Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Appel op afstand
Moderator: moderatorteam
- balls & bones
- Actief
Appel op afstand
Hoi, ik oefen met Roy GGB en het gaat best aardig alleen appel op afstand gaat niet zo goed. Met af en sta smokkelt hij steeds een paar stappen naar voren om een beetje dichterbij te zijn.
Ik heb al geprobeerd om een stapje terug te doen en weer dichterbij te gaan staan en dat gaat al een hele tijd prima, maar als hij ruimte heeft om een stap te doen dan doet hij dat.
Ik heb ook al geprobeerd met een extra lijn aan een hek vast en met een persoon die hem aan de lange lijn houdt en dat gaat ook goed maar hij weet het als die extra ondersteuning er niet meer is en dan stapt hij weer gezellig naar me toe.
Heeft iemand nog goede tips?
Ik heb al geprobeerd om een stapje terug te doen en weer dichterbij te gaan staan en dat gaat al een hele tijd prima, maar als hij ruimte heeft om een stap te doen dan doet hij dat.
Ik heb ook al geprobeerd met een extra lijn aan een hek vast en met een persoon die hem aan de lange lijn houdt en dat gaat ook goed maar hij weet het als die extra ondersteuning er niet meer is en dan stapt hij weer gezellig naar me toe.
Heeft iemand nog goede tips?
-
- Zeer actief
Hoe heb je de sta aangeleerd? Bij een voorwaartse sta heb je snel dat een hond extra stappen doet terwijl je dat niet wil. Bij een achterwaarste sta zal dat niet snel gebeuren tenzij de afstand van de baas te snel wordt opgevoerd. Werk je met de clicker?
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kent je hond een woord voor verkeerd? Wij hebben onze honden geleerd aan het einde van de gang te zitten voor we naar buiten gaan. Er zit geen raam in de deur en soms lopen er net honden pal tegen onze deur aan. Dan wil je dus niet dat de honden eerder naar buiten glippen
Eva kent dus blijf en zit, ik loop weg, staat ze op dan zeg ik dus UHUH
en gaat ze meteen zitten. Dat heb ik aangeleerd door meteen op haar af te lopen bij elke smokkel, UHUH te zeggen en weer opnieuw te beginnen. Mag ze komen dan gooi ik een stukje gerookte kip naar buiten wat ze dan meteen als ultieme beloning ervaart. Elke keer als ze zich verzit of opstaat duur het langer voordat de kip komt. Dus alleen niet opstaan, niet verplaatsen belonen en anders weer van voor af aan. Op dit moment is ze zo ongeduldig dat ze stokstijf zit, de oefening perfect uitvoert maar enorm jankt van het gespannen wachten op de kip.
Ik weet niet of je tussendoor iets beloont? Ik zou alleen alles achter mekaar goed uitgevoerd belonen met een bal of iets lekkers en geen enkele smokkel tolereren. Elke smokkel is van voor af aan opnieuw dus.

Eva kent dus blijf en zit, ik loop weg, staat ze op dan zeg ik dus UHUH

Ik weet niet of je tussendoor iets beloont? Ik zou alleen alles achter mekaar goed uitgevoerd belonen met een bal of iets lekkers en geen enkele smokkel tolereren. Elke smokkel is van voor af aan opnieuw dus.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Laat je hem altijd bij je komen voor een beloning daarna?
In dat geval kun je er beter voor kiezen om op een andere wijze te belonen. Bijvoorbeeld door de beloning naar hem toe te gooien of door naar hem toe te lopen om hem te belonen.
Wij gebruiken vaak een voerdummy daarvoor, het is zaak om de beloningsvorm te varieren bij oefeningen op afstand omdat de hond snel gaat anticiperen als er een bepaald vast patroon is ontstaan (en dus al snel naar je toe komt voor de buit)
En wat Marc zegt, aangeven als hij het goed doet, maar óók als hij het verkeert doet
In dat geval kun je er beter voor kiezen om op een andere wijze te belonen. Bijvoorbeeld door de beloning naar hem toe te gooien of door naar hem toe te lopen om hem te belonen.
Wij gebruiken vaak een voerdummy daarvoor, het is zaak om de beloningsvorm te varieren bij oefeningen op afstand omdat de hond snel gaat anticiperen als er een bepaald vast patroon is ontstaan (en dus al snel naar je toe komt voor de buit)

