Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gisterren op het hondenveld....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Gisterren op het hondenveld....

Ongelezen bericht door eefje_ates »

...was ik aan het ballen met Ates, en er kwam iemand aangelopen met een husky/colly xing. Heel mooi hondje om te zien, alleen niet zo leuk om te hebben leek mij :N: Ates is een reu,die niet om anderre honden maalt,zolang ie maar kan 'werken', maar ik stond met die vrouw te praten,en opeens viellen de reuen naar elkaar uit. Dus ik weer een balletje gegooid,en Ates er achter aan. Nu had een man die hond vast,en wilde hem naar zich toe trekken. Dus die hond op zijn baas af,om zijn baas te bijten. Tot meerderre keren toe. Maar de baas deinsde terug,en corrigeerde de hond dan pas. Ik snap niet dat je zo een hond neemt en er eigenlijk bang van bent :19: Als ik zo een hond neem, tja, dan kan ik gebeten worden :19: Maar ik deins dan niet terug(uit angst). Die hond is dan toch eigenlijk de baas? Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Uit het verhaal begrijp ik dat dat redirectie is. Toch? Jullie honden vallen naar mekaar uit, die hond zit vast en jij gooit snel een balletje terwijl die eigenaar de hond naar zich toetrekt. Dan zou ik aan mijn vorige hond ook een woeste hond gehad hebben. Balletjes gooien waar zij bij was was op zich al een heel slecht idee. Zelfs haar beste maatje ging ze achterna als die achter een weggeworpen voorwerp aanging.

Ik weet niet waarom eigenlijk. Maar ik zou dus ook terugdeinzen als mijn hond me ineens aanvalt. Zo raar is dat toch niet? Misschien hebben ze die hond vanaf pup, ik begrijp het "zo'n hond" niet helemaal :wink:

Ik corrigeerde redirectie helemaal niet, ging ook niet want dan zou ik alleen maar meer kans lopen om gebeten te worden. Ik draaide me om en keek de andere kant op met mijn armen over elkaar. Gebeurde gelukkig zelden maar omdat ik er 1 keer op in ben gegaan wist ik dat dat ik beter niet kon doen. Toen dacht ik nog dat de hond echt iets tegen mij had. Later wist ik dat het gewoon opgefokte energie was die eruit kwam. Sommige honden doen dat nu eenmaal.
Afbeelding
Addy

Re: Gisterren op het hondenveld....

Ongelezen bericht door Addy »

eefje_ates schreef:...was ik aan het ballen met Ates, en er kwam iemand aangelopen met een husky/colly xing. Heel mooi hondje om te zien, alleen niet zo leuk om te hebben leek mij :N: Ates is een reu,die niet om anderre honden maalt,zolang ie maar kan 'werken', maar ik stond met die vrouw te praten,en opeens viellen de reuen naar elkaar uit.
Je moet ook niet staan kleppen als je met je hond bezig bent, los daarvan ken je die andere hond niet :19:
Dus ik weer een balletje gegooid,en Ates er achter aan.
Niet zo slim dan balletjes gooien waar een vreemde hond bij is :roll:
Nu had een man die hond vast,en wilde hem naar zich toe trekken. Dus die hond op zijn baas af,om zijn baas te bijten. Tot meerderre keren toe. Maar de baas deinsde terug,en corrigeerde de hond dan pas. Ik snap niet dat je zo een hond neemt en er eigenlijk bang van bent :19: Als ik zo een hond neem, tja, dan kan ik gebeten worden :19: Maar ik deins dan niet terug(uit angst). Die hond is dan toch eigenlijk de baas? Of zie ik dat verkeerd?
dat laatste lijkt op redirectie, niet abnormaal, jullie waren dus met zijn allen lekker stom bezig :wink:
eefje_ates
Zeer actief

Hij doet altijd zo fel tegen hun, werd mij verteld :wink: (als ze buiten lopen dan). Hebben ze dan iets 'verkeerd' gedaan, door dat eigenlijk maar toe te laten? En de hond hebben ze nu 2 jaar, komt uit het asiel. (hij is nu 3,5). Wat zou je het best kunnen doen met een (zo lijkt het) een beetje agro hond? Ik kom die mensen vaker tegen, vandaar dat ik hier de vraag stel :wink: Of kun je het best met zo een hond naar een gedragsdskundige od?
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief

Re: Gisterren op het hondenveld....

