Niemand let op de calorieen die voeding bevat
Waarom eigenlijk niet
Moderator: moderatorteam
wie zegt dat, wie let daar allemaal niet op en over welke voeding heb je het uberhaupt?Addy schreef:Wat me eigenlijk verbaast is dat er standaard gezegt wordt van per kilo hond zoveel gram voer.
Niemand let op de calorieen die voeding bevat![]()
Waarom eigenlijk niet
Ik heb het over barfvoeding maar ik hoor eigenlijk nooit iemand over de calorieen die een bepaald soort vlees bevat en aangezien wij mensen toch wel vaak met calorieen bezig zijn verbaasde me dat eigenlijkRoelfien schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je moet toch ergens van uit gaan. En de een zal uitgaan van het aantal calorien en de ander aan de hand van het gewicht. Zelf zou ik het heel moeilijk vinden om vanuit mijn zelf samengestelde maaltijden de calorien te bepalen. Er is wel een website waar alle calorien staan, dus ook van vlees en dergelijke, maar omdat ik geen uitgangspunt heb van de calorien weet ik niet of ik goed zit. Ik kijk dan toch maar gewoon naar mijn hond en zie dat ie te dik of te dun is en ga dan meer voeren op basis van gewicht. Wel hou ik me bezig met de zwaarte van de voeding, zo op het oog, qua calorien. Dus vetter of magerder vlees, wel of geen rijst of pasta om wat maagvulling te geven, etc.
Maar echt uitrekenen zou ik niet kunnen, want ik weet niet wat de standaard is. Alleen op brokken staat vaak een standaard, maar dat is nu net wat ik niet als uitgangspunt wil gebruiken.
Ik heb trouwens een speciaal barfschema gebaseerd op calorische waarde.........daar is voor een normaal mens niet uit te komen, hoor.....Addy schreef:Ik heb het over barfvoeding maar ik hoor eigenlijk nooit iemand over de calorieen die een bepaald soort vlees bevat en aangezien wij mensen toch wel vaak met calorieen bezig zijn verbaasde me dat eigenlijkRoelfien schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je moet toch ergens van uit gaan. En de een zal uitgaan van het aantal calorien en de ander aan de hand van het gewicht. Zelf zou ik het heel moeilijk vinden om vanuit mijn zelf samengestelde maaltijden de calorien te bepalen. Er is wel een website waar alle calorien staan, dus ook van vlees en dergelijke, maar omdat ik geen uitgangspunt heb van de calorien weet ik niet of ik goed zit. Ik kijk dan toch maar gewoon naar mijn hond en zie dat ie te dik of te dun is en ga dan meer voeren op basis van gewicht. Wel hou ik me bezig met de zwaarte van de voeding, zo op het oog, qua calorien. Dus vetter of magerder vlees, wel of geen rijst of pasta om wat maagvulling te geven, etc.
Maar echt uitrekenen zou ik niet kunnen, want ik weet niet wat de standaard is. Alleen op brokken staat vaak een standaard, maar dat is nu net wat ik niet als uitgangspunt wil gebruiken.

Dit is trouwens gebaseerd op 1% van het totaalgewicht van het schema wat ik al had en wat berekend is over de calorische waarde. Het schema op zich was perfect qua calorische waarde, maar op 1% zouden mijn honden tekorten oplopen, waardoor geadviseerd werd te supplementeren.Golden Stanley schreef:De verdeling was dan als volgt:
Week 1
Maandag
Vastendag
200 gram biologische yoghurt met 1 eetlepel honing
Dinsdag
500 gram paardenvlees
200 gram runderpens
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix
Woensdag
350 gram lamsbout
200 gram runderpens
Donderdag
450 gram makreel
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix
Vrijdag
400 gram parelhoenkarkas/eend
75 gram runderlever
100 gram runderpens
Zaterdag
350 gram kipkarkas
200 gram runderhart
50 gram groentemix
Zondag
500 gram konijn
50 gram groentemix
200 gram hertenvlees
Week 2
Maandag
Vastendag
200 gram biologische yoghurt met honing
Dinsdag
500 gram paardenvlees
300 gram runderstrot
1 rauw ei met schaal
Woensdag
350 gram lamsbout
200 gram runderpens
50 gram groentemix
Donderdag
450 gram makreel
1 rauw ei met schaal
50 gram groentemix
Vrijdag
400 gram parelhoenkarkas/eend
200 gram hertenvlees
75 gram runderlever
Zaterdag
350 gram kipkarkas
200 gram pens
Zondag
500 gram konijn
200 gram runderhart
50 gram groentemix
Met nog een rits aan supplementen.....................
Daar heb ik is uitgebreide mailcorrespondentie over gehad met een zeer bekende NRV goeroe.....................conclusie, hij lacht erom...........en met dit menu is het hoogs onwaarschijnlijk dat ze tekorten oplopen.Roelfien schreef:Maar hoe weet je hun caloriebehoefte?
Want van mensen is dat wel duidelijk, maar is er dan ook een tabel voor honden, gebaseerd op rauwe voeding?
