Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillende rassen - Verschillende Mensen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Verschillende rassen - Verschillende Mensen?

Ongelezen bericht door Suuz! »

Door een aantal topics die ik vandaag ergens las, kwam ik ineens op deze vraag. Misschien is het vooral herkenbaar voor mensen met verschillende soorten rassen, maar misschien ook wel voor iedereen?

Wat mij opvalt, is dat het grote gros wat een bepaald type hond heeft, toch een soort van op elkaar lijkt.
Niet dat iedereen aan dat plaatje voldoet, zo moet je het niet zien, maar wel dat je veel overeenkomsten ziet.

Zo zie ik bijvoorbeeld bij de grand & petit basset griffon vendéen echt wel een bepaald type mens. Niet vervelend bedoeld, maar vaak zijn het wat oudere mensen, waarvan een gedeelte ook best keurig over kan komen. Mensen die bij wijze van in hun nette kleren & jagershoed + lange groene jagersjas door het bos lopen. Nu valt me dat vooral bij de rasvereniging op. Bij de vrienden van de bgv is dat dan weer anders in mijn inzicht. Ze zijn er ook wel, maar niet in zulke grote getalen als bij de rasvereniging.
Daar en tegen zijn het wel ook allemaal mensen die van gezelligheid houden. Een typisch voorbeeld is dan bijv. na een wandeling van de vrienden van de bgv dat je nog gezellig met zijn alle wat nadrinkt, eventueel een wijntje, en er ook best veel mensen zijn die nog een lange tijd na blijven hangen uit gezelligheid. Ook bijv. op shows, dat de showers onder elkaar 'franse' kaasjes, drankjes, wijntjes, en toastjes mee nemen, en dat allemaal op 1 tafel zetten waarom heen zij met elkaar zitten te keuvelen. Gezelligheids mensen in mijn ogen dus. Vind ik ook helemaal niet erg, want ik ben zelf net zo ;) ... (op het gebied van drankjes, toastjes kaasjes etc)... :D

En toch kan ik me er ook wel over verbazen dat dat soort mensen nou net BGV's hebben. Zeker als je ze bijna in hun zondagskleren door het bos ziet lopen. Een bgv is nou niet echt de netheid zelve... en kunnen onwijs smerig terug komen, maar in mijn ogen doen ze daar allemaal niet moeilijk over. Das dan wel weer het mooie contrast.

Maar zo heb ik ook een keer een wandeling gemaakt bij de Friese Stabij vereniging. Op de een of andere manier vond ik die mensen die een friese stabij hebben veel meer kortaf. Geven antwoord, maar geen gezellig praatje, zijn vooral bezig met de wandeling, die het liefst heel lang duurt (mega ver lopen) op een hoog tempo, en zijn er vooral om actief bezig te zijn met hun hond. Niet om ook nog even gezellig te kletsen met de andere Friese Stabij eigenaren. Misschien lag het aan mij? Dat weet ik niet, maar ik vond het allemaal 'veel korter af'... en minder sjeu uitstralen dan bij de bgv's, waarbij de mensen wel voor de honden gaan wandelen, maar veel rustiger aan doen, het meer om het leuke uitje doen en gezellig met mede bgv eigenaren te kletsen, dan echt om de wandeling. Dat is in ieder geval wat mij opvalt. Daarnaast moet ik zeggen dat ik de eigenaren van Friese Stabij's echt niet onaardig vind hoor, maar ze zijn wat korter af, wat nukkiger lijkt het wel en voor mij persoonlijk moeilijker om contact mee te krijgen (zinnig / leuk gesprek). Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven, maar voor mij zit er een wereld van verschil in.

Is dat jullie ook opgevallen? Het hoeft niet persé op een vereniging te zijn bijv, maar ook als je bijv meerdere honden van een ras hebt gezien, dat je toch overeenkomsten in het soort baasje ziet wat er bij loopt, of ligt dit echt aan mij, en zie ik dingen die ik wil zien?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken ;)

p.s. Mensen met een Friese stabij, dit is echt geen aanval op jullie hoor ;) ... vond het er niet minder gezellig om toen ik mee wandelen was, maar ik moest even een voorbeeld aanhalen, en dit was vooral wat mij opviel. Het wil ook niet zeggen dat iedereen zo is, dit is slechts wat 'ik' observeerde.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nou, ik vindt anders dat de stabij eigenaren op dit forum het aardig pratende kunnen houden :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Suuz!
Zeer actief

Jaap* schreef:Nou, ik vindt anders dat de stabij eigenaren op dit forum het aardig pratende kunnen houden :mrgreen:
Hahahahaha :smile: Ik was er op aan het wachten dat iemand met deze reactie kwam... Je was snel!! :smile: :smile:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Jaap*
Zeer actief

