Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heel veel poepen, update en vragen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

boxersien

Heel veel poepen, update en vragen

Ongelezen bericht door boxersien »

Tja, als je hond opeens niet lekker gaat dan schiet er vanalles door je hoofd. Nu heeft boris dus (waarschijnlijk, moet morgen naar de dierenarts) ontstoken anaalklieren. In elk geval, er is wat ontstoken daar, ziet knalrood en doet dus ook nog eens flink pijn (arme kerel :jank: ).

Het voer dat hij krijgt daar poept hij 5x :N: per dag op. Dit voer zit hij sinds een kleine maand op.
Ik denk zelf dat zoveel poepen al niet gezond is, maar in dit geval met een ontstoken boel is het helemaal niet leuk. Het doet veel pijn (poept nu ook nog meer) en het is gewoon vreselijk hem zo te zien. Mijn altijd vrolijke boxer die nu plast, poept en weer naar huis wilt. Slaapt dan een poos en gaat dan spelen met iets totdat hij weer last krijgt en gaat weer maar liggen :jank:

Nu hoor ik morgen bij de DA wel wat het precies is, maar ik vroeg me af: wat kan ik goed geven aan boris qua voeding en waarvan hij niet zo vaak moet poepen. Het moet toch ook rust krijgen sowieso?
Ik zat zelf al te denken richting vers. Hij kan namelijk niet meer goed bijten (alleen stompjes) of richting wat zachtere brokken (nu week ik alles).
Van smuldier gaat hij enorm vieze scheten laten dus dat valt af. Maar zou carnibest of farmfood te overwegen zijn? harde dingen kan dus niet, moet echt vlees zijn of brokken die niet hard zijn of die ik kan weken :ok:

Kortom: wie weet een goed merk brokken of vlees (weet nog niet welke keuze ik ga maken, mijn ouders beslissen daar ook in mee en boris reageerd niet overal even goed op) waar mijn boxer van 8.5 jaar goed op kan leven en niet teveel hoeft te ontlasten?
Laatst gewijzigd door boxersien op 26 mei 2008 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Phalène
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Phalène »

Als ik zou mogen kiezen tussen vers of brok zou het vers worden. En na aardig wat merken geprobeerd te hebben ga ik zelf voor CB, daar doen ze het prima op en hebben ze weinig ontlasting. Maar als jij en je ouders toch brok willen voeren is Farmfood m.i. een goede keuze. Mijn honden kregen er trouwens heel veel tandplak van en poepten heel veel, maar dat is lang niet bij iedere hond zo (werd mij verteld :wink: )

Veel beterschap voor Boris :ok:
Laatst gewijzigd door Phalène op 25 mei 2008 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
boxersien

Martijn schreef:Hoe lang heb je smuldier gegeven?
5 weekenden geprobeerd. Heb het de eerste keren na ontdooien nog in warm water gelegd (de eerste 2 weekenden) dat werd toen aangeraden omdat de hond het dan beter kon verwerken.
Maar hij liet er na 5 weken nog zulke scheten van dat we zelf ongeveer misselijk werden als we weer thuis kwamen van weg geweest (en we wonen toch echt niet klein). :N:

Het gemak nu is dat mijn ouders t/m vrijdag op vakantie zijn en dus geen commentaar kunnen leveren als ik weer zou beginnen met proberen :mrgreen: maar hoe dan aanpakken?
Zou zelf namelijk wel heel graag smuldier voeren omdat dit het enigste is (buitenom farmfood, dus zou kunnen afwisselen) wat binnen een straal van 40 km te halen is. :ok:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Als het om de hoeveelheid ontlating gaat kun je idd beter kvv voeren dan brok. En van FF poepten ze hier ook 4 keer per dag grote hopen dus of dat iets verandert in jou geval weet ik ook niet. Het is natuurlijk wel bij iedere hond verschillend. Welke variant heb je gegeven van smuldier ? Want hier bij de Jumbo hebben ze alleen de pens/vlees compleet ( en wat enkelvoudige varianten dan..) maar van pens gaan ze hier ook vreselijk winden !!! Geef ik een andere variant van smuldier dan is er niks aan de hand. Smuldier moet ook een gewone vlees compleet hebben dacht ik, maar die kan ik hier niet aankomen....
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik zou ook voor vers gaan en de smuldier dan even wat langer geven..
Bowie krijgt sinds een week alleen nog maar vers, ik wissel dat vanaf morgen wel af met andere kvv's.
Mijn andere honden hebben als brok Farmfood, waar ze overigens maar 1 of hooguit twee keer per dag van poepen en dan maar heel weinig.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
boxersien

