Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klein vachtvraagje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Klein vachtvraagje

Ongelezen bericht door Rami »

Sinds Bill weer elke dag zwemt gaat zijn huid/vacht weer ehm... minder lekker ruiken. :wink:
Ik droog 'm af als we thuis komen (krijg 'm dan overigens nooit helemaal droog) en haal regelmatig zijn loszittende haren uit zijn vacht maar toch...
hangt er best vaak - nu in het voorjaar/zomer dus - een beetje een oude-kaas-lucht om hem heen. :N: :wink:
Is daar iets aan te doen? Een of ander lotionnetje of zo? Of is dat niet goed voor zijn vacht? Gaat 'ie er alleen maar harder van stinken... (Ik weet helemaal niets over vachtverzorging... :oeps: ).

Het is niet echt vreselijk erg (alleen noem ik 'm nu steeds 'ouwe stinkerd' :mrgreen: ) maar misschien is er iets simpels te doen of te krijgen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik denk dat de wol er toch ´gewoon´ uit moet nog? Of er meer wol uit moet. Ik kan me zo voorstellen dat Sil makkelijker uit d'r wol komt dan je Golden. Als jachthond hoor je toch niet te gaan stinken. Alhoewel, geen Golden gaat zonder een badje mijn trimsalon uit en voor een Flatcoat vind ik het ronduit onzin om die te gaan wassen.
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik ben benieuwd naar de antwoorden, want Kiera stinkt het hele jaar door. Kan komen omdat ze elke dag door stront en andere viezigheid rolt hoor :mrgreen: Die laat ik dus altijd aan het eind van de wandeling even zwemmen, dan kan de viezigheid eraf weken, maar stinken blijft het natuurlijk wel.
Misschien is er ergens een wondermiddel, een soort parfum dat neutraal ruikt en niet slecht is voor de vacht?
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Ik denk dat de wol er toch ´gewoon´ uit moet nog? Of er meer wol uit moet. Ik kan me zo voorstellen dat Sil makkelijker uit d'r wol komt dan je Golden. Als jachthond hoor je toch niet te gaan stinken. Alhoewel, geen Golden gaat zonder een badje mijn trimsalon uit en voor een Flatcoat vind ik het ronduit onzin om die te gaan wassen.
Hmm... nee, al het wol is er bij Bill nog niet uit, daar heb je wel gelijk in. Ik zie - as we speak - plukken uit zijn broek steken die ik er zo uit kan trekken.
Maar jij denkt dus dat 't zijn wol is? Dat 't lang nat blijft en dat gaat dan broeien of zo?
En heeft afdrogen met zo'n hondenzeem nog zin? (Veul vragen... :wink: ).
Afbeelding
Rami
Zeer actief

cindy1986 schreef: Misschien is er ergens een wondermiddel, een soort parfum dat neutraal ruikt en niet slecht is voor de vacht?
Haha, aan zoiets dacht ik ook. Kan Bill gewoon lekker zwemmen (Sil zwemt niet, nou ja, ze waadt wel eens door het water maar dat kun je geen zwemmen noemen... :wink: ) en als we thuiskomen besprenkel ik 'm met een lotion zodat 'ie weer 'lekker' naar hond ruikt. Maar zo simpel zal het wel niet zijn. :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Rami schreef:
cindy1986 schreef: Misschien is er ergens een wondermiddel, een soort parfum dat neutraal ruikt en niet slecht is voor de vacht?
Haha, aan zoiets dacht ik ook. Kan Bill gewoon lekker zwemmen (Sil zwemt niet, nou ja, ze waadt wel eens door het water maar dat kun je geen zwemmen noemen... :wink: ) en als we thuiskomen besprenkel ik 'm met een lotion zodat 'ie weer 'lekker' naar hond ruikt. Maar zo simpel zal het wel niet zijn. :wink:
Ik ben ook nog steeds zoekende naar tips voor wat betreft dit stinkprobleempje :mrgreen:

Bowie heeft precies zo'n zelfde lucht bij zich hangen door veelvuldig zwemmen :kotz:

Ook als ik Bowie helemaal heb ontdaan van haar onderwol heeft ze er ook gewoon nog last van :19:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Er is wel een lotion waardoor ze 'lekker' gaan ruiken. De dagopvang gebruikt die na het wassen. Volgens hen niet schadelijk (misschien weet iemand hier of dat klopt?) en het ruikt inderdaad lekker. Ze mogen Bram niet meer wassen van mij, maar misschien is het iets voor Bill? Ik kan volgende week wel even vragen hoe het heet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief

