Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Belang van vitaminen & mineralen in brok ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Belang van vitaminen & mineralen in brok ?

Ongelezen bericht door Gittje »

In m'n zoektocht naar een goede brok valt het mij op hoe verschillend de lijst van toegevoegde vitaminen & mineralen kan zijn. Naar het schijnt zijn er wettelijk slechts een beperkt aantal nodig om als "compleet voer" te worden beschouwd.

Hoewel de meeste fabrikanten een veel "langere" lijst hebben dan strikt nodig (vb. Canex, Nutro Choice, Henne Kronch e.a.) zijn er dan waarvan de lijst bedroevend kort is (vb. Pro Plan, Bento Kronen Nutritional Balance)
ondanks dat hun prijs een stuk hoger ligt dan Barca, Cavom of Farm Food.

Wel belang moet aan de toegevoegde vitaminen & mineralen worden gehecht ? Is hoe langer de lijst sowieso gelijk aan beter ?
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ben helemaal niet van de brokken.
En een echt goede brok is er naar mijn mening niet :wink:
Maar de merken die niet zoveel toevoegen kunnen toch al meer vit&min in hun grondstoffen hebben zitten, waardoor ze het niet bij hoeven te voegen?
Denk dat het zeker niet perse is hoe meer, hoe beter.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik denk dat een brok zonder toegevoegde mineralen en vitaminen helemaal niks voorstelt. Brok een niks anders dan een doodgekookte materie waar dan wat vitaminen & mineralen aan toegevoegd is om het nog enigsinds voedzaam te maken.
Alles wat een hond nodig heeft haalt hij uit rauw vlees, rauwe botten en rauwe organen. Zodra je het gaat koken of bewerken verliest het vlees voor een groot deel zijn natuurlijke voedingswaarden, daarom moet het naderhand nog worden toegevoegd. Daar in veel brokken nauwelijks meer dan 4% aan vlees zit moet er dus heel wat worden toegevoegd om er een hondwaardige voeding van te maken.
In mijn ogen is de hondenbrok dat dus niet en geef ik mijn hond rauwe voeding.
Laatst gewijzigd door Sjalot op 15 mar 2008 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

en ik deel de mening van Sjalot. Uit een 'soepje' van vlees(afval), dierlijke bijprodukten, granen, groentepulpen, etc valt geen voedzame brok te koken. Helemaal niet eentje die lang houdbaar is. Dus om het gebrek aan voedingsstoffen te compenseren moet er vitamine, mineralen, sporenelementen etc en natuurlijk anti-oxidanten aan toegevoegd worden.

Een paar betere merken gebruiken natuurlijke anti-oxidanten, waaronder die Bento Kronen.

Ik voer vers en daar zit alles in. Toegevoegde vitamines zijn overbodig.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik denk niet dat je moet kijken naar de lengte van de lijst aan vit/min, maar wat en hoeveel er in zit. Een korte maar hoogwaardige lijst vitaminen is natuurlijk veel beter dan een giga lijst met onzinnige toevoegingen, waarvan de helft eigenlijk alleen maar tot functie heeft de brok zolang mogelijk te bewaren of zogenaamd speciaal toegevoegd voor de specifieke fase van een hondenleven. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Ik denk dat een goede brok die uitgebalanceerd is prima kan volstaan.
En het is wel belangrijk dat een voeding voor de hond de juiste dingen bevat!

En een hond is wel een vlees eter maar een dieet wat uitsluitend bestaat uit vlees, dan krijg je toch echt naar mijn mening op de lange termijn tekorten!
Dus zul je toch ook dingen moeten toevoegen, zoals bvb groentes! en kruidenmixen, yoghurt en waarschijnlijk nog wel andere dingen. :wink:
Als ik op de diverse forums ga lezen over het zelf samenstellen van een complete hondenmaaltijd, dan komt daar toch echt wel het een en ander bij kijken.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Ik denk niet persé dat "hoe langer de lijst hoe beter"
De ene fabrikant geeft meer openheid en uitgebreidere analyses dan de andere.
Een fabrikant met weinig info en dus een kort lijstje kan evenveel van betreffende vitaminen/mineralen in zijn brok hebben dan degene die het uitgebreid vermeld. Vergelijken wordt daarmee wel moeilijker.
Ik denk echter dat ze zich wat betreft deze percentages allemaal binnen veilige marges houden. Zoiets als bij ons de ADH(aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) zijn er ook normen voor hondenbrokken aangaande essentiele voedingsstoffen die er in zouden moeten zitten (vitamines/mineralen/aminozuren etc.)
Ik mail wel eens naar en fabrikant als ik meer info wil dan wat ik bv. op een website kan vinden.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Tjongejonge, jullie geloven teveel in al die mooie commerciële verhaaltjes over brokvoeding. :denken: Als er ergens tekorten mee worden opgelopen, dan is het wel uit brokvoeding.
yvonne1961
Actief