Addy schreef:
eefje_ates schreef:...was ik aan het ballen met Ates, en er kwam iemand aangelopen met een husky/colly xing. Heel mooi hondje om te zien, alleen niet zo leuk om te hebben leek mij :N: Ates is een reu,die niet om anderre honden maalt,zolang ie maar kan 'werken', maar ik stond met die vrouw te praten,en opeens viellen de reuen naar elkaar uit.
Je moet ook niet staan kleppen als je met je hond bezig bent, los daarvan ken je die andere hond niet :19:
Dus ik weer een balletje gegooid,en Ates er achter aan.
Niet zo slim dan balletjes gooien waar een vreemde hond bij is :roll:
Nu had een man die hond vast,en wilde hem naar zich toe trekken. Dus die hond op zijn baas af,om zijn baas te bijten. Tot meerderre keren toe. Maar de baas deinsde terug,en corrigeerde de hond dan pas. Ik snap niet dat je zo een hond neemt en er eigenlijk bang van bent :19: Als ik zo een hond neem, tja, dan kan ik gebeten worden :19: Maar ik deins dan niet terug(uit angst). Die hond is dan toch eigenlijk de baas? Of zie ik dat verkeerd?
dat laatste lijkt op redirectie, niet abnormaal, jullie waren dus met zijn allen lekker stom bezig :wink:
Ik heb die bal gegooid,zodat Ates 'weg zou gaan', want die anderre hond zat haast al in het hek :N:
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Sommige mensen zijn er heilig van overtuigd dat redirectie alleen maar gericht is op ranglageren.
Ben het daar niet mee eens, ik zie het als uitlaatklep en dat kan tegen alles en iedereen zijn.
Wat Marc_S zegt, omgerichte agressie kun je vaak niet eens corrigeren. Wend je af, zorg dat je je armen zo dichtmogelijk bij je lichaam hebt en verwijder je uit de situatie.

En het "opeens vielen ze uit" verhaal, dat is gewoon niet zo.
Om daarnaast nog met een balletje te gooien, is helemaal niet zinvol omdat je daarmee vaak nog meer olie op het vuur gooit.
eefje_ates
Zeer actief

Volgende keer maar geen balletje meer gooien dan :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

JBK schreef:Sommige mensen zijn er heilig van overtuigd dat redirectie alleen maar gericht is op ranglageren.
Ben het daar niet mee eens, ik zie het als uitlaatklep en dat kan tegen alles en iedereen zijn.
Klopt, hier heeft onze pup de meeste neiging tot redirectie. Het wordt minder gelukkig maar als er buiten honden blaffen dan rennen ze allemaal naar het terras om daar woest te gaan blaffen. De pup kan in die opwinding wel eens happen/bijten naar de volwassen honden. Die weren haar tegenwoordig al bij voorbaat af en draaien hun kont naar haar toe als ze samen ergens heenrennen. Toen ze een week of 10 was was het het ergst. Lijkt me sterk dat ze zich ranghoger voelde en al helemaal dat ze iets tegen de andere honden had. Gelukkig wordt ze kalmer omdat ze niet meer zo opgefokt raakt van dat soort dingen. Ze is het nu gewend en dus is er niet of nauwelijks meer van dat soort gedoe bij opwinding. :ok:

Wat ik wel weet is dat het er dus inzit. Maargoed, volgens mij zit het in heel veel herders want ook op de hondclub zijn er genoeg die in opwinding in de rondte gaan happen :mrgreen: En mijn vorige herderkruising deed dat dus ook al.
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

MARC_S schreef:Wat ik wel weet is dat het er dus inzit. Maargoed, volgens mij zit het in heel veel herders want ook op de hondclub zijn er genoeg die in opwinding in de rondte gaan happen :mrgreen: En mijn vorige herderkruising deed dat dus ook al.
Zie het heel veel bij herders.... :oops:
Maar ongemerkt en misschien iets subtieler (en minder vocaal?) zie je het bij veel honden bij opwinding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ik geloof ook niet dat ze zomaar "opeens" uitvielen. Jullie hebben de signalen van jullie eigen hond gewoon niet opgemerkt.

