Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
paraveterinair..
Moderator: moderatorteam
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
paraveterinair..
Ik vraag me af wie er nu bezig is met deze opleiding of wie hem al heeft gehad?
IK ben er nu zelf mee bezig en zit in de derde dit jaar ga ik wel over maar ben bang dat het volgend jaar nog moeilijker word!! Ik vind het verder wel hartstikke leuk om te doen en het is echt super leerzaam.
Wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie leuk en minder leuk??
En dan wil ik ook nog weten waar je de opleiding doet:P
IK ben er nu zelf mee bezig en zit in de derde dit jaar ga ik wel over maar ben bang dat het volgend jaar nog moeilijker word!! Ik vind het verder wel hartstikke leuk om te doen en het is echt super leerzaam.
Wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie leuk en minder leuk??
En dan wil ik ook nog weten waar je de opleiding doet:P
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ikke!
Ben met mijn eerste jaar bezig en die volg ik op het AOC Oost in Enschede. Het is een erg leuke opleiding, ik zie er alleen een tikkeltje tegen op om volgens jaar in een dierenarts praktijk stage te lopen
Heb je toch meer met die mensen te maken die bijvoorbeeld hun hond in moeten laten slapen. Maar we zullen zien
Ik doe mijn Pvb (proeve van bekwaam) pas na de vakantie omdat ik van mijzelf vind dat ik er nog niet helemaal aan toe ben.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hummer
- Actief
Ik heb de vierjarige opleiding dierenzorg gedaan op het wellantcollege in Dordrecht. Ik heb toen in 2 jaar tijd de opleiding paraveterinaire erbij gedaan. de opleiding werd gegeven door Essay.
Ik vond het een leuke opleiding en heb mijn stage voornamelijk bij dierenkliniek drechtstreek gelopen in Dordrecht.
Ik vond het dierenarts assistente toch hard werken voor heel weinig geld en ben dan ook hierna nog SPH gaan doen voor 4 jaar.
In de toekomst zou ik ooit nog wel eens willen gaan werken met de dieren, maar dan op het moment dat ik niet echtmeer hoef te werken om mijzelf te onderhouden.
Veel succes met je studie
Ik vond het een leuke opleiding en heb mijn stage voornamelijk bij dierenkliniek drechtstreek gelopen in Dordrecht.
Ik vond het dierenarts assistente toch hard werken voor heel weinig geld en ben dan ook hierna nog SPH gaan doen voor 4 jaar.
In de toekomst zou ik ooit nog wel eens willen gaan werken met de dieren, maar dan op het moment dat ik niet echtmeer hoef te werken om mijzelf te onderhouden.
Een hond is leuk, maar een Welsh corgi cardigan is het einde!!
- Ilse78
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ik heb de opleiding afgerond en beninmiddels bijna 5 jaar werkzaam in een DA praktijk.
Ik heb de opleiding naast mijn vorige baan gevolgt in de avonduren via de LOI.
Best pittig, helemaal omat ik meer van de praktijk ben en niet zo goed met boeken haha.
Examen viel me best tegen, maar nu je het eenmaal in de praktijk brengt word er ineens een heleboel duidelijk
En inderdaad, voor het werk dat je moet doen is het loon niet erg ruim.
Maar ik vind plezier in mijn werk belangrijker dan een vet loon.
Ook ik dacht niet goed te kunnen tegen de dieren die ingslapen zullen worden. Echter dit gebeurd natuurlijk alleen als er geen andere oplossing meer is. Natuurlijk blijft het moelijk. Maar in de meeste gevallen kun je je er van "afsluiten" . Makkelijk word het niet. Maar het hoort er wel bij.
Ik vind het een heerlijk beroep en zou niet anders mee willen!
Ik heb de opleiding naast mijn vorige baan gevolgt in de avonduren via de LOI.
Best pittig, helemaal omat ik meer van de praktijk ben en niet zo goed met boeken haha.
Examen viel me best tegen, maar nu je het eenmaal in de praktijk brengt word er ineens een heleboel duidelijk

