Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onafhankelijker?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Onafhankelijker?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als je zo om 4 uur 's nachts met je pyama aan op een grasveldje staat, komen de hersenspinels los :roll: Zo had ik vannacht iets waarvan ik benieuwd ben hoe jullie hier over denken.

Stelling: Een hond die niet bij de baas op bed of op de slaapkamer slaapt, is onafhankelijker (in sommige situaties).

Ben benieuwd hoe jullie d'r over denken, ik kom er namelijk niet uit :denken:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos sliep bij mij op bed en was toch een heel erg onafhankelijk hondje (tot op het irritante af soms :mrgreen: ).
Ik zou me zelfs voor kunnen stellen, nu ik er ook over nadenk, dat het andersom werkt. Als de hond de keuze heeft om de nacht ook bij de baas te zijn zal hij misschien sneller ervoor 'kiezen' zich onafhankelijker op te stellen (hij kan immers wel bij de baas zijn als hij wil) dan een hond die 's nachts alleen is. Die wil dan misschien juist meer bij de baas zijn als die kans er wel is.

Ik zeg ook maar wat hoor :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Hmm... nooit over nagedacht. (Maar ik sta dan ook niet om 4 uur 's nachts in mijn pyama op het grasveld :mrgreen: ).
Het is wel zo dat toen we Silka net hadden, ze niet op de slaapkamer sliep. Misschien omdat Bill er al lag (die heeft altijd vanaf dat hij bij ons woont in onze slaapkamer geslapen, soms op bed maar meestal er naast) of omdat ze er geen 'behoefte' aan had.
Maar na een paar weken kwam ze toch eens kijken. En tegenwoordig ligt ze er altijd. Bill en Sil staan soms echt te dringen om 't beste plekje (mand die het dichtst bij het bed staat).
Wat dat zou kunnen zeggen over (on)afhankelijkheid is dat ze wellicht minder onafhankelijk is geworden in de loop der tijd. En dat zou best kunnen, een herplaatser moet wennen, hechten, er is een band om op te bouwen etc..
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

slaapt ze nu nog niet door? :19: :mrgreen:

ik geloof wel dat de band sneller hecht wordt en hechter wordt als je je pup op de slaapkamer laat slapen. of een hond daar onafhankelijker van wordt durf ik niet te zeggen. ik denk dat dat toch meer in het karakter zit. hier slapen ze als pup tot vaak lange leeftijd bij ons en de een is veel onafhankelijker dan de ander. Huts slaapt al jaren bij ons boven en die is de meest onafhankelijke hond die we hebben, en die heeft ook als pup bij ons geslapen ;).
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hutsje schreef:slaapt ze nu nog niet door? :19: :mrgreen:

ik geloof wel dat de band sneller hecht wordt en hechter wordt als je je pup op de slaapkamer laat slapen. of een hond daar onafhankelijker van wordt durf ik niet te zeggen. ik denk dat dat toch meer in het karakter zit. hier slapen ze als pup tot vaak lange leeftijd bij ons en de een is veel onafhankelijker dan de ander. Huts slaapt al jaren bij ons boven en die is de meest onafhankelijke hond die we hebben, en die heeft ook als pup bij ons geslapen ;).
Die hechte band daar zit denk ik ook wel iets in.
Chello kwam bij ons en sliep in de tuinkamer, want wij zo groen als gras wat honden betrof kregen overal te horen geen hond mee te nemen op de slaapkamer en zeker geen herderreu want die ozu ons dan wel boven het hoofd groeien....dus Chello sliep in de tuinkamer, niet lang overigens hoor. :mrgreen:

Woopy was zo bang in het begin dat hij absoluut niet bij ons op de slaapkamer wilde, die sliep gewoon in de woonkamer

