Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat me eigenlijk verbaast

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Addy

Wat me eigenlijk verbaast

Ongelezen bericht door Addy »

Wat me eigenlijk verbaast is dat er standaard gezegt wordt van per kilo hond zoveel gram voer.
Niemand let op de calorieen die voeding bevat :mrgreen:
Waarom eigenlijk niet :19:
jelle
Zeer actief

Re: Wat me eigenlijk verbaast

Ongelezen bericht door jelle »

Addy schreef:Wat me eigenlijk verbaast is dat er standaard gezegt wordt van per kilo hond zoveel gram voer.
Niemand let op de calorieen die voeding bevat :mrgreen:
Waarom eigenlijk niet :19:
wie zegt dat, wie let daar allemaal niet op en over welke voeding heb je het uberhaupt? :19:

Volgens mij wordt wel degelijk regelmatig gezegd dat men bij brokvoeding op de aangegeen hoeveelheid op de zak moet afgaan. Bij KVV denk ik dat de gemiddelde calorische waarde van de diverse soorten aardig dicht bij elkaar in de buurt ligt (omdat het vochtgehalte redelijk vast ligt, en men bijvoorbeeld zorgt voor een bepaald vetgehalte) en dan is het dus inderdaad vergelijkbaar. Ik geef bijvoorbeeld ook vergelijkbare hoeveelheden BARFmateriaal dan als ik bijvoorbeeld Carnibest zou voeren. In ieder geval als uitgangspunt is dat prima. Alleen van Rodi moet je iha geloof ik iets meer voeren dan van de meeste andere KVV.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik snap wat je bedoelt, maar je moet toch ergens van uit gaan. En de een zal uitgaan van het aantal calorien en de ander aan de hand van het gewicht. Zelf zou ik het heel moeilijk vinden om vanuit mijn zelf samengestelde maaltijden de calorien te bepalen. Er is wel een website waar alle calorien staan, dus ook van vlees en dergelijke, maar omdat ik geen uitgangspunt heb van de calorien weet ik niet of ik goed zit. Ik kijk dan toch maar gewoon naar mijn hond en zie dat ie te dik of te dun is en ga dan meer voeren op basis van gewicht. Wel hou ik me bezig met de zwaarte van de voeding, zo op het oog, qua calorien. Dus vetter of magerder vlees, wel of geen rijst of pasta om wat maagvulling te geven, etc.
Maar echt uitrekenen zou ik niet kunnen, want ik weet niet wat de standaard is. Alleen op brokken staat vaak een standaard, maar dat is nu net wat ik niet als uitgangspunt wil gebruiken. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Addy

Roelfien schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je moet toch ergens van uit gaan. En de een zal uitgaan van het aantal calorien en de ander aan de hand van het gewicht. Zelf zou ik het heel moeilijk vinden om vanuit mijn zelf samengestelde maaltijden de calorien te bepalen. Er is wel een website waar alle calorien staan, dus ook van vlees en dergelijke, maar omdat ik geen uitgangspunt heb van de calorien weet ik niet of ik goed zit. Ik kijk dan toch maar gewoon naar mijn hond en zie dat ie te dik of te dun is en ga dan meer voeren op basis van gewicht. Wel hou ik me bezig met de zwaarte van de voeding, zo op het oog, qua calorien. Dus vetter of magerder vlees, wel of geen rijst of pasta om wat maagvulling te geven, etc.
Maar echt uitrekenen zou ik niet kunnen, want ik weet niet wat de standaard is. Alleen op brokken staat vaak een standaard, maar dat is nu net wat ik niet als uitgangspunt wil gebruiken. :mrgreen:
Ik heb het over barfvoeding maar ik hoor eigenlijk nooit iemand over de calorieen die een bepaald soort vlees bevat en aangezien wij mensen toch wel vaak met calorieen bezig zijn verbaasde me dat eigenlijk :mrgreen:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik let wel op de 'caloriën' die mijn jongens naar binnen werken.
Op de gram af bereken ik geen calorische waarde, maar ik hou absoluut rekening welke vleessoorten aanzetten en wat niet. Wat goeie aminozuren en grote hoeveelheden zink etc. bevat en wat juist teveel vet bevat, waar mijn jongens ziek van kunnen worden. Whoop is niet voor niets zoveel kilootjes al kwijt. :pffff: :mrgreen:
Golden Stanley

