Wat mij opvalt, is dat het grote gros wat een bepaald type hond heeft, toch een soort van op elkaar lijkt.
Niet dat iedereen aan dat plaatje voldoet, zo moet je het niet zien, maar wel dat je veel overeenkomsten ziet.
Zo zie ik bijvoorbeeld bij de grand & petit basset griffon vendéen echt wel een bepaald type mens. Niet vervelend bedoeld, maar vaak zijn het wat oudere mensen, waarvan een gedeelte ook best keurig over kan komen. Mensen die bij wijze van in hun nette kleren & jagershoed + lange groene jagersjas door het bos lopen. Nu valt me dat vooral bij de rasvereniging op. Bij de vrienden van de bgv is dat dan weer anders in mijn inzicht. Ze zijn er ook wel, maar niet in zulke grote getalen als bij de rasvereniging.
Daar en tegen zijn het wel ook allemaal mensen die van gezelligheid houden. Een typisch voorbeeld is dan bijv. na een wandeling van de vrienden van de bgv dat je nog gezellig met zijn alle wat nadrinkt, eventueel een wijntje, en er ook best veel mensen zijn die nog een lange tijd na blijven hangen uit gezelligheid. Ook bijv. op shows, dat de showers onder elkaar 'franse' kaasjes, drankjes, wijntjes, en toastjes mee nemen, en dat allemaal op 1 tafel zetten waarom heen zij met elkaar zitten te keuvelen. Gezelligheids mensen in mijn ogen dus. Vind ik ook helemaal niet erg, want ik ben zelf net zo

En toch kan ik me er ook wel over verbazen dat dat soort mensen nou net BGV's hebben. Zeker als je ze bijna in hun zondagskleren door het bos ziet lopen. Een bgv is nou niet echt de netheid zelve... en kunnen onwijs smerig terug komen, maar in mijn ogen doen ze daar allemaal niet moeilijk over. Das dan wel weer het mooie contrast.
Maar zo heb ik ook een keer een wandeling gemaakt bij de Friese Stabij vereniging. Op de een of andere manier vond ik die mensen die een friese stabij hebben veel meer kortaf. Geven antwoord, maar geen gezellig praatje, zijn vooral bezig met de wandeling, die het liefst heel lang duurt (mega ver lopen) op een hoog tempo, en zijn er vooral om actief bezig te zijn met hun hond. Niet om ook nog even gezellig te kletsen met de andere Friese Stabij eigenaren. Misschien lag het aan mij? Dat weet ik niet, maar ik vond het allemaal 'veel korter af'... en minder sjeu uitstralen dan bij de bgv's, waarbij de mensen wel voor de honden gaan wandelen, maar veel rustiger aan doen, het meer om het leuke uitje doen en gezellig met mede bgv eigenaren te kletsen, dan echt om de wandeling. Dat is in ieder geval wat mij opvalt. Daarnaast moet ik zeggen dat ik de eigenaren van Friese Stabij's echt niet onaardig vind hoor, maar ze zijn wat korter af, wat nukkiger lijkt het wel en voor mij persoonlijk moeilijker om contact mee te krijgen (zinnig / leuk gesprek). Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven, maar voor mij zit er een wereld van verschil in.
Is dat jullie ook opgevallen? Het hoeft niet persé op een vereniging te zijn bijv, maar ook als je bijv meerdere honden van een ras hebt gezien, dat je toch overeenkomsten in het soort baasje ziet wat er bij loopt, of ligt dit echt aan mij, en zie ik dingen die ik wil zien?
Ik ben erg benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken

p.s. Mensen met een Friese stabij, dit is echt geen aanval op jullie hoor