En zomaar een balletje gooien zou ik ook niet durven, want veel honden kunnen ook gaan vechten om een stom speelltje... :denken:
eefje_ates
Zeer actief

AnnSophie schreef:Ik geloof ook niet dat ze zomaar "opeens" uitvielen. Jullie hebben de signalen van jullie eigen hond gewoon niet opgemerkt.

En zomaar een balletje gooien zou ik ook niet durven, want veel honden kunnen ook gaan vechten om een stom speelltje... :denken:
Er zat een hek tussen :19: Ik vind het anders als die anderre hond ook in het veld stond :19: Het zou eigenlijk mooi zijn,dat ik maar moet stoppen met ballen omdat er een anderre hond aangelopen komt, die zijn baas de baas is :19: Mijn hond tript niet zo als ik met hem langs een veld af loop waar ballen zijn...Terwijl; hij helemaal verzot is op ballen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

eefje_ates schreef:
AnnSophie schreef:Ik geloof ook niet dat ze zomaar "opeens" uitvielen. Jullie hebben de signalen van jullie eigen hond gewoon niet opgemerkt.

Er zat een hek tussen :19: Ik vind het anders als die anderre hond ook in het veld stond :19: Het zou eigenlijk mooi zijn,dat ik maar moet stoppen met ballen omdat er een anderre hond aangelopen komt, die zijn baas de baas is :19: Mijn hond tript niet zo als ik met hem langs een veld af loop waar ballen zijn...Terwijl; hij helemaal verzot is op ballen.
Waarom niet ? Als je daar mee nou toestanden voor anderen kunt voorkomen, is toch niet zo'n opgave, ff dat balletje weg doen :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief

Budkes schreef:
eefje_ates schreef:

Waarom niet ? Als je daar mee nou toestanden voor anderen kunt voorkomen, is toch niet zo'n opgave, ff dat balletje weg doen :ok:
Dat klopt,maar als ik die bal niet gooi,gaat mijn hond lopen trippen(op die anderre hond), en dat klinkt misschien sneu,maar ik heb dan zo iets van; leer je je hond maar onder controle te houden,moet ik ook :19:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

eefje_ates schreef:
Budkes schreef:
eefje_ates schreef:

Dat klopt,maar als ik die bal niet gooi,gaat mijn hond lopen trippen(op die anderre hond), en dat klinkt misschien sneu,maar ik heb dan zo iets van; leer je je hond maar onder controle te houden,moet ik ook :19:
Mss kun je er dan met je hond langs volgen terwijl je de bal in je hand houdt als afleiding ? 9 van de 10 andere honden zal namelijk wél reageren als je een bal voor je eigen hond weggooit Je verplaatst het probleem anders wel heel makkelijk naar de ander toe. Zonder de bal te gooien, immers zeg je zelf, "tript"jouw hond op die ander, dus zou je ook kunnen zeggen, dat jij je hond dan net zo min onder controle hebt.

Beetje rekening proberen te houden met elkaar is nooit verkeerd.
Gr. Aniek

Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief

Maar ik verwacht van anderre mensen toch ook niet,dat ze moetten stoppen met ballen,als ik aangelopen kom? En ik lijk mijn hond mét apporteren wel onder controle te hebben,want zolang hij mag spelen gaat ie niet op anderre honden af. Er word toch altijd geadviseert om je hond proberen af te leiden? Als dat anderre baasje dat ook zou doen,was er niets aan de hand geweest :wink: (denk ik tenminste). Ik kom hier om te leren, en ben blij met jullie reacties. Ik wil ook best inzien,dat het misschien idd niet verstandig is om dan met een bal te gooien. Maar Ates geeft niets om eten(om mee af te leiden),wat kan ik dan het best doen in zo een situatie? De honden gewoon tegen elkaar te keer laten gaan, en wachten totdat de anderre baas weg loopt? Wat zouden jullie doen? :wink:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

