Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
LID stuurt schouwer af op RAD-honden
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
LID stuurt schouwer af op RAD-honden
Ja, je leest het goed.
Ik wist even niet goed wat ik erop moest zeggen toen een inspecteur van de LID me vandaag vertelde dat hij een schouwer langs ging sturen bij mensen om te kijken of hun honden illegale honden waren.
Het is toch dierenBESCHERMING???
Waarom dan een schouwer ergens langs sturen en honden de dood in jagen?
Heeft iemand dit soort dingen eerder meegemaakt?
Ik ben er even behoorlijk geschokt door, en moet het gewoon even kwijt.
Ik wist even niet goed wat ik erop moest zeggen toen een inspecteur van de LID me vandaag vertelde dat hij een schouwer langs ging sturen bij mensen om te kijken of hun honden illegale honden waren.
Het is toch dierenBESCHERMING???
Waarom dan een schouwer ergens langs sturen en honden de dood in jagen?
Heeft iemand dit soort dingen eerder meegemaakt?
Ik ben er even behoorlijk geschokt door, en moet het gewoon even kwijt.

-
- Zeer actief
Nee, maar ik heb wel regelmatig contact met een schouwer en die verteld me altijd hele andere dingen dan ik op internet lees
Als ik hoor en zie hoe hij zijn werk doet kan ik niet anders zeggen dat hoe vreemd het misschien ook klinkt de risico honden in NL met deze man geen slechte hebben, de andere 2 ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen.

Als ik hoor en zie hoe hij zijn werk doet kan ik niet anders zeggen dat hoe vreemd het misschien ook klinkt de risico honden in NL met deze man geen slechte hebben, de andere 2 ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen.
-
- Zeer actief
De dierenbescherming weet helemaal niet of de honden illegaal zijn.
Ze sturen er een schouwer op af om te kijken of ze illegaal zijn.
En sorry hoor, maar de LID werkt onafhankelijk van de overheid.
Daarom zijn ze ook afhankelijk van donaties, dus waarom gaan ze dan wel honden aangeven??
Ze kunnen ook gewoon hun mond houden.
En pas als de honden wegens verwaarlozing oid in beslag worden genomen, dan pas een schouwer inschakelen omdat ze dan geen andere keuze hebben.
Ze sturen er een schouwer op af om te kijken of ze illegaal zijn.
En sorry hoor, maar de LID werkt onafhankelijk van de overheid.
Daarom zijn ze ook afhankelijk van donaties, dus waarom gaan ze dan wel honden aangeven??
Ze kunnen ook gewoon hun mond houden.
En pas als de honden wegens verwaarlozing oid in beslag worden genomen, dan pas een schouwer inschakelen omdat ze dan geen andere keuze hebben.

- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming is al sinds de jaren 80 afgescheiden van de Dierenbescherming.
De inspectiedienst inspecteert dingen die met dieren te maken hebben en als er dus iemand nodig is om voor die idiote wet te inspecteren komen de mensen van de inspectiedienst tevoorschijn.
Of het nou goed is of niet, het staat in de wet dus ze zullen zich er aan moeten houden.
Dat die wet meer dieren kwaad dan goed doet is wat anders.
De inspectiedienst inspecteert dingen die met dieren te maken hebben en als er dus iemand nodig is om voor die idiote wet te inspecteren komen de mensen van de inspectiedienst tevoorschijn.
Of het nou goed is of niet, het staat in de wet dus ze zullen zich er aan moeten houden.
-
- Zeer actief
Wat bedoel je dan voor andere dingen?Brigitte schreef:Nee, maar ik heb wel regelmatig contact met een schouwer en die verteld me altijd hele andere dingen dan ik op internet lees![]()
Over hoe er met de honden wordt omgesprongen?
En bedoel je dat deze schouwer de honden niet snel als Pitbull-achtige beoordeelt?
Als dat zo is mag ik hopen dat ze hem ernaartoe sturen....

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik wilde net zeggen, het is toch geen taak van de db om zich aktief bezig te houden met het opsporen van honden?
Ik vind trouwens dat de LID z'n tijd ook wel beter kan besteden dan aan razzia's
Ik vind trouwens dat de LID z'n tijd ook wel beter kan besteden dan aan razzia's
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
Dat betekent dus, dat als een hond die onder de RAD valt wordt verwaarloosd of mishandeld, ik de LID niet meer kan bellen.amelie schreef:De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming is al sinds de jaren 80 afgescheiden van de Dierenbescherming.
Want dan is de hond ten dode opgeschreven.....
En ik snap dus niet waarom het zo is, dat de dierenbescherming niet mee wil werken aan de RAD, en de LID wel.
De LID is geen overheidsinstantie, dus waarom weigeren ze niet gewoon daar aan mee te werken?