smuldier heb ik altijd alleen de pens variant gegeven daar het om twee dagen per week ging. Af en toe wel kip dus kan dus mijn fout geweest zijn :N:
de complete vlees maaltijd hebben ze hier ook. Hier kip, pens, rund (dacht ik) en compleet vlees :ok:
Ga het oordeel van de dierenarts afwachten en dan kiezen. Ik denk dat ik idd smuldier ga proberen en daar heeft hij zeker weinig ontlasting van. Als dat goed gaat kan ik altijd nog gaan afwisselen met Farmfood. :ok:
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik geef rodi compleet hart en pens poept er weinig van en hij vind het heerlijk
Branwen
Actief

Ongelezen bericht door Branwen »

Beterschap voor Boris, en ik zou ook de vlees compleet van smuldier gaan proberen, volgens mij stinken ze daar minder van als bij de pens variant.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Maar als je volledig over wil op vlees, zou ik wel ook andere merken met de tijd gaan proberen, anders wordt het zo eentonig..
Afbeelding
boxersien

nathalietjuh schreef:Maar als je volledig over wil op vlees, zou ik wel ook andere merken met de tijd gaan proberen, anders wordt het zo eentonig..
Als het goed gaat dan wil ik dat zeker wel gaan doen, maar even moet ik wel in de gaten houden dat het een 8.5 jarige hond is en dus niet zo heel gemakkelijk meer overstapt op ander voer :wink:
Ik moet om 13.45 uur bij de dierenarts zijn en dan ga ik zien wat aanbevolen wordt (ander voer of niet).
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

boxersien schreef:
nathalietjuh schreef:Maar als je volledig over wil op vlees, zou ik wel ook andere merken met de tijd gaan proberen, anders wordt het zo eentonig..
Als het goed gaat dan wil ik dat zeker wel gaan doen, maar even moet ik wel in de gaten houden dat het een 8.5 jarige hond is en dus niet zo heel gemakkelijk meer overstapt op ander voer :wink:
Ik moet om 13.45 uur bij de dierenarts zijn en dan ga ik zien wat aanbevolen wordt (ander voer of niet).
Ik heb van de week een hond van 13,5 jaar over gezet en dat gaat tot nu toe heel goed hoor :wink:
Afbeelding
boxersien

Helaas was/is het geen anaalklier ontsteking. Meer info hier:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=139386

Ik heb besloten om nu in ieder geval over te stappen op smuldier en hier heb ik 13 bakken van gehaald. Nu vraag ik me af: hoeveel moet een boxer van 8.5 jaar (normaal redelijk actief, nu mee naar school wegens ouders op vakantie en medicatie dus veel drukker) en 33 kg krijgen?
En dan een heel belangrijke vraag: vanaf morgen wil ik het gaan geven. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? In elk geval staat het voor morgen ochtend al te ontdooien buiten de koelkast. Voor morgen einde middag staat het nog in de koelkast (gedeeltelijk, ligt aan hoeveelheid). Is dit goed of kan ik het beter anders doen?
Moet ik het nog verwarmen de eerste paar keer?

Ik gaf voorheen 600 gram per dag (400 gram per bak is smuldier) maar dit was maar 2 dagen per week en maar een paar weken lang dus weet niet of dat nu wel/niet goed was.

Voorlopig doe ik alleen smuldier en even afwachten wat het gaat worden voordat ik begin met Farmfood of wat dan ook. Ik hoop dat ik nog vele kilo's vers voer moet gaan halen en dat hij dus nog lang mee mag gaan!
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Normaal is zo'n 2 a 3 % van het lichaamsgewicht. Dat zou bij jouw hond dus uitkomen op 660/990 gram per dag. Je kan dus beginnen met 2 pakjes per dag en even kijken hoe hij erop doet. Wordt hij te dik minder en andersom..