Hera en Ghaya hebben als pups vanaf dat 1 bij ons op de slaapkamer geslapen.
Met hen heb (had) ik echt een hele hechte band, ze zijn ook overal waar ik ben. Zit ik op de wc dan staan (stonden...) ze naast me, in de kueken liggen ze achter me etc etc. Wel kunnen (konden) ze prima alleen zijn.
Met Woopy en Chello heb ik die band helemaal niet zoals met die 2 teven.
Tsja of dat nu dan door het slapen op de slaapkamer komt?
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Oh, ik geloof dat mijn eerdere reactie nergens op slaat, bij nader inzien... :mrgreen:
Je hebt het over honden die niet in de slaapkamer mogen en hier hebben ze 'vrije' keuze; ze hebben er dus zelf voor gekozen om dicht bij ons te slapen. Dat zal wellicht ook wel iets over (on)afhankelijkheid zeggen, maar is niet wat jij bedoelt (denk ik :wink: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

estelle schreef: Met Woopy en Chello heb ik die band helemaal niet zoals met die 2 teven.
Moos heeft niet vanaf pup op de slaapkamer geslapen. Zelfde verhaal als jullie bij Chello ongeveer (alhoewel Moos wel de eerste week naast mijn bed gelegen heeft, daarna moest hij volgens mijn boekjes en de hondenschool van de slaapkamer af..) Was ook maar van korte duur, en van een bench in de slaapkamer, naar een mand in de slaapkamer, naar op bed duurde ook niet erg lang :mrgreen: :wink:
Saar heeft vanaf 8 weken op bed geslapen. Toch was de band met Moos sterker. Ik heb ook een hele goede fijne band met Saar hoor, maar niet zo diep als die met Moos was.
Laatst gewijzigd door Moos op 10 apr 2008 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, ik kan me niet voorstellen dat dat er iets mee te maken zou hebben. Ik denk dat dat meer in het karakter zit. Tirsa heeft alleen de eerste twee weken bij mij op de kamer geslapen en tijdens vakantie, verder alleen beneden. Maar Tirsa en ik zijn echt twee handen op 1 buik. Ze loopt nooit ver weg als ze los loopt. 'n Meter of 15 is toch wel max en dan kijkt ze weer om waar ik ben. Als ik ergens even stil sta, blijft ze gewoon staan. Als we gaan wandelen en staan al buiten en ik ben iets vergeten, kan ik d'r gewoon laten staan, want 9 van de 10 keer komt ze me achterna gelopen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Kaya heeft alleen als jong pupje bij ons op de slaapkamer geslapen en daarna altijd beneden in de huiskamer.
Zij is vreselijk aanhankelijk (afhankelijk), té.
Bij training bv moesten ze achterblijven op het veld en dan de baas uit zicht. Alle honden gingen rustig zitten of liggen, maar Kaya krijste alles bij elkaar.
Ze kan overigens wel alleen thuis blijven, sloopt niet, jankt of blaft niet, maar ze heeft het ook niet echt naar d'r zin.

Puchu heeft nooit op de slaapkamer gelegen, wij wel een week beneden bij hem. Hij is veel onafhankelijker dan Kaya.

Ik denk niet dat het slapen op de slaapkamer hier iets mee te maken heeft. Een groot deel karakter en natuurlijk ook een deeltje verdere opvoeding.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Geen idee of die stelling klopt, het is hier eigenlijk andersom; Tomas heeft lang bij ons op de slaapkamer gelegen juist omdat hij zo onzeker was, Bruno had daar geen behoefte aan, die is altijd heel zelfverzekrd geweest.De eerste nacht had ik die netjes in een doos naast m'n bed gezet...en deed geen oog meer dicht tot ik hem in de keuken zette waar hij braaf doorsliep.Na de ellende met de verlatingsangst van Falco heb ik bij Tomas niks afgewacht en die meteen bij me onder de dekens genomen.Na een nacht hoefde dat al niet meer en nu slaapt hij al jaren beneden in zijn mand, maar het blijft een onzeker typje.
Hier is het dus een verhaal van wat was er eerder, de kip of het ei? :mrgreen:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik denk dat het ook aan het type hond ligt. Ergens geloof ik wel dat een hond onafhankelijker kan worden wanneer hem de toegang tot de slaapkamer wordt ontzegt. Hij leert misschien sneller alleen te slapen. Als je dat als onafhankelijk beschouwd, dan is je stelling misschien juist. Maar bij een onzekere hond kan het juist voor méér afhankelijkheid zorgen, omdat de hond de situatie niet begrijpt en de hond nog meer bevestiging gaat zoeken. dusss.

