zonder dat ze mij en zichzelf in elkaar knoopte..
-als er een reageert op een hond dan doet de ander dat meteen x2.
-als je er een vertelt dat kuilen graven in de tuin niet mag...dan maakt de ander die kuil achter je rug om even wat groter.
-wegsluiten met eten omdat er anders hond op het menu komt.
-samen bij de dokter was erg leuk maar niet practisch.
-Vlooiendruppels terwijl ze dat liever niet mogen binnenkrijgen... als er niet gespeeld wordt wordt er regelmatig gewassen.
-samen de katten opdrijven is leuker dan alleen.
-de pup moet ook leren alleen te blijven in zijn eentje.
-de pup spreekt honds, de volwassen hond spreekt ook honds, ik spreek nederlands, de pup spreekt geen nederlands... pup reageert dus altijd eerst op hond en dan pas op mij. Met sommige punten kan hond goed helpen met de opvoeding maar het heeft soms ook wel nadelen.
maar toch is twee leuker
-tjsonge jonge, het duurde 2 maanden voor ik met twee van die malloten aan de lijn kon wandelen zonder dat ze mij en zichzelf in elkaar knoopte..
-als er een reageert op een hond dan doet de ander dat meteen x2.
-als je er een vertelt dat kuilen graven in de tuin niet mag...dan maakt de ander die kuil achter je rug om even wat groter.
-wegsluiten met eten omdat er anders hond op het menu komt.
-samen bij de dokter was erg leuk maar niet practisch.
-Vlooiendruppels terwijl ze dat liever niet mogen binnenkrijgen... als er niet gespeeld wordt wordt er regelmatig gewassen.
-samen de katten opdrijven is leuker dan alleen.
-de pup moet ook leren alleen te blijven in zijn eentje.
-de pup spreekt honds, de volwassen hond spreekt ook honds, ik spreek nederlands, de pup spreekt geen nederlands... pup reageert dus altijd eerst op hond en dan pas op mij. Met sommige punten kan hond goed helpen met de opvoeding maar het heeft soms ook wel nadelen.
maar toch is twee leuker

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Dat ligt er een beetje aan hoe je het treft denk ik.Toen Falco bij Bruno kwam vond ik het drie keer zoveel werk omdat ze de hele dag samen stoeiden en bovendien was Falco een nogal bewerkelijke hond toen hij jong was.
Toen Tomas kwam was Bruno al op leeftijd en zoals bij bijna alles wat Tomas doet vloeide hij er naadloos tussen
De honden die we vroeger thuis hadden liepen vaak buiten in een grote tuin dus daar hadden we ook geen extra werk mee.
Tja de kosten zijn natuurlijk wel dubbel en je kunt niet meer zo snel iemand vragen je hond uit te laten.Op visite gaan doe je ook niet meer met twee, tenminste ik niet.Ze nemen veel van elkaar over, ook de negatieve dingen.Maar ik hoop zolang mogelijk twee honden te kunnen en mogen hebben, ik vind het heerlijk!
Toen Tomas kwam was Bruno al op leeftijd en zoals bij bijna alles wat Tomas doet vloeide hij er naadloos tussen