De vraagstelster stelde een vraag over mineralen en vitaminen in brokken en daar geef ik een antwoord op. Ze vroeg niet of versvleesvoer beter is dan brokken :wink:
(en voor de volledigheid, ik geloof ook dat voeding op rauwvleesbasis beter is dan brokken, ik voer echter beide)
Golden Stanley

yvonne1961 schreef:De vraagstelster vroeg een vraag over droogvoer en daar geef ik een antwoord op. Ze vroeg niet of versvleesvoer beter is dan droogvoer :wink:
(en voor de volledigheid, ik geloof ook dat voeding op rauwvleesbasis beter is dan droogvoer)
Ja, daar reageer ik toch op? :wink: Door het verhitten van het brokkenmeel loopt zo'n hond of welk eender huisdier op den duur ALTIJD tekorten op. De tocepherols of anti-oxidanten werken elkaar tegen door die verhitting waardoor het boeltje toxisch wordt en je niet meer kan spreken van een goeie vitaminen-/mineralenbalans. Kort- of langkokend, de vitaminepreparaten hebben daar echt allemaal last van. Iets later toevoegen heft de ellende er van niet meer op.
yvonne1961
Actief

Ik denk daar toch iets gematigder over.
Wel kies ik alleen maar voor een geperste brok omdat deze minder aan hittebelasting bloot staan. En in combinatie met KVV vind ik dat ik dan een aardig compromis bereik.
Zo schipper ik ook altijd met mijn eigen eten. Misschien niet hélemaal perfect maar toch zeer toereikend.

En als iemand een vraag over brokken heeft geef ik zelf ook een antwoord over brokken. Soms begin ik ook wel eens voorzichtig over versvleesvoer en dan zie ik wel of iemand al dan niet geïnteresserd is.
Maar tegenover iedereen beweren dat alle brokken zo'n ellende zijn? Neen dat gaat mij een stap te ver.
Maar ja, ik ben dan ook in alles een "compromiszoeker". De echte rauwvoerders gaan uitsluitend voor het perfecte, hetgeen ik ook zeker respect voor heb.
Golden Stanley

yvonne1961 schreef:Ik denk daar toch iets gematigder over.
Wel kies ik alleen maar voor een geperste brok omdat deze minder aan hittebelasting bloot staan. En in combinatie met KVV vind ik dat ik dan een aardig compromis bereik.
Zo schipper ik ook altijd met mijn eigen eten. Misschien niet hélemaal perfect maar toch zeer toereikend.

En als iemand een vraag over brokken heeft geef ik zelf ook een antwoord over brokken. Soms begin ik ook wel eens voorzichtig over versvleesvoer en dan zie ik wel of iemand al dan niet geïnteresserd is.
Maar tegenover iedereen beweren dat alle brokken zo'n ellende zijn? Neen dat gaat mij een stap te ver.Maar ja, ik ben dan ook in alles een "compromiszoeker". De echte rauwvoerders gaan uitsluitend voor het perfecte, hetgeen ik ook zeker respect voor heb.
Tja...ik vind dat je kop in het zand steken maar goed, meningen verschillen nu eenmaal. En ja, er zijn honden die het beter doen op brok dan op rauwe voeding, dat zegt dan helaas meer over die hond dan over het feit dat zo'n brok zo goed is, want van de meeste brokken blijft de samenstelling shit. Ook van geperste brokken........... Ik ga niet voor het perfecte, ik ga voor geen brokvoeding en wat het beste aansluit bij een carnivore huisdier.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Zoveel verschillende meningen, de ene hond doet het hier goed op, en de andere weer op wat anders!.
Golden Stanley

