Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HELLUP afvallen lukt niet!!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

aatje
geregistreerd lid

HELLUP afvallen lukt niet!!

Ongelezen bericht door aatje »

Hallo iedereen,

Mijn hondje is een jaar oud, nu is ze anderhalf kilo te zwaar, aldus de dierenarts.

Sinds drie weken hebben wij haar overgezet op Carnisbest Light. Ze eet dit met smaak.

We geven haar 20 gram carnibest per kilo lichaamsgewicht. We nemen als uitgangspunt haar streefgewicht en niet haar huidige gewicht.

Maar nu valt ze nog niet af!

Moeten we nu gewoon nog afwachten, of nog minder voer gaan geven? :19:
Ze heeft soms nu al honger.

We wandelen drie uur per dag met haar, dus krijgt voldoende lichaamsgewicht.
Ze is met 6 maanden wel gesteriliseerd.

Wie kan me helpen?
:wink:
Groet Anita
Snowy, Rico en Nino
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Mijn honden krijgen ook CB-light.
Het zijn honden van rond de 35 kilo en ze krijgen ieder 500 gr. per dag. Als je dit omrekent, dan komt dat neer op 14 gr. per kilo lichaamsgewicht.
Tegen de honger kun je dit nog wat aanvullen met sperzieboontjes of andere groenten.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Addy

Re: HELLUP afvallen lukt niet!!

Ongelezen bericht door Addy »

aatje schreef:We wandelen drie uur per dag met haar, dus krijgt voldoende lichaamsgewicht.
Ze is met 6 maanden wel gesteriliseerd.

Wie kan me helpen?
:wink:
Groet Anita
Misschien moet je i.p.v. drie uur wandelen een half uur fietsen inlassen, even de gebruikelijke beweging gaan veranderen
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Dan zul je nog wat minder moeten geven, Buffy valt ook niet af op 20 gram per kilo en dan streefgewicht. Bij Buffy zou dat neerkomen op 300 gram en daar komt ze zelfs op aan. Ze krijgt 200 tot hooguit 250 gram gram Carnibest ligt of gewone carnibest en daarop valt ze wel af als we verder erg opletten met wat ze tussendoor krijgt én ze genoeg lichaamsbeweging heeft.

Het lijkt allemaal weinig en je hond zal de eerste tijd wel honger hebben, maar de maag past zich snel aan, net als bij mensen. Je kunt vulling geven om te wennen, zoals sperciebonen, maar wij doen dat eigenlijk nauwelijks. Soms lukt het om een voeding bijna over te slaan, dat helpt ook bij het afvallen als je dan bijvoorbeeld wel een Kong geeft met wat Carnibest waar ze moeite voor moet doen, is dat bij Buffy vaak wel te doen zonder dat ze gaat miepen en zeuren.

Weeg jij de Carnibest bevroren af of ontdooid? Als ik laat ontdooien en ik snijd in vier stukken heb ik 200 gram per portie, als ik bevroren zaag heb ik 250 gram, allemaal water dat wegloopt. Ontdooid 20 gram per kilo is dus nog meer dan bevroren omdat er vocht wegloopt.

Als ik de rol in vijven verdeel kan ik naar mijn idee Buffy nog wat bijgeven in de vorm van beloning of nog eens een Kong. Als ik in vieren verdeel dan moet ik daarmee erg oppassen, amnders valt ze geen gram af.

Verder zou ik je wel aanraden om heel langzaamaan je hond te laten afvallen, het hoeft allemaal niet zo snel als het maar blijvend is, dat is nog het allermoeilijkste vind ik. Wij geven ook regelmatig nu een maaltijd van 100 gram kipfilet of 100 gram koolvisfilet, daar zitten maar weinig kcal. in en dan heeft ze toch de hoeveelheid in haar maag.

De beweging zou hier meer kunnen, maar straks als het na het eten licht is komt er zeker een drie kwartier tot een uur per dag bij. Fietsen is prima, maar ik durf dat niet. Jij hebt ook maar een klein hondje dan moet je ongeveer stapovoets fietsen zonder dat ze vol in galop gaat dat is lastig. Buffy is geen ren, spring, vlieg hondje dat maakt het ook lastiger om aan de beweging te komen. Als ze slanker is, is ze wel "hupseriger" buiten, dus ik wil ook heel graag dat ze afvalt. Hoe zit dat met jouw hondje? Is dat een renner buiten of meer een snuffelaar met korte ren vlieg speel momenten net als Buffy? Dat maakt in ieder geval alles uit in de hoeveelheid die je haar moet geven. Een rustige hond met een vrij langzame stofwisseling verbrandt gewoon minder ook al lijkt het zielig om haar zo'n klein beetje te geven, ze verbrandt niet meer dan dat :wink:

Anne
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

schelsey zie je zo verdikken als ik carnibestlight geef, te veel vet denk ik, met duck gaat het beter

sonja
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Ik denk dat je niet moet uitgaan van streefgewicht, maar van het huidig gewicht van de hond! je zou ook op de 15 gram kunnen gaan zitten, het zijn geen vaste regels,, gewoon met je ogen voeren.