P!nki schreef:
Jaap* schreef:Nou, ik vindt anders dat de stabij eigenaren op dit forum het aardig pratende kunnen houden :mrgreen:
Hahahahaha :smile: Ik was er op aan het wachten dat iemand met deze reactie kwam... Je was snel!! :smile: :smile:
En ik vind het ook nog wel "gezellig" eigenlijk :smile: :wink:
Suuz!
Zeer actief

Nanna schreef:Mij valt vooral op dat mensen met windhonden vaak zéér intelligent zijn ;-)
Mensen met teckels daarentegen zijn weer te stom om voor de de duivel te dansen.
Go figure.
En wat ben jij dan??? :eek: :smile2:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Nanna schreef:Mij valt vooral op dat mensen met windhonden vaak zéér intelligent zijn ;-)
Mensen met teckels daarentegen zijn weer te stom om voor de de duivel te dansen.
Go figure.

dus jij hebt Topsi om dat andere te compenseren? :smile: :smile: :smile:
Suuz!
Zeer actief

Jaap* schreef:
P!nki schreef:
En ik vind het ook nog wel "gezellig" eigenlijk :smile: :wink:
:mrgreen: uhuh.. heel gezellig.. en soms wat irritant .. ;) ...

*zie dit gaat al helemaal de verkeerde richting op ... ik had een ander soort hond als de friese stabij moeten nemen* hahahaha
Jaap*
Zeer actief

Maar, even serieus, ik denk idd dat een marketingexpert zich er er genoeglijk op zou kunnen uitleven, rassen plaatsen bij "doelgroepen".
Sociale status, inkomensgroepen, gezinssamenstelling, uitgavenpatronen. Ik zie het helemaal voor me, rassen als automerken zegmaar :wink:
Suuz!
Zeer actief

Jaap* schreef:Maar, even serieus, ik denk idd dat een marketingexpert zich er er genoeglijk op zou kunnen uitleven, rassen plaatsen bij "doelgroepen".
Sociale status, inkomensgroepen, gezinssamenstelling, uitgavenpatronen. Ik zie het helemaal voor me, rassen als automerken zegmaar :wink:
En toch, door mijn ervaring, zou het me niet helemaal verbazen, daar kan best is een markt voor zijn..... :smile: :mrgreen:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk wel dat er een bepaalde rassoort bij een bepaalde doelgroep hoort.. dus dat de Stabij toch een hond is voor mensen die inderdaad in hoog tempo een lange afstand lopen met hun actieve zelf en actieve hond omdat ze dat juist gezocht hebben... en er zijn uiteraard uitzonderingen maar dat dat over het algemeen toch een beetje hetzelfde soort mensen zijn.
En windhondeneigenaren die intelligent zijn dat komt me inderdaad wel heel bekend voor :pffff:

Jacqueline
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Niet om nou de friese boer uit te hangen, maar ik ken de stabij eigenlijk echt niet anders dan als erfhond. Op zo'n beetje elke boerderij loopt er wel ergens ééntje rond, maar die hebben ook vast geen boom :mrgreen:
Als gezinshond zie ik ze hier niet echt :19:
Suuz!
Zeer actief

Mickie schreef:Ik denk dat je in zijn algemeenheid bepaalde rassen wel bij bepaalde type mensen kunt plaatsen. Dat zal ook afhankelijk zijn van de uitstraling van het ras en de raskenmerken en lijkt het me ook een kwestie van selffullfilling profecy.

Lijkt me redelijk logisch dat een sportief type een sportief ras neemt als bijvoorbeeld de Stabij (ik ga voor het gemak maar even uit van mijn eigen ras :wink:), dus zul je op georganiseerde wandelingen over het algemeen ook de sportieve types tegenkomen.

De Stabij wordt verder als gezinshond aangemerkt, dus kun je hem ook in gezinnen met kinderen op zondagmiddag in het bos aantreffen. Ga je vaak op zondagmiddag naar het bos.... enz. :wink:

