Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar ik me wel eens over achter het hoofd krab

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Addy

Waar ik me wel eens over achter het hoofd krab

Ongelezen bericht door Addy »

Al mijn honden hebben op de straat geleefd, Dieleke had bijv. 1o jaar op de vuilnisbelt van Istanbul geleeft. Gizziebeer heeft amper eten gehad met als gevolg dat hij nog steeds jat als de raven, Doortje heeft stenen gevroten :19:
Nu loop ik me druk te maken of de verhoudingen wel kloppen, of ik genoeg afwissel, of ze niets te kort komen.
Een voorbeeldje, ik kon heel goedkoop aan schapenvlees komen met als gevolg dat ze dat dus drie dagen achter elkaar eten, loop ik me druk te maken of dat wel kan :roll:
Eigenlijk spoor ik niet heb ik zelf maar besloten :pffff:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Zowieso spoor je niet als je NRV't, barft whatever......................... :mrgreen:

Tekorten, altijd een leuk onderwerp. Volgens Lonsdale is voeding wat het meest een prooidier benadert, uitgesloten van tekorten. Of je hond daarvan nou 1% van zijn totaalgewicht of 3% binnen krijgt. De kans op tekorten is 'most unlikely'. In tegenstelling tot vele commerciële voeders.

Dan heb je het onderzoek van Dr. Lippert over de langere levensduur van honden die enkel tafelresten te eten kregen i.p. v. brokvoeding.

Alleen de voeding heeft een duidelijke, rechtstreekse invloed op de levensduur van een hondeleven. 'Honden die alleen industrieel dierenvoer krijgen, worden gemiddeld 10,5 jaar oud', zegt Gérard Lippert. 'Honden met een gemengd menu, die af en toe hondenbrokken en af en toe etensresten krijgen, worden 11,5 jaar en honden die uitsluitend keukenresten krijgen, worden gemiddeld 13 jaar. Dat is toch een opmerkelijk verschil.'

En dan maak jij je zorgen om tekorten? Ik niet, zeker niet als je ziet hoe 1 van mijn honden zo opgeknapt is van het NRV.
Addy

Golden Stanley schreef: En dan maak jij je zorgen om tekorten? Ik niet, zeker niet als je ziet hoe 1 van mijn honden zo opgeknapt is van het NRV.
Ja zoals Dessie nou met dat oor, ja ik dacht direkt dat ik het niet goed deed :mrgreen: Gelukkig dat Tannetje daar anders over dacht maar eigenlijk is het idioterie, hoe ken je nou fout gaan met honden die op een vuilnisbelt geleeft hebben en zelfs stenen hebben gegeten van de honger :19:
En toch maak ik me daar regelmatig druk om :19:
Golden Stanley

Als je basis goed is, hoef je toch niet bang te zijn? Alhoewel, ik had die twijfels ook wel in het begin, hoor. :wink:
Doe ik het goed............geef ik niet teveel rood vlees...oja,...eitje.....niet teveel lever, vooral niet teveel nier........oja, kruiden.....groenteprutjes......arrrrrghhhh........?
Maar voor de rest blijft zelf samenstellen erg makkelijk, toch? Je kan het zelf zo moeilijk maken als je wilt.
Addy

Het is ook gemakkelijk, eigenlijk :wink:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Sinds een tijdje ben ik ook van dat krampachtige af. Ik geef ook gerust een paar dagen hetzelfde en dan komt er daarna wel weer een paar dagen variatie en uitgekiende pietemientjes en dan weer eens lekker simpel. Zonder me echt druk te maken. Ik neem een week als uitgangspunt en in die week moeten ze bepaalde zaken te eten hebben gehad. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Zoals Roelfien het doet - per week bekijken - doe ik het ook. Nou ja, ongeveer (zo makkelijk denk ik er dus inmiddels over :mrgreen: ).

