Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boekmaag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Boekmaag

Ongelezen bericht door Maylala »

Is dat eigenlijk niet gewoon pens? :19:

Had Frosti Fit hart met boekmaag gekocht, maar het lijkt eigenlijk gewoon behaarde pens.... :denken:

Of ligt dit aan mij?
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Een koe heeft 4 magen. De pensmaag, lebmaag, boekmaag en nog 1 maar die ben ik ff kwijt :mrgreen:
De lebmaag is helemaal wit en ook goed voer. De boekmaag zal dan ook wel goed voer zijn denk ik dan maar....
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Ooh ja, verdomd! Ze hebben er inderdaad meerdere, dat was ik even vergeten... :oohja: :oeps:

Bedankt voor het opfrissertje! ;) :mrgreen:
Afbeelding
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

buuuh haal maar eens carnibest met boekmaag... daarna hoef ik geen kusje meer. Pens is er niks bij
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Maylala
Zeer actief

Als je 1 keer een kusje na een snack uit de kattenbak hebt gehad ruikt een boekmaagzoen ineens naar bloemetjes... :pffff: :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

:mrgreen:
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Is die vierde niet de netmaag? Hoe verder richting de 'uitgang' , hoe 'lekkerder' het ruikt..... :wink: De boekmaag is de derde maag waar alles ingedikt wordt voordat het naar de lebmaag gaat.
Maylala
Zeer actief

Heb het even gewiki'd, want biologielessen zijn voor mij echt te lang geleden om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen... :mrgreen:

Een koe heeft vier magen. Als de pens (eerste maag) vol is, komt het gras terug in de mond waarop het fijngekauwd wordt. Hierna wordt het weer ingeslikt. In de pens wordt het voedsel door micro-organismen gefermenteerd. De netmaag zorgt ervoor dat het gefermenteerde voedsel doorstroomt naar de boekmaag. In deze derde maag wordt het vocht uit het verteerde voedsel gehaald. Als laatste volgt de vierde maag, de lebmaag. Deze maag lijkt het meest op de mensenmaag. Hier wordt het voedsel verteerd door spijsverteringsappen en doorgegeven naar de dunne darm. In de darm gaat de vertering verder en worden de vrijgekomen voedingsstoffen via de darmwand in het bloed opgenomen. Via het bloed gaan de voedingsstoffen naar de plaats waar ze nodig zijn. Onverteerde voedselresten worden via de anus als feces (mest) uit het lichaam verwijderd.

Bron; Wikipedia.nl

:mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

En zo:
Afbeelding
ziet het er dan uit als je het net bij een slachthuis gekocht hebt :mrgreen:
Volgens Bente ruikt het errug lekker!
Afbeelding
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Maylala
Zeer actief

Jouw vriezer is duidelijk van immense proporties! :eek: Hopelijk kan ik ook ooit zulke ladingen kwijt. ;)

Vind vooral die harige stekels aan die boekmaag zo vies... Maar dat is juist wat Sjon het leukst vindt eraan, de kleine smeerkees. :N: Zul je altijd zien. :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Maylala schreef:Jouw vriezer is duidelijk van immense proporties! :eek: Hopelijk kan ik ook ooit zulke ladingen kwijt. ;)

Vind vooral die harige stekels aan die boekmaag zo vies... Maar dat is juist wat Sjon het leukst vindt eraan, de kleine smeerkees. :N: Zul je altijd zien. :mrgreen:
Immens?Welnee :smile:
Is gewoon een 280 liter of zoiets geloof ik :19:
Wat ik vooral smerig vind is de troep die er in de boekmaag zelf zit;da's iets van geperst hooi/gras/weetikveelwat en het stinkt behoorlijk :mrgreen:
Maar ja,de honden doen er een moord voor.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Maylala
Zeer actief

marian* schreef:
Maylala schreef:Jouw vriezer is duidelijk van immense proporties! :eek: Hopelijk kan ik ook ooit zulke ladingen kwijt. ;)

Immens?Welnee :smile:
Is gewoon een 280 liter of zoiets geloof ik :19:
Wat ik vooral smerig vind is de troep die er in de boekmaag zelf zit;da's iets van geperst hooi/gras/weetikveelwat en het stinkt behoorlijk :mrgreen:
Maar ja,de honden doen er een moord voor.
Vind het toch behoorlijk gigantisch klinken, 280 liter...... :pffff:

Weet je, sinds ik vers voer ben ik eigenlijk selectief geurdoof ofzo, stanken trek ik eigenlijk best goed.

Maar zodra Sjon zo'n boekmaagstekel vastheeft en ermee door de kamer loopt te slingeren (lekker op schoot leggen bij het vrouwtje en zo.. :mrgreen:) vervloek ik mezelf regelmatig dat ik niet gewoon een Rodi voerder ben... :N: :pffff: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”