volgens mij is het gewoon een flutstelling. :mrgreen: volgende keer maar gewoon verstand op nul s'nachts hoor, dat werkt het beste voor ons allemaal. :smile:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

geen idee... ze hebben hier geen van allen als pup op de slaapkamer geslapen (behalve de oudste dober dan maar dat was geen succes)... ze zijn allemaal vrij onafhankelijk en zelfstandig maar of dat daar nu door komt... volgens mij zit dat ook in het karakter...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Moos schreef:
estelle schreef: Met Woopy en Chello heb ik die band helemaal niet zoals met die 2 teven.
Moos heeft niet vanaf pup op de slaapkamer geslapen. Zelfde verhaal als jullie bij Chello ongeveer (alhoewel Moos wel de eerste week naast mijn bed gelegen heeft, daarna moest hij volgens mijn boekjes en de hondenschool van de slaapkamer af..) Was ook maar van korte duur, en van een bench in de slaapkamer, naar een mand in de slaapkamer, naar op bed duurde ook niet erg lang :mrgreen: :wink:
Saar heeft vanaf 8 weken op bed geslapen. Toch was de band met Moos sterker. Ik heb ook een hele goede fijne band met Saar hoor, maar niet zo diep als die met Moos was.
Chello was al zo'n 5 maanden toen wij hem kregen.
Duurde dus bij ons ook niet lang hoor, ik vond het toch wel zielig dat mannetje zo alleen in die tuinkamer. Hij had er overigens weinig moeite mee en nog steeds kunnen we hem overal neer leggen qua vreemde ruimtes e.d. en hij gaat gewoon rustig liggen slapne.
Tamara.
Zeer actief

Nee! Stomme pup :boos: Al moet ik toegeven dat het me reuze meevalt hoor. Ik hoef er tot nu toe maar 1 of 2 keer uit in de nacht.

Bowie slaapt ook op de slaapkamer als ze daar zin in heeft en dat zal bij Fien net zo gaan. Die slaapt nu sowieso op de slaapkamer omdat ik haar naast m'n bed heb liggen :wink:

Ik vroeg me dit vannacht zo af, ik verveelde me, zo in m'n eentje :mrgreen: Stel, je zou ergens anders slapen, in een vakantiehuisje ofzo, dan zou je Huts wel in een andere kamer laten slapen zonder dat ze bij jullie ligt?
Tamara.
Zeer actief

Rami schreef:Oh, ik geloof dat mijn eerdere reactie nergens op slaat, bij nader inzien... :mrgreen:
Je hebt het over honden die niet in de slaapkamer mogen en hier hebben ze 'vrije' keuze; ze hebben er dus zelf voor gekozen om dicht bij ons te slapen. Dat zal wellicht ook wel iets over (on)afhankelijkheid zeggen, maar is niet wat jij bedoelt (denk ik :wink: ).
Ik bedoel inderdaad niet op de slaapkamer mogen liggen :wink: Hier hebben ze ook keus. Fien dan nog niet :mrgreen: maar dat komt nog wel.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tamara. schreef:
Rami schreef:Oh, ik geloof dat mijn eerdere reactie nergens op slaat, bij nader inzien... :mrgreen:
Ik bedoel inderdaad niet op de slaapkamer mogen liggen :wink: Hier hebben ze ook keus. Fien dan nog niet :mrgreen: maar dat komt nog wel.
Hahah hier mag ze wel maar ze wil niet.......
Tamara.
Zeer actief

miekmiek schreef:ik denk dat het ook aan het type hond ligt. Ergens geloof ik wel dat een hond onafhankelijker kan worden wanneer hem de toegang tot de slaapkamer wordt ontzegt. Hij leert misschien sneller alleen te slapen. Als je dat als onafhankelijk beschouwd, dan is je stelling misschien juist. Maar bij een onzekere hond kan het juist voor méér afhankelijkheid zorgen, omdat de hond de situatie niet begrijpt en de hond nog meer bevestiging gaat zoeken. dusss.

