Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tijdens borstelen met huid trekken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

twister_storm
Actief

tijdens borstelen met huid trekken

Ongelezen bericht door twister_storm »

Titel is een beetje lastig te omschrijven.

Bijna iedere hond heeft wel dat plekje op zijn flank richting de buik waar, als je daar gaat kriebelen, dat zijn poten heen en weer gaan.

Nu heeft Twister sinds een week of 3 dat over zijn hele rug/buik. Dus zodra we gaan borstelen vliegen zijn poten alle kanten op. Voorheen was het voor hem een genot om te borstelen, lekker op zijn rug leggen, 4 poten in de lucht en genieten maar. Maar nu is het een drama, hij wordt er helemaal panisch van. Zijn huid begint te trekken/golven zodra je op zijn rug, buik, flanken gaat borstelen of hem daar alleen al aanraakt. Zijn huid ziet er mooi schoon uit, dus het is niet dat hij huiduitslag heeft oid. Veel losse haren of plukken heef hij ook niet, niet meer dan normaal.

Hij krabt/jeukt wel veel meer dat hij ooit gedaan heeft.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb hem gisteren al in bad gedaan in de hoop dat dat misschien een beetje zou helpen maar helaas.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

misschien een beetje overgevoelig geworden van het borstelen, misschien zit de hond tegen de vehaarperiode aan. Ik zou me niet ongerust maken hoor :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

is dit het enige wat anders is, of loop je jezelf bij meer dingen :denken: ff op je kop te krabbelen.
als dit het enige is zou ik me ook niet druk maken, maar als er andere dingen zijn(veranderd), :19: .
dan zou ik alles even op een rijtje zetten,, een overgevoelige huid best een symthoom zijn van het een of het ander :19:
twister_storm
Actief

:denken: Zal eerst iedereen maar even gerust stellen.... :roll:

Ik kan er gewoon nog van slapen 's nachts lig er zeker niet wakker van en ik maak me er dus niet heel druk over. Het is gewoon lastig vooral met borstelen, lijkt me voor hem namelijk geen pretje spastische bewegingen te maken zonder dat je daar controle over hebt.

Ik vroeg me eigenlijk gewoon af of meerdere honden hier misschien last van hebben. Dat ze (tijdelijk) een overgevoelige huid hebben qua aanraking.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Mijn flatcoat had ook altijd dat ze ging "gitaar-spelen" als je haar op bepaalde plekken kamde of kriebelde ........... denk dat het iets gevoeliger is waardoor ze deze reactie vertonen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos had dat doordat zijn zenuwen daar aangetast waren. Nu zal Twister dat niet hebben hoor, hetzelfde als Moos :wink: Maar Moos werd ook panisch van kammen, en trok bij een lichte aanraking (vingertopje) enorm met zijn huid, zijn hele rug gofde dan. Hij gilde het soms echter ook echt uit van pijn.
Ik heb hem toen laten scheren omdat hij met de staart tussen de poten over de grond begon te kruipen als ik de borstel alleen al pakte, terwijl hij borstelen altijd fijn had gevonden.

Twister zal dat dus niet hebben, maar voor zover ik weet is het inderdaad dus wel een overgevoeligheidsreactie.
Afbeelding
twister_storm
Actief

Ik hoop maar dat het ook weer snel verdwijnt want het borstelen heb ik maar op een laag pitje gezet hoewel hij dat eigenlijk niet kan gebruiken....

Ik had geprobeerd om zijn huid bovenop de rug met mijn hand erop te drukken en toen een beetje geborsteld. Dan geeft hij wel minder reactie als zonder druk.

Nou ja, als het maar weer verdwijnt.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

twister_storm schreef:Ik hoop maar dat het ook weer snel verdwijnt want het borstelen heb ik maar op een laag pitje gezet hoewel hij dat eigenlijk niet kan gebruiken....

Ik had geprobeerd om zijn huid bovenop de rug met mijn hand erop te drukken en toen een beetje geborsteld. Dan geeft hij wel minder reactie als zonder druk.

Nou ja, als het maar weer verdwijnt.
Ik merk het bij mijn hond soms ook vooral bij de ribbenkast, wellicht is hij wat slanker geworden dat hij wat meer reageert? Ik houd mijn hand tegen de plek waarvandaan ik richting de staart borstel, dan is het poottrekken minder, overigens borstel ik hem terwijl hij staat.
twister_storm
Actief

blondie schreef:Ik merk het bij mijn hond soms ook vooral bij de ribbenkast, wellicht is hij wat slanker geworden dat hij wat meer reageert? Ik houd mijn hand tegen de plek waarvandaan ik richting de staart borstel, dan is het poottrekken minder, overigens borstel ik hem terwijl hij staat.
Als hij staat dan heeft ie het ook, alleen als je hem al aait op de flank dan reageert hij al. Hij is wel wat slanker geworden (was ook de bedoeling), kan natuurlijk dat hij dan idd wat meer reageert.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

blacky deed dit ook. Bij hem bleken toen we hem gingen scheren wondjes onder de vacht te zitten. Dit kwam vooral omdat de ondervacht te dik en de temperatuur daar dan te hoog was.

Hebben hem toen met een speciale shampoo gewassen en dat hielp erg goed.

Borstelen bleef een probleem maar het trekken met de huid was weg.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”