Amber schreef:Zoveel verschillende meningen, de ene hond doet het hier goed op, en de andere weer op wat anders!.
Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens.......niet als het wordt 'opgedrongen' omdat het baasje vindt dat....daar zit dan weer een klein interpretatieverschil in. :mrgreen: Diezelfde brok, hoe goed bedoelt ook, wordt er helaas niet beter van.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
Amber schreef:Zoveel verschillende meningen, de ene hond doet het hier goed op, en de andere weer op wat anders!.
Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens.......niet als het wordt 'opgedrongen' omdat het baasje vindt dat....daar zit dan weer een klein interpretatieverschil in. :mrgreen: Diezelfde brok, hoe goed bedoelt ook, wordt er helaas niet beter van.
Nou het spijt me maar mijn hond krijgt zowel brok als Kvv , simpelweg omdat ik dat prima vind! Zou ook niet weten waarom ik me daar tegenover wie dan ook. voor zou moeten verantwoorden.
komt nog eens bij dat ik geen zin heb in dode duiven, konijnen enz in mijn gewone twee onder een kapwoning waar we met zijn vijven leven.
Wat ik alleen wil zeggen is dat je iemand een bepaalde manier van voeren niet op kan dringen!

Mijn duitse herder is trouwens ruim 10 geworden, waar fanatiek pakwerk mee werd gedaan, evenals Flyball!
Zonder ooit voor wat dan ook bij de dierenarts te zijn geweest, en die kreeg alleen maar brokken!
Glom altijd als een spiegel, mooie vacht en zelfs op zijn leeftijd nog een gebit waar de dierenarts verbaast van stond!
:wink:
Golden Stanley

Amber schreef:
Golden Stanley schreef:
Nou het spijt me maar mijn hond krijgt zowel brok als Kvv , simpelweg omdat ik dat prima vind! Zou ook niet weten waarom ik me daar tegenover wie dan ook. voor zou moeten verantwoorden.
komt nog eens bij dat ik geen zin heb in dode duiven, konijnen enz in mijn gewone twee onder een kapwoning waar we met zijn vijven leven.
Wat ik alleen wil zeggen is dat je iemand een bepaalde manier van voeren niet op kan dringen!

Ik dring niets op. Maar jullie zijn er zo van overtuigd dat in brok 'alles' zit wat een hond nodig heeft. Terwijl allang is bewezen dat er juist NIETS in zit wat een hond nodig heeft........................

Mijn duitse herder is trouwens ruim 10 geworden, waar fanatiek pakwerk mee werd gedaan, evenals Flyball!
Zonder ooit voor wat dan ook bij de dierenarts te zijn geweest, en die kreeg alleen maar brokken!
Glom altijd als een spiegel, mooie vacht en zelfs op zijn leeftijd nog een gebit waar de dierenarts verbaast van stond!
Wellicht had hij iets ouder kunnen worden.............dat weet je niet....net zo min dat ik weet hoe oud mijn eigen honden zullen worden, maar wel de feiten zie na ruim 3 jaar NRV. Ik blijf mensen er voor waarschuwen dat alleen maar brokvoeding geven funest is. Hou je niet aan die labels op de zakken, want daar klopt echt niks van in de praktijk. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

precies... Dusty wilde niet eens vers... en kvv kon ze ook niet binnenhouden... nooit... dr hele leventje niet... moet je dat beestje dan dwingen omdat het zo goed is? Nee hoor.. die is prima oud geworden op haar brokjes...

De rest krijgt hier brok in combi met kvv en soms vers... en daar doen ze het uitstekend op :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Amber schreef:
Golden Stanley schreef:

ik ken genoeg honden (MH) die 13 tot 15 geworden zijn na een enorm aktieve africhtingscarriere met heel veel wedstrijden... en die hebben altijd brok gehad, zowel duur als goedkoop...
En al waren ze dan 1 jaar ouder geworden :19:

Ik blijf erbij dat een hond deze zware prestaties niet kan volhouden zn hele leven als het zo slechte voeding zou zijn.
Enkele van deze honden liepen op hun 9e of 10e nog wedstrijden....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

malinois schreef:
precies... Dusty wilde niet eens vers... en kvv kon ze ook niet binnenhouden... nooit... dr hele leventje niet... moet je dat beestje dan dwingen omdat het zo goed is? Nee hoor.. die is prima oud geworden op haar brokjes...

De rest krijgt hier brok in combi met kvv en soms vers... en daar doen ze het uitstekend op :19:
je moet niet alleen naar de honden NU kijken, want een hond die geen vers meer kan verdragen gaat toch niet de goede kant op gaan.

Ik vind de discussie dat ze ook oud kunnen worden op brokken altijd een beetje :roll:
het gaat erom dat het dier de voeding hoort te krijgen wat bij hun hoort.

