Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enkelvoudig vlees en verschillend voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Enkelvoudig vlees en verschillend voer

Ongelezen bericht door Innuendo »

Ik geef mijn honden elke dag iets anders te eten.
(De derde dag hetzelfde eten ze het niet meer)
Dan weer is een dagje rodi compleet, dan weer is smuldier compleet, dan weer enkel brokken (cavom), dan brokken met slechte blikvoer meuk erdoor, dan een dagje enkelvoudig vlees (bijv. kip van smuldier of pens van rodi of smuldier) of lamshart.

Ik geef denk ik 2x per week enkelvoudig vlees.
Kunnen ze hierdoor tekorten oplopen? Moet ik hier iets door heen doen?
Ik gooi er wel eens tafelrestjes of brood door, maar verder niets, behalve soms cavom.

Hoewel ik weet dat het slechter is krijgen ze hier maar 1x per dag voer, omdat ze als ze 2x per dag voer krijgen gewoon geen honger hebben..
Ik let wel extra goed op, kwa etenstijd en inspanning e.d maar dat 2x per dag voeren krijg ik er niet in..
Verder krijgen ze wel vaak long of bullepezen om op te kauwen en werk ik nog steeds veel met snoepjes bij alles wat ze doen (vast ook de reden dat ze geen 2x eten, maar geef ik 3 dagen geen snoepjes bijv. eten ze ook niet graag 2x per dag)

Probeer het nog steeds wel eens 2x daags (blijf het proberen) maar toch werkt het niet best.

Maar dat was de vraag niet :mrgreen:

Kunnen ze dus tekorten krijgen door 2 x in de week enkelvoudig vlees?
En door de verschillende KVV's enzo?
De verhoudingen zijn nu 2 x enkelvoudig vlees, 3 x KVV, 2 x brokken ongeveer, maar dat wisselend wel eens...
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nee hoor, daardoor lopen je honden geen tekorten op.
1 keer per dag eten is overigens ook prima, doen mijn honden ook. :wink:

Wat je wel zou kunnen doen, is zorgen dat je de dagen van de enkelvoudige voeding iets geeft waarvan je weet dat het weinig in het kant en klare eten zit. Dan voegt het zelfs meer toe. :ok:
Dus bijvoorbeeld spiervlees of juist een heel ander dier, bijvoorbeeld wild zoals konijn of gevogelte. Of een dagje rauw eitje en yoghurt of rauwe vis. Dat zijn allemaal dingen die in de kant en klare voeding weinig zit. En daar halen je honden mooi wat extra's uit.

En niemand eet elke dag volledig uitgebalanceerd, dus ook honden hoeven dat niet. Mijn honden eten elke dag bijna enkelvoudige voeding, maar alle dagen iets anders. Of combi's van twee soorten vlees/bot en dergelijke. Maar doordat je door de week heen de variatie groot houdt, is dat prima.

En misschien kom je dan ooit wel zo ver, dat je de brokkendagen ook laat zitten en daar bottendagen van gaat maken. :wink:
Laatst gewijzigd door Roelfien op 11 mar 2008 08:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Die keren dat je enkelvoudig vlees voert zou ik dat toch in combinatie met wat zacht bot geven, en misschien wat groenterestjes.
óf alleen KVV in verschillende smaken en merken afwisselen inderdaad.
Maar niet uitsluitend enkelvoudig 2x per week.
Innuendo
Zeer actief

Roelfien schreef:Nee hoor, daardoor lopen je honden geen tekorten op.
1 keer per dag eten is overigens ook prima, doen mijn honden ook. :wink:

Wat je wel zou kunnen doen, is zorgen dat je de dagen van de enkelvoudige voeding iets geeft waarvan je weet dat het weinig in het kant en klare eten zit. Dan voegt het zelfs meer toe. :ok:
Dus bijvoorbeeld spiervlees of juist een heel ander dier, bijvoorbeeld wild zoals konijn of gevogelte. Of een dagje rauw eitje en yoghurt of rauwe vis. Dat zijn allemaal dingen die in de kant en klare voeding weinig zit. En daar halen je honden mooi wat extra's uit.

En misschien kom je dan ooit wel zo ver, dat je de brokkendagen ook laat zitten en daar bottendagen van gaat maken. :wink:
Maar jou honden eten vers toch? begreep dat het dan juist beter was als ze maar 1x per dag eten kregen?
Maar omdat KVV en brokken zo snel verteren moeten ze eigenlijk juist weer 2x dacht ik :denken:

Rauw eitje gooi ik er wel eens doorheen (tip van dit forum hahaha), Max vond het wel wat, Sam at het niet :mrgreen:
Yoghurt vinden ze beide niet te eten..

Wat voor vis kan erdoorheen? (En met of zonder graten?)
En wat is precies spiervlees, welk vlees kan ik daarvoor bijv. bij de slager of de supermarkt halen?

