Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Botten..
Moderator: moderatorteam
- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
Botten..
Laatst had ik in de dierenwinkel een bot mee genomen voor Ates, een kalfsbot. Nou heeft hij de meeste botten na ca. 1 dag helemaal op,deze heeft hij 3 dagen mee gedaan. Nou kwam ik er gisterren achter dat Ates zijn tand afgebroken is
Zou dat van die bot kunnen komen? En wie weet hoe hard zo een bot is?

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Botten..
Ja, dat kan, Het zijn dragende botten van het rund en dan ook nog eens behandeld (gekookt en gerookt) Dus superhard.eefje_ates schreef:Laatst had ik in de dierenwinkel een bot mee genomen voor Ates, een kalfsbot. Nou heeft hij de meeste botten na ca. 1 dag helemaal op,deze heeft hij 3 dagen mee gedaan. Nou kwam ik er gisterren achter dat Ates zijn tand afgebroken isZou dat van die bot kunnen komen? En wie weet hoe hard zo een bot is?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- eefje_ates
- Zeer actief
- eefje_ates
- Zeer actief
En om met Ates te barfen,vind ik nu veel te eng. Heb hem wel eens kippennekken gehaald en daar is ie toen haast in gestikt. Dus kip durf ik hem niet te geven(wel in kvv-vorm). Ik weet dat écht Barfen het best is. Ik lees overal dat je met kip moet beginnen,maar kip durf ik echt niet meer. Kun je niet met een ander diersoortsoort(geen gevogelte) beginnen,om hem daarna te laten kluiven op 'echte' botten?

-
Lindsey
- Zeer actief
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Echt kluiven op eetbare botten doet een hond niet. Die knauwt hij in een paar stukken en dan hop, slik naar binnen. De totale voeding van een hond die zelf samengestelde rauwe voeding krijgt zorgt voor schone tanden, niet alleen maar die botten die ze krijgen. Natuurlijk helpt het zeker wel wat, maar tandplak komt voornamelijk van brokjes.
Dus als je wilt dat je hond gewoon lekker iets te kluiven heeft om dat ie dat lekkere tijdbesteding vindt zou ik eens kijken naar een rawhide van Farmfood of Biofood. Die heb je in allerlei formaten, ook hele mooie dikke en daar kan Ates dan echt wel een tijdje mee voort. Daar poetst hij ook zijn tanden mee.
Of je moet kijken of je ergens flinke stukken rauwe pens te pakken kan krijgen. Dat poetst de tanden ook goed en sommige honden vinden dat elastiek echt heerlijk om op te knagen.
Overigens geldt voor alles dat je er wel bij moet blijven om te voorkomen dat er iets fout gaat. Dus ook de rawhide niet laten liggen als je weg gaat.
Dus als je wilt dat je hond gewoon lekker iets te kluiven heeft om dat ie dat lekkere tijdbesteding vindt zou ik eens kijken naar een rawhide van Farmfood of Biofood. Die heb je in allerlei formaten, ook hele mooie dikke en daar kan Ates dan echt wel een tijdje mee voort. Daar poetst hij ook zijn tanden mee.
Of je moet kijken of je ergens flinke stukken rauwe pens te pakken kan krijgen. Dat poetst de tanden ook goed en sommige honden vinden dat elastiek echt heerlijk om op te knagen.
Overigens geldt voor alles dat je er wel bij moet blijven om te voorkomen dat er iets fout gaat. Dus ook de rawhide niet laten liggen als je weg gaat.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik heb ridgebacks en ik durfde ook geen nekken te geven, heb toen karkassen en kippepoten gegeven als eerste rauwe voeding en dat ging goed.
Ze knipte en knaagde goed en rustig.
Bied wat grotere stukken aan en houd het desnoods vast zodat je je hond kan leren wat de bedoeling is, en de stukken dus niet in een keer naar binnen kan slokken.
Het is ook best eng in het begin, maar je went er best vlug aan.
Ik blijf er wel altijd bij wanneer ik de honden voer.
Ze knipte en knaagde goed en rustig.
Bied wat grotere stukken aan en houd het desnoods vast zodat je je hond kan leren wat de bedoeling is, en de stukken dus niet in een keer naar binnen kan slokken.
Het is ook best eng in het begin, maar je went er best vlug aan.
Ik blijf er wel altijd bij wanneer ik de honden voer.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Lees anders het bottendocument eens door, staat een aantal topics onder de jouwe.
Ik geef overigens ook geen gerookte botten van dieren speciaal zaak.
Mij te hard en dus "gevaarlijker" voor je hond dan een relatief zacht kip of konijn/haas karkasje.
Gevaarlijker ook in het geval van splinteren ed wat bij gerookte/gekookte botten vaak voorkomt, omdat die botten knoer hard zijn..
Ik geef overigens ook geen gerookte botten van dieren speciaal zaak.
Mij te hard en dus "gevaarlijker" voor je hond dan een relatief zacht kip of konijn/haas karkasje.
Gevaarlijker ook in het geval van splinteren ed wat bij gerookte/gekookte botten vaak voorkomt, omdat die botten knoer hard zijn..

- eefje_ates
- Zeer actief
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, hup gaan met die banaan.eefje_ates schreef:Dat splinterren van die botten ben ik idd ook erg bang voor(de botten van de dierenwinkel). Bedankt voor jullie tipsIk zal zo maar eens naar de islamitische slager gaan
En het voordeel is; Ik heb er één recht onder me zitten
Ates zal je er dankbaar voor zijn..

- Dondersteen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondjes
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Helemaal mee eens.Dondersteen schreef:Ik heb ze ooit eens een gerookt bot gegeven toen waren ze nog niet aan het barfen en drinken wat ze deden en ik moest er s'nachts uit met ze omdat ze moesten plassen,dus nooit meer een gerookt bot.
Ik geef ze ook nooit harde botten.
Ze zuipen zichzelf te pleur op die harde gerookte botten van de DSZ.
Nee, dan geef ik ze liever een lam/geitekop oid, waar ze veel werk mee hebben.
Af en toe geef ik ze wel een treat van de dierenspeciaalzaak , boerenbond oid, maar mij valt het direkt op dat ze daarna gelijk meer gaan drinken.
Knoerharde botten botten(rauw) pak ik ook af voor de duidelijkheid.
Laten ze ook toe gelukkig.
Soms zie ik gewoon dat ze teveel moeite hebben met een bepaald bot, en dan kan ik het gelukkig ook gewoon wegpakken.