Je kan over het ontdooide vlees wat kokend water gieten en dan af laten koelen en dan te eten geven. Ik ben zelf in een keer overgestapt. Heb het niet meer met brokken gemengd oid.

Ik leg het 'savonds altijd buiten de vriezer voor de volgende dag. En ze eten hier alleen maar 'savonds. Het ontdooit hier gewoon niet in de koelkast. Dan is het na een dag nog bevroren :19:
Afbeelding
boxersien

nathalietjuh schreef:Normaal is zo'n 2 a 3 % van het lichaamsgewicht. Dat zou bij jouw hond dus uitkomen op 660/990 gram per dag. Je kan dus beginnen met 2 pakjes per dag en even kijken hoe hij erop doet. Wordt hij te dik minder en andersom..

Je kan over het ontdooide vlees wat kokend water gieten en dan af laten koelen en dan te eten geven. Ik ben zelf in een keer overgestapt. Heb het niet meer met brokken gemengd oid.

Ik leg het 'savonds altijd buiten de vriezer voor de volgende dag. En ze eten hier alleen maar 'savonds. Het ontdooit hier gewoon niet in de koelkast. Dan is het na een dag nog bevroren :19:

Mengen met brokken wil ik ook niet doen. Ik denk zelf dat ik misschien het gemakkelijkste kan beginnen met 2/3 per keer kan beginnen dan? 2 bakken is 800 gram. Is dat niet heel veel? Hij is wel actief, maar blijft een oudje hoor. Nu zal hij overdag op school wel veel meer wakker zijn, maar thuis slaapt hij toch wel redelijk wat naast wat hij vroeger deed. HElaas gaat wegen niet lukken of ik moet naar de dierenarts rijden (half uur enkele reis) of even naar het asiel. De dierenarts hier heeft geen weegschaal (doet hier ook geen operaties).
Ik heb vlees/pens complete maaltijd (alleen vlees was er niet) en kip (niet compleet, maar dat kan toch wel 2 dagen per week?) Mocht het goed gaan dan ga ik zoeken naar andere varianten.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Je merkt snel genoeg of het te veel of te weinig is :mrgreen:
Afbeelding
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trici »

boxersien schreef:
nathalietjuh schreef:Normaal is zo'n 2 a 3 % van het lichaamsgewicht. Dat zou bij jouw hond dus uitkomen op 660/990 gram per dag. Je kan dus beginnen met 2 pakjes per dag en even kijken hoe hij erop doet. Wordt hij te dik minder en andersom..

Mengen met brokken wil ik ook niet doen. Ik denk zelf dat ik misschien het gemakkelijkste kan beginnen met 2/3 per keer kan beginnen dan? 2 bakken is 800 gram. Is dat niet heel veel? Hij is wel actief, maar blijft een oudje hoor. Nu zal hij overdag op school wel veel meer wakker zijn, maar thuis slaapt hij toch wel redelijk wat naast wat hij vroeger deed. HElaas gaat wegen niet lukken of ik moet naar de dierenarts rijden (half uur enkele reis) of even naar het asiel. De dierenarts hier heeft geen weegschaal (doet hier ook geen operaties).
Ik heb vlees/pens complete maaltijd (alleen vlees was er niet) en kip (niet compleet, maar dat kan toch wel 2 dagen per week?) Mocht het goed gaan dan ga ik zoeken naar andere varianten.
Zo lang je overwegend de compleet geeft, kan een keer een dagje een enkelvoudige voeding mijn inziens geen kwaad...
En hier gaat het s avonds inderdaad al de koelkast in, en s morgens vroeg als ik mn bed uit kom gaat het ook al uit de koelkast, anders blijft het hier ook een bonk ijs :19:

Ooohw en qua hoeveelheid; voor wat het waard is; sam van mij is ook ongeveer 33kg; MAAR s wel een lab reu van nog net geen 3 jaar :wink:
Afbeelding
doutzen
Actief
Mijn ras(sen): teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door doutzen »

ik voer mijn honden ook smuldier en met groot succes.
ze krijgen naast smuldier ook kippe carcas,
ik wissel pens compleet af met vlees compleet.
en af en toe verse vis in forum van zalm koppen of bak haring.
Afbeelding

leven en laten leven
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”