Ik zou graag Barf willen voeren, maar de kip was hier was een fiasco..
Ging zowat over mijn nek bij het insnijden van de kip (alleen de dragenende delen voeren bij een beginnende barf hond begreep ik :mrgreen: ) en ik heb uiteindelijk de hondjes de ingewanden (die in een apart zakje zaten) gegeven en de rest van de (hele) kip weg gegooit :N:

Moet nog steeds wat dingen bestellen, want ze hebben hier een vers vlees bezorg centum (Ik hoop dat kippenekken ook voorgesneden zijn anders ben ik bang dat die ook in de vuilnisbak belanden) en ik ben ermee bezig om de vriend van mijn moeder (gepensioneerde slager die nog steeds af en toe in slagerijen werkt en bij slachthuizen komt) ervan te overtuigen dat honden echt rauwe botten mogen eten en dat hij die dus zo voor me mee kan nemen zonder dat de puppies hier dood neer vallen na het eten van een bot..

Heb laatst een andere bestelling gedaan (kennelverpakking smuldier, kennelverpakking rodi, nog een KVV voor de puppies en een kennelverpakking KVV voor de katten) dus vriezer puilt uit en zit propvol, maar ondanks dat het wat traag gaat ben ik me wel aan het orienteren op echt vers vlees..
Heb me ook aangemeld bij een barf forum :wink:

Ze hadden hier bij de bestellijn van versvlees e.d eerst een starters pakket voor mensen die rauw wilde gaan voeren, boekje erbij en barf producten afgestemd op een hond die voor het eerst begon met rauw eten van +/- 25 kg perfect voor Sam en Maxi hier natuurlijk.. helaas lag de vriezer toen ook vol, en toen ik het wilde bestellen was het er niet meer :boos:

Maar zoals ik al zei, het gaat wat traag, maar op den duur komen we er wel :wink:
Innuendo
Zeer actief

yvonne1961 schreef:Die keren dat je enkelvoudig vlees voert zou ik dat toch in combinatie met wat zacht bot geven, en misschien wat groenterestjes.
Wat voor zacht bot? Zoals kippennekken enzo?
Groenteresten (sowieso restjes) en groenten als we deze klaar maken krijgen ze hier altijd :ok:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik heb er ook een hele tijd over gedaan hoor. Ik vond een heleboel dingen doodeng. :mrgreen:

Spiervlees:ik kijk in de supermarkt regelmatig bij de aanbiedingen of ze doorregen runderlappen in de aanbieding hebben en dat neem ik dan meteen flink mee. Want de meeste kvv bestaat uit veel orgaanvlees. Of een aanbiedink van kipfilet. Vis kan je gewoon eens proberen, eerst een blikje tonijn of zalm, en dan opbouwen naar koolvisfilet uit de vriezer en dan eens een sardientje kopen bij de visboer. Echt, dat is per hond verschillend wat ze wel of niet lusten. Dus begin met goedkope dingen, dan is het ook niet erg als je het weg moet gooien of zelf op moet eten (blikje tonijn is ook lekker op brood, hahaha).

Als jouw honden het goed doen op 1 keer per dag, dan is dat goed.
Kijk gewoon goed naar je honden. Als ze geen last hebben van veel te volle magen omdat ze alles in 1 keer krijgen en ze zijn niet hijgerig na het eten, dan gaat het dus goed.
Bij grote rassen worden vaak twee maaltijden geadviseerd vanwege de kans op maagtorsies. Maar als je hond daar niet gevoelig voor lijkt te zijn, dan is 1 keer voeren geen probleem.
Ik weet niet waar je woont, maar de poelier (bijvoorbeeld op de markt) heeft vaak kippennekken los te koop. En anders probeer je eens kippenvleugeltjes. Die kan je ook los kopen.

Maar als je van de 7 dagen twee dagen enkelvoudige voeding geeft, wat voor soort dan ook, dan is de kans op tekorten heel klein hoor. Dus daar zou ik absoluut niet bang voor zijn. Gebruik die twee dagen maar lekker om te experimenteren wat ze wel of niet allemaal lusten. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Ja, omdat het dus geen echte barfers zijn, inderdaad kippennekken. eventueel nog plat slaan indien nodig.
Overigens: toen ik er ooit eens naar informeerde kon ik dit alleen per 10kilo kopen :wink: beetje veel, als je het maar soms geeft.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Innuendo schreef:
yvonne1961 schreef:Die keren dat je enkelvoudig vlees voert zou ik dat toch in combinatie met wat zacht bot geven, en misschien wat groenterestjes.
Wat voor zacht bot? Zoals kippennekken enzo?
Groenteresten (sowieso restjes) en groenten als we deze klaar maken krijgen ze hier altijd :ok:
rauw eitje erover heen, bakkie karnemelk, een groenteprutje, mogelijkheden zat :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”