En wat Marc zegt, aangeven als hij het goed doet, maar óók als hij het verkeert doet

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
Bij houdingen op afstand ga ik altijd terug NAAST de hond gaan staan om te belonen. Als je er voor staat om te belonen durven ze idd stapjes vooruit zitten, zo gaat mijn hond ook nog steeds stapjes vooruit.
Ik zet hindernissen voor de hond en links en rechts. Zodanig dat ze niet uit dat hokje kunnen om hun houdingen te doen. Die bouw ik dan af, steeds lager en lager tot ze enkel nog maar op de grond liggen. En steeds naast je hond belonen, niet voor de hond...
Maar ik oefen te weinig de houdingen op afstand :N:
Mijn hond gooit zichzelf op de grond bij een af. Bij een zit gaat ze dan gewoon helemaal tegen de hindernis zitten en een af gaat dan moeilijk omdat ze helemaal tegen die hindernis plakt en omdat ze gewon is van zich te "gooien" :N: De sta lukt dan weer wel oké (een achterwaarste sta)
Ik zet hindernissen voor de hond en links en rechts. Zodanig dat ze niet uit dat hokje kunnen om hun houdingen te doen. Die bouw ik dan af, steeds lager en lager tot ze enkel nog maar op de grond liggen. En steeds naast je hond belonen, niet voor de hond...
Maar ik oefen te weinig de houdingen op afstand :N:
Mijn hond gooit zichzelf op de grond bij een af. Bij een zit gaat ze dan gewoon helemaal tegen de hindernis zitten en een af gaat dan moeilijk omdat ze helemaal tegen die hindernis plakt en omdat ze gewon is van zich te "gooien" :N: De sta lukt dan weer wel oké (een achterwaarste sta)
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat denk ik ook inderdaad. Je kan daarna wel HIER roepen en snoep geven maar dan was alles op afstand dus spek en bonenwerk voor het hierkomen. Om Eva blijf te leren heb ik haar eerst leren vangen. Toen ze dat kon kon ik dus pas echt goed op afstand belonen. Ik zei blijf, zat ze goed dan gooi ik een snoepje in haar mond. Bij het wachten in de gang hef ik ook duidelijk de zit en het wachten op en eindig ik dat gebeuren niet met een kom hier oid. Het is gewoon zit! blijf! Gaaaaa maaaaarrrrrrrrJaap* schreef:Laat je hem altijd bij je komen voor een beloning daarna?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb het bij mijn honden aangeleerd door overal hindernisjes te zoeken.
op straat voor de stoeprand. Op een hoge stoep aan de rand en zelf op de straat, achter een plankje, achter een boomstam, op een pallet, de hond tegen een schuin taluud (en dan zelf hioger gaan staan).
Als je daar steeds oefent kom je een heel eind.
Als je ziet dat de hond na de zit achteruit moet krabbelen om te kunnen gaan liggen kan je daar zelfs nog een apart commando aan gaan verbinden.(bijv. samenvatting van terug en af? "trrrraf"
)
Er wordt ook wel eens gezegd dat je het de hond kunt leren in een bench waar hij net in kan staan en dan geen ruimte meer heeft voor en achter.
Staat mij niet zo aan, maar het is ook een mogelijkheid.
op straat voor de stoeprand. Op een hoge stoep aan de rand en zelf op de straat, achter een plankje, achter een boomstam, op een pallet, de hond tegen een schuin taluud (en dan zelf hioger gaan staan).
Als je daar steeds oefent kom je een heel eind.
Als je ziet dat de hond na de zit achteruit moet krabbelen om te kunnen gaan liggen kan je daar zelfs nog een apart commando aan gaan verbinden.(bijv. samenvatting van terug en af? "trrrraf"

