Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vocht vasthouden en sloom

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 3
Contacteer:

Vocht vasthouden en sloom

Ongelezen bericht door Leonieke »

Onze Masai is nu drie a vier weken geleden loops geweest. Het was haar eerste loopsheid.

Ze kreeg eigenlijk meteen al wat gezwollen tepels. Ze begint nu alleen ook vreselijk vocht vast te houden en haar melkklieren zetten ook op. Er komt gelukkig niets uit. Verder is ze echt vreselijk sloom. Ze slaapt het liefste de hele dag.

Nu hadden we al wat middeltjes gehoord om de zwelling van de tepels af te laten nemen. Maar wat kan je doen tegen het vocht vast houden en vooral ook tegen de sloomheid?

Ik hoop dat jullie tips hebben!!
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Leonieke
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:waaraan zie je het vocht vasthouden dan?

tegen de sloomheid kan je weinig of niks doen - na de loopsheid komt (bij alle teven) de schijndrachtperiode - dan staan ze zwaar onder invloed van progesteron (het drachthormoon) en dat maakt rustig. de ene hond heeft er meer last van dan de andere, maar behalve castratie is er weinig of niks dat je daartegen kan doen.
Ze wordt heel "sponzig". Als je haar in haar vacht knijpt voel je niet zo spek laagje, maar zo'n hele vochtige gevulde huid. Ik weet niet hoe je dat omschrijft :denken: . Je ziet haar ook steeds dikker worden, ook over de rib, maar ze krijgt nu minder voer en het voelt ook niet als spek.
Ook langs de onderbelijning zakt ze uit. Heel gevuld voelt ze.

Jammer dat er niets tegen de sloomheid is te doen. Is er ook niet iets van een supplement of voeding waar ze wat meer energie van krijgen? En hoe lang blijft die sloomheid vaak?
www.marengosoutfit.nl
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Toch heb ik wel eens gelezen dat de buikomvang toe kan nemen tijdens schijndracht.

Jenny was na haar laatste loopsheid ook schijnzwanger. Eigenlijk zonder symptomen :19: .
Twee weken geleden was ik bij mijn dierenarts en ik vertelde dat Jenny zo lang lekker bleef ruiken voor bepaalde reuen. Dan krijg je de standaard vragen als: eet ze slecht, is ze depressief, drinkt ze meer, heeft ze nesteldrang, verzamelt ze piepertjes of andere dingen, etc.
Dat was allemaal niet aan de orde. Toen de dierenarts naar haar tepeltjes ging kijken bleek er toch wat melk uit te komen :N: .

Bij Jenny wordt de schijndracht nu homeopatisch behandeld en ik zie verandering. Ze is vrolijker. Ze was dus toch wat stiller, maar dat sluipt er zo langzaam in dat het eigenlijk niet opvalt.
De homeopathie die ze krijgt is helemaal afgestemd op het karakter van Jenny en hoe ze verder in elkaar steekt qua frequentie van loopheden en zo.
De tepeltjes dep ik twee maal daags met kampferspiritus op advies van de fokker. Het schijnt dat de tepels zich door kamperspiritus terugtrekken waardoor de melkproductie stopt.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Leonieke
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Leonieke schreef:
Inge O schreef:waaraan zie je het vocht vasthouden dan?

tegen de sloomheid kan je weinig of niks doen - na de loopsheid komt (bij alle teven) de schijndrachtperiode - dan staan ze zwaar onder invloed van progesteron (het drachthormoon) en dat maakt rustig. de ene hond heeft er meer last van dan de andere, maar behalve castratie is er weinig of niks dat je daartegen kan doen.
Ze wordt heel "sponzig". Als je haar in haar vacht knijpt voel je niet zo spek laagje, maar zo'n hele vochtige gevulde huid. Ik weet niet hoe je dat omschrijft :denken: . Je ziet haar ook steeds dikker worden, ook over de rib, maar ze krijgt nu minder voer en het voelt ook niet als spek.
Ook langs de onderbelijning zakt ze uit. Heel gevuld voelt ze.