-
- Zeer actief
De schouwer schouwt alleen de hond(en) en gaat dan naar huis of verder, die hebben niets van doen met hoe er met een hond wordt omgesprongen of hoe die wordt gehuisvest enz.Paulala schreef:
Wat bedoel je dan voor andere dingen?
Over hoe er met de honden wordt omgesprongen?
Hij beoordeeld de honden naar mijn idee heel eerlijkEn bedoel je dat deze schouwer de honden niet snel als Pitbull-achtige beoordeelt?
Als dat zo is mag ik hopen dat ze hem ernaartoe sturen....

Daarbij heeft hij ook gezegt honden niet te 'zoeken' en ook dat een hond niet 'zomaar' van straat geplukt mag worden omdat hij ergens op lijkt.
Een hond wordt in beslag genomen A: als hij ingezet wordt als wapen, B: als de hond betrokken is bij een gevecht of C: als hij/zij in een huis of pand aanwezig is waar een inval is.
-
- Zeer actief
Dacht de overheid er maar zo over...Brigitte schreef:
Een hond wordt in beslag genomen A: als hij ingezet wordt als wapen, B: als de hond betrokken is bij een gevecht of C: als hij/zij in een huis of pand aanwezig is waar een inval is.
Want in dit geval is geen van drieën aan de hand.
Maar wel iets anders, en dat is dat die mensen willen gaan fokken met de honden, dat zou misschien wel de reden kunnen zijn dat de LID een schouwer langs gaat sturen.

-
- Zeer actief
Dat zou dan idd heel goed kunnenPaulala schreef:Dacht de overheid er maar zo over...Brigitte schreef:
Want in dit geval is geen van drieën aan de hand.
Maar wel iets anders, en dat is dat die mensen willen gaan fokken met de honden, dat zou misschien wel de reden kunnen zijn dat de LID een schouwer langs gaat sturen.

- Jaap*
- Zeer actief
Dat is op zich toch niet verkeerd, of zie ik dat fout?Paulala schreef:Maar wel iets anders, en dat is dat die mensen willen gaan fokken met de honden, dat zou misschien wel de reden kunnen zijn dat de LID een schouwer langs gaat sturen.
Minder potentiele in beslag te nemen honden toch?
Oh, je bedoeld wél eventuele consequenties voor de bestaande honden natuurlijk...
-
- Zeer actief
Wat je zegt klopt helemaal, en ik ben het daar idd wel mee eens.Jaap* schreef:Dat is op zich toch niet verkeerd, of zie ik dat fout?Paulala schreef:Maar wel iets anders, en dat is dat die mensen willen gaan fokken met de honden, dat zou misschien wel de reden kunnen zijn dat de LID een schouwer langs gaat sturen.
Oh, je bedoeld wél eventuele consequenties voor de bestaande honden natuurlijk...
Maar ja, het is zo dubbel.
De honden die misschien in beslag worden genomen... ik vind het zo rot.
Maar nu vraag ik me af of ze ook een schouwer langs hadden gestuurd als ze niet met de honden wilden fokken?
Want dat maakt het verhaal toch wel anders.
Beter twee honden slachtoffer van de RAD.
Dan een stuk of zeven pups er nog bij straks, dat maakt negen honden in totaal.