Over je observatie (nee, ik voel me niet aangevallen hoor :wink:): kan het zijn dat je al wel veel mensen van de GBV kent, maar nog niet zoveel van de NVSW? Kan ook schelen natuurlijk. Kaasjes hebben we niet op shows, wel appeltaart met slagroom :mrgreen:
Het is inderdaad zo dat ik meer mensen van de bgv 'ken'... met kennen tussen aanhalingstekens, want ik heb mijn vergelijking vooral gebasseerd op de keer dat ik voor het eerst op een bgv dag was. Ik ben maar 1 x met de nvsw mee geweest, en ik zeg ook niet dat de mensen niet aardig waren. Het valt me alleen op, hoeveel verschil er zit in de mensen en hun manier van doen. En dat maakt ook helemaal niks uit, iedereen is zichzelf (neem ik aan) en het is natuurlijk alleen maar goed, als iemand met een sportief leven een sportieve hond er bij neemt. Ik verbaasde me er echt alleen wel over. Omdat ik nooit anders gezien had dan de bgv wandeling, was ik echt verbaasd over het tempo wat de mensen liepen (niet dat ik het niet bij hou, dat is het probleem niet) en vooral de afstand. Ik geloof dat we die dag 2,5 uur gelopen hebben. Een gemidelde bgv eigenaar zal je er geen plezier mee doen. Die vinden het prima om een uurtje te lopen met de honden met een groep mensen, maar daarna moet er vooral veel te eten / drinken zijn, en heel veel gezelligheid. Daarvoor gaan de mensen naar zo'n bijeenkomst bij de bgv's. En dat viel me op dat dat bij de friese stabij's minder was. Ik ben echt niet op mijn bekkie gevallen, en ben over het algemeen vrij spraakzaam, en vind vrij snel aansluiting in groepen. Maar bij de friese stabij eigenaren viel het me op dat me dat toch een stuk moeilijker viel. Ook omdat ze er zelf niet voor open leken te staan. Dat is het grootste verschil wat me opviel. En dat had ik dus bij de bgv eigenaren totaal niet de eerste keer.
Pak-de-bal

Re: Verschillende rassen - Verschillende Mensen?

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

P!nki schreef:Op de een of andere manier vond ik die mensen die een friese stabij hebben veel meer kortaf. Geven antwoord, maar geen gezellig praatje, zijn vooral bezig met de wandeling, die het liefst heel lang duurt (mega ver lopen) op een hoog tempo, en zijn er vooral om actief bezig te zijn met hun hond. Niet om ook nog even gezellig te kletsen met de andere Friese Stabij eigenaren.
wat grappig dat je dit meegemaakt hebt, want ik heb het toch steeds over "hèt elite-clubje"? :wink:

Maar zoals afgelopen zondag:

ik kleste met mensen, die nog een stabij moeten krijgen , en die op de wachtlijst stonden, maar de andere? ..
nee, niet echt contact mee gehad, want er moest stevig "gewerkt " worden met lopen :wink:
...waardoor er ook grote afstanden waren tussen de eersten en de laatsten. :wink:

en omdat de meesten met een iegen familie waren gekomen, waren er
ook grote afstanden onderling ontstaan.
maar misschien ook omdat het strand dan zo breed is. :19:

Dus wat dat betreft heb je het een beetje goed ingeschat, denk ik :wink:

Maar ja, ik kan niet vergelijken hoe het anders gaat, want dit is mijn eerste vereniging waar ik ooit lid van geweest ben :19:

Misschien heb ik het verkeerde ras uitgezocht , want een wijntje en een kaasje , lijkt mij errruuug gezellie!! :ok:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 29 okt 2007 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Suuz!
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
P!nki schreef:Op de een of andere manier vond ik die mensen die een friese stabij hebben veel meer kortaf. Geven antwoord, maar geen gezellig praatje, zijn vooral bezig met de wandeling, die het liefst heel lang duurt (mega ver lopen) op een hoog tempo, en zijn er vooral om actief bezig te zijn met hun hond. Niet om ook nog even gezellig te kletsen met de andere Friese Stabij eigenaren.
wat grappig dat je dit meegemaakt hebt, want ik heb het toch steeds over "hèt elite-clubje"? :wink:

Maar zoals afgelopen zondag:

ik kleste met mensen, die nog een stabij moeten krijgen , en die op de wachtlijst stonden, maar de andere? ..
nee, niet echt contact mee gehad, want er moest stevig "gewerkt " worden met lopen :wink:
...waardoor er ook grote afstanden waren tussen de eersten en de laatsten. :wink:

en omdat de meesten met een iegen familie waren gekomen, waren er
ook grote afstanden onderling ontstaan.
maar misschien ook omdat het strand dan zo breed is. :19:

Dus wat dat betreft heb je het een beetje goed ingeschat, denk ik :wink:

Maar ja, ik kan niet vergelijken hoe het anders gaat, want dit is mijn eerste vereniging waar ik ooit lid van geweest ben :19:

Misschien heb ik het verkeerde ras uitgezocht , want een wijntje en een kaasje , lijkt mij errruuug gezellie!! :ok:
Een tip .. begin alsjeblieft niet aan een basset griffon vendéen... :N: :smile:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Nanna schreef:
Bij Siamees denk ik: hoger opgeleid, gevoel voor esthetiek, creatief.
Ojee, ik moet zeggen dat ik altijd het idee heb dat bij de siam een soort mensen hoorde die niet helemaal sporen :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

hoe verklaar je de staffordeigenaren die ook chihuahua's hebben dan
ik ben benieuwd :wink:
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