De honden die we vroeger thuis hadden liepen vaak buiten in een grote tuin dus daar hadden we ook geen extra werk mee.
Tja de kosten zijn natuurlijk wel dubbel en je kunt niet meer zo snel iemand vragen je hond uit te laten.Op visite gaan doe je ook niet meer met twee, tenminste ik niet.Ze nemen veel van elkaar over, ook de negatieve dingen.Maar ik hoop zolang mogelijk twee honden te kunnen en mogen hebben, ik vind het heerlijk!
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik mijn man zo gek kan krijgen wil ik er ook graag een tweede bij als Fellow een jaar of 3 á 4 is, wel weer een sheltiereu, maar een andere kleur, bleu merle. Het lijkt mij voor Fellow veel gezelliger, bijna nooit meer alleen en altijd iemand om mee te spelen.
Een extra hond om mee te trainen, heel leuk. Al moeten ze leren dat ze soms ook alleen thuis blijven, dat is denk ik best moeilijk. Het enige wat mij tegen zou kunnen houden is dat we het op dat moment niet financieël kunnen trekken.
Wat is volgens jullie de ideale leeftijd of hangt dat van jezelf en je hond af?
Het lijkt mij (als leek, heb nooit twee honden tegelijk gehad) verstandig om eerst te zorgen dat de eerste hond helemaal "klaar" is met de opvoeding die jij wilt.
Groetjes, Noëlle.
Een extra hond om mee te trainen, heel leuk. Al moeten ze leren dat ze soms ook alleen thuis blijven, dat is denk ik best moeilijk. Het enige wat mij tegen zou kunnen houden is dat we het op dat moment niet financieël kunnen trekken.
Wat is volgens jullie de ideale leeftijd of hangt dat van jezelf en je hond af?
Het lijkt mij (als leek, heb nooit twee honden tegelijk gehad) verstandig om eerst te zorgen dat de eerste hond helemaal "klaar" is met de opvoeding die jij wilt.
Groetjes, Noëlle.
-
- Zeer actief
Hier ben ik het mee eens; ik zou zelf ervoor kiezen om niet een hond erbij te nemen als de ander jonger is dan 1 / 1,5 jaar, maar het hangt van het ras af. Soms is het ook belangrijk, zeker als je voor eenherplaatser gaat, dat het leeftijdsverschil tussen de honden groot genoeg is!Noële schreef: Wat is volgens jullie de ideale leeftijd of hangt dat van jezelf en je hond af?
Groetjes, Noëlle.
Suzanne
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Om te beginnen verstandig dat je niet gaat zeuren bij je ouders
Jou tijd komt heus nog wel.
En twee honden? Ik roep altijd dat ik nooit geen hond meer alleen wil.
Ze hebben altijd elkaar, een maatje die gewoon goed hun taal begrijpt. Wij doen ons best, maar kunnen het nooit zo als een hondenmaatje.
En voortrekken... nee. Aandacht geven gaat ook gewoon vanzelf. Je hebt met iedere hond een andere band. De één zal je misschien meer aanspreken, maar dat wil niet zeggen dat je niet van al je honden evenveel houdt.
Oké, als er één aandacht krijgt hier dan komt de ander ook wel bedelen, maar ook dat gaat allemaal vanzelf hoe je ermee om gaat. Ze krijgen allebei genoeg aandacht hier in huis. (Kelly zit buiten, is een ander verhaal)
De nadelen... dat vind ik idd de kosten, maar dat weet je van te voren. Verder vind ik het persoonlijk geen nadelen hebben.
Hier is Spike erbij gekomen toen Daisy 1,5 was. Had ik eerst Spike gehad had ik langer gewacht. Ligt er helemaal aan hoe de hond zelf is. Daisy luisterde met 1,5 al heel netjes, wist wat wel en niet kon.