Addy schreef:
Roelfien schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je moet toch ergens van uit gaan. En de een zal uitgaan van het aantal calorien en de ander aan de hand van het gewicht. Zelf zou ik het heel moeilijk vinden om vanuit mijn zelf samengestelde maaltijden de calorien te bepalen. Er is wel een website waar alle calorien staan, dus ook van vlees en dergelijke, maar omdat ik geen uitgangspunt heb van de calorien weet ik niet of ik goed zit. Ik kijk dan toch maar gewoon naar mijn hond en zie dat ie te dik of te dun is en ga dan meer voeren op basis van gewicht. Wel hou ik me bezig met de zwaarte van de voeding, zo op het oog, qua calorien. Dus vetter of magerder vlees, wel of geen rijst of pasta om wat maagvulling te geven, etc.
Ik heb het over barfvoeding maar ik hoor eigenlijk nooit iemand over de calorieen die een bepaald soort vlees bevat en aangezien wij mensen toch wel vaak met calorieen bezig zijn verbaasde me dat eigenlijk :mrgreen:
Ik heb trouwens een speciaal barfschema gebaseerd op calorische waarde.........daar is voor een normaal mens niet uit te komen, hoor..... :smile:
Addy

Golden Stanley schreef:Ik heb trouwens een speciaal barfschema gebaseerd op calorische waarde.........daar is voor een normaal mens niet uit te komen, hoor..... :smile:
zet dat hier eens neer als je wilt, ben eigenlijk wel heel benieuwd :mrgreen:
Golden Stanley

Niet schrikken............... :mrgreen:

Gebaseerd op een caloriebehoefte van 1100 kcal per dag (lichaamsgewicht 34 kg)

1000 gram heel konijn
450 gram makreel
1000 gram paardenvlees
700 gram lamsbout
700 gram kipkarkas
300 gram runderstrot
1000 gram pens
400 gram eendenkarkas/parelhoenkarkas
400 gram hertenvlees
400 gram runderhart
150 gram runderlever
4 hele eieren (inclusief schaal)
2 eierschalen
400 gram yoghurt
400 gram groentenmix, bv courgette, wortel, broccoli, sperziebonen
14 gram LoSalt
200 mg zinkcitraat of zinkgluconaat
30 mg mangaan
1900 mg magnesium citraat
5500 mcg (microgram) jodium

LoSalt is een zoutvervanger, in de supermarkt verkrijgbaar. Ik gebruik het voor het kalium gehalte, wat anders te laag is. Aardappels en bananen zijn ook rijk aan kalium, dus een gedeelte van het zout kan ook hierdoor vervangen worden. Om de calorieën beperkt te houden heb ik de zoutvervanger ingezet.

Voor jodium gebruik ik het liefste kelptabletten of kelppoeder met een bekende analyse- juist omdat jodium vrij nauw luistert. BV Kelpasan van Dr. Vogel heeft 200 mcg (microgram) per tablet, daar zou je er 2 per dag van kunnen geven.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Omdat Lola bezig is met afvallen geef ik haar lamspens ipv runderpens, runderpens is toch vetter dan de lams. :wink:

Met kip haal ik vaak het velletje eraf voor haar , bij Jakko laat ik het zitten.

