Ik heb een collega die bang is voor honden. Eigenlijk is ze bang voor alle dieren, maar omdat ik 3 hondenbeestjes heb rondlopen komt de discussie vaak daar op uit. Ze vind dieren eng, vies en ze stinken. Tja, moet ze zelf weten zou je zeggen. Dat is natuurlijk ook zo maar ze heeft ook 2 kleine kinderen. Die kinderen denken nu al hetzelfde over dieren als mama. En dat vind ik geen goede zaak.
We hebben het er wel eens over gehad dat ik vind dat mijn collega haar afkeer overbrengt op haar kinderen. Ik vind dat ze daardoor haar kinderen tekort doet. niet dat ze het niet goed hebben maar die kinderen komen op zoveel plaatsen in aanraking met dieren dat ze het heel vaak heel moeilijk hebben. We wonen hier in een landelijke omgeving. Ze gaan nooit naar het bos, want daar lopen misschien honden en die zijn vies. naar de dierentuin gaan we wel want daar zitten de dieren in hokken. De bijbehorende kinderboerderij wordt uiteraard overgeslagen. Spelen bij vriendjes en vriendinnetjes kan alleen als die geen kat of hond hebben. Tja, ik heb haar wel eens aangegeven dat ze angst creeerd bij haar kinderen en dat kinderen ook veel kunnen leren van dieren. Buiten verantwoordelijkheid dragen en leren omgaan met dieren als ze er zelf 1 zouden hebben (geloof me, dat heb ik echt liever niet) denk ik dat als de kinderen minder angstig zouden zijn ze ook een leuker leventje zouden hebben.
Draaf ik nou volkomen door

ik denk niet dat ik haar kan overtuigen en ze hoeft voor mij echt geen huisdier te kopen maar ik vroeg me wel af: idealiseren wij de gezondheidsaspecten nou zo? Wat zijn nog meer argumenten om om te gaan met dieren?
(oh ja, ik kan het verder heel goed met haar vinden, want het is een leuke collega maar wat dieren betreft staan we mijlenver uit elkaar)