Jammer dat er niets tegen de sloomheid is te doen. Is er ook niet iets van een supplement of voeding waar ze wat meer energie van krijgen? En hoe lang blijft die sloomheid vaak?
de sloomheid blijft vaak gedurende de hele schijndrachtperiode, zo'n dikke twee maand dus (met vaak op het eind nog een toename van het schijndrachtgedrag en eventueel melkgifte).

iets geven om meer energie te geven zal het probleem niet oplossen : ze hebben energie zat, maar die wordt onderdrukt door de progesteron.

ik betwijfel overigens sterk of ze wel vocht vasthoudt - het lijken me niet de voor hand de liggende plaatsen en sowieso is dit niet iets wat typisch is voor een schijndracht.
Nee, help! Zo lang!! :eek: .

Hoe zou dat volle dan kunnen komen? Verschillende fokkers hadden het nl over vocht vast houden. Dit is onze eerste teef en dit was haar eerste loopsheid. Alleemaal nieuw dus voor ons :wink: .

Er is in voer en beweging niets veranderd. Ze krijgt nu sinds een week zelfs wat minder voer. Haar bewegingsschema proberen we wel vol te houden om haar conditie op pijl te houden.
www.marengosoutfit.nl
Leonieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Misschien kun je haar behandelen met Abla Vetsem? veel honden reageren hier goed op.
Kunnen we altijd proberen!! Ik hoorde alleen van meerdere mensen dat we dan al te laat waren met toedienen. Maar ja, dit is ook niet ideaal.
www.marengosoutfit.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb ook het idee dat mijn teefje wat 'dikker' is als ze schijnzwanger is... als het voorbij is, is dit weer weg, dus ik vraag me af of dat echt vet is aangezien het ook snel weer weg is... (zij is overigens niet sloom, eerder aktiever tijdens de schijndracht)
Wat het wel is... geen idee :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Leonieke
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:ik heb ook het idee dat mijn teefje wat 'dikker' is als ze schijnzwanger is... als het voorbij is, is dit weer weg, dus ik vraag me af of dat echt vet is aangezien het ook snel weer weg is... (zij is overigens niet sloom, eerder aktiever tijdens de schijndracht)
Oke, dus jij merkt dat ook. Grappig en gelukkig. Ik hoop ook dat Masai weer mooi in model raakt als ze straks niet meer schijnzwanger is.

Ze was vandaag gelukkig wel weer een stuk kwieker. Keek helderder uit haar ogen en was veel actiever. Ben benieuwd of ze nu weer vooruit gaat of dat het gewoon 1 dagje was.

We hebben wel het idee dat ze geen volledige eerste loopsheid heeft gehad, aangezien ze met 11 dagen al niet meer vloeide. Met 14 dagen hadden we onze reu er alweer bij. Misschien is het verloop na de loopsheid dan ook anders?
www.marengosoutfit.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Leonieke schreef:
malinois schreef:ik heb ook het idee dat mijn teefje wat 'dikker' is als ze schijnzwanger is... als het voorbij is, is dit weer weg, dus ik vraag me af of dat echt vet is aangezien het ook snel weer weg is... (zij is overigens niet sloom, eerder aktiever tijdens de schijndracht)
Oke, dus jij merkt dat ook. Grappig en gelukkig. Ik hoop ook dat Masai weer mooi in model raakt als ze straks niet meer schijnzwanger is.

Ze was vandaag gelukkig wel weer een stuk kwieker. Keek helderder uit haar ogen en was veel actiever. Ben benieuwd of ze nu weer vooruit gaat of dat het gewoon 1 dagje was.

We hebben wel het idee dat ze geen volledige eerste loopsheid heeft gehad, aangezien ze met 11 dagen al niet meer vloeide. Met 14 dagen hadden we onze reu er alweer bij. Misschien is het verloop na de loopsheid dan ook anders?
een loopse teef vloeit geen 3 volle weken :wink: juist als ze stopt met vloeien is ze vaak dekrijp... (grote fout van mensen die denken dat ze dan weer lekker los kunnen :N: )
Mijn teef is inmiddels 6,5 jaar... de schijndracht is iets minder geworden na haar nestje maar verder heb ik van alles geprobeerd van homeopatische druppels tot DA medicatie... dit laatste werkte alleen echt... maar gelukkig is dit niet meer nodig :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Leonieke
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat weten we :mrgreen: .
Ze vloeide met 11 dagen alleen al helemaal niet meer. Daarvoor was de uitvloeiing al verkleurt. Met 14 dagen was alles alweer geslonken en normaal.
www.marengosoutfit.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”