Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

smuldier

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

roy
Zeer actief

smuldier

Ongelezen bericht door roy »

Is Smuldier een beetje te vergelijken met Rodi diepvries?
Sinds Roy Rodi eet is zijn jeuk weg, we hebben hiervoor van alles geprobeerd maar de jeuk bleef, ook krijgt hij regelmatig echt vers vlees en vis en dit gaat prima.
Nou heb ik een pakje smuldier gehaald en ik moet zeggen het ziet er smakelijker uit dan die hamburgers van Rodi.
Maar er staat dus op dat het aanvullend voeder is, wie kan me helpen?

groetjes yvonne
Phalène
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Phalène »

Hallo Yvonne,

Ik vind Smuldier er zelf ook beter uitzien dan Rodi.

Er zijn twee varianten Smuldier: de enkelvoudige en complete versie. De enkelvoudige is alleen geschikt als bijvoeding en de complete (zoals de naam al doet vermoeden :wink: ) is een volledig voer, waarbij de hond voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. De enkelvoudige is er in Hart, Pens, Kip en Vlees. De compleet-versie is er in Vlees Compleet en Pens/Vlees Compleet. Dat staat ook duidelijk op de verpakking.

Succes ermee! :ok:

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Phalène op 05 feb 2008 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Als je de smuldier COMPLEET neemt is het enigszins te vergelijken met de rodi compleet . wel is het groffer van structuur.
Als er op staat aanvullend of enkelvoudig voeder betekent het dat het geen compleet product is.
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

De complete versie van beide merken is prima..weet je ook waar je hond de uitslag van kreeg? Want 1 van mijn heren kreeg van de smuldier huiduitslag na een tijdje.
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

C@rmen schreef:De complete versie van beide merken is prima..weet je ook waar je hond de uitslag van kreeg? Want 1 van mijn heren kreeg van de smuldier huiduitslag na een tijdje.
We hebben hem nooit laten testen en het is ook niet echt uitslag maar vreselijke jeuk, en ik dacht dat er in Rodi geen graan zit en in het verdere voer wat we geprobeerd hebben wel en de jeuk bleef en nu is het dus weg :denken:
Dus mijn redenatie is dat het de graan is, maar misschien kan nu iemand vertellen dat er ook in rodi graan zit en gaat die vlieger dus niet op.

groetjes yvonne
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Ik heb de smuldier compleet een hele poos gebruikt . Voor 2 van mijn 3 honden naar tevredenheid maar mijn koningspoedel kreeg huidklachten. Plekken op de buik en liezen en in de oksels.
Nu staat hij op brokken zonder gluten en zonder rund en krijgt 2x per week rodi compleet de lam/rijst versie.
Huidklachten voor 100% verdwenen. :ok:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

roy schreef:
C@rmen schreef:De complete versie van beide merken is prima..weet je ook waar je hond de uitslag van kreeg? Want 1 van mijn heren kreeg van de smuldier huiduitslag na een tijdje.
We hebben hem nooit laten testen en het is ook niet echt uitslag maar vreselijke jeuk, en ik dacht dat er in Rodi geen graan zit en in het verdere voer wat we geprobeerd hebben wel en de jeuk bleef en nu is het dus weg :denken:
Dus mijn redenatie is dat het de graan is, maar misschien kan nu iemand vertellen dat er ook in rodi graan zit en gaat die vlieger dus niet op.

groetjes yvonne
In de meeste rodi varianten zit idd granen.. :mrgreen: Daarom kan ik de complete versies daarvan ook niet voeren helaas...ik heb een hond met een granen allergie.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

In zowel de Smul, als de Rodi zit graan!
In Carnibest word geen graan gebruikt, maar rijst.
De Energique Nr. 4 zit ook green graan en ook rijst.

In Duck zitten in bijna alle varianten granen,.
Haaks Barf ook geen graan, Bibi dacht ik ook geen graan.
Ahv/ Breda ook graan, in Kivo ook graan.
Maar Kivo kan wel eventueel voer leveren zonder graan.
Dus zo lang je niet echt zeker weet dat het van de graan is,, word het lastig iets te vinden wat goed gaat!
Je zou het bij de da kunnen laten testen.
Het kan ook een rundvlees allergie zijn :denken: :denken:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Amber schreef:In zowel de Smul, als de Rodi zit graan!
In Carnibest word geen graan gebruikt, maar rijst.:

rijst is toch ook een graan ?
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Is geen gewone graan, het een is ingesloten en het andere niet :mrgreen:
Honden die een allergie hebben voor graan, dan is een kans dat het op de rijst beter gaat!

