Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorkomen baarmoederotsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ryan
Vaste gebruiker

Voorkomen baarmoederotsteking

Ongelezen bericht door Ryan »

Ik weet dat er al veel over baarmoederontsteking, sterilisatie e.d. gepost is, maar het volgende kon ik niet vinden: kan baarmoederontsteking voorkomen worden, en dan bedoel ik niet door te steriliseren, maar bijvoorbeeld door antibiotica preventief te geven, iets homeopathisch, of zo. Steriliseren is niet direct aan de orde, bij ons ras schijnt dit erg nadelig op de vacht te werken, slibt zodanig dicht dat je er met borstel of kam niet meer doorkomt, en je van ellende moet gaan scheren elk jaar.
Graag advies, tips. Onze beide dames (pyreneese berghonden 2,5 en 1) zijn nu loops.
Pyreneers zijn het helemaal!!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gewoon goed opletten.

Met een regelmatige professionele trimbeurt is het scheren wel te voorkomen trouwens.
Ryan
Vaste gebruiker

Goed opletten doe ik altijd, maar wanneer de verschijselen optreden heb je al een (beginnende) ontsteking, en moet je al behandelen, in plaats van voorkomen. Daar is het me nu net om te doen, voorkomen dat ze die verschijselen krijgen.
Wat betreft vachtproblemen, ik heb daar mijn twijfels over, maar ben uiteraard bereid jou oordeel als professioneel trimster serieus te nemen.
Thanks
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Je kunt het volgens mij niet voorkomen. Maar bedenk dat 85% van de teven géén baarmoederklachten krijgt. Preventief antibiotica geven is ongezond en nutteloos, en bovendien kweek je daarmee alleen maar resistentie. Als je dan écht ab. nodig zou hebben werkt het misschien niet.
Daarnaast verstoord ab ook nog de darmflora.
Je hond kennen en letten op afwijkend gedrag lijkt me veel beter.
Cocochanel

Re: Voorkomen baarmoederotsteking

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Ryan schreef: ...iets homeopathisch of zo. ...
---Tijdens/Nadat hun loopsheid...als ik zelf iets afwijkends aan mijn teven merk, dan geef ik ze Uterovetsem-druppels.
Schijnbaar is Wilde Yam ook aan te raden...maar daar heb ik geen ervaringen mee...
Ryan
Vaste gebruiker

ken ik niet, waar is dat verkrijgbaar, wat doet het precis?
Wat ik zelf merk bij onze honden, buiten het hitsige gedrag, is dat de jongste hond aan het begin van haar loopsheid een vieze lucht bij zich had, die geur herkend ik nog van onze vorige honden die baarmoederontsteking hadden. Was niet ziek, lusteloos of pijnlijk, of zo, en het is nu ook over. De andere in zoverre probleemloos, maar nu, aan het einde, wel erg lusteloos en sloom. :slaap: :slaap:
annie laumen
Zeer actief

Ongelezen bericht door annie laumen »

bij astrid is ook gestereliseerd
ook de baarmoeder uitgenomen
heeft nergens problemen mee gehad
blinkt als een spiegel
astrid is een rottweiler van bijna 4

annie laumen
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier had ik een geholpen st. bernard teef en reu, beiden geholpen. Beide wel en dikke dichte vacht, maar ik kan/kon er altijd gewoon goed doorkomen hoor!
Ryan
Vaste gebruiker

Met alle respect, maar de vraag was of deze aandoening te voorkomen is, niet of ik mijn dames wel of niet wil laten "helpen". Is wel een bijkomstigheid, maar wat ik graag wil weten of maarmoederonsteking te voorkomen is.
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ook ik denk niet dat je het prefentief kan behandelen.
Trouwens, sommige honden krijgen juist een mooiere vacht.
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Nee, ik denk niet dat je het kunt voorkomen! Het enige wat je kunt doen om een ziekte of aandoening te voorkomen is je honden zo gezond mogelijk te houden door juiste behandeling en voeding, net als bij mensen. Preventief antibiotica geven is funest voor de gezondheid en zorgt alleen voor resistentie waardoor je als ze onverhoopt een keer ziek wordt, geen antibioticum meer kunt ingezetten.
Homeopathie kun je sowieso nooit preventief geven.