Mijn 'hoofdbestanddeel' bestaat uit vleesbot (bot + (spier)vlees) van geit, lam, rund/kalf, haas, konijn, hert, en gevogelte zoals kalkoen, kip, eend. Daarnaast geef ik 1x keer per week vette vis (haring, sardine, zalm etc.) en ook 1x keer per week een flinke pensmaaltijd. Verder 'verdeel' ik nog wat orgaan (lever, hart, nier en/of maag) over de week en geef ik 1 of 2 eitjes en wat groente...
Maar goed, dat is meer de theorie. In de praktijk komt ook wel eens voor dat ik 2x keer vis geef of een keertje pens oversla. Of dat ze in een week een paar dagen vooral vleesbot van kip krijgen. Maar de week er na staat er dan helemaal geen gevogelte op het menu.
Dus ja, ongeveer houd ik het bij! :wink:
Laatst gewijzigd door Rami op 18 mar 2008 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

1 van de redenen dat ik dus niet Barf of NRV.

a) ik heb er echt gewoon de vriezer niet voor. Mijn tafelmodelletje kunnen net 2 doosjes smuldier in, maar daar houd het dus ook wel mee op.

b) Mijn ogen zouden wallen krijgen waar heel Volendam nog over kan lopen, omdat ik dus moet weten of Gaia wel genoeg krijgt. Dramatisch ben ik :N: :mrgreen:
Afbeelding
m-aan
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door m-aan »

Maken we ons ook zo druk over ons eigen menu?

:denken:

Maan
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

m-aan schreef:Maken we ons ook zo druk over ons eigen menu?

Maan
Hihi,, ikke niet.
De ene keer eet je nu eenmaal gezonder als de andere keer, daarom maak ik me ook niet zo druk om het menu van mijn honden!
Afgelopen week hebben we twee dagen achter elkaar,,, friet gegeten!
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik ben ook helemaal van dat gereken en gedoe af. Ik geef lekker wat voorhanden is, kvv, een visje wat tafelrestjes, maak me totaal niet druk meer over verhoudingen etc. Maar ik ben mijn hondje dan ook heel direct kwijtgeraakt aan de barftrend.
Gaia
Zeer actief

Anna*Poncho schreef:Ik ben ook helemaal van dat gereken en gedoe af. Ik geef lekker wat voorhanden is, kvv, een visje wat tafelrestjes, maak me totaal niet druk meer over verhoudingen etc. Maar ik ben mijn hondje dan ook heel direct kwijtgeraakt aan de barftrend.
Hoe bedoel je dat?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Maan
Ja, meestal wel. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Gaia schreef: b) Mijn ogen zouden wallen krijgen waar heel Volendam nog over kan lopen, omdat ik dus moet weten of Gaia wel genoeg krijgt. Dramatisch ben ik :N: :mrgreen:
dat hoeft dus helemaal niet als je een vast menu hebt ;) (dus op dinsdag kip, woensdag pens, donderdag vleesbot, ect. )
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Roelfien schreef:

Maan
Ja, meestal wel. :wink:
Ehm ja, ik ook. Ik houd ontzettend van koken. Het moet (uiteraard!) lekker zijn maar ook gezond. :ok:
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Dacht ik in het begin ook veel over na. Maar nu echt niet meer. Ik zie hoe goed ze het erop doen, dus volgens mij doen we het echt wel okee :ok:
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Golden Stanley

Anna*Poncho schreef:Ik ben ook helemaal van dat gereken en gedoe af. Ik geef lekker wat voorhanden is, kvv, een visje wat tafelrestjes, maak me totaal niet druk meer over verhoudingen etc. Maar ik ben mijn hondje dan ook heel direct kwijtgeraakt aan de barftrend.
Ik vind het heel erg verschrikkelijk wat je hondje is overkomen, Anna maar ik denk niet dat je die 'barftrend' daarvan de schuld moet geven. Al begrijp ik jouw reactie wel, wellicht had ik ook zo gereageerd.
Whooper (.........en mijn duim...) ben ik bijna kwijt geraakt na het eten van zo'n gerookte kauwnekspier. Dat had helemaal niks met zelf samenstellen te maken, terwijl met het NRV de honden nooit zulke problemen hebben gehad. Als je geeft wat geschikt voor ze is, hou je dat risico zelf ook in de hand.