En inderdaad, voor het werk dat je moet doen is het loon niet erg ruim.
Maar ik vind plezier in mijn werk belangrijker dan een vet loon.
Ook ik dacht niet goed te kunnen tegen de dieren die ingslapen zullen worden. Echter dit gebeurd natuurlijk alleen als er geen andere oplossing meer is. Natuurlijk blijft het moelijk. Maar in de meeste gevallen kun je je er van "afsluiten" . Makkelijk word het niet. Maar het hoort er wel bij.
Ik vind het een heerlijk beroep en zou niet anders mee willen!
Groetjes,
Ilse, Darell & Kani
Ilse, Darell & Kani
- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Contacteer:
Ik heb hem gedaan op het Groenhorst in Barneveld. Zodra je gaat stage lopen wordt alles juist veel makkelijker. Je gaat dingen herkennen en ermee bezig. De theorie is dan beter te begrijpen en te leren.
In twee jaar heb ik hem gehaald. Ik doe er nu niets meer mee, helaas.
In twee jaar heb ik hem gehaald. Ik doe er nu niets meer mee, helaas.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
"Exclusief voor hond en paard"
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Ik heb de opleiding zo'n 6 jaar geleden gedaan op AOC Terra in Meppel. Het was voor het eerst dat het daar kon en ik heb de opleiding in een jaar gedaan.
Het was erg leuk, vooral stage was erg leuk. Tuurlijk maak je mindere dingen mee zoals dieren die ingeslapen worden, mishandeling, vergiftiging en noem maar op. Maar je maakt ook leuke dingen mee zoals geboortes en dieren die na een ernstige ziekte er toch bovenop komen.
Ik heb er na de opleiding eigenlijk niks meer mee gedaan, maar nu met de eigen zaak kom je nog wel eens dingen tegen die handig zijn.
Het was erg leuk, vooral stage was erg leuk. Tuurlijk maak je mindere dingen mee zoals dieren die ingeslapen worden, mishandeling, vergiftiging en noem maar op. Maar je maakt ook leuke dingen mee zoals geboortes en dieren die na een ernstige ziekte er toch bovenop komen.
Ik heb er na de opleiding eigenlijk niks meer mee gedaan, maar nu met de eigen zaak kom je nog wel eens dingen tegen die handig zijn.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- Hutch
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ook ik heb de opleinding gevolgd in Barneveld.
Is nu een jaar of 4 geleden. Heb de Havo-instroom gedaan dus in 2 jaar ipv 4.
Persoonlijk vond ik de opleiding redelijk makkelijk maar heb dan van de 2 jaar bij elkaar ook 1 jaar stage gelopen.
Eerst 3,5 jaar werkzaam in een pension en nu sinds jan. in een dierenkliniek
Is nu een jaar of 4 geleden. Heb de Havo-instroom gedaan dus in 2 jaar ipv 4.
Persoonlijk vond ik de opleiding redelijk makkelijk maar heb dan van de 2 jaar bij elkaar ook 1 jaar stage gelopen.
Eerst 3,5 jaar werkzaam in een pension en nu sinds jan. in een dierenkliniek
- Sanne!!
- Zeer actief
Dat is wel heel leuk om allemaal te lezen. Ik heb ook weer erg veel zin in mijn volgende stage maar die is pas met de kerst!!
IK ben beneiwud hoe het allemaal gaat worden volgend jaar en inderdaad op stage word alles wat je bij de theorie krijgt een beetje duidelijker met voorbeelden van honden en katten!!
Ik vind het wel heel erg leuk om de opleiding te doen.
IK ben beneiwud hoe het allemaal gaat worden volgend jaar en inderdaad op stage word alles wat je bij de theorie krijgt een beetje duidelijker met voorbeelden van honden en katten!!
Ik vind het wel heel erg leuk om de opleiding te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising - Aantal honden: 1
ik heb dierenverzorging met paraveterinair(van essay) in 3 jaar gedaan. Op het holland college in maasland. Ben al 6 jaar klaar met die opleiding. Heb eerst iets totaal anders gedaan toen iets meer als een jaar bij een asiel/pension/bejaardentehuis en nu sinds januari bij een dierenarts.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Niet helemaalMaeve schreef:Paraveterinair is dierenartsassistentgotcha schreef:een vraagje,
Waar staat paravetrenair voor,is dit hetzelfde als dierenarts.