Tamara. schreef:
Rami schreef:
Ik ben ook nog steeds zoekende naar tips voor wat betreft dit stinkprobleempje :mrgreen:

Bowie heeft precies zo'n zelfde lucht bij zich hangen door veelvuldig zwemmen :kotz:

Ook als ik Bowie helemaal heb ontdaan van haar onderwol heeft ze er ook gewoon nog last van :19:
En heeft het bij Bowie ook echt met het zwemmen te maken? Want Bill zwemt in de winter eigenlijk niet of nauwelijks en dan stinkt 'ie helemaal niet.
Ik heb het idee dat z'n vacht ook te lang vochtig blijft maar om 'm nou elke dag helemaal droog te fohnen... :N:

Overigens, zwemt 'ie hier wel echt in allerlei sloten, vaarten en plassen en da's weer anders (denk ik) dan zeewater.
Afbeelding
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Petsilk heeft No-rinse shampoo, dat is denk ik wel handig voor na het zwemmen, hoef je niet uit te spoelen. Ik heb er gratis monsterflesjes van, dus wie wil proberen pb't maar :mrgreen:

En Espree heeft 'Espree smell so good deskunker deodorizer'. Dat is natuurlijke deodorant voor stinkende honden :mrgreen:
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Er is wel een lotion waardoor ze 'lekker' gaan ruiken. De dagopvang gebruikt die na het wassen. Volgens hen niet schadelijk (misschien weet iemand hier of dat klopt?) en het ruikt inderdaad lekker. Ze mogen Bram niet meer wassen van mij, maar misschien is het iets voor Bill? Ik kan volgende week wel even vragen hoe het heet.
Graag! :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Eef schreef:Petsilk heeft No-rinse shampoo, dat is denk ik wel handig voor na het zwemmen, hoef je niet uit te spoelen. Ik heb er gratis monsterflesjes van, dus wie wil proberen pb't maar :mrgreen:

En Espree heeft 'Espree smell so good deskunker deodorizer'. Dat is natuurlijke deodorant voor stinkende honden :mrgreen:
Je bedoelt dat ik dan de nog vochtige vacht een beetje kan 'inzepen' en dan zo laten drogen?
Nou, dat zou ik best wel willen proberen. Misschien heb je er eentje voor Tamara en eentje voor mij? Zou fijn zijn!

Enne... 'Espree smell so good deskunker deodorizer' zou ik alleen al voor de naam uit willen proberen. :mrgreen:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Rami schreef: En heeft het bij Bowie ook echt met het zwemmen te maken? Want Bill zwemt in de winter eigenlijk niet of nauwelijks en dan stinkt 'ie helemaal niet.
Ik heb het idee dat z'n vacht ook te lang vochtig blijft maar om 'm nou elke dag helemaal droog te fohnen... :N:

Overigens, zwemt 'ie hier wel echt in allerlei sloten, vaarten en plassen en da's weer anders (denk ik) dan zeewater.
Ze heeft er de hele winter geen last van gehad :wink: Nu heeft ze met warm weer, weer gezwommen en de lucht begint weer te komen. Nog niet zo penetrant maar het beloofd niet veel goeds :smile:
Terwijl ik haar voor die tijd nog helemaal heb ontwolt en haar heb laten zwemmen nadat ik dat gedaan had.

Als Bowie zwemt is het ook overla in. Vieze sloot, de vaart, een meertje, behalve in de zee want de golven zijn eng :roll:

Bowie haar vacht blijft ook heel lang vochtig. Vooral op de huid en ik denk dat het daardoor komt. Dat als het te warm is en het op de huid nog vochtig is dat het echt gaat broeien. Soms kam ik het wel eens door als het nat is om het wat luchtiger te krijgen maar dat heeft naar mijn idee nog niet echt geholpen en is voor de hond ook niet echt een pretje.