Helaas kun je sommige dingen nu eenmaal niet voorkomen. Het enige wat je kunt doen is je honden goed in de gaten houden zodat je op tijd kunt ingrijpen mocht er iets aan de hand zijn.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Tijdens de loopsheid Uterovetsem geven het is van VSM en ik haal het bij mijn eigen dierenarts.

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Ryan
Vaste gebruiker

Uterovetsem zal ik met mijn dierenarts overleggen.
Verder is het bij mensen wel zo dat preventief wel met antibiotica gewerkt wordt, bijvoorbeeld voor een operatie, of als onderhoud om een blaasontsteking te voorkomen. Antibiotica zijn tegenwoordig zo specifiek dat je heel gericht iets kunt geven.
Zelf zat ik wel meer aan iets homeopathisch te denken. Baarmoederontsteking zal wel komen omdat er nog resten achterblijven, die dan gaan ontsteken. Wanneer je kunt zorgen dat de baarmoeder zich goed leegt, en dus schoon is, heb je minder kans op infectie, zo dacht ik. :denken:
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Als je hond niet gedekt wordt, zit er toch ook niets in de baarmoeder?
dus dat van die resten snap ik niet zo goed.

Verder denk ik dat je moet zorgen dat je hond gewoon in goede gezondheid is.
Er zijn nu eenmaal dingen die je niet kunt voorkomen. Daarbij is het nou niet zo dat loops worden baarmoederontsteking krijgen betekend.
Ik denk dat er veel vaker voorkomende dingen bestaan waar je je beter druk om kunt maken.
Gewoon goed je hond in de gaten houden en evt tijdens loopsheid die VSM dingen geven. Mocht het dat misschien toch gebeuren dat ze een baarmoederontsteking krijgt, dan moet je pas aan de AB gaan.

AB ter preventie geven daar krijg je nou niet echt bepaald een gezondere hond van en ik denk dat dat schadelijker is dan een baarmoederontsteking behandelen.
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Ik heb gistermiddag laat nog onverwacht een teefje van 8 jaar moeten laten castreren (alles eruit) vanwege baarmoederontsteking. Ze was net loops geweest. Op dit moment heb ik nog twee loopse teven van 10 en 13,5 jaar en ik ga nu wel utero vetsem bestellen en dat in ieder geval aan mijn oudere teven een week na de loopsheid geven. Ik heb utero vetsem wel altijd na een bevalling gegeven en zag dan echt de rommel uit de baarmoeder naar buiten komen. In al die jaren en we hebben zoveel teven gehad en nog, is het de tweede keer dat we onverwacht voor een castratie staan dus dat valt gelukkig nog wel mee.
Laatst gewijzigd door Suzan op 02 jul 2008 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Inge O schreef:
Suzan schreef: Ik heb utero vetsem wel altijd na een bevalling gegeven en zag dan echt de rommel uit de baarmoeder naar buiten komen.
ik geef geen utero vetsem maar zie die rommel ook naar buiten komen hoor - dat is standaard, na elke geboorte.
Dat weet ik wel dat dat standaard is maar voor alle zekerheid gaf ik er toch nog utero vetsem bij.
shiella
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door shiella »

met de vacht valt het best wel mee hoor tenminste dat is mijn ervaring het valt me wel op dat haar vacht wat sneller vettig word dus breng ik haar wat vaker na de trimster
Ryan
Vaste gebruiker

Volgens de dierenarts is het niet te voorkomen, alleen door sterilisatie. Blijft dus goed opletten. gelukkig zijn beide dames weer netjes "er van af", en weer zo fit als een hoentje. Bedankt voor de reacties
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”