Ik zou wel willen weten hoe het berekend wordt, dus als je het nog ergens kan vinden, zou ik dat wel leuk vinden.Golden Stanley schreef:Daar heb ik is uitgebreide mailcorrespondentie over gehad met een zeer bekende NRV goeroe.....................conclusie, hij lacht erom...........en met dit menu is het hoogs onwaarschijnlijk dat ze tekorten oplopen.Roelfien schreef:Maar hoe weet je hun caloriebehoefte?
Want van mensen is dat wel duidelijk, maar is er dan ook een tabel voor honden, gebaseerd op rauwe voeding?
Zelfs op 1%.![]()
Wil je het echt weten hoe dat berekend wordt? Ik snap er zelf geen donder van nl. Wil het wel is opzoeken voor je.
Zal is kijken voor je. Moet wat scannen enzo dus duurt wel ff voordat ik het heb.Roelfien schreef:Ik zou wel willen weten hoe het berekend wordt, dus als je het nog ergens kan vinden, zou ik dat wel leuk vinden.Golden Stanley schreef:Daar heb ik is uitgebreide mailcorrespondentie over gehad met een zeer bekende NRV goeroe.....................conclusie, hij lacht erom...........en met dit menu is het hoogs onwaarschijnlijk dat ze tekorten oplopen.Roelfien schreef:Maar hoe weet je hun caloriebehoefte?
Zelfs op 1%.![]()
Wil je het echt weten hoe dat berekend wordt? Ik snap er zelf geen donder van nl. Wil het wel is opzoeken voor je.![]()
Het lijkt me wel interessant om op die basis een menu samen te stellen en te kijken in hoeverre dat verschilt van de het uitgangspunt ""percentueel zoveel bot, zoveel vlees en vet, zoveel orgaan en zoveel restjes" want dat gebruik ik nu, tesamen met de hoeveelheid gebaseerd op gewicht.
Ik heb geen haast .Golden Stanley schreef:Zal is kijken voor je. Moet wat scannen enzo dus duurt wel ff voordat ik het heb.Roelfien schreef:Ik zou wel willen weten hoe het berekend wordt, dus als je het nog ergens kan vinden, zou ik dat wel leuk vinden.Golden Stanley schreef:Daar heb ik is uitgebreide mailcorrespondentie over gehad met een zeer bekende NRV goeroe.....................conclusie, hij lacht erom...........en met dit menu is het hoogs onwaarschijnlijk dat ze tekorten oplopen.Roelfien schreef:Maar hoe weet je hun caloriebehoefte?
Zelfs op 1%.![]()
Wil je het echt weten hoe dat berekend wordt? Ik snap er zelf geen donder van nl. Wil het wel is opzoeken voor je.![]()
Het lijkt me wel interessant om op die basis een menu samen te stellen en te kijken in hoeverre dat verschilt van de het uitgangspunt ""percentueel zoveel bot, zoveel vlees en vet, zoveel orgaan en zoveel restjes" want dat gebruik ik nu, tesamen met de hoeveelheid gebaseerd op gewicht.
ik denk dat je pas een menu met calorieën kan samenstellen als je alles weet wat de hond betreft, beweging,behoefte,hoe de hond dit alles opneemt ect??Roelfien schreef:[

Nier zit erbij, hoor. Maar dat is van de karkassen de moeite niet om te analyseren. 1x per week krijgen ze hier standaard lever en nier. In de eend- en konijnkarkas zat nier. En als dat niet aan de karkassen zit, krijgen ze standaard 1x per week rundernier of konijnennier.Hutsje schreef:sandra, ik zie helemaal geen nier in je menu?
Dankjewel voor het opzoeken.Golden Stanley schreef:Roelfien, ik heb een link gemaakt voor je met de info uit Monica Segal's boeken K9 Kitchen en Optimal Nutricion.
Zij berekent alles uit de NRC guidlines wat zich vertaalt naar calorische waardes. Dan is er een speciaal programma ontwikkeld met analyses om daar menu's voor samen te stellen. In beide boeken kom ik er niet achter hoe je dat zelf moet berekenen. Er staan dan van die schema's in net zoals in mijn eerste berichtje. Maar eerlijk, daar is voor een leek ook echt niet uit te komen en ik vraag me ernstig af of het relevant is om op deze manier samen te stellen. Wat ik wel van belang vind, is dat er echt wel praktische tips in staan om de mineralenopname uit verse voeding te verbeteren.
Ik heb het hier wel is met Ien over gehad i.v.m. het uitrekenen van mijn menu door een holistische DA die op deze manier berekent en ik ben het 300% met haar eens dat je honden zelf aangeven wat hun behoeften zijn en daarop inspelen is vaak duidelijker en makkelijker. Ik hou me aan de basis van NRV, voer op het oog en kijk goed naar mijn honden. Het tekorten verhaal, daar geloof ik nog steeds niet in. Ben ook niet van plan om me daar druk over te maken, dat scheelt weer hartklachten.![]()
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... aSegal.htm