Maar hoe lang denken jullie dat vitamine's en antioxidanten houdbaar zijn in brokken..niet zo lang, dus de waarde??
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou graag wel voorbeelden het liefst met foto willen zien, van honden die meer dan 10 zijn geworden , en enkel en uitlsuitend op Kvv of barf!
Volgens mij is nog steeds niet aangetoond met bewijs dan, dat honden die hun hele leven barf of kvv krijgen ouder worden!

Want als dit namelijk wel het geval zal zijn, dan waren er nu anno 2008 veel meer dierenartsten die ipv brok , dus Barf of kvv adviseren.
Mijn bewijs is dat mijn herdershonden ruim 10 zijn geworden op de brok.
En dat ze misschien een jaartje ouder hadden kunen worden op ander voer , vind ik een beetje onzin
Als je naar de gemiddelde leeftijd kijkt , van duitse herders waar aktief mee word gesport, is 10 a 11 jaar een prima leeftijd. En dan zonder al te vaak bij een dierenarts te zijn geweest, dit heb ik van honden die Kvv of barf krijgen nog niet aangetoond gezien. Behalve dan het voorbeeld uit Engeland , de hond die uitsluitend op tafelrestjes en bevleesde botten erg oud is geworden. :wink:

Nogmaals ieder moet het voor zicht weten, maar ik ben het er niet mee eens dat je je hond zwaar onrecht aandoet, als ie het grootste gedeelte van zijn leven brok krijgt! en af en toe eens Kvv. En dat gevoel krijg je hier wel als we het over voeding hebben, en dat vind ik nu net iets wat volgens mij niet de bedoeling is van een forum.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:je moet niet alleen naar de honden NU kijken, want een hond die geen vers meer kan verdragen gaat toch niet de goede kant op gaan.
Dusty heb ik met anderhalf jaar gekocht... vanaf toen kon ze alleen brok verdragen.. geen vers... ze is op een week na 12 jaar geworden...
Ik vind de discussie dat ze ook oud kunnen worden op brokken altijd een beetje :roll:
het gaat erom dat het dier de voeding hoort te krijgen wat bij hun hoort.
tja ik krijg ook niet altijd wat ik zou moeten hebben....
ik eet ook niet 2 x fruit en zoveel gram groente per dag... helaas...
Maar als ik dus zie dat er zoveel honden (en in mijn geval dus werkhonden die zware prestaties moeten verrichten en dan heb ik het zeker niet alleen over mijn eigen honden) zo oud worden en zulke zware belasting kunnen blijven doen zelfs als ze al behoorlijk op leeftijd zijn, dan geloof ik er niet zo in dat het zo enorm slecht is....
Maar hoe lang denken jullie dat vitamine's en antioxidanten houdbaar zijn in brokken..niet zo lang, dus de waarde??
ik heb echt geen idee....De brokken die ik heb zijn niet lang houdbaar en een zak is hier met een week op.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Los ervan of brokken slecht zijn of niet, ik zie mijn honden gewoon echt genieten van hun lappen pens, hun ribben, lamskoppen en noem maar op en dat vind ik minstens net zo belangrijk. Brokken zijn ook maar brokken, ik eet ook niet iedere dag alleen aardappels :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:Los ervan of brokken slecht zijn of niet, ik zie mijn honden gewoon echt genieten van hun lappen pens, hun ribben, lamskoppen en noem maar op en dat vind ik minstens net zo belangrijk. Brokken zijn ook maar brokken, ik eet ook niet iedere dag alleen aardappels :19:
of ze hier nu vers, kvv of brok krijgen... het is allemaal hap-sloek-weg :19: :mrgreen: genieten doen ze niet het moet heel snel weg :wink:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Addy schreef:Los ervan of brokken slecht zijn of niet, ik zie mijn honden gewoon echt genieten van hun lappen pens, hun ribben, lamskoppen en noem maar op en dat vind ik minstens net zo belangrijk. Brokken zijn ook maar brokken, ik eet ook niet iedere dag alleen aardappels :19:
Idem hier, ik vind het machtig mooi om te zien hoe ze knagen, knippen ed, met een lamskop zijn ze ook wel een tijdje zoet..
Lola is helemaal uitgeput na een uurtje of anderhalf knagen. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
ien
Erelid
Contacteer:

malinois schreef:
ien schreef:je moet niet alleen naar de honden NU kijken, want een hond die geen vers meer kan verdragen gaat toch niet de goede kant op gaan.
Dusty heb ik met anderhalf jaar gekocht... vanaf toen kon ze alleen brok verdragen.. geen vers... ze is op een week na 12 jaar geworden...
Dat bedoel ik dus, door doorfokken met honden die geen vers meer kunnen verdragen krijg je misschien degeneratie, kwalitatief minder of zo?
Kijk, als wij daar genoegen mee willen nemen kan je er gewoon mee doorgaan, maar je ziet ook in de vleesindustrie, ons vee, dat daar ook steeds meer naar de voeding wordt gekeken die dieren horen te eten.