Eigenlijk zoek ik een soort spray waar het haar luchtiger van wordt en wat nare luchtjes maskeert :mrgreen:
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Ik zit even te denken he, ik gebruik voor mijn eigen haar cremespoeling omdat ik er anders na het wassen amper doorheen kom. De creme spoeling zorgt ervoor (als ik mijn niet vergis) dat de haarschubben plat komen te liggen waardoor de haren niet meer klitten (door die schubben die inelkaar blijven steken). Stel nou dat je bij bij een hond die ruikt een cremespoeling zou gebruiken, wordt het haar gladder en zachter waardoor je geen klitten hebt en dus geen broeinestjes hebt die kunnen gaan ruiken.....

Idee?? Of erg ver gezocht?
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Rami
Zeer actief

Tamara. schreef:
Ze heeft er de hele winter geen last van gehad :wink: Nu heeft ze met warm weer, weer gezwommen en de lucht begint weer te komen. Nog niet zo penetrant maar het beloofd niet veel goeds :smile:
Terwijl ik haar voor die tijd nog helemaal heb ontwolt en haar heb laten zwemmen nadat ik dat gedaan had.

Als Bowie zwemt is het ook overla in. Vieze sloot, de vaart, een meertje, behalve in de zee want de golven zijn eng :roll:

Bowie haar vacht blijft ook heel lang vochtig. Vooral op de huid en ik denk dat het daardoor komt. Dat als het te warm is en het op de huid nog vochtig is dat het echt gaat broeien. Soms kam ik het wel eens door als het nat is om het wat luchtiger te krijgen maar dat heeft naar mijn idee nog niet echt geholpen en is voor de hond ook niet echt een pretje.

Eigenlijk zoek ik een soort spray waar het haar luchtiger van wordt en wat nare luchtjes maskeert :mrgreen:
't Is hier precies hetzelfde! Nog niet echt vreselijk stinken maar af en toe waait er zo'n vleug in mijn neus... :roll:
Dat broeien is 't denk ik idd en 'vies' water broeit misschien nog wel harder, of althans: het stinkt harder.
Ik heb al eens gedacht dat ik 'm na elke zwempartij moet afspoelen onder de tuinslang. Maar hoe gek Bill ook is op zwemmen, hij haaaaat de tuinslang. :mrgreen:

Dat kammen heb ik ook wel eens geprobeerd maar je komt er idd bijna niet door dat halve natte haar heen...

We zijn gewoon toe aan een naakthond, denk ik! :F:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Maaike schreef:Ik zit even te denken he, ik gebruik voor mijn eigen haar cremespoeling omdat ik er anders na het wassen amper doorheen kom. De creme spoeling zorgt ervoor (als ik mijn niet vergis) dat de haarschubben plat komen te liggen waardoor de haren niet meer klitten (door die schubben die inelkaar blijven steken). Stel nou dat je bij bij een hond die ruikt een cremespoeling zou gebruiken, wordt het haar gladder en zachter waardoor je geen klitten hebt en dus geen broeinestjes hebt die kunnen gaan ruiken.....

Nou, ik vind het nog niet zo'n gekke gedachte. Alleen... zijn crème-spoelingen die bestemd zijn voor mensen wel goed voor een hondenvacht? :19:
Afbeelding
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

een hond die stinkt nadat die geswommen heeft komt door te veel aan wol die niet eruit is
je moet het vergelijken met een wasmachine vol kleiding die je een week later pas eruit haalt :neenee:
dat stinkt!!

dus de opties zijn 2
of je ontwolt hem echt goed
of je droogt hem met de foon

en inderdaad een flatcoated is zinloos om te wassen :pffff:

mijn flatjes stinken nooit
ik snap precies welke lucht je bedoeld maar dat hebben mijn honden niet omdat ze binnen 3 minuten droog zijn
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Rosita Compagner schreef:Ik denk dat de wol er toch ´gewoon´ uit moet nog? Of er meer wol uit moet. Ik kan me zo voorstellen dat Sil makkelijker uit d'r wol komt dan je Golden. Als jachthond hoor je toch niet te gaan stinken. Alhoewel, geen Golden gaat zonder een badje mijn trimsalon uit en voor een Flatcoat vind ik het ronduit onzin om die te gaan wassen.
Hmm... nee, al het wol is er bij Bill nog niet uit, daar heb je wel gelijk in. Ik zie - as we speak - plukken uit zijn broek steken die ik er zo uit kan trekken.
Maar jij denkt dus dat 't zijn wol is? Dat 't lang nat blijft en dat gaat dan broeien of zo?
duidelijk overmaat aan onderwol!!!
nee een zeem is niet genoeg
de vacht moet "lucht"krijgen

met lotion e.d camoufleer je alleen het probleem en...je plakt er een laag "troep "op de vacht
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Niet om vervelend te zijn :mrgreen:
Maar ik zou absoluut geen lotion of no-rinse shampoo door zijn vacht doen, dat zal het op den duur alleen maar erger maken, heus waar :mrgreen:

Was hem gewoon een keer lekker met goede hondenshampoo en droog hem daarna voor 1 x helemaal met de fohn.
Als je een middagje vrij hebt ofzo.
Gewoon voor een keertje. Dan stinktie nie meer zo :smile2: :mrgreen:
Rami
Zeer actief

lupa schreef:
Rami schreef:

met lotion e.d camoufleer je alleen het probleem en...je plakt er een laag "troep "op de vacht
Nah, dat klinkt allemaal wel heel plausibel en logisch. Ontwollen dus.
Ik heb zo'n herderhark, is dat oké? Bill heeft wel een dikke vacht maar niet zo heel lang (hij is - waarschijnlijk - een golden-mix).
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Suuz schreef:Niet om vervelend te zijn :mrgreen:
Maar ik zou absoluut geen lotion of no-rinse shampoo door zijn vacht doen, dat zal het op den duur alleen maar erger maken, heus waar :mrgreen:

Was hem gewoon een keer lekker met goede hondenshampoo en droog hem daarna voor 1 x helemaal met de fohn.
Als je een middagje vrij hebt ofzo.
Gewoon voor een keertje. Dan stinktie nie meer zo :smile2: :mrgreen:
Goede raad is nooit vervelend! :wink:

En dat wassen wil ik zeker wel doen. Ik denk dat ik Bill maar een of twee keer per jaar was of zo (:N: ) als 'ie echt in iets vreselijks heeft liggen rollen. Iets doods of zo... :kotz: :mrgreen:
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Rami schreef:
lupa schreef:
Rami schreef:

Nah, dat klinkt allemaal wel heel plausibel en logisch. Ontwollen dus.
Ik heb zo'n herderhark, is dat oké? Bill heeft wel een dikke vacht maar niet zo heel lang (hij is - waarschijnlijk - een golden-mix).
ik heb maar 1 tip.
Een trimsalon, niet alleen weten ze snel en vakkundig raad met een verwaarloosde vacht (wat eigenlijk altijd zo is als je een trimvacht op je hond hebt en je zelf te lang een beetje gaat zitten pielen, en daar was ik ook heel goed in :wink: ) maar ook krijg je daar te horen hoe je het zelf het best kunt bijhouden.

Ik ben daar slecht in, dat zelf onderhouden, dus mijn hond gaat vaker naar de trimmer. Maar de basisdingen, wat wel en niet te doen qua vacht, en producten heb ik echt van de professionals.

Al ga je maar 1 keer, en met een hoop advies naar huis, het is het echt waard.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Bedankt Daan ;-) Namens alle collega's :ok:
lupa
Zeer actief
Contacteer:

ontwollen!!!!
ben je wel minimaal 1 uur bezig

het best is:
eerst wassen met een goeie shampoo
spoelen met lauw water (vergeet onder zijn oren niet)

daarna drogen met bv een zeem en daarna met de foon
(met de foon ben je erg lang bezig)

daarna ga je dus ontwollen

door de shampoo en wassen en fonen is de onderwol los gegaan en makkelijker eruit te kammen

herdersharje is ok maar waar bv veel onderwol zit....ja wel....is ook onder de oren, bij de wangen ongeveer

probeer daar even wat er uit te plukken en je zult zien dan er een bossje minin haartjes eruit gaat

maar als ik het zo hoor......wat je allemaal moet doen.......ik zou toch naar de trimmer gaan
Rami
Zeer actief

lupa schreef:ontwollen!!!!
ben je wel minimaal 1 uur bezig

het best is:
eerst wassen met een goeie shampoo
spoelen met lauw water (vergeet onder zijn oren niet)

daarna drogen met bv een zeem en daarna met de foon
(met de foon ben je erg lang bezig)

daarna ga je dus ontwollen

door de shampoo en wassen en fonen is de onderwol los gegaan en makkelijker eruit te kammen

herdersharje is ok maar waar bv veel onderwol zit....ja wel....is ook onder de oren, bij de wangen ongeveer

probeer daar even wat er uit te plukken en je zult zien dan er een bossje minin haartjes eruit gaat

maar als ik het zo hoor......wat je allemaal moet doen.......ik zou toch naar de trimmer gaan
Haha , ja, dat denk ik ook.
Hoewel ik het niet eens vervelend vind hoor, om een een beetje een honden-Figaro te spelen. :wink:

Oh ja, ik dacht -eigenlijk- altijd dat mijn Bill helemaal geen trim-vacht heeft, omdat 'ie best wel kortharig is. Dat zo'n trimmer me gewoon staat uit te lachen als ik met die 'kale neet' binnen kom zetten... :mrgreen:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Kiera ontwol ik altijd heel goed. Ik heb een coat king, dus de onderwol haal ik er altijd goed uit. Toch stinkt ze.
Ik doe het nu zelf, maar toen ze nog naar de trimsalon ging stonk ze net zo goed. Het is niet dat ze zelf stinkt, ik denk meer doordat ze elke dag door viezigheid rolt.
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

dat is met Bauke ook..leve het zwem-seizoen , maar niet heus !!:roll:

het ligt zuiver aan het zwemwater. in de zee ruiken ze weer anders.

maar ik baal weer van het zwem-zeizoen, want Bauke rook zo lekker in de winter :19:

wassen heeft geen zin, helaas, want de volgende dag .. weer zwemmen :roll:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Rami schreef:Oh ja, ik dacht -eigenlijk- altijd dat mijn Bill helemaal geen trim-vacht heeft, omdat 'ie best wel kortharig is. Dat zo'n trimmer me gewoon staat uit te lachen als ik met die 'kale neet' binnen kom zetten... :mrgreen:
Op zich kan elke hond naar de trimsalon hoor. Een trimsalon is er niet alleen om je hond te knippen of te scheren, maar ook om dus te ontwollen en soms zelfs alleen om te wassen, nageltjes te knippen of anaalklieren te legen. En natuurlijk voor vachtadvies...
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Maaike schreef:Ik zit even te denken he, ik gebruik voor mijn eigen haar cremespoeling omdat ik er anders na het wassen amper doorheen kom. De creme spoeling zorgt ervoor (als ik mijn niet vergis) dat de haarschubben plat komen te liggen waardoor de haren niet meer klitten (door die schubben die inelkaar blijven steken). Stel nou dat je bij bij een hond die ruikt een cremespoeling zou gebruiken, wordt het haar gladder en zachter waardoor je geen klitten hebt en dus geen broeinestjes hebt die kunnen gaan ruiken.....

Petsilk heeft ook leave in conditioner, dit zou je dan inderdaad op kunnen sprayen. Is ook een proefflesje van.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Eef schreef:Petsilk heeft No-rinse shampoo, dat is denk ik wel handig voor na het zwemmen, hoef je niet uit te spoelen. Ik heb er gratis monsterflesjes van, dus wie wil proberen pb't maar :mrgreen:

Je bedoelt dat ik dan de nog vochtige vacht een beetje kan 'inzepen' en dan zo laten drogen?
Nou, dat zou ik best wel willen proberen. Misschien heb je er eentje voor Tamara en eentje voor mij? Zou fijn zijn!

Enne... 'Espree smell so good deskunker deodorizer' zou ik alleen al voor de naam uit willen proberen. :mrgreen:
Je kunt de no rinse shampoo gewoon opsprayen.
Het flesje is inmiddels onderweg

En als je de espree deskunker wilt proberen, dan weet je mijn shop te vinden :wink: :wink:
Rami
Zeer actief

Eef schreef:
Rami schreef:

Je kunt de no rinse shampoo gewoon opsprayen.
Het flesje is inmiddels onderweg

En als je de espree deskunker wilt proberen, dan weet je mijn shop te vinden :wink: :wink:

Oké! Hartstikke bedankt.

Morgen ga ik ook ieder geval Lupa's lijstje afwerken (dus wassen met hondenshampoo, drogen met zeem en dan fohnen en vervolgens ontwollen) en als dat allemaal nog niet afdoende is, dan ga ik naar een trimmer. Ik heb begrepen dat ik niet uigelachen ga worden, dus... :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”