Lola krijgt dus sowieso minder calo's binnen dan Jakko.
Ze krijgt ook minder kwa hoeveelheid.
Je kan ook rekening houden met mager en vet vlees, bijv wat vaker paard of konijn ipv bv geit.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Addy

Bedankt Sandra, ik begrijp alleen het schema niet, is dit over een bepaalde periode verdeeld :denken:
Golden Stanley

Addy schreef:Bedankt Sandra, ik begrijp alleen het schema niet, is dit over een bepaalde periode verdeeld :denken:
Oh, vergeten erbij te zetten. Over een periode van 2 weken.
Enneh........ik begrijp het zelf ook niet, hoor. Dus schaam je niet..... :mrgreen:
Golden Stanley

De verdeling was dan als volgt:

Week 1

Maandag
Vastendag
200 gram biologische yoghurt met 1 eetlepel honing

Dinsdag
500 gram paardenvlees
200 gram runderpens
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix

Woensdag
350 gram lamsbout
200 gram runderpens

Donderdag
450 gram makreel
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix

Vrijdag
400 gram parelhoenkarkas/eend
75 gram runderlever
100 gram runderpens

Zaterdag
350 gram kipkarkas
200 gram runderhart
50 gram groentemix

Zondag
500 gram konijn
50 gram groentemix
200 gram hertenvlees

Week 2

Maandag
Vastendag
200 gram biologische yoghurt met honing

Dinsdag
500 gram paardenvlees
300 gram runderstrot
1 rauw ei met schaal

Woensdag
350 gram lamsbout
200 gram runderpens
50 gram groentemix

Donderdag
450 gram makreel
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix

Vrijdag
200 gram hertenvlees
75 gram runderlever

Zaterdag
350 gram kipkarkas
200 gram pens

Zondag
500 gram konijn
200 gram runderhart
50 gram groentemix

Met nog een rits aan supplementen.....................
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Ik ga wel uit van ongeveer zoveel gram per kg lichaamsgewicht!
En ik kijk naar de honden, ze zien er prima uit naar mijn idee.

Af en toe weeg ik ze eens, waar ik natuurlijk wel op let is, dat ze niet al te veel te snoepen krijgen, en dat ze natuurlijk alles krijgen wat ze nodig hebben. Voor de rest op calorieen let ik niet,.
:wink:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik let er ook wel op, met name op de vetten. Vooral omdat ik Billy schraal wil houden (i.v.m. zijn knie) maar niet wil dat hij zo weinig eet dat hij honger heeft. Ik geef dus bij voorkeur magere diersoorten of ik verwijder het vel/vet.
Dat je op calorieën (of vet) kunt letten vind ik een van de voordelen van het zelf samenstellen. Toen ik nog een aantal dagen kvv gaf hield ik de honden veel moeilijker op gewicht. Ik heb het idee dat kvv's over het algemeen best veel vet bevatten.
Afbeelding
Golden Stanley

Golden Stanley schreef:De verdeling was dan als volgt:

Week 1

Maandag
Vastendag
200 gram biologische yoghurt met 1 eetlepel honing

Dinsdag
500 gram paardenvlees
200 gram runderpens
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix

Woensdag
350 gram lamsbout
200 gram runderpens

Donderdag
450 gram makreel
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix

Vrijdag
75 gram runderlever
100 gram runderpens

Zaterdag
350 gram kipkarkas
200 gram runderhart
50 gram groentemix

Zondag
500 gram konijn
50 gram groentemix
200 gram hertenvlees

Week 2

Maandag
Vastendag
200 gram biologische yoghurt met honing

Dinsdag
500 gram paardenvlees
300 gram runderstrot
1 rauw ei met schaal

Woensdag
350 gram lamsbout
200 gram runderpens
50 gram groentemix

Donderdag
450 gram makreel
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix

Vrijdag
200 gram hertenvlees
75 gram runderlever

Zaterdag
350 gram kipkarkas
200 gram pens

Zondag
500 gram konijn
200 gram runderhart
50 gram groentemix

Met nog een rits aan supplementen.....................
Dit is trouwens gebaseerd op 1% van het totaalgewicht van het schema wat ik al had en wat berekend is over de calorische waarde. Het schema op zich was perfect qua calorische waarde, maar op 1% zouden mijn honden tekorten oplopen, waardoor geadviseerd werd te supplementeren.
Dat supplementeren doe ik dus duidelijk niet, omdat naar blijkt dit weer een stroming is wat afwijkt van het andere. En mijn jongens doen het hier perfect op met steeds wisselende vleessoorten (vooral van wild), dus ik vind het prima zo en heb het aangepast aan 2 vastendagen wat ze al hadden.
Roelfien
Zeer actief

Maar hoe weet je hun caloriebehoefte?

Want van mensen is dat wel duidelijk, maar is er dan ook een tabel voor honden, gebaseerd op rauwe voeding?
Golden Stanley

Roelfien schreef:Maar hoe weet je hun caloriebehoefte?

Want van mensen is dat wel duidelijk, maar is er dan ook een tabel voor honden, gebaseerd op rauwe voeding?
Daar heb ik is uitgebreide mailcorrespondentie over gehad met een zeer bekende NRV goeroe.....................conclusie, hij lacht erom...........en met dit menu is het hoogs onwaarschijnlijk dat ze tekorten oplopen.
Zelfs op 1%. :denken:
Wil je het echt weten hoe dat berekend wordt? Ik snap er zelf geen donder van nl. Wil het wel is opzoeken voor je.
Roelfien
Zeer actief

Golden Stanley schreef:

Daar heb ik is uitgebreide mailcorrespondentie over gehad met een zeer bekende NRV goeroe.....................conclusie, hij lacht erom...........en met dit menu is het hoogs onwaarschijnlijk dat ze tekorten oplopen.
Wil je het echt weten hoe dat berekend wordt? Ik snap er zelf geen donder van nl. Wil het wel is opzoeken voor je.
Ik zou wel willen weten hoe het berekend wordt, dus als je het nog ergens kan vinden, zou ik dat wel leuk vinden. :wink:
Het lijkt me wel interessant om op die basis een menu samen te stellen en te kijken in hoeverre dat verschilt van de het uitgangspunt ""percentueel zoveel bot, zoveel vlees en vet, zoveel orgaan en zoveel restjes" want dat gebruik ik nu, tesamen met de hoeveelheid gebaseerd op gewicht.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik let niet op caloriën, niet bij mezelf en ook niet bij m'n hond :19:
Beide voer ik op het oog :mrgreen:
Golden Stanley

Roelfien schreef:
Golden Stanley schreef:

Ik zou wel willen weten hoe het berekend wordt, dus als je het nog ergens kan vinden, zou ik dat wel leuk vinden. :wink:
Het lijkt me wel interessant om op die basis een menu samen te stellen en te kijken in hoeverre dat verschilt van de het uitgangspunt ""percentueel zoveel bot, zoveel vlees en vet, zoveel orgaan en zoveel restjes" want dat gebruik ik nu, tesamen met de hoeveelheid gebaseerd op gewicht.
Zal is kijken voor je. Moet wat scannen enzo dus duurt wel ff voordat ik het heb.
Roelfien
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Roelfien schreef:
Golden Stanley schreef:

Zal is kijken voor je. Moet wat scannen enzo dus duurt wel ff voordat ik het heb.
Ik heb geen haast . :mrgreen:
Doe maar als je je eens verveelt. :wink:
Golden Stanley

Ik heb nu niet zo'n zin om het te doen, maar ik beloof je dat ik van het weekend ff wat zal opzoeken voor je. :ok:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:[

ik denk dat je pas een menu met calorieën kan samenstellen als je alles weet wat de hond betreft, beweging,behoefte,hoe de hond dit alles opneemt ect??

