Een mengeling van eigenschappen kan toch ook een raseigenschap zijn? Waarom zo ingewikkeld doen? Ik kan niet echt gaan zeggen wat de raseigenschappen zijn die typisch zijn voor de enige rashond die ik heb omdat mensen dan vast en zeker zullen zeggen dat hun hond dat ook is. Zal best kloppen maar iets kan ook in meer of mindere mate een rol spelen ondanks dat het erin zit.
Bij een bepaald ras kan een eigenschap die veel andere rassen hebben dus een stuk sterker naar voren komen.
Zeg herderen van herders. Eva cirkelt nogal veel. Ze rent dus zodra ze opgewonden wordt rondjes om ons heen. Gaat Martijn de ene kant op en ik de andere dan gaat Eva rondrennen in cirkels tussen ons in en om ons heen. Daarna wordt ze wat paniekerig omdat de baasjes niet meer in haar kudde lopen. Er zullen vast meer honden circelen maar ik denk dat Belgen behoorlijk cirkelen.
Eva is ook heel erg slim, iets dat vast meer rassen hebben. Ook is ze volledig gefixeert op ons en verder niemand. En ze is waaks.
Dus als je een slimme, actieve, waakse hond zoekt die erg baasgericht is en ook een hele goede drijver/hoeder dan denk ik dat je op een Belg uitkomt
Daarom zie je ook steeds bepaalde honden bepaalde sporten en taken krijgen. De golden/lab als geleidehond, de mechelaar als IPO/knpv hond, de schoothondjes als gezelschapshond etc. Dat lijkt me toch grotendeels veroorzaakt door hun wel degelijk rastypische gedrag.