Veel hypo-allergene voeders zijn op basis van Lam en Rijst.
Komt nog eens bij dat rijst lichter verteerbaar is als gewone granen.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=131876

Hier staat ook het een en ander hierover!.
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door alani »

De smuldier compleet bevat geen bot.
Als je smuldier compleet als volledige voeding wilt gebruiken dien je er botten of calcium in een andere vorm (natuurlijke vorm) bij te geven. Bijv gemalen eierschalen of kippenvleugels, lamsribbetjes in ieder geval eetbare botten.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Je kan altijd bot bijgeven, maar kijk er wel mee uit.
Want in pricipe zit er kunstmatig toegevoegd Calcium in. En kunstmatig toegevoegd Calcium kan het hondenlijf bij teveel niet afbreken, dus wees hier heel voorzichtig mee!!
En bij een teveel kan de hond een allergie voor Calcium ontwikkelen.

Dit geld natuurlijk niet voor natuurlijk bot,
Smul compleet is gewoon compleet, daar zit alles al in.
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Amber schreef:Je kan altijd bot bijgeven, maar kijk er wel mee uit.
Want in pricipe zit er kunstmatig toegevoegd Calcium in. En kunstmatig toegevoegd Calcium kan het hondenlijf bij teveel niet afbreken, dus wees hier heel voorzichtig mee!!
En bij een teveel kan de hond een allergie voor Calcium ontwikkelen.

Dit geld natuurlijk niet voor natuurlijk bot,
Smul compleet is gewoon compleet, daar zit alles al in.
Een toegevoegd Calcium is idd geen natuurlijk calcium en hoort naar mijn inzien niet in een KVV (of andere natuurlijke voedig Barf NRV enz) thuis. Ik kan bij smuldier ook nergens terug vinden om wat voor soort calcium het gaat. Of het moet de laatste jaren veranderd zijn, maar ik heb altijd gehoord en begrepen van Smuldier dat er geen (of nauwlijks) calcium inzit. Als het er al inzit is het geen natuurlijk calcium.

De aanvulling van botten geef ik ook aan als smuldier als enige voeding gebruikt wordt. Bij een tekort aan calcium zal het lichaam namelijk calcium uit de botten gaan ontrekken met botontkalking en arthrose tot gevolg. (Bedoel je dit met calcium allergie? heb er nl nog nooit van gehoord )

Een teveel aan natuurlijk calcium zal idd via de ontlasting het lichaam verlaten, een teveel aan chemisch calcium niet. Als je "bijvoert" met natuurlijk calcium zal het teveel dus het lichaam verlaten, het overschot zodoende kan er nooit een "teveel" aan calcium ontstaan.

Wat ik mij zelf altijd afvraag is hoe komt het dat smuldier ten opzichte van de andere KVV's zo goedkoop is. Gebruiken ze restafval, wordt er veel orgaanvlees door heen gemengd, minder groente, andere productie enzovoort.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn hond heeft een granenallergie en kan inderdaad wel rijst hebben.

helaas heb ik bij hem moeten stoppen met kvv omdat hij ook een vleesallergie heeft (ja alle soorten vlees behalve kalfsvlees)

dus nu even zalmbrokjes en dan proberen met rijst, groenten, fruit en vis wat te maken zodat ie geen brokjes meer hoeft
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Smul gebruikt inderdaad een kunstmatige toevoeging van Calcium.
Ik heb eens op in dacht het barf forum, of op voernatuurlijk.nl, eens een artikel gelezen, over een Calcium allergie die zou kunnen ontstaan, bij een teveel aan kunstmatig toegevoegd Calcium, dus niet van een natuurlijke bron.

Het schijnt dat het gestel van een hond een teveel aan kunstmatig toegevoegd Calcium niet kan lozen.
En stel je voor dat je je hond bvb een Kvv zou geven met een kunstmatig toegevoegd Calcium preparaat, en je zou daar buiten nog eens iets van een preparaat van Calcium geven, kan de hond een Calcium allergie ontwikkelen,, en dan ben je echt dus de pineut!!

