Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het is bijna zover.
Moderator: moderatorteam
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
- Aantal honden: 1
Het is bijna zover.
Op heel afzienbare termijn zal ik vaker thuisblijven met de honden en dus veel minder vaak met Milo meegaan naar shows. Als ik meega, gaan ook de honden mee omdat we nu eenmaal niemand hebben die op de honden kan passen.
Omdat ze altijd meegingen, heb ik tot nu toe niet de overstap gemaakt van brok naar rauw. Het kan nu eenmaal niet om de honden op een hotelkamer of hondenshow aan dode beesten te laten kluiven. Versvoer is hier onbekend en bovendien niet vier dagen lang goed te houden zonder koeling. Vandaar nog immer brokken. Voor een deel zullen ze ook brokken blijven krijgen omdat ik zo her en der nog wel mee zal gaan en de honden dus ook meegaan.
Maar goed, binnenkort zullen de honden en ik dus thuis zijn en kan ik rauw gaan voeren. Op zich zijn organen en dergelijke hier goed te krijgen, alleen nogal duur: de Fransen eten ze zelf ook namelijk. Tot en met pens aan toe. Eend is erg goed verkrijgbaar en in verhouding tot Nederland dan weer erg goedkoop.
Ik heb zitten lezen op fora en in het bottendocument en ik wil maar eens beginnen met een kippen- of eendennek. Kijken hoe dat gaat. En dan zo verder, rustig aan. Joep is niet echt een liefhebben van rauw vlees, dat zal nog wat problemen geven, de andere twee daarentegen vinden het erg lekker en werken een eendennek zó weg.
Zoals gezegd zullen ze deels ook brok blijven krijgen. Zijn er nog tips over hoe dat te combineren? Nog leuke links met veel info? Ik ben uiteraard al op Ien d'r website geweest en die van Sandra, maar meer is welkom. Joep en Roumba zijn allebei nét 8 jaar en hebben hun leven lang brokken gehad (Roumba volgens mij ook wel etensresten, maar dat weet ik niet zeker). Behoeft dat nog speciale aandacht? Ze zijn alledrie goed op gewicht en in goede gezondheid. Tjeu heeft echter hypothyroïdie en krijgt daar medicijnen voor. Roumba heeft een behoorlijk slecht gebit en ik hoop eigenlijk dat het een stuk zal verbeteren als ze eenmaal rauw krijgt.
Ik hoop dat ze het helemaal fantastisch gaan vinden en dat ze er nog beter uit gaan zien. En nogmaals: tips welkom!
Omdat ze altijd meegingen, heb ik tot nu toe niet de overstap gemaakt van brok naar rauw. Het kan nu eenmaal niet om de honden op een hotelkamer of hondenshow aan dode beesten te laten kluiven. Versvoer is hier onbekend en bovendien niet vier dagen lang goed te houden zonder koeling. Vandaar nog immer brokken. Voor een deel zullen ze ook brokken blijven krijgen omdat ik zo her en der nog wel mee zal gaan en de honden dus ook meegaan.
Maar goed, binnenkort zullen de honden en ik dus thuis zijn en kan ik rauw gaan voeren. Op zich zijn organen en dergelijke hier goed te krijgen, alleen nogal duur: de Fransen eten ze zelf ook namelijk. Tot en met pens aan toe. Eend is erg goed verkrijgbaar en in verhouding tot Nederland dan weer erg goedkoop.
Ik heb zitten lezen op fora en in het bottendocument en ik wil maar eens beginnen met een kippen- of eendennek. Kijken hoe dat gaat. En dan zo verder, rustig aan. Joep is niet echt een liefhebben van rauw vlees, dat zal nog wat problemen geven, de andere twee daarentegen vinden het erg lekker en werken een eendennek zó weg.
Zoals gezegd zullen ze deels ook brok blijven krijgen. Zijn er nog tips over hoe dat te combineren? Nog leuke links met veel info? Ik ben uiteraard al op Ien d'r website geweest en die van Sandra, maar meer is welkom. Joep en Roumba zijn allebei nét 8 jaar en hebben hun leven lang brokken gehad (Roumba volgens mij ook wel etensresten, maar dat weet ik niet zeker). Behoeft dat nog speciale aandacht? Ze zijn alledrie goed op gewicht en in goede gezondheid. Tjeu heeft echter hypothyroïdie en krijgt daar medicijnen voor. Roumba heeft een behoorlijk slecht gebit en ik hoop eigenlijk dat het een stuk zal verbeteren als ze eenmaal rauw krijgt.
Ik hoop dat ze het helemaal fantastisch gaan vinden en dat ze er nog beter uit gaan zien. En nogmaals: tips welkom!
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat de leeftijd betreft: dat maakt niets uit, Beertje en Jackie zijn met 10 jaar op rauw over gegaan. Terwijl Beertje zijn hele leven op brokken een maagpatientje was.
Wel hebben ze bij mij ter overgang eerst kvv gehad en toen zelf samengesteld. Wellicht kan je eerst wat beginnen met gehakt en kippenvlees en wat GF mix of licht gekookte groente erbij. Kijk hoe ze dat binnen houden. Gaat dat goed, zonder negatieve verandering van ontlasting, dan ga je kippenvleugels en eendennekken proberen en zo bouw je het dan op. 