Ik krijg ook geen garantie dat ik het goed doe, daar zal nog wel wat jaren over heen gaan, want ook ik ben nu pas 9 jaar bezig met BARFmateriaal te geven aan mijn honden..vergelijk met de brokken industrie..30/40 jaar en de laatste jaren komen er toch steeds meer problemen boven water bij de honden

Maar tot nu toe ben ik zeer tevreden hoe mijn honden het erop doen.
Ik zelf zie een heel groot verschil met mijn vorige honden die alleen maar brok kregen.
Op de 1ste na..zo'n 40 jaar geleden, die kreeg op de ouderwetse manier te eten!

Maar nogmaals, het is gewoon iets om over na te denken hoe je de honden voor de toekomst wilt zien..meer niet :wink:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Golden Stanley schreef: Hou je niet aan die labels op de zakken, want daar klopt echt niks van in de praktijk. :wink:
heb je dat laten onderzoeken?
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
ien
Erelid
Contacteer:

malinois schreef:
ien schreef:..
ik heb echt geen idee....De brokken die ik heb zijn niet lang houdbaar en een zak is hier met een week op.
Mogens vertelde tijdens zijn lezing over vitamine's enz, wat mij bij is gebleven dat o.a vit E een hele korte houdbaarheid heeft, geen week maar een paar uur.
Een gezonde hond heeft geen vitamine's nodig..waarom ze het in de brokken doen is w.s alleen om ons mensenlijk brein het signaal te geven dat het gezond is. :pffff: :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

malinois schreef:
tja ik krijg ook niet altijd wat ik zou moeten hebben....
ik eet ook niet 2 x fruit en zoveel gram groente per dag... helaas...
Ik heb deze opmerking er even tussenuit gepikt, want de logica ten opzichte van wat dat met je honden te maken heeft ontgaat me een beetje. :mrgreen:
Honden hebben geen keuze, jij wel. Dus omdat jij geen fruit eet, moet je hond het ook met junkfood doen?

Voor de rest moet iedereen het inderdaad zelf weten.
Maar ik lees pas geleden nog iemand die rauwe voerders geitenwollensokken vindt en die richting worden we ingeduwd: alternatief zooitje. Maar wat is er nu langer? Vlees of brok? Juist brok is alternatief, het alternatief voor lekker makkelijk, pas sinds een paar decennia verkrijgbaar.
We besteden ontzettend veel tijd aan hun opvoeding, trainen ons een ongeluk, vinden het belangrijk dat ze een warm mandje hebben, etc.
Maar als het om voeding gaat moet het in 1 worp in het bakje klaar zijn, zonder verder te hoeven nadenken.
We denken toch ook na over hoe we willen dat de hond zich gedraagt, hoe hij zich geestelijk voelt, we rennen naar de dierenarts als ie maar een beetje hinkt, maar voeding..... ach, bietenpulp met toegevoegde chemische vitamientjes zijn voldoende, want ik eet zelf ook geen twee stuks fruit? Eh, tja, schiet mij maar lek.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

malinois schreef:
of ze hier nu vers, kvv of brok krijgen... het is allemaal hap-sloek-weg :19: :mrgreen: genieten doen ze niet het moet heel snel weg :wink:
geef ze maar eens lamskoppen, dat is echt niet hapsloek weg :pffff:
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Het spijt me zeer, maar ik denk dat de ervaringen met brokken toch al wat langer bestaan, Barf en Kvv is echt iets van de laatste jaren!
Wordt het een beetje zat dat hier, als je je honden brokken geeft maar wordt gedacht dat je er niet goed over nadenkt, of dat je bijna je honden aan het vergiftigen bent. Vind dat zelfs beledigend, maar het zegt mij genoeg.
Over eenzijdig denken gesproken.
En trouwens kom echt zelden of nooit bij de dierenarts!
Met mijn vorige honden trouwens ook niet :wink: Want ze zijn zelden ziek.

Mack ziet er prachtig uit, is gezond en haalt zelfs uitmuntend op diverse shows. En veel keurmeesters vinden dat ie prachtig gebouwd is.
Verhaard niet, heeft een prachtig gebit.
En dat zegt m.i. een hele hoop.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”