Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom rijst?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

waarom rijst?

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik lees hier best regelmatig dat mensen die rauw voeren soms rijst bij geven.
Ben een paar weken terug van kvv en zelf samenstellen helemaal overgestapt op zelf samenstellen maar geef nooit rijst.

Wat is de reden om rijst te geven?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb geen specifieke reden. Ik heb soms wat rijst over van het koken en dat doe ik bij de honden hun eten. Ik vind het zonde om weg te gooien en ze vinden het lekker.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik geef geen rijst, is alleen maar vulling :wink: Heeft verder geen functie voor een goed menu
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

alm@ schreef:Ik heb geen specifieke reden. Ik heb soms wat rijst over van het koken en dat doe ik bij de honden hun eten. Ik vind het zonde om weg te gooien en ze vinden het lekker.
daar sluit ik mij bij aan. Net als groenten die over zijn.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik geef ook geen rijst :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Een hond is er op gebouwd dat 'ie zijn energie uit vetten en eiwitten kan halen en niet uit koolhydraten. Rijst of graan geven heeft mi dan ook weinig zin. :wink:
Afbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Rijst geven als voeding heeft geen zin, gisteren hebben ze het bij mij wel gehad, omdat het over was en ze het lekker vinden. Ik eet ook weleens iets wat ik lekker vind, maar wat verder niks voor me doet :19:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik geef 1x in de week rijst (soms 2x). Ik kook dan 1 kg rijst voor 7 honden.
Dit krijgen ze dan op hun visdag gemengd met vis.
Waarom ?
Ten eerste omdat vis bij een paar honden steeds niet lekker viel. Ze gingen er van kotsen. Als ik veel minder vis gaf ging het wel en daarom ben ik later als vulling er rijst bij gaan geven. Omdat ik zag dat mij honden daar goed op reageren en omdat ze het super lekker vinden ben ik dat blijven doen. Nu krijgen ze wel een flinke hoeveelheid vis en nog steeds 1 kg rijst erdoor en dat bevalt prima.
Het wordt prima verteerd, ze krijgen geen verstoppingen ervan ofzo en het vult.
Icha is opgegroeid met rijst en vis evenals de rest van de honden bij die kennel en ze zien er allemaal even geweldig uit en zijn ook nog eens gezond.
Tja, in de boekjes staat dat het niets is en alle Barfers raden het af maar ik zie het anders. Hier bevalt het prima.
Beter dan voor het rijst tijdperk :pffff:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

sirene schreef:Ik geef 1x in de week rijst (soms 2x). Ik kook dan 1 kg rijst voor 7 honden.
Waarom ?
Ten eerste omdat vis bij een paar honden steeds niet lekker viel. Ze gingen er van kotsen. Als ik veel minder vis gaf ging het wel en daarom ben ik later als vulling er rijst bij gaan geven. Omdat ik zag dat mij honden daar goed op reageren en omdat ze het super lekker vinden ben ik dat blijven doen. Nu krijgen ze wel een flinke hoeveelheid vis en nog steeds 1 kg rijst erdoor en dat bevalt prima.
Icha is opgegroeid met rijst en vis evenals de rest van de honden bij die kennel en ze zien er allemaal even geweldig uit en zijn ook nog eens gezond.
Tja, in de boekjes staat dat het niets is en alle Barfers raden het af maar ik zie het anders. Hier bevalt het prima.
Mooi toch :ok: Hier krijgen ze ondanks het barf/nrv ook vaak genoeg iets wat niets toevoegt volgens de regels van het rauwe voeren.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

astrid schreef: Mooi toch :ok: Hier krijgen ze ondanks het barf/nrv ook vaak genoeg iets wat niets toevoegt volgens de regels van het rauwe voeren.
Je moet af en toe ook gewoon naar je eigen honden en je eigen ervaringen luisteren.
En ze mogen natuurlijk ook wel eens iets wat gewoon lekker is en niet zo gezond. Al dat krampachtige gedoe soms :roll:
Als ik bwvs een zak Frolic kado krijg gaat ie echt gewoon op als beloningsbrokjes hoor. Daar gaan ze echt niet dood van.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

sirene schreef:Ik geef 1x in de week rijst (soms 2x). Ik kook dan 1 kg rijst voor 7 honden.
Waarom ?
Ik herken het wel dat vis wat zwaar valt, dat is bijv. bij Silka ook zo. Maar wat hier enorm helpt is er een kippenrug of iets ander 'bottigs' bij te geven.