Groetjes,
Wendy
Wendy
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Pff, en dan maken ze ons wijs dat castreren NIET mag en of we nu nog wel paraveterinair willen wordenmaitestar schreef:Niet helemaalMaeve schreef:Paraveterinair is dierenartsassistentgotcha schreef:een vraagje,
Waar staat paravetrenair voor,is dit hetzelfde als dierenarts.Een paraveterinair mag ook bepaalde lichte handelingen uitvoeren zoals castreren van katers, infusen aanleggen enz. Een dierenartsassistente mag wat dat betreft eigenlijk maar weinig.
Officieel mag een paraveterinair ook niet castreren maar in de praktijk gebeurd het nogal vaak omdat het een vrij simpele handeling is die veel voorkomt.Maeve schreef:Pff, en dan maken ze ons wijs dat castreren NIET mag en of we nu nog wel paraveterinair willen wordenmaitestar schreef:Niet helemaalMaeve schreef:Paraveterinair is dierenartsassistentgotcha schreef:een vraagje,
Waar staat paravetrenair voor,is dit hetzelfde als dierenarts.Een paraveterinair mag ook bepaalde lichte handelingen uitvoeren zoals castreren van katers, infusen aanleggen enz. Een dierenartsassistente mag wat dat betreft eigenlijk maar weinig.

Heb je toevallig les van wieke?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ken haar wel, heb toevallig geen les van haarC@rmen schreef:Officieel mag een paraveterinair ook niet castreren maar in de praktijk gebeurd het nogal vaak omdat het een vrij simpele handeling is die veel voorkomt.Maeve schreef:Pff, en dan maken ze ons wijs dat castreren NIET mag en of we nu nog wel paraveterinair willen wordenmaitestar schreef:Niet helemaalMaeve schreef: Paraveterinair is dierenartsassistentEen paraveterinair mag ook bepaalde lichte handelingen uitvoeren zoals castreren van katers, infusen aanleggen enz. Een dierenartsassistente mag wat dat betreft eigenlijk maar weinig.
![]()
Heb je toevallig les van wieke?

- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gordonsetter
- Contacteer:
in welk werkveld werk je dan nu?Hummer schreef:Ik heb de vierjarige opleiding dierenzorg gedaan op het wellantcollege in Dordrecht. Ik heb toen in 2 jaar tijd de opleiding paraveterinaire erbij gedaan. de opleiding werd gegeven door Essay.
LeukMaeve schreef:Ik ken haar wel, heb toevallig geen les van haarC@rmen schreef:Officieel mag een paraveterinair ook niet castreren maar in de praktijk gebeurd het nogal vaak omdat het een vrij simpele handeling is die veel voorkomt.Maeve schreef:Pff, en dan maken ze ons wijs dat castreren NIET mag en of we nu nog wel paraveterinair willen wordenmaitestar schreef: Niet helemaalEen paraveterinair mag ook bepaalde lichte handelingen uitvoeren zoals castreren van katers, infusen aanleggen enz. Een dierenartsassistente mag wat dat betreft eigenlijk maar weinig.
![]()
Heb je toevallig les van wieke?Ze is coach van de andere leergroep, ook eerstejaars niveau vier.

Weet je al bij welke DA je stage gaat lopen?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Nog geeeeen idee. Zit nog behoorlijk in de knoop met het eerste jaarC@rmen schreef:LeukMaeve schreef:Ik ken haar wel, heb toevallig geen les van haarC@rmen schreef:Officieel mag een paraveterinair ook niet castreren maar in de praktijk gebeurd het nogal vaak omdat het een vrij simpele handeling is die veel voorkomt.Maeve schreef: Pff, en dan maken ze ons wijs dat castreren NIET mag en of we nu nog wel paraveterinair willen worden![]()
Heb je toevallig les van wieke?Ze is coach van de andere leergroep, ook eerstejaars niveau vier.
jammer dat je geen les van haar hebt, ze geeft erg interesant les
![]()
Weet je al bij welke DA je stage gaat lopen?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
- Sanne!!
- Zeer actief
bij ons is het zo dat je in de eerste twee jaar geen stage mag lopne bij een DA omdat er weinig stageplekken zijn en je mag die dan niet bezet houden voor mensen uit de derde en de vierde.
IK zit nu in de derde en ga ws wel over dus ben beneiwud waar ik volgend jaar welkom ben
IK zit nu in de derde en ga ws wel over dus ben beneiwud waar ik volgend jaar welkom ben