volgens mij is het gewoon een flutstelling. :mrgreen: volgende keer maar gewoon verstand op nul s'nachts hoor, dat werkt het beste voor ons allemaal. :smile:
En ik vond het nog wel creatief verzonnen zo, van mezelf :jank:
Tamara.
Zeer actief

estelle schreef:Hij had er overigens weinig moeite mee en nog steeds kunnen we hem overal neer leggen qua vreemde ruimtes e.d. en hij gaat gewoon rustig liggen slapne.
Denk jij dat het meer aan hem ligt, aan zijn karakter of dat het er aan ligt dat hij in het tuinhuisje heeft gelegen :mrgreen: :wink:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Hier hebben ze allemaal bij ons op de slaapkamer gelegen en toch is Rio een veel onafhankelijker hond dan Orson ondanks dezelfde aanpak.
Nu hebben ze nog de kans om hier 'snachts op de slaapkamer te komen maar er kan maar 1 grote hond op bed slapen want 2 gaat ten koste van mijn nachtrust.
Orson probeert altijd die hond te zijn en dat lukt hem ook vaak omdat Rio zich er gewoon minder druk om maakt en net zo makkelijk op de bank of in zijn mand of naast het bed gaat liggen.
Alleen zijn is voor Orson ook moeilijker dan Rio ,als je thuis komt is hij altijd blij je te zien en begroet je ,net als Micron overigens,terwijl Rio als hij moe is gewoon blijft liggen en het wel leuk vind dat je er weer bent maar zich daar gewoon minder druk om maakt.
Rio is ook veel opener naar andere toe misschien heeft het daar ook mee te maken maar ondanks dezelfde aanpak in hun jeugd zijn ze toch anders geworden dus het karakter speelt ook een rol imo.
Overigens maakt Orson er geen probleem van als hij niet op bed kan slapen ,als Jan er is of als het heel warm is dan slaapt hij ergens anders en dat doet hij dan ook heel makkelijk ,net als Micron trouwens maar het is wel zijn favoplaats zo dicht mogelijk bij baajse in de buurt.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Geen idee, ik denk daar allemaal niet over na :wink:
estelle

Tamara. schreef:
estelle schreef:Hij had er overigens weinig moeite mee en nog steeds kunnen we hem overal neer leggen qua vreemde ruimtes e.d. en hij gaat gewoon rustig liggen slapne.
Denk jij dat het meer aan hem ligt, aan zijn karakter of dat het er aan ligt dat hij in het tuinhuisje heeft gelegen :mrgreen: :wink:
Geen tuinhuisje hoor maar tuinkamer. :N:

Ik denk dat het wel aan zijn karakter ligt. Chello maakt zich nooit zo druk wat dat betreft. Die is heel relaxed wat betreft andere onbekende situaties.
Die kon ik tijdens een feest van mn oma waarbij we savonds uit etne gingen rustig boven in een slaapkamer leggen (huis was hij toen nog nooit geweest) zonder dat hij ook maar 1 piep liet horen. Hij lag languit op bed. :roll:
Hera breekt de tent af als ik dat bij haar zou doen niet vanwege angst maar die wil niet zonder ons ergens 'gedumpt' worden. Hmmmm het klinkt zo wel alsof ze bang is maar ik bedoel meer dat ze daar wil zijn waar wij ook zijn, zeker als ze ons ergens 'hoort'. Zou je de deur op slot doen dan legt ze zich er wle bij neer op den duur maar niet voordat ze van zich heeft laten horen.
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef:ik ga ook voor de flutstelling :mrgreen: .

ik had de vraag overigens ook begrepen zoals rami : wat zegt het over een hond als hij dat liever niet wil - maar jij bedoelt dus 'maak je hem daar afhankelijker door?'

je maakt misschien dat de gewoonte er zo inzit dat hij moeite heeft om ergens alleen te slapen als dat ooit wel eens aan de orde zou zijn, maar dat je daardoor zijn aanhankelijkheid/onafhankelijkheid in andere situaties zou beïnvloeden lijkt me sterk.
Het was maar een stelling he :pffff: Maar ok, dan is het een flutstelling :boos: Maar toch vond ik 'm goed bedacht
Inge O schreef: dat nachtelijke gestruin doet je geen deugd, tamara - breng fien toch gewoon terug joh :mrgreen: .
Aan m'n wallen te zien doet het me inderdaad weinig goeds :smile: Maar dat heb ik er wel voor over, ik hou d'r maar :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Er is niks mis met nachtelijk gefilosofeer, hebben wij hier ook weer wat te doen :mrgreen: :ok:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Hmm dan had ik Baco dus op mn slaapkamer moeten doen, hij is wel boven maar ligt meestal op de overloop,het maakt hem geen moer uit waar ik ben :mrgreen: Als pup moest ik hem al zoeken in de tuin met een zaklamp waar hij lag.
Denk dat het toch gewoon karakter is. :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