[quote="Budkes]

Mss kun je er dan met je hond langs volgen terwijl je de bal in je hand houdt als afleiding ? 9 van de 10 andere honden zal namelijk wél reageren als je een bal voor je eigen hond weggooit Je verplaatst het probleem anders wel heel makkelijk naar de ander toe. Zonder de bal te gooien, immers zeg je zelf, "tript"jouw hond op die ander, dus zou je ook kunnen zeggen, dat jij je hond dan net zo min onder controle hebt.

Beetje rekening proberen te houden met elkaar is nooit verkeerd.[/quote]

Het antwoord op je vraag had ik al gegeven :wink:

Dus gewoon met je hond langs die ander volgen terwijl jij het balletje in je hand houdt zodat je zijn aandacht vast houdt.
Gr. Aniek

Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief

Ik snap m nu pas/heb t nu pas goed gelezen :N: :mrgreen: Ik zal het gaan proberen,bedankt voor je reactie :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Budkes schreef:[quote="Budkes]

Beetje rekening proberen te houden met elkaar is nooit verkeerd.
Het antwoord op je vraag had ik al gegeven :wink:

Dus gewoon met je hond langs die ander volgen terwijl jij het balletje in je hand houdt zodat je zijn aandacht vast houdt.[/quote][/quote]

ik gooi ook vaak met de bal of de speel hoor op strand... bij benadering van andere reuen, de aandacht van mijn hond op mij vaak druipt de ander af, zo niet niet kijk ik of er genoeg afstand (de andere hond is dan niet genaderd om aggressief te zijn hoor, maar ik ken mijn eigen hond en hoe hij soms uit de hoek kan komen) is en gooi ik het blok in zee.. op een of andere manier reageert mijn hond niet op de andere hond als die meerent richting speel.. ook niet als die ander zijn speel eerder heeft, dan komt ie naar mij met een vrouw zorg jij dat ik hem terug krijg?
Bij mij werkt het spelelement beter, afhankelijk van de situatie.. als een hond aan de lijn uitvalt of aanblaft dan maak ik hem allert op de bal en gooi niet maar doe een trekspelletje of zo.. heb een bal aan touwtje..
ayla

Ongelezen bericht door ayla »

Onze herder is gek op de hond van mijn zus een bouvier , maar als we naar het bos gaan word er echt geen bal gegooid want dan is er op eens een strijd gaat niet eens zo zeer om de bal maar vaak word het dan een machtsstrijd. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

eefje_ates schreef:
Budkes schreef:
eefje_ates schreef:

geef je hond de bal in zn bek :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
eefje_ates
Zeer actief

malinois schreef:
eefje_ates schreef:
Budkes schreef:
eefje_ates schreef: Er zat een hek tussen :19: Ik vind het anders als die anderre hond ook in het veld stond :19: Het zou eigenlijk mooi zijn,dat ik maar moet stoppen met ballen omdat er een anderre hond aangelopen komt, die zijn baas de baas is :19: Mijn hond tript niet zo als ik met hem langs een veld af loop waar ballen zijn...Terwijl; hij helemaal verzot is op ballen.
geef je hond de bal in zn bek :19:
Dat gaat dus niet :19: Hij laat de bal dan los,en als ik te lang wacht met gooien gaat ie dus op anderre reuen in.
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief

Mss kun je er dan met je hond langs volgen terwijl je de bal in je hand houdt als afleiding ?
:cheer: :cheer: Het werkt iig wel,en dat bespaart nu me een hoop ellende :pffff:
Bedankt :mrgreen:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

eefje_ates schreef:
Mss kun je er dan met je hond langs volgen terwijl je de bal in je hand houdt als afleiding ?
:cheer: :cheer: Het werkt iig wel,en dat bespaart nu me een hoop ellende :pffff:
Bedankt :mrgreen:
:ok: graag gedaan :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”