Dit adviseren de meeste Kvv fabrikanten ook.
Als je een hond eten geeft naar het streefgewicht, en niet naar het huidig gewicht vind ik het niet zo gek , dat ie niet afvalt, maar eerder aankomt.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Amber schreef:Ik denk dat je niet moet uitgaan van streefgewicht, maar van het huidig gewicht van de hond! je zou ook op de 15 gram kunnen gaan zitten, het zijn geen vaste regels,, gewoon met je ogen voeren.

Als je een hond eten geeft naar het streefgewicht, en niet naar het huidig gewicht vind ik het niet zo gek , dat ie niet afvalt, maar eerder aankomt.
Dit snap ik even niet, het streefgewicht ligt toch lager dan het huidige dus daar zou de hond toch van moeten afvallen?
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ianthe schreef:
Amber schreef:Ik denk dat je niet moet uitgaan van streefgewicht, maar van het huidig gewicht van de hond! je zou ook op de 15 gram kunnen gaan zitten, het zijn geen vaste regels,, gewoon met je ogen voeren.

Dit snap ik even niet, het streefgewicht ligt toch lager dan het huidige dus daar zou de hond toch van moeten afvallen?
Precies, streefgewicht is het gewicht wat voor de hond ideaal is. Stel je hebt een hondje dat 7 kilo weegt, maar eigenlijk 5 kilo zou moeten wegen en geef je 20 gram per kilo dan wordt het 5 x 20 gram.

@Anita: het kan zijn dat 20 gram per kilo lichaamsgewicht nog teveel is voor je hond. Probeer het met 15 gram per kilo.
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

:denken: Oeps,, foutje ik dacht dat het om een pup ging :mrgreen:
Want dan moet je namelijk uit gaan van het huidig gewicht!
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
aatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door aatje »

oke bedankt allemaal!! ik ga het met 15 gram per kilogram lichaamsgewicht proberen..

Enne sperziebonen lust ze niet :smile:
Snowy, Rico en Nino
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

aatje schreef:oke bedankt allemaal!! ik ga het met 15 gram per kilogram lichaamsgewicht proberen..

Enne sperziebonen lust ze niet :smile:
Ah, nou als ze nog kieskeurig is betreft voer, geloof me, dan kan je minderen met het voer hoor! Dan heeft ze geen 'echte' honger.

Als tip zou ik ook willen geven, naast lichaamsbeweging ook wat 'mentale' beweging te geven. Zoals in huis zoekspelletjes doen bijvoorbeeld. Ze moet haar hersenen gaan gebruiken en dat kost energie op een heel andere manier. Daarna zijn ze vaak ook voldaan.

Aan lichamelijk inspanning went een hond heel snel. Iedere dag drie uur wandelen is ze dan gewend, dan kun je dus naar de drie en een half enz.
Je zou het dus kunnen afwisselen met andere beweging. Maar wat je doet is haar conditie opbouwen, niet verkeerd, maar het lichaam went daaraan.
Daarom is mentaal bezig zijn voor een hond ook heel goed en vermoeiend!
Je zou ook haar voer uit een kong kunnen geven bijvoorbeeld. Dan moet ze meer moeite doen, zoeken, uitproberen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

De 3 rescuepups eten hier t zelfde...2 zijn slank en de 3de begon wat te dik te worden.
Ik kijk niet naar het gewicht maar naar de lijn van de hond...zie je nog iets van de ribben ? is er aan de lenden nog een kleine inval ? etc...

Ik heb haar op de zelfde voeding gehouden en geef haar nu gewoon iets minder dan vroeger...zij blij want nog steeds haar voeder en ik blij want het maakt iets uit.

En... t is ook belangrijk want ik wil haar volgende maand laten steriliseren dus beter iets te slank, dan iets te dik !

Succes !
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

aatje schreef:oke bedankt allemaal!! ik ga het met 15 gram per kilogram lichaamsgewicht proberen...Enne sperziebonen lust ze niet
Misschien lukt het wel met Duck Pens enkelvoudig ? Ik doe dit dagelijks met onze Max en die valt -na héél veel moeite & zorgvuldig de porties afwegen- de laatste maanden toch af.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Misschien is ze niet te vet maar gewoon heel gespierd
Troyca van me is van schoft 30 cm en weegt 6,5kg normaal ook anderhalve kilo te zwaar.
En dat zie je er helemaal niet aan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”