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Hanneke
- Zeer actief
Eerst zelf KVV maken, dus. Okee. Goed idee.Roelfien schreef:Wat de leeftijd betreft: dat maakt niets uit, Beertje en Jackie zijn met 10 jaar op rauw over gegaan. Terwijl Beertje zijn hele leven op brokken een maagpatientje was.Wel hebben ze bij mij ter overgang eerst kvv gehad en toen zelf samengesteld. Wellicht kan je eerst wat beginnen met gehakt en kippenvlees en wat GF mix of licht gekookte groente erbij. Kijk hoe ze dat binnen houden. Gaat dat goed, zonder negatieve verandering van ontlasting, dan ga je kippenvleugels en eendennekken proberen en zo bouw je het dan op.
Ik ga er vanuit dat ik in het begin wel te maken zal krijgen met diarree, trouwens. Joep en Tjeu zijn wat dat betreft erg gevoelig op de darmen en het is ook één van de voornaamste redenen om naar vers te gaan. Ik ben het zat dat ieder wissewasje tot diarrree leidt. Niet fijn voor hun en ook niet fijn voor ons.
Groetjes,
Hanneke.
Hanneke.
- Roelfien
- Zeer actief
Dan hoop ik dat het bij jouw honden net zo ging als bij mijn honden. Beertje was echt een probleemgeval wat zijn maag/darmen betreft. Elke wijziging in voeding leidde tot maagontstekingen, diaree/overgeven, antibiotica kuren, etc. Doodzielig, en het duurde ook een tijd voordat het dan weer over ging. Als ik maar Kiddo bleef voeren, ging het wel goed (tegenwoordig heet dat Dog Chow van proplan geloof ik
).
Dus rauw voeren durfde ik eigenlijk niet aan met Beertje. Want een stukje vlees kon bij hem echt tot problemen leiden. En toen ben ik begonnen met Rodi compleet. En toen niks, geen problemen, geen diaree, helemaal niks. Ik dacht echt dat dat niet mogelijk was. En eten dat ze deden, als bootwerkers. Beertje heeft nooit, maar dan ook nooit meer last van zijn maag gehad vanaf de dag dat hij rauwe voeding kreeg. En toen was hij dus 10 jaar. Over gestapt op Carnibest, ging prima. Vanaf hun 12e jaar ongeveer kregen ze zelf samengestelde maaltijden (ik was echt heel bang voor botten, dus dat heeft een tijdje geduurd voordat Ien me echt kon overtuigen). En toen ze echt oud werden, ben ik weer terug gegaan op kvv omdat ik merkte dat ze niet zo goed meer een bot of grote stukken vlees konden wegkrijgen.
Maar ik ben heel benieuwd of jouw honden er echt last van krijgen. Ik denk dat het wel eens mee kan vallen. Als je maar niet te vet begont en niet met te zware botten. Inderdaad eerst zelf een soort kvv maken.
Dus rauw voeren durfde ik eigenlijk niet aan met Beertje. Want een stukje vlees kon bij hem echt tot problemen leiden. En toen ben ik begonnen met Rodi compleet. En toen niks, geen problemen, geen diaree, helemaal niks. Ik dacht echt dat dat niet mogelijk was. En eten dat ze deden, als bootwerkers. Beertje heeft nooit, maar dan ook nooit meer last van zijn maag gehad vanaf de dag dat hij rauwe voeding kreeg. En toen was hij dus 10 jaar. Over gestapt op Carnibest, ging prima. Vanaf hun 12e jaar ongeveer kregen ze zelf samengestelde maaltijden (ik was echt heel bang voor botten, dus dat heeft een tijdje geduurd voordat Ien me echt kon overtuigen). En toen ze echt oud werden, ben ik weer terug gegaan op kvv omdat ik merkte dat ze niet zo goed meer een bot of grote stukken vlees konden wegkrijgen.
Maar ik ben heel benieuwd of jouw honden er echt last van krijgen. Ik denk dat het wel eens mee kan vallen. Als je maar niet te vet begont en niet met te zware botten. Inderdaad eerst zelf een soort kvv maken.
- Roelfien
- Zeer actief
Oh wat ik vergeet is dat je wellicht wel in de eerste instantie een verslechtering van hun vacht krijgt. Beertje zijn vacht werd eerst knoerdhard en dun,ik schrok me rot, om daarna als een prachtige zachte vacht weer te herstellen. En dat zou bij jouw honden wellicht ook kunnen gebeuren. Alhoewel jouw honden niet gecastreerd zijn, toch? Wellicht dat het scheelt. Maar het is in verband met mogelijke shows van de honden wel belangrijk om dat te weten. Ik beloof je, het komt in ieder geval wel weer goed met die vachten. 
- Hanneke
- Zeer actief
Mijn honden zijn nog allemaal intact, ja. Wie weet valt het dus mee. Maar zo niet, ach. Hun showcarrières zijn toch voorbij en Tjeu heeft er nooit eentje gehad dus dat maakt niks uit.