Valerie schreef:hoe verklaar je de staffordeigenaren die ook chihuahua's hebben dan
:mrgreen: die sporen niet helemaal volgens mijn man dan :jank:
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Valerie schreef:hoe verklaar je de staffordeigenaren die ook chihuahua's hebben dan
Geen flauw idee. Vertel het mij ;) ... ben benieuwd. Ik ken geen stafford eigenaren in het echt, maar ook geen chihuahua eigenaren in het echt.. dus valt moeilijk een peil op te trekken.
Bianc@
Zeer actief

P!nki schreef:
Geen flauw idee. Vertel het mij ;) ... ben benieuwd. Ik ken geen stafford eigenaren in het echt, maar ook geen chihuahua eigenaren in het echt.. dus valt moeilijk een peil op te trekken.
Dan moeten we maar eens gaan wandelen dan sla je 2 vliegen in 1 klap :mrgreen:
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

bianca.sbt schreef:
P!nki schreef:
Dan moeten we maar eens gaan wandelen dan sla je 2 vliegen in 1 klap :mrgreen:
*grin* vind ik prima hoor, maar dan neem ik wel alleen mowan en lune mee :smile: ... de rest van mijn honden vind staffies niet zo leuk (ok kees vind alles prima, maar die kan niet altijd zover lopen met zijn leeftijd) haha
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

bianca.sbt schreef:
Tja die kan het weten he, vraagstuk opgelost dus :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mickie schreef:Lijkt me redelijk logisch dat een sportief type een sportief ras neemt als bijvoorbeeld de Stabij (ik ga voor het gemak maar even uit van mijn eigen ras :wink:), dus zul je op georganiseerde wandelingen over het algemeen ook de sportieve types tegenkomen.

De Stabij wordt verder als gezinshond aangemerkt, dus kun je hem ook in gezinnen met kinderen op zondagmiddag in het bos aantreffen. Ga je vaak op zondagmiddag naar het bos.... enz. :wink:
Datzelfde kun je over de Golden-eigenaren zeggen denk ik. Die plaats ik ook in die 2 verschillende hokjes.

Ikzelf bv, ik zal nooit aan een gezelschapshond beginnen. Wil niet zeggen dat die niet lekker op sjouw kunnen, maar ik heb er nogal graag de pas in. Bovendien wil ik graag ontspannen op sjouw, en wil ik dus geen hond die over het algemeen niet met soortgenoten kan. Of die aan de lijn moet vanwege zijn jachtdrift.
Dat zijn dingen die ik gewoon niet zoek in een hond.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

P!nki schreef:Een tip .. begin alsjeblieft niet aan een basset griffon vendéen... :N: :smile:
waarom niet, ik ga toch voor de wijn en kaas? :ok:
De hond laat ik buiten staan.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:...zo'n loeder dat gilt, giert en continu aandacht wil.
Dat klinkt mij dan weer typisch in de oren als een hoger opgeleide creatieve vrouw met gevoel voor esthetiek en een colletje. Go figure :wink:
Bianc@
Zeer actief

P!nki schreef: *grin* vind ik prima hoor, maar dan neem ik wel alleen mowan en lune mee :smile: ... de rest van mijn honden vind staffies niet zo leuk (ok kees vind alles prima, maar die kan niet altijd zover lopen met zijn leeftijd) haha
:mrgreen: Nu kan/mag Tys ook niet ver lopen dus dat kan sowieso toch pas over een poos als meneer helemaal van zijn hernia hersteld is.
Maar die gaat prima met alle honden behalve reuen die groter als hijzelf zijn in ego en hoogte wel te verstaan. :roll: :mrgreen:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Jaap* schreef:
Dat klinkt mij dan weer typisch in de oren als een hoger opgeleide creatieve vrouw met gevoel voor esthetiek en een colletje. Go figure :wink:
Een colletje.... :smile:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Bianc@
Zeer actief

loving bulls schreef:
bianca.sbt schreef:
Tja die kan het weten he, vraagstuk opgelost dus :mrgreen:
:cheer: :mrgreen:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier hebben we nu ook 2 retrievers (ookal zijn ze qua karakter niet echt typisch retriever) hierna zou ik zeker gaan voor een Rottweiler. Dat is ook niet echt te verklaren :mrgreen:

Maar ik denk zeker dat mensen die echt gaan voor een ras, wel vaak een beetje hetzelfde type zijn. :wink:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Jaap* schreef:
:smile: :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Aimee schreef:Hier hebben we nu ook 2 retrievers (ookal zijn ze qua karakter niet echt typisch retriever) hierna zou ik zeker gaan voor een Rottweiler. Dat is ook niet echt te verklaren :mrgreen:
Ik denk dat jouw voorkeur bij bv Osa niet van doorslaand belang is geweest bij het bepalen van de raskeuze :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”