- Jaap*
- Zeer actief
Het is ook dubbel, van mij mag er gerust worden ingegrepen bij fokplannen met illegale honden om groter leed te voorkomen. Maar ik stel me zo voor dat dat te hooi en te gras eens voorkomt. Daarvoor zijn ze afhankelijk van geruchten denk ik tenminste.Paulala schreef:Wat je zegt klopt helemaal, en ik ben het daar idd wel mee eens.Jaap* schreef:Dat is op zich toch niet verkeerd, of zie ik dat fout?Paulala schreef:Maar wel iets anders, en dat is dat die mensen willen gaan fokken met de honden, dat zou misschien wel de reden kunnen zijn dat de LID een schouwer langs gaat sturen.
Maar ja, het is zo dubbel.
De honden die misschien in beslag worden genomen... ik vind het zo rot.
Maar nu vraag ik me af of ze ook een schouwer langs hadden gestuurd als ze niet met de honden wilden fokken?
Want dat maakt het verhaal toch wel anders.
Beter twee honden slachtoffer van de RAD.
Dan een stuk of zeven pups er nog bij straks, dat maakt negen honden in totaal.
Er zit waarschijnlijk geen echt beleid achter bedoel ik.
En dat is ook de reden dat ik niet veel zie in gedragstesten e.d.
Tenminste niet zolang elke hond niet individueel te herleiden en te traceren is, want zo lang dat niet kan zijn het minipleistertjes op een slagaderlijke bloeding.
Met andere woorden nutteloos. Veel leed zonder dat het veel toevoegt.
- Jaap*
- Zeer actief
Het zou wat dat betreft misschien realistischer zijn om eigenaren van illegale honden die geen aanleiding (agressie) hebben gegeven tot inbeslagname een castratieplicht op te leggen.
-
- Zeer actief
Zoals jij het nu zegt, zou dat betekenen dat iedereen in Nederland dus illegale honden moet aangeven.Neeltje schreef:Grote kans dat iemand ze getipt heeft.
En ook al valt de LID niet onder de overheid, wet is gewoon wet en daar moet iedereen zich die in Nederland woont aan houden, of je het er nu mee eens bent of niet.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik krijg een beetje een enge gevoel bij dat verlinken verhaal... doet me erg denken aan een oorlog heel wat jaren terug brrrr.Martijn schreef:Onzin...geweten gaat voor op wet.Neeltje schreef: En ook al valt de LID niet onder de overheid, wet is gewoon wet en daar moet iedereen zich die in Nederland woont aan houden, of je het er nu mee eens bent of niet.
Daarnaast is er geen wet die zegt dat je mensen moet verlinken.
-
- Zeer actief
- *Linda*
- Zeer actief
Het zou beter zijn als er eens een keer honden werden weggenomen bij al die knulletjes die er zo overduidelijk als pikverlenger mee op straat staan, ongeacht het ras. Aso-jochies van 15/16 jaar die niet eens een dier mogen houden van hun ouders en ze daarom maar in de benedenboxen van de flat houden. Als ze DAAR nu eens mee beginnen...
Nee, dat moet niet, dat moet je zelf weten, maar degenen die 'n illegale hond in huis hebben, die zouden moeten weten dat deze in beslag kan worden genomen. Dat ze daarmee een groot risico nemen en ja, dat er mensen zijn die het melden bij de dierenbescherming of LID. Dit is niet meer dan realistisch zijn.Paulala schreef:Zoals jij het nu zegt, zou dat betekenen dat iedereen in Nederland dus illegale honden moet aangeven.Neeltje schreef:Grote kans dat iemand ze getipt heeft.
En ook al valt de LID niet onder de overheid, wet is gewoon wet en daar moet iedereen zich die in Nederland woont aan houden, of je het er nu mee eens bent of niet.
Nee, natuurlijk niet, maar je weet net zo goed als ik dat er mensen zijn die het wel doen.Martijn schreef:Onzin...geweten gaat voor op wet.Neeltje schreef: En ook al valt de LID niet onder de overheid, wet is gewoon wet en daar moet iedereen zich die in Nederland woont aan houden, of je het er nu mee eens bent of niet.
Daarnaast is er geen wet die zegt dat je mensen moet verlinken.
-
- Zeer actief
Ik snap niet dat mensen nog steeds zulke honden willen.
Je weet dat pitbull-achtige in beslag genomen kunnen worden, waarom dan toch het risico nemen?
Zorg voor een hond met papieren als hij al op een pitbull-achtige lijkt. Maar na de pitbullwet nogsteeds zo`n hond nemen vind ik niet getuigen van verantwoordelijkheid over de hond!
Je weet dat pitbull-achtige in beslag genomen kunnen worden, waarom dan toch het risico nemen?
Zorg voor een hond met papieren als hij al op een pitbull-achtige lijkt. Maar na de pitbullwet nogsteeds zo`n hond nemen vind ik niet getuigen van verantwoordelijkheid over de hond!
-
- Zeer actief
Over zo iemand gaat het in dit geval dus.....*Linda* schreef:Het zou beter zijn als er eens een keer honden werden weggenomen bij al die knulletjes die er zo overduidelijk als pikverlenger mee op straat staan, ongeacht het ras. Aso-jochies van 15/16 jaar die niet eens een dier mogen houden van hun ouders en ze daarom maar in de benedenboxen van de flat houden. Als ze DAAR nu eens mee beginnen...
Als je meer wilt weten stuur je maar een pb.

-
- Zeer actief
Daar ben ik het helemaal mee eens.Poppetje schreef:Ik snap niet dat mensen nog steeds zulke honden willen.
Maar die honden hebben er niet voor gekozen dat ze het uiterlijk van een Pitbull hebben.
En ik vind het dan ook moeilijk dat een organisatie die zich inzet voor hulp bij dierenleed, honden de dood in jaagt.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Desnoods castratie en aanlijnplicht en een dikke boete.. Ik snap ook echt niet waarom dit niet al gebeurt.Jaap* schreef:Het zou wat dat betreft misschien realistischer zijn om eigenaren van illegale honden die geen aanleiding (agressie) hebben gegeven tot inbeslagname een castratieplicht op te leggen.