Er wordt ook wel eens gezegd dat je het de hond kunt leren in een bench waar hij net in kan staan en dan geen ruimte meer heeft voor en achter.
Staat mij niet zo aan, maar het is ook een mogelijkheid.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Als je de sta achterwaarts aanleert, heb je geen last van vooruit lopen. Ik heb Bram leren achteruit lopen (back) door hem te laten zitten en dan op hem in te lopen. Hoe heb jij de sta aangeleerd?
Daarnaast wat ik ook al lees niet uit je hand belonen, maar voer gooien achter hem.
Daarnaast wat ik ook al lees niet uit je hand belonen, maar voer gooien achter hem.

Linda, Izzie en Bram
- balls & bones
- Actief
Bedankt voor alle tips!! Hij heeft sta vanuit een voorwaartse beweging geleerd. Belonen doe ik alleen als ik naast hem sta omdat als hij iets ziet hij al meteen naar me toe komt.
Ik had wel al geprobeerd om voertje/speeltje achter hem te gooien maar dat kwam ook niet echt door.
Als ik een andere methode probeer ben ik daar naar mijn idee wel een poos mee bezig voordat ik besluit dat het niet voldoende werkt.
De "hekjes" methode dat heb ik zo twee weken gedaan tot het achter elk hekje, stoepje enz heel goed ging maar zodra ik de afstand tussen Roy en hekje verhoog dan sluit hij bij een commando weer netjes aan.
Zit gaat geweldig, hij laat zijn voorpoten staan waar ze waren zowel vanuit sta als vanuit af. Maar met af en vooral sta is het veel moeilijker.
Ik ben nu bezig met down en dan eerst door de voorkant zakken en daarna zijn kont omlaag en ik denk dat ik de af op afstand ook wel heb.
De commando's zelf doet hij goed in alle mogelijke combinaties alleen zou hij een soort zuignappen moeten hebben om hem op de juiste plaats te houden.
Kun je me meer vertellen over achterwaartse sta?
Ik had wel al geprobeerd om voertje/speeltje achter hem te gooien maar dat kwam ook niet echt door.
Als ik een andere methode probeer ben ik daar naar mijn idee wel een poos mee bezig voordat ik besluit dat het niet voldoende werkt.
De "hekjes" methode dat heb ik zo twee weken gedaan tot het achter elk hekje, stoepje enz heel goed ging maar zodra ik de afstand tussen Roy en hekje verhoog dan sluit hij bij een commando weer netjes aan.
Zit gaat geweldig, hij laat zijn voorpoten staan waar ze waren zowel vanuit sta als vanuit af. Maar met af en vooral sta is het veel moeilijker.
Ik ben nu bezig met down en dan eerst door de voorkant zakken en daarna zijn kont omlaag en ik denk dat ik de af op afstand ook wel heb.
De commando's zelf doet hij goed in alle mogelijke combinaties alleen zou hij een soort zuignappen moeten hebben om hem op de juiste plaats te houden.
Kun je me meer vertellen over achterwaartse sta?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ga ongeveer een meter voor je hond staan. Laat hem zitten. Houd je handen gekruist over je lichaam tegen je bovenlichaam. Loop voorzichtig doch zelfverzekerd naar voren. Hond staat op om uit te wijken en loopt naar achteren -> klik en voer gooien achter hem. In het begin klik je voor elke beweging waarbij gaat staan. Dan ga je shapen dat hij echt een paar passen recht naar achteren loopt.balls & bones schreef:Kun je me meer vertellen over achterwaartse sta?
Heb je het idee dat hij het snapt, dan ga je er een commando aan koppelen (bij mij back, maar dat kan ook een Nederlandse term zijn

Verder ben ik nog niet haha, dus hoe het verder gaat, moet iemand anders je even uitleggen