Ook type hond,grote ,kleine,temperatuur binnen/buiten ect zijn van belang om volgens calorieën tabellen je honden te willen voeren?

Ik bereken geen calorieën maar weet wel dat ik de voedingsbehoefte aan Blanca moest aanpassen omdat ze dit zelf aangaf hoe zij te eten wilde hebben, geen vet,geen grote maaltijden want dat eet ze niet, ze mag ook niet vasten
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

sandra, ik zie helemaal geen nier in je menu?
Afbeelding
Golden Stanley

Hutsje schreef:sandra, ik zie helemaal geen nier in je menu?
Nier zit erbij, hoor. Maar dat is van de karkassen de moeite niet om te analyseren. 1x per week krijgen ze hier standaard lever en nier. In de eend- en konijnkarkas zat nier. En als dat niet aan de karkassen zit, krijgen ze standaard 1x per week rundernier of konijnennier.
Golden Stanley

Roelfien, ik heb een link gemaakt voor je met de info uit Monica Segal's boeken K9 Kitchen en Optimal Nutricion.
Zij berekent alles uit de NRC guidlines wat zich vertaalt naar calorische waardes. Dan is er een speciaal programma ontwikkeld met analyses om daar menu's voor samen te stellen. In beide boeken kom ik er niet achter hoe je dat zelf moet berekenen. Er staan dan van die schema's in net zoals in mijn eerste berichtje. Maar eerlijk, daar is voor een leek ook echt niet uit te komen en ik vraag me ernstig af of het relevant is om op deze manier samen te stellen. Wat ik wel van belang vind, is dat er echt wel praktische tips in staan om de mineralenopname uit verse voeding te verbeteren.
Ik heb het hier wel is met Ien over gehad i.v.m. het uitrekenen van mijn menu door een holistische DA die op deze manier berekent en ik ben het 300% met haar eens dat je honden zelf aangeven wat hun behoeften zijn en daarop inspelen is vaak duidelijker en makkelijker. Ik hou me aan de basis van NRV, voer op het oog en kijk goed naar mijn honden. Het tekorten verhaal, daar geloof ik nog steeds niet in. Ben ook niet van plan om me daar druk over te maken, dat scheelt weer hartklachten. :mrgreen:

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... aSegal.htm
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

:denken: :denken: :denken:
Wat id dit interessant.
Maar begrijp er weinig van.haha :roll:
Roelfien
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Roelfien, ik heb een link gemaakt voor je met de info uit Monica Segal's boeken K9 Kitchen en Optimal Nutricion.
Zij berekent alles uit de NRC guidlines wat zich vertaalt naar calorische waardes. Dan is er een speciaal programma ontwikkeld met analyses om daar menu's voor samen te stellen. In beide boeken kom ik er niet achter hoe je dat zelf moet berekenen. Er staan dan van die schema's in net zoals in mijn eerste berichtje. Maar eerlijk, daar is voor een leek ook echt niet uit te komen en ik vraag me ernstig af of het relevant is om op deze manier samen te stellen. Wat ik wel van belang vind, is dat er echt wel praktische tips in staan om de mineralenopname uit verse voeding te verbeteren.
Ik heb het hier wel is met Ien over gehad i.v.m. het uitrekenen van mijn menu door een holistische DA die op deze manier berekent en ik ben het 300% met haar eens dat je honden zelf aangeven wat hun behoeften zijn en daarop inspelen is vaak duidelijker en makkelijker. Ik hou me aan de basis van NRV, voer op het oog en kijk goed naar mijn honden. Het tekorten verhaal, daar geloof ik nog steeds niet in. Ben ook niet van plan om me daar druk over te maken, dat scheelt weer hartklachten. :mrgreen:

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... aSegal.htm
Dankjewel voor het opzoeken. :ok: :ok: Ik ga het opslaan en op mijn gemak eerst proberen om het engels te lezen en daarna te kijken of ik het dan inhoudelijk nog begrijp. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”