Verder: rijst levert heus wel wat op, namelijk energie. Maar ik denk dat een hond die energie beter uit vetten en eiwitten kan halen.

Nu heb ik natuurlijk ook een hond (Bill) die geen last meer heeft van een rode huid, jeuk en vieze oren sinds ik helemaal geen rijst, graan etc. geef. Dus voor mij is de keuze om niet meer voor dit soort koolhydraattrijke producten te kiezen mede door dit feit ingegeven.
Afbeelding
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

alm@ schreef:Ik heb geen specifieke reden. Ik heb soms wat rijst over van het koken en dat doe ik bij de honden hun eten. Ik vind het zonde om weg te gooien en ze vinden het lekker.
Hier dus ook :ok:

yvonne
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik geef tot 20% overig waaronder groentes, eieren, kruiden en gezonde tafelresten waaronder heel af en toe rijst (jawel.....biologische zilvervliesrijst). Is op zich een prima ruw vezel, doet verder niks, bevat wat vit. B en belangrijke mineralen zoals ijzer en kalium. Maar hoe meer bewerkt, hoe minder er overblijft dus zo ongeraffineerd mogelijk.

Anders wordt het als een hond met diarree rijst met kip krijgt voorgeschoteld. Dat wordt afgeraden, omdat dat bepaalde delen van de darmenzymen overbelast en indirect dan de pancreas. Alleen in die omstandigheden geen rijst en andere geraffineerde koolhydraten.
murmel

Ongelezen bericht door murmel »

rijst is niet enkel een energiebron voor de hond, maar bevat ook wat eiwitten, vitamienen en mineralen in kleinere hoeveelheden.

Wel altijd koken natuurlijk en zeker niet meer dan 20 % van de totale voeding, om verstopping te verkomen.

De wolf eet weleswaar geen gekookte rijst maar wel de volledige prooi, hoofdzakelijk planteneters en de maag wordt ook gegeten en die bevat voorverteerde koolhydraten en andere zeer waardevolle voedingsstoffen
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik mik alle hondenmenuvoorschriften door elkaar, pak van alles een beetje mee. Dat wil zeggen een mix van 'met de pot mee-eten', kvv, rauwe vis, heel gevarieerd. Dus ook geregeld een flinke portie zilvervliesrijst of een aardappeltje en brood in combinatie met wat vis of vlezigs. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd op hondenvoergebied, maar me aan geen enkele regel houden bevalt me het best. Hoewel brokken het enige zijn waar ik niet meer aan doe, omdat ik dat té gemakkelijk vind en de dametjes dat het minst lekker vinden. En om geen andere reden. De hond is voor mij zeer zeker een alleseter.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Rami schreef:Verder: rijst levert heus wel wat op, namelijk energie. Maar ik denk dat een hond die energie beter uit vetten en eiwitten kan halen.
dat is alweer genuanceerder (en dus juister) geformuleerd :wink: . natuurlijk kan een hond iets met koolhydraten, anders werden ze er ook nooit dik van (dat is dus eventueel de negatieve kant).