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
voor de down kan je een spelletje maken.
Spelen met hem en dan op hem inlopen en tussen zijn voorpoten een koekje op de grond houden.
Dan gaat hij achteruit in de down.
Als hij zit kan je van daaruit de sta proberen in te trainen door zachtjes en voorzichtig een voet tussen zijn voorpoten door naar de borstkas te schuiven.
Dan kietel je hem door je grote teen omhoog te doen net achter de borstkas en dan gaat hij staan vanuit de achterhand naar achteren
Zo heb ik het Rana indertijd geleerd. (binnen eerst oefenen dan kan je het zonder schoenen doen). Een kennisje had dat onderdeel toen binnen een week voor elkaar
Of ze voor me staat ver of dichtbij of naast me maakt niet uit, als ik nu bij het commando staan mijn rechter knie iets buig gaat ze achteruit staan

Na een goede positie voertje er achter gooien
Dan zal hij al snel de beloning hiervoor niet meer bij je komen halen
Spelen met hem en dan op hem inlopen en tussen zijn voorpoten een koekje op de grond houden.
Dan gaat hij achteruit in de down.
Als hij zit kan je van daaruit de sta proberen in te trainen door zachtjes en voorzichtig een voet tussen zijn voorpoten door naar de borstkas te schuiven.
Dan kietel je hem door je grote teen omhoog te doen net achter de borstkas en dan gaat hij staan vanuit de achterhand naar achteren

Zo heb ik het Rana indertijd geleerd. (binnen eerst oefenen dan kan je het zonder schoenen doen). Een kennisje had dat onderdeel toen binnen een week voor elkaar

Of ze voor me staat ver of dichtbij of naast me maakt niet uit, als ik nu bij het commando staan mijn rechter knie iets buig gaat ze achteruit staan

Na een goede positie voertje er achter gooien

Dan zal hij al snel de beloning hiervoor niet meer bij je komen halen

Laatst gewijzigd door ranetje op 22 mei 2008 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- balls & bones
- Actief
- balls & bones
- Actief
Roy, die is okee, olee, olee !!!
Vandaag hebben we onze allereerste FHN GGB wedstrijd gedaan en we mochten MET diploma naar huis!! Mede dankzij nieuwe opzet waarin 125 punten genoeg zijn (ipv 145 voorheen) We hebben er 142,5 gehaald op examen onderdelen.
Eigenlijk ging het niet zo goed als hij zou kunnen maar het was erg warm en daardoor deed hij langzaamaan actie met volgen
maar hij deed het toch erg goed gezien het feit dat ik zo nerveus was dat ik het verschil tussen links en rechts niet meer wist!!
Ik ben begonnen met achteruit lopen (in de gang) en elke keer vanuit sta en steeds wat sneller na het commando sta, duurde eigenlijk maar kort voordat hij eigenlijk wel verwachtte dat het achteruitlopen werd en niet meer naar voren kwam. Dus het doel was bereikt. Nu ga ik nog wel door met het achteruit leren lopen, want dat doet hij alleen nog maar als ik instap.
Bedankt voor alle tips!!
Vandaag hebben we onze allereerste FHN GGB wedstrijd gedaan en we mochten MET diploma naar huis!! Mede dankzij nieuwe opzet waarin 125 punten genoeg zijn (ipv 145 voorheen) We hebben er 142,5 gehaald op examen onderdelen.
Eigenlijk ging het niet zo goed als hij zou kunnen maar het was erg warm en daardoor deed hij langzaamaan actie met volgen

Ik ben begonnen met achteruit lopen (in de gang) en elke keer vanuit sta en steeds wat sneller na het commando sta, duurde eigenlijk maar kort voordat hij eigenlijk wel verwachtte dat het achteruitlopen werd en niet meer naar voren kwam. Dus het doel was bereikt. Nu ga ik nog wel door met het achteruit leren lopen, want dat doet hij alleen nog maar als ik instap.
Bedankt voor alle tips!!
- ranetje
- Zeer actief