En de vraag over de goedkope prijs van Smul heb ik eens aan Meneer Mulder gesteld, en als antwoord gaf hij me,, goedkopere verpakkingen.
Een erg groot afzet gebied,, supermarkten enz.
En een ietwat wisselende samenstelling, dus de ene keer meer pens, dan weer meer kip enz.
En in de Smul compleet vlees/pens zit erg veel orgaan.
Maar er zijn natuurlijk meer goedkopere merken Kvv, zoals bvb Kivo, Ahv/Breda, en er zullen er nog wel meer zijn.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:mijn hond heeft een granenallergie en kan inderdaad wel rijst hebben.

helaas heb ik bij hem moeten stoppen met kvv omdat hij ook een vleesallergie heeft (ja alle soorten vlees behalve kalfsvlees)

dus nu even zalmbrokjes en dan proberen met rijst, groenten, fruit en vis wat te maken zodat ie geen brokjes meer hoeft
Jeetje dat lijkt me ook lastig zeg,,
Ik dacht dat Kivo, een Kvv heeft met uitsluitend vis . rijst , en groente.
Maar het zou ook Carnibest kunnen zijn,,, :ok:
Dan zou je eens op de site's van deze Kvv fabrikanten moeten kijken!
Maar ik weet zeker dat het er is,,, het zou ook Haaksbarf kunnen zijn.
En heb je al eens een eiwitbron als Geit geprobeerd?
M@scha
Zeer actief

geit is ook vlees he :wink:

hij is getest op alle vleesgroepen en hij is voor allemaal allergisch...

ik wil dadelijk gewoon zelf samen gaan stellen.

dan weet ik wat erin zit en ik vind de aparte KVV's schandalig duur (het afgelopen jaar 4.65/kilo betaald voor carnibest eend/rijst voor sam toen ie daar nog het minste op reageerde)

deze brokjes zijn bewezen alleen van rijst en zalm dus daarom deze brokjes nu tot we zelf een compleet menu voor meneer hebben (afgelopen dinsdag pas de uitslag van de tests gehad, daarom is het allemaal nog een beetje zoeken)
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:geit is ook vlees he :wink:

hij is getest op alle vleesgroepen en hij is voor allemaal allergisch...

ik wil dadelijk gewoon zelf samen gaan stellen.

dan weet ik wat erin zit en ik vind de aparte KVV's schandalig duur (het afgelopen jaar 4.65/kilo betaald voor carnibest eend/rijst voor sam toen ie daar nog het minste op reageerde)

deze brokjes zijn bewezen alleen van rijst en zalm dus daarom deze brokjes nu tot we zelf een compleet menu voor meneer hebben (afgelopen dinsdag pas de uitslag van de tests gehad, daarom is het allemaal nog een beetje zoeken)
Dat ben ik met je eens, ik heb Mack ook eens ivm een vermoeden van een allergie, op de eend rijst van Carnibest gehad,, absurd wat dat kostte toen!!

Maar ik heb nog even gekeken Haaksbarf heeft een compleet Kvv op basis van zalm.
Prijzen zou je even op moeten zoeken. :wink:
En wat er precies inzit,, daar heb je gelijk in, je weet nooit echt wat er inzit, en met een hond met een allergie kun je dat risico inderdaad niet nemen.
Laatst gewijzigd door Amber op 07 feb 2008 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief

ik ga even kijken. dank je wel!

hij mag alleen alle soorten vis, rijst en groenten en fruit minus peulvruchten
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Sterkte ermee, en ik hoop dat je iets kunt vinden. :wink:
M@scha
Zeer actief

dank je! ik heb ze even gemaild over garanties qua toevoegingen/ingredienten en prijzen.

De zalm- en visvariant bevat 85% vis en 15% groentenmix.
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Dan zou dat wel eens te proberen zijn misschien, al is het alleen al voor de afwisseling.
:wink:
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Amber schreef:Smul gebruikt inderdaad een kunstmatige toevoeging van Calcium.
Ik heb eens op in dacht het barf forum, of op voernatuurlijk.nl, eens een artikel gelezen, over een Calcium allergie die zou kunnen ontstaan, bij een teveel aan kunstmatig toegevoegd Calcium, dus niet van een natuurlijke bron.

Ik denk dat we het over hetzelfde probleem hebben dan de problemen die kunnen onstaan bij een teveel aan NIET natuurlijk calcium.

Het schijnt dat het gestel van een hond een teveel aan kunstmatig toegevoegd Calcium niet kan lozen.
En stel je voor dat je je hond bvb een Kvv zou geven met een kunstmatig toegevoegd Calcium preparaat, en je zou daar buiten nog eens iets van een preparaat van Calcium geven, kan de hond een Calcium allergie ontwikkelen,, en dan ben je echt dus de pineut!!