En twee honden? Ik roep altijd dat ik nooit geen hond meer alleen wil.
Ze hebben altijd elkaar, een maatje die gewoon goed hun taal begrijpt. Wij doen ons best, maar kunnen het nooit zo als een hondenmaatje.
En voortrekken... nee. Aandacht geven gaat ook gewoon vanzelf. Je hebt met iedere hond een andere band. De één zal je misschien meer aanspreken, maar dat wil niet zeggen dat je niet van al je honden evenveel houdt.
Oké, als er één aandacht krijgt hier dan komt de ander ook wel bedelen, maar ook dat gaat allemaal vanzelf hoe je ermee om gaat. Ze krijgen allebei genoeg aandacht hier in huis. (Kelly zit buiten, is een ander verhaal)
De nadelen... dat vind ik idd de kosten, maar dat weet je van te voren. Verder vind ik het persoonlijk geen nadelen hebben.
Hier is Spike erbij gekomen toen Daisy 1,5 was. Had ik eerst Spike gehad had ik langer gewacht. Ligt er helemaal aan hoe de hond zelf is. Daisy luisterde met 1,5 al heel netjes, wist wat wel en niet kon.
- scooby1
- Zeer actief
- Contacteer:
het voordeel toen wij Spike erbij namen, was dat Scooby in haar gedrag er vooruitgegaan is. ze is veel liever geworden (ook met andere honden), aanhankelijker
ook samen spelen is veel leuker
nadeel zijn mss de kosten: op vakantie met 2 is moeilijker,
als ze naar een pension gaan is veel duurder, meer eten
ook de grote van je auto is belangrijker. met 2 grote in een klein autootje past niet echt(zeker niet als er nog kids of andere mensen in moeten)
ook samen spelen is veel leuker
nadeel zijn mss de kosten: op vakantie met 2 is moeilijker,
als ze naar een pension gaan is veel duurder, meer eten
ook de grote van je auto is belangrijker. met 2 grote in een klein autootje past niet echt(zeker niet als er nog kids of andere mensen in moeten)
ik ken geen nadelen aan het hebben van 2 honden.
Ja, kosten, maar als dat al een probleem bij voorbaat is moet je er niet eens over denken.
Ik heb er nu 3, op vakantie met de honden gaan wij niet, maar ik heb voor twee weken in de zomer een goede betrouwbare huis/honden/ dieren oppas, te weten mijn moeder.
Ja, kosten, maar als dat al een probleem bij voorbaat is moet je er niet eens over denken.
Ik heb er nu 3, op vakantie met de honden gaan wij niet, maar ik heb voor twee weken in de zomer een goede betrouwbare huis/honden/ dieren oppas, te weten mijn moeder.
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Het is dubbel zo duur, maar verder hebben wij hier echt geen nadelen aan ondervonden. Onze malamute fleurde helemaal op nu ze een soortgenoot bij had.
Voor mij vanaf nu altijd 2 honden denk ik. Wij hebben er nu 3, maar dat vind ik eigenlijk te veel. Op dit moment is 3 ideaal omdat 1 hond mee op kot gaat volgend jaar, en om nog andere redenen maar ga ik nu niet helemaal over uitwijden.
Twee vind ik het ideale aantal.
Voor mij vanaf nu altijd 2 honden denk ik. Wij hebben er nu 3, maar dat vind ik eigenlijk te veel. Op dit moment is 3 ideaal omdat 1 hond mee op kot gaat volgend jaar, en om nog andere redenen maar ga ik nu niet helemaal over uitwijden.

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wil niet anders meer. Als ik hier zo hoeveel ze aan elkaar hebben, daar kan ik als mens niet tegenop. Ze vinden het trouwens allemaal ook helemaal geweldig om alleen mee te mogen. Maar zaken als voortrekken of dat de ander zich achtergesteld voelt heb ik nooit gehad, gewoon omdat ze zo veel aan elkaar hebben.
Het is wel wat duurder ja en je bent meer tijd kwijt met trainen (als je tenminste een hond neemt die dat ook graag wil). Problemen met meenemen heb ik nooit meer gehad dan met één hond, maar twee kleintjes is denk ik wel anders dan twee grote honden.
Het is wel wat duurder ja en je bent meer tijd kwijt met trainen (als je tenminste een hond neemt die dat ook graag wil). Problemen met meenemen heb ik nooit meer gehad dan met één hond, maar twee kleintjes is denk ik wel anders dan twee grote honden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Trippell schreef:Het is dubbel zo duur, maar verder hebben wij hier echt geen nadelen aan ondervonden. Onze malamute fleurde helemaal op nu ze een soortgenoot bij had.

(wij hebben de ruimte dat scheelt een hoop, en dat geldt niet voor iedereen. )