-
- Zeer actief
ik heb de opleiding via loi gedaan, alweer een paar jaar geleden, daarna heb ik 3,5 jaar in een DA praktijk gewerkt en na de geboorte van mijn jongste dochter ben ik gestopt. Ooit hoop ik weer terug te komen in een DA praktijk vond het geweldig werk, nu ben ik niet zo van de operaties maar het baliewerk en contact met de eigenaars vond ik het leukst om te doen.
Groetjes,

- Hummer
- Actief
Ik werk in een crisisopvang voor kinderen van 6 tot 18 jaar. Zij blijven 6 tot 12 weken bij ons. Iets heel anders maar erg leukGordonsetter23 schreef:in welk werkveld werk je dan nu?Hummer schreef:Ik heb de vierjarige opleiding dierenzorg gedaan op het wellantcollege in Dordrecht. Ik heb toen in 2 jaar tijd de opleiding paraveterinaire erbij gedaan. de opleiding werd gegeven door Essay.

Een hond is leuk, maar een Welsh corgi cardigan is het einde!!
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Ik heb de opleiding via de LOI gedaan. Omdat je bij de LOI geen echte lessen volgt vond ik het opbrengen van discipline en mijzelf blijven motiveren het lastigst van allemaal. Nu werk ik al een aantal jaar als assistente en sinds een jaar zit ik de helft van de tijd (20 uur) op kantoor, houdt ik mij bezig met management taken. Wat mij beterft een aangename afwisseling, ik ben stiekem wel een beetje een kantoor-miep 

-
- Vaste gebruiker
- Sanne!!
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
Sanne!! schreef:gewoon dierenartsassistente??
Of gewoon in nederland naar school gaan![]()

-
- Vaste gebruiker
Dat is wat ik vond over de opleiding in België. Maar er staat met 'Nederlandse erkenning', maar wil dat dan zeggen dat het niet in België erkend is? En in vredesnaam: 3500 euro! (ik betaal nu 550/jaar, hogeschool, dus dan kom ik ergens 1650 voor mijn 3 jaar en die 3500 euro is voor anderhalf jaar waarvan de langste periode stage is!)Opleiding
"Paraveterinair dierenartsassistent - Nederlandse erkenning"
Het Groenhorstcollege en IPC- centrum uit Barneveld en het PCLT organiseren i.s.m. het VABI een naschoolse opleiding voor Paraveterinair dierenartsassistent - Nederlandse erkenning.
Deze opleiding gaat door in het PCLT te Roeselare.
De cursus omvat 30 opleidingsdagen (2 lesdagen per maand op vrijdag) die doorgaan op het PCLT te Roeselare.
Voor een belangrijk deel zijn de lessen theoretisch en worden verzorgd door dierenartsen, met ook heel wat praktische lessen zoals laboratoriumtechnieken en het verzorgen en hanteren van dieren.
Daarnaast omvat de opleiding ook 700 stage uren (waarvan 500 u verplicht bij een dierenarts). De cursus duurt goed anderhalf jaar.
Bij de cursus worden telkens actuele en vernieuwde cursusteksten gebruikt, aangevuld met PowerPointpresentaties. Op het einde van elke cursusdeel is er een test om de leerstof vlot te kunnen bijhouden. In de cursusmap is er per cursusdeel ter voorbereiding telkens al een korte zelftest voorzien.
Het inschrijvingsgeld bedraagt € 3.565,00 (betaling met opleidingscheques mogelijk). Dit omvat het moduul-, examen- en lunchgeld (ook vegetarische maaltijd mogelijk!). Een nieuwe cursus start telkens vanaf september.
klinkt een beetje alsof het diploma-kopen is

- Sanne!!
- Zeer actief
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij hebben op onze eerste schooldag toe moet kijken hoe ze een overleden cavia open snedenJolien schreef:Sanne!! schreef:gewoon dierenartsassistente??
Of gewoon in nederland naar school gaan![]()
kan wel, is niet zo ver, maar ik kan nergens echt heel goede uitleg vinden. Ik heb wel bijna geen wetenschappen gehad (behalve sociale wetenschappen) in 't middelbaar. Ik weet ook helemaal niet of ik het wel kan. Qua studie, maar nog eerder emotioneel. En of ik het wel allemaal vrolijk toekijkend kan, wanneer er een dier open gaat. Hoe weet ik nu of ik niet volledig misselijk en ziek en zweverig word met al dat bloed?