Nogmaals, ik vind het heel erg voor je. En voor jou is het fijn dat je een ander alternatief hebt gevonden. :ok:
Golden Stanley

Maan
Yep..................... :wink:
Ik eet niet elke dag patat of Mc Donalds............de hondjes ook niet.
Hutsje
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Ik vind het heel erg verschrikkelijk wat je hondje is overkomen, Anna maar ik denk niet dat je die 'barftrend' daarvan de schuld moet geven. Al begrijp ik jouw reactie wel, wellicht had ik ook zo gereageerd.
Whooper (.........en mijn duim...) ben ik bijna kwijt geraakt na het eten van zo'n gerookte kauwnekspier. Dat had helemaal niks met zelf samenstellen te maken, terwijl met het NRV de honden nooit zulke problemen hebben gehad. Als je geeft wat geschikt voor ze is, hou je dat risico zelf ook in de hand.

Nogmaals, ik vind het heel erg voor je. En voor jou is het fijn dat je een ander alternatief hebt gevonden. :ok:
ik heb een hond gekend die in brokken gestikt is. en ook pien is als pup bijna gestikt in een bot. er kan altijd iets gebeuren, wat je ook voert. ik hou het wel altijd goed in de gaten.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Hutsje schreef:
Gaia schreef: b) Mijn ogen zouden wallen krijgen waar heel Volendam nog over kan lopen, omdat ik dus moet weten of Gaia wel genoeg krijgt. Dramatisch ben ik :N: :mrgreen:
dat hoeft dus helemaal niet als je een vast menu hebt ;) (dus op dinsdag kip, woensdag pens, donderdag vleesbot, ect. )
Haha, klopt, maar dan komen we weer uit bij optie 1. Mijn vriezer. Dat zou dus betekenen dat ik iedere dag op strooptocht moet en niet bij bijvoorbeeld herby bestellen. Heel vervelend.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

vriezer erbij kopen?
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Golden Stanley schreef:

Nou, dat klinkt idd alsof er echt iets heel naars met de hond van Anna gebeurd is...
En als het 'mis' gaat is dat idd verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat je dan niet meer aan zelf samenstellen moet denken.

Oh ja en @Anna, ik snap 'barf-trend' niet zo goed. Tenminste, ik snap niet wat je er mee bedoelt. Dat je het schaart onder 'mode', dat het een gril is of zo?
Afbeelding
Golden Stanley

Hutsje schreef:
Golden Stanley schreef:

ik heb een hond gekend die in brokken gestikt is. en ook pien is als pup bijna gestikt in een bot. er kan altijd iets gebeuren, wat je ook voert. ik hou het wel altijd goed in de gaten.
Schiet me te binnen, Stanley is tot twee x toe in het begin bijna gestikt in hele lappen pens en grote stukken spiervlees. Dat soort dingen snij ik voor mijn schrokop dus kleiner, omdat ik niet het risico wil dat ze in dat soort zaken erin blijven.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik maak mij ook niet zo druk om percentages :wink: Hoe weet je nou bij bv een stuk geitenrib of er nou 40% of 35% bot in zit? Je moet erg goed zijn omdat uit te kunnen rekenen. Met complete prooidieren heb je dat probleem niet dus dat voer ik voornamelijk en de rest komt zeker in de buurt van het prooidier model maar dus niet op het grammetje af.
Gaia
Zeer actief

Hutsje schreef:vriezer erbij kopen?
Geen plaats, mits ik hem dus tenmidden van mijn huis wil gaan stallen. Ik heb een 50 vierkante meter flatje waar ik echt zoveel mogelijk van gebruik.

