Qua training heb ik alleen ervaring met een kynologische duitse herder... Tuana (teef) is met trainen totaal geen pieperd, alleen als het te lang duurt voordat ze het veld op mag als er pakwerk is (als ik aan de kant sta met haar te wachten) tijdens het trainen zelf, piept ze nooit...
Thuis piept ze alleen als er mensen komen en ze zit in de bench, want het is haar visite

Verder is ze sociaal naar mensen, iedereen vind ze leuk.. Naar andere honden is het wisselend, sommige honden geen probleem, maar andere weer wel.. Ligt ook erg aan het karater van de andere hond.. een onderdanig hondje moet ze niks van hebben, een dominante hond gaat prima..
mijn vriend heeft een mechelse herder.. sinds kort wonen we samen, dus ook hem zie ik nu elke dag..
trainen ging met hem wel, alleen pakwerk vond hij niet leuk, stond maar een beetje om zich heen te kijken

en blaffen ho maar..
in huis is hij hyper de pieper, maar ik moet zeggen hij is nog maar 1,5 jaar..
vreemde mensen moet hij niks van hebben, todat wij zeggen dat het goed is.. dan wil hij het liefst op schoot.. maar als je binnen komt zonder dat wij het weten, dan word hij link.. gelukkig nooit wat gebeurd, en mensen kunnen alleen bij ons via de voordeur naar binnen

achterom zit altijd op slot..
met andere honden gaat het goed, zolang de andere niks doet.. hij heeft 1x een hond gebeten.. hij zat te poepen (zat aan de lijn, aanlijn plicht) en ineens uit het niets sprong er een hond boven op hem.. hij gaf een piep en greep hem.. los laten was ff moeilijk voor hem.. zover ik kon inschatten deed het hem dus gewoon zeer, en uit reactie greep hij.. toen hij los had deed hij ook niks meer.. daarna nooit meer wat gedaan...
nu Tuana loops is moeten we alleen oppassen met andere grote reuen, want Tuana is zijn teef...
Beide zijn naar kinderen heel erg sociaal.. Rocky is opgegroeid met de kleine van mijn vriend zijn zus.. die kwam regelmatig over de vloer bij zijn ouders.. rocky was net 12 weken, en die kleine ook..
nadeel is alleen omdat hij nogal lomp is, en nu die kleine loopt dat hij haar nog wel eens omver wil lopen..
Tuana vind die kleine ook helemaal geweldig, lag altijd bij de box en dan net haar neusje naar binnen..
moet ik wel zeggen dat we er altijd bij waren, als we zagen dat die kleine wat wilde doen (aaien, maar dan een btje trekken zeg maar) we gelijk ingrepen en zeiden tegen haar, nee mag niet, lief aaien.. en dan ging ze lief aaien.. die kleine is ook honden gewend, en heeft een hond thuis..
Tuana is in huis makkelijker dan Rocky.. Rocky gaat niet snel liggen als hij los loopt, en zeker niet als mijn vriend slaapt (nachtdienst) of aan het werk is.. gaat nu wel steeds beter..
Tuana gaat gewoon rustig liggen..
Tuana is ook totaal geen sloper, en Rocky daarin tegen wel.. Die jat echt alles, als je even niet oplet.. Even naar de wc en hij heeft weer wat (niet elke keer, maar wel zo nu en dan)
Verder zijn het allebei schatten van beesten