Precies maar daarom zei ik ook iets van botten geven voor de calcium, of gemalen eierschaal. Natuurlijk en dus het teveel wordt afgevoerd

En de vraag over de goedkope prijs van Smul heb ik eens aan Meneer Mulder gesteld, en als antwoord gaf hij me,, goedkopere verpakkingen.
Een erg groot afzet gebied,, supermarkten enz.
En een ietwat wisselende samenstelling, dus de ene keer meer pens, dan weer meer kip enz.
En in de Smul compleet vlees/pens zit erg veel orgaan.
Maar er zijn natuurlijk meer goedkopere merken Kvv, zoals bvb Kivo, Ahv/Breda, en er zullen er nog wel meer zijn

Ik heb geen flauw idee of er nog meerdere zo goedkope merken KVV zijn, heb altijd Carnibest gegeven omdat dat hier in de buurt het best te verkrijgen is. En als je tussen die 2 het prijsverschil vergelijkt lijkt het me stug dat dat alleen komt door een andere verpakking (bakje met plastic lijkt me zelfs duurder dan een plastic zak om de worst) Ook het transport van fabrikant van Smuldier naar tussenhandel en daarvandaan naar supermarkt om vervolgens door consument mee genomen te worden, lijkt mij duurder dan van fabrikant naar tussenhandel en rechtstreeks naar consument. In de supermarkten moeten ze het op vooraad hebben waardoor vriezers nodig zijn. Carnibest wordt meestal op bestelling geleverd met een vaste afhaaldag. Naar mijn idee is het toch het product wat gebruikt wordt, goedkoper afvalvlees, meer orgaan, en het ontbreken van een natuurlijk calcium zoals botten
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

massam schreef:ik ga even kijken. dank je wel!

hij mag alleen alle soorten vis, rijst en groenten en fruit minus peulvruchten
Ik heb wel eens gehoord over een hond met een soortgelijke allergie (vlees) zij zijn overgestapt op soja eiwit, en de hond was van zijn problemen af
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat een Kvv fabrikant als Smul gewoon een veel groter afzetgebied heeft, als bvb Carnibest.

En Smul is wel een van de Kvv fabrikanten die al het langst bestaan,,
De honden van mijn ouders kregen vroeger al Smul!!

Over het algemeen genomen denk ik gewoon dat Smul veel meer klanten heeft als bvb een Carnibest, of een Energique of zo.
En Commerciel gezien is het misschien zo dat hoe meer klanten, hoe goedkoper het kan.
Maar het zal ongetwijfeld aan meerdere dingen liggen.
Onze honden krijgen hier trouwens ook nogal een Smul, en ik moet zeggen het gaat prima.
Alleen ik merk wel dat Mack wel eens windjes laat als ie Smul krijgt.
Maar dat is ook weer niet altijd, dus ik denk echt dat het eraan ligt wat er in een bepaalde partij zit.
En bij Carnibest is denk ik de samenstelling meestal hetzelfde, en er zit natuurlijk echt bot in, meer rund en minder orgaan.
Maar dat is maar een idee,,
M@scha
Zeer actief

Amber schreef:Dan zou dat wel eens te proberen zijn misschien, al is het alleen al voor de afwisseling.
:wink:
ik krijg helaas na ongeveer 15 mailtjes van een soort van verwijten (zonder enige info van mijn kant over wat ik voer etc), lappen tekst over de verschrikking die brok heet etc uiteindelijk alleen de tekst die ook op de site staat. "Ik zal ook even zeggen wat er in de zalm zit,

85% puur zalm en 15% groente (andijvie broccoli, wortels)
"

dus haaks barf blijft voorlopig ver van mijn vriezer...
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Wat is dat nu voor rarigheid,, krijg je die mailtjes van de leverancier van Haaksbarf???

Moet toch niet gekker worden,, :roll: :roll:
Dan zou ik er ook geen trek meer in hebben.
M@scha
Zeer actief

Amber schreef:Wat is dat nu voor rarigheid,, krijg je die mailtjes van de leverancier van Haaksbarf???

ik heb via de site erheen gemaild en de mailtjes komen van een mailadres eindigendd op @shaweca.nl

ik denk dat dat misschien hun hoofdkantoor is ofzo
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
Amber schreef:Wat is dat nu voor rarigheid,, krijg je die mailtjes van de leverancier van Haaksbarf???

ik heb via de site erheen gemaild en de mailtjes komen van een mailadres eindigendd op @shaweca.nl

ik denk dat dat misschien hun hoofdkantoor is ofzo

Nee hoor volgens mij is dit gewoon een hondenvoedingbezorgdienst.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”