Maakt niet uit ze staat nu op KVV en daar rij ik wel een paar keer per maand extra voor heen en weer. Plus dat ik de helft stal in de nog kleinere vriezer van mijn vriendin.

Soms geef ik haar eens iets lekkers, zoals een lekkere kippenek, een verse lap pens etc.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Penslappen knip ik voor Jakko ook altijd even doormidden.
Hij stikt er anders bijna in, veels te gulzig, idem met lappen spiervlees.

Lola eet altijd super relaxed, schrokt niet en is niet gulzig..
Wel zo fijn.
Om tekorten maak ik me nu geen zorgen meer, in het begin wel, maar dat was ook deels onzekerheid van doe ik het wel allemaal goed enzo, maar dat is nu gelukkig over.
Ze doen het er goed op en zien er goed uit, wat wil je nog meer. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Hutsje
Zeer actief

Gaia schreef:
Hutsje schreef:vriezer erbij kopen?
Geen plaats, mits ik hem dus tenmidden van mijn huis wil gaan stallen. Ik heb een 50 vierkante meter flatje waar ik echt zoveel mogelijk van gebruik.

Maakt niet uit ze staat nu op KVV en daar rij ik wel een paar keer per maand extra voor heen en weer. Plus dat ik de helft stal in de nog kleinere vriezer van mijn vriendin.

Soms geef ik haar eens iets lekkers, zoals een lekkere kippenek, een verse lap pens etc.
je kunt ook dieprvieskippen in de supermarkt en meteen geven ;).
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Dat doe ik wel eens met bijvoorbeeld kippenvleugels of een soepkip. Hond vind die dingen echt fantastisch.

Ik heb bedacht dat ik me nog een jaar ga orienteren over hoe ik wil voeren (barf, NRV etc) en dan overga stappen. Voorlopig doet ze het nog prima op kvv. Volgend jaar wil ik gaan verhuizen en dan heb ik plek voor een grotere vriezer. Echter nu heb ik me bedacht dat ik het gewoon echt niet ga redden.

Heb de adressen niet waar ik het beste kan halen, de ruimte die ik heb is gewoon te klein. Nu is het al schooien bij mensen die barfen of ze niet af en toe een kalfbot mee kunnen nemen. :mrgreen: Hier in de buurt kan ik er namelijk dus echt niet aan komen voor een normale prijs.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Gaia schreef: Hier in de buurt kan ik er namelijk dus echt niet aan komen voor een normale prijs.
Even afgezien of je wel of niet zelf kunt of wilt gaan samenstellen: ik ben steeds zo verbaasd dat mensen in A'dam of omgeving A'dam niet aan hun rauw vlees/bot kunnen komen. Ik woon ook vlak bij een grote stad (R'dam) en daar zitten hartstikke veel Islamitische slagerijen (en slachterijen) en ook div. poeliers en vishandelaren op de markt. Is dat er in A'dam nu echt helemaal niet?
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Nou Laat ik het zo zeggen, ik heb in Amsterdam West 1 plek gevonden waar ik dus mijn kippennekken kan halen. Het normale islamitische slagertje waar je er zo'n pak em beet 20 in de straat van hebt. Die verkopen het dus niet. De meeste staan je raar aan te kijken als je nu net juist dat deel van de kip wilt. Er is er wel eens 1 aangekomen met iets waarvan ik nu nog niet weet wat het is, maar een nek was het niet :mrgreen:

Kalfsbotten staan ze je aan de kijken of je een of ander vies wordt gezegd hebt. De ander vraagt welke botten, als je dan zegt graag het afval heb je het al helemaal gedaan. De enige die mij dus een beetje fatsoenlijke kalfsbotten kan leveren vraagt daar dus ook meteen bijna 5 euries de kilo voor.

Of ik doe iets fout, of hun begrijpen me niet. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”