Ik ben echt verschrikkelijk benieuwd of ik nou ook echt zo'n verschil ga merken als sommige andere forummers en ik hoop vooral dat hun darmproblemen tot het verleden gaan behoren.
Ik ben echt verschrikkelijk benieuwd of ik nou ook echt zo'n verschil ga merken als sommige andere forummers en ik hoop vooral dat hun darmproblemen tot het verleden gaan behoren.
Groetjes,
Hanneke.
Hanneke.
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Mijn keeshond had toen hij op brokken stond ook veel problemen met zijn darmen. Hij hoefde maar op straat iets te eten, en hij had weer diarree. We zaten bijna iedere maand met hem bij de dierenarts.
En dan krijgen we weer speciale brokken voor hem mee
En dan heb ik het niet eens over hoeveel antibiotica kuren hij toen kreeg.
En een hond met een lange vacht en diarree is een hele leuke combinatie
:N:
Ik ben in die tijd gaan lezen op internet over de voeding van honden, en ik kwam al snel op dit forum terecht
Mede door dit forum ben ik toen overgestapt op Kvv, en meteen waren zijn darm problemen over.
En niet alleen zijn darm problemen. Ook de huidschilfers waren al heel snel verdwenen plus dat hij een ontzettende goeie eetlust kreeg.
Ook mijn andere hond heb ik toen over gezet op Kvv.
Ik heb geen moment spijt gehad, er komen hier ook nooit meer brokken in
Ze krijgen hier nu 4 dagen Kvv, en de rest van de dagen kip, pens en vis.
Ik wil binnenkort ook geit en lam gaan proberen
En dan krijgen we weer speciale brokken voor hem mee
En dan heb ik het niet eens over hoeveel antibiotica kuren hij toen kreeg.
En een hond met een lange vacht en diarree is een hele leuke combinatie
:N:
Ik ben in die tijd gaan lezen op internet over de voeding van honden, en ik kwam al snel op dit forum terecht
Mede door dit forum ben ik toen overgestapt op Kvv, en meteen waren zijn darm problemen over.
En niet alleen zijn darm problemen. Ook de huidschilfers waren al heel snel verdwenen plus dat hij een ontzettende goeie eetlust kreeg.
Ook mijn andere hond heb ik toen over gezet op Kvv.
Ik heb geen moment spijt gehad, er komen hier ook nooit meer brokken in
Ze krijgen hier nu 4 dagen Kvv, en de rest van de dagen kip, pens en vis.
Ik wil binnenkort ook geit en lam gaan proberen
- Hanneke
- Zeer actief
Vandaag hebben de mannen hun eerste stukken vlees met bot op. Kippenvleugels, om precies te zijn. Ze zijn al twee weken aan het wennen aan vers vlees, eerst nog heel licht gekookt door de brokken heen en nu gewoon helemaal rauw en vandaag dus voor het eerst met bot.
Tjeu had er geen enkele moeite mee, daar werden de vleugels vlot aan gort gekauwd en hoppa, weg. Voor Joep heb ik ze nog min of meer moeten malen maar ook dat ging goed. Hier en daar zaten er nog stukken in waar hij op moest kauwen en zowaar: hij deed het. Joep is volgens mij meer een liefhebben van rund (gaat makkelijk rauw naar binnen, zonder bot, dat nog wel) dan van kip, dat heeft hij liever gekookt.
Tot nu toe geen diarree, helemaal niks. Ze vinden het hartstikke lekker en de bakken gaan vlot leeg. Volgende week ga ik echt op jacht naar nekken en dergelijke maar daarvoor moet ik naar een abbatoir 30 km. verderop en dat zit er nog even niet in. Milo is verbaasd dat de mannen de boel zo lekker vinden en vooral dat er niemand aan de schijt is geraakt. Kortom: we gaan lekker!
Tjeu had er geen enkele moeite mee, daar werden de vleugels vlot aan gort gekauwd en hoppa, weg. Voor Joep heb ik ze nog min of meer moeten malen maar ook dat ging goed. Hier en daar zaten er nog stukken in waar hij op moest kauwen en zowaar: hij deed het. Joep is volgens mij meer een liefhebben van rund (gaat makkelijk rauw naar binnen, zonder bot, dat nog wel) dan van kip, dat heeft hij liever gekookt.
Tot nu toe geen diarree, helemaal niks. Ze vinden het hartstikke lekker en de bakken gaan vlot leeg. Volgende week ga ik echt op jacht naar nekken en dergelijke maar daarvoor moet ik naar een abbatoir 30 km. verderop en dat zit er nog even niet in. Milo is verbaasd dat de mannen de boel zo lekker vinden en vooral dat er niemand aan de schijt is geraakt. Kortom: we gaan lekker!
Groetjes,
Hanneke.
Hanneke.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Hanneke schreef:Vandaag hebben de mannen hun eerste stukken vlees met bot op. Kippenvleugels, om precies te zijn. Ze zijn al twee weken aan het wennen aan vers vlees, eerst nog heel licht gekookt door de brokken heen en nu gewoon helemaal rauw en vandaag dus voor het eerst met bot.
Fijn dat het goed geaccepteerd word.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.