naar mijn mening heeft dit er niks mee te maken

bob is nergens zonder mij
en slaapt niet bij mij
de gedragstherapeut die bij ons is gewees theeft dit ook bevestigd
bob wordt zeer onzeker als ik niet in de buurt ben
en hij heeft nog nooit boven geslapen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tamara. schreef:

Nee! Stomme pup :boos: Al moet ik toegeven dat het me reuze meevalt hoor. Ik hoef er tot nu toe maar 1 of 2 keer uit in de nacht.

Bowie slaapt ook op de slaapkamer als ze daar zin in heeft en dat zal bij Fien net zo gaan. Die slaapt nu sowieso op de slaapkamer omdat ik haar naast m'n bed heb liggen :wink:

Ik vroeg me dit vannacht zo af, ik verveelde me, zo in m'n eentje :mrgreen: Stel, je zou ergens anders slapen, in een vakantiehuisje ofzo, dan zou je Huts wel in een andere kamer laten slapen zonder dat ze bij jullie ligt?
ik zou niet weten waarom. ze kan het wel hoor, ze gaat ook wel eens uit logeren naar "opa en oma" en daar slaapt ze gewoon in een mand in de huiskamer. het bij ons slapen is een privilege wat zij alleen heeft omdat ze de baas is en omdat het ons goed uitkomt ivm een kat waarmee ze niet overweg kan. nu kunnne we dit ook anders oplossen door haar in de huiskamer of slaapkamer beneden neer te leggen maar wij kiezen hiervoor.
Afbeelding
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Hoe kom je er op zo 's nachts :mrgreen:
Ja moeilijk, ik denk dat er voor een deel wel wat in zit. Wolf is een erg afhankelijke hond en slaapt niet bij mij op bed maar wel graag in de slaapkamer. Ik denk dat hij het moeilijk zou vinden als ik hem niet in de slaapkamer zou laten. Hij leunt voor een groot deel zeker op mij.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hm, ik vind het nog geen eens een heel vreemde stelling hoor. Ik mag vast niet met kinderen vergelijken :mrgreen: , maar volgens mij wordt toch altijd wel gezegd dat kinderen niet bij de ouders moeten slapen op de kamer toch? Dat heeft toch te maken met op eigen benen leren staan? Zou je dan een hond ook niet onafhankelijker maken door die alleen te laten slapen?

En ach, die nachtelijke escapades zijn snel weer over moet je maar denken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Martijn schreef:Ik denk dat "afhankelijkheid" een serie gedragingen is die wij onze honden wel of niet aanleren. Dat in combinatie met wat we als persoon op onze hond projecteren.
Mooi gezegd! Ik ben het er wel mee eens.

En verder ben ik blij dat honden niet zo lopen piekeren als wij :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

denk niet dat het je hond afhankelijker maakt, ik heb nooit een pup gehad zou het dus met pup niet kunnen vergelijken, wel met een vierjarige die tot die tijd in de tuin liep of in de kennel en ook in de kennel sliep, toen hij bij mij kwam had ik een bench in de schuur (inpandig een direct naast mijn slaapkamer) daar ging hij heen als ik ging slapen met een "plaats". tot na ongeveer anderhalve week hij naast me bed was komen liggen 's nachts..toen is de bench opgeklapt, kwam er een kleedje naast me bed en ligt hij naast me.. hij is niet afhankelijker geworden, wil graag bij de baas zijn dat wel, vind ik alleen maar prettig, ook ondervonden dat in een hotelkamer hij alles best vind ook als ik wegga, dan gaat ie lekker liggen en je hoort hem niet..
Nee denk ik dan ook, je maakt je hond niet afhankelijker door ze bij je te laten slapen, en net als sommige voorgangers al zeiden ligt veel ook aan het karakter van de hond..
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”