je kan erover discussiëren hoeveel ze ervan nodig hebben, maar dat 'ze er niets mee kunnen' vind ik dus één van de pertinentste onwaarheden die je vaak bij rauwvoerders te lezen krijgt :wink: .
Vertel dan maar eens wat het wel extra doet naast de andere low carbs op dit gebied.............rijst in zijn meest geraffineerde vorm is enkel een vuller. Alles is al kapot gekookt. :wink:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hier hetzelfde, dat valt voor mij dan onder de tafelrestjes :mrgreen:
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
Rami schreef:Verder: rijst levert heus wel wat op, namelijk energie. Maar ik denk dat een hond die energie beter uit vetten en eiwitten kan halen.
dat is alweer genuanceerder (en dus juister) geformuleerd :wink: . natuurlijk kan een hond iets met koolhydraten, anders werden ze er ook nooit dik van (dat is dus eventueel de negatieve kant).

je kan erover discussiëren hoeveel ze ervan nodig hebben, maar dat 'ze er niets mee kunnen' vind ik dus één van de pertinentste onwaarheden die je vaak bij rauwvoerders te lezen krijgt :wink: .
Vertel dan maar eens wat het wel extra doet naast de andere low carbs op dit gebied.............rijst in zijn meest geraffineerde vorm is enkel een vuller. Alles is al kapot gekookt. :wink:
ik heb het niet specifiek over rijst, maar over koolhydraten in het algemeen.
niets verplicht je ook om geraffineerde rijst te geven, dit staat net zo goed ter discussie voor onze (menselijke) gezondheid, dus de voordelen van niet-geraffineerde rijst blijven voor honden natuurlijk dezelfde als voor ons.

Ja, klopt. Ik mag bv. ivm mijn ziekte geen geraffineerde witte rijst of andere koolhydraten. Omdat de afkomst ervan (met vele bijprodukten uit het buitenland) niet duidelijk is en witte rijst bv. zowieso alleen maar een functie zou hebben als ruwe vezel. Vit. en mineralen zitten er niet in.

en dat koken : tja, honden verteren (net als wij) natuurlijk geen koolhydraten in hun volledig oorspronkelijke vorm : ze zullen ofwel ontsloten moeten worden via voorvertering door prooidieren (maagdarminhoud) of door een warmteproces.

Volgens een spreker van Hills (nee, geen rauw voerder..... :mrgreen:) op het Darm- en immuunsysteem symposium van vorig jaar, heeft rijst in zijn geraffineerde vorm geen enkele functie qua verteerbaarheid. Dat ging over bijvoeren van rijst, niet in een brok. En toen ook nog niet over koolhydraten/kipfilet en darmproblemen, dat kwam later. Dan moet het warmteproces zo ongekend omhoog gegooid worden, om geen 'witte stukjes' meer in de ontlasting tegen te komen. Maar tegelijkertijd is alles kapotgekookt qua vit./min. Het is dan enkel een vuller wat zorgt voor wat extra energie. Bij mijn honden doet het ook echt niks, het komt er in zijn geheel (of misschien deels verteerd) weer uit, prima ingepakt in de ontlasting met bruin en witte stippies. Het blijft wat dat betreft wel prima ruwe vezel.

voorbeeld : wij halen ook niks uit volle havergranen, maar uit havermout halen we wel veel energie - net zo gaat het bij een hond.

Ja, eens.......maar die energie halen ze ook uit vet, fruit, bepaalde groentesoorten etc.

probeer maar uit en eet een weekje massa's havermout : moddervet ben je na die week :mrgreen: .
Nee, dank u.............ik ga liever gewoon dood. :N: :smile:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Is het dan zo'n ramp als je hond eens een happie rijst vreet :19:
Golden Stanley

Addy schreef:Is het dan zo'n ramp als je hond eens een happie rijst vreet :19:
Maak jij dat ergens uit mijn postings op dat het zo'n ramp is dan.....? :wink:
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier krijgen ze heel af en toe wat rijst wat over is van onze maaltijd. Net zoals macaroni of wat groenten die over zijn van ons eigen eten.
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Ik gebruik rijst waar het handig voor is, voor vulling. Als ik bv vlees heb, maar het is minder dan ik dacht bv, vul ik het aan met rijst.
Ze vinden het heerlijk.
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Hier krijgen ze geen rijst :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”