Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slager en botten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Slager en botten

Ongelezen bericht door Caro. »

Bij de gewone slager (enige hier in de buurt) zou ik toch eens graag botten/kluiven voor de honden willen halen.

Wat voor botten zijn geschikt die je bij een gewone slager kan halen? Bij voorkeur iets waar ze wel een tijdje zoet mee zijn.
Zowel botten voor tussendoor (dus veel knaagwerk, weinig vlees) als een enkele keer een maaltijdvervanger.

Alvast bedankt :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Staat bij medisch :mrgreen:

Enne ik haal regelmatig wat bij de slager, ik bestel bv van te voren een knie en dat kan ik dan de volgende dag komen halen
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Marion.

Re: Slager en botten

Ongelezen bericht door Marion. »

Caro. schreef:Wat voor botten zijn geschikt die je bij een gewone slager kan halen? Bij voorkeur iets waar ze wel een tijdje zoet mee zijn.
Zowel botten voor tussendoor (dus veel knaagwerk, weinig vlees) als een enkele keer een maaltijdvervanger.
Zou je dat nu wel doen? Veel knaagwerk betekent harde botten. En met die tanden van Kaya die al afgesleten zijn.... ik zou het niet doen :19:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oeps, moest bij voeding :N: Help modje!!! :mrgreen:

Een knie: is dat een 'tussendoorkluif' of een maaltijdvervanger?
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Re: Slager en botten

Marion. schreef:
Caro. schreef:Wat voor botten zijn geschikt die je bij een gewone slager kan halen? Bij voorkeur iets waar ze wel een tijdje zoet mee zijn.
Zou je dat nu wel doen? Veel knaagwerk betekent harde botten. En met die tanden van Kaya die al afgesleten zijn.... ik zou het niet doen :19:
Ach, ze heeft ook nog vaak een bal in d'r bek :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik weet niet of je honden rauw gevoerd worden en dus gewend zijn vlees en botten te verteren. Dragende botten zijn meestal de botten waar honden een tijdje zoet mee zijn en zijn meer bedoeld voor de gevorderde rauwgevoerde hond. Ook is de kans dat ze honden tanden beschadigen of breken groter bij deze honden zeker als de botten van oudere dieren afkomstig zijn. Vraag dus altijd om botten van jonge dieren, bijvoorbeeld van het kalf.
Mijn honden staan volledig op rauw en ik geef eens in de zoveel weken dragende botten van het kalf. Omdat mijn Collie anders tandsteen ontwikkelt. Anders zou ik liever geen dragende botten geven.
Deze botten worden bij de Turkse supermartkt verkocht voor de soep. Niet echt goedkoop 1,95 per kilo, maar er zit dan nog wel veel vlees aan. Het is wel verstandig vleesbotten met veel vlees te voeren en anders spiervlees na het bot te geven. Dan verteert het bot beter en heb je minder kans op verstopping of droge kak.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sjalot schreef:Ik weet niet of je honden rauw gevoerd worden en dus gewend zijn vlees en botten te verteren. Dragende botten zijn meestal de botten waar honden een tijdje zoet mee zijn en zijn meer bedoeld voor de gevorderde rauwgevoerde hond. Ook is de kans dat ze honden tanden beschadigen of breken groter bij deze honden zeker als de botten van oudere dieren afkomstig zijn. Vraag dus altijd om botten van jonge dieren, bijvoorbeeld van het kalf.
Mijn honden staan volledig op rauw en ik geef eens in de zoveel weken dragende botten van het kalf. Omdat mijn Collie anders tandsteen ontwikkelt. Anders zou ik liever geen dragende botten geven.
Deze botten worden bij de Turkse supermartkt verkocht voor de soep. Niet echt goedkoop 1,95 per kilo, maar er zit dan nog wel veel vlees aan. Het is wel verstandig vleesbotten met veel vlees te voeren en anders spiervlees na het bot te geven. Dan verteert het bot beter en heb je minder kans op verstopping of droge kak.
Puchu eet rauw, Carnibest.
Kaya krijgt sinds kort brokken, maar is daarvoor ook altijd rauw gewend geweest.

Ik heb dus geen Turkse supermarkt hier, alleen een gewone oerhollandse slager :F:
Wat voor botten zou je dan adviseren behalve de dragende? Mag ook als maaltijdvervanger hoor.
Rauwe kip zijn ze ook gewend trouwens.
Afbeelding
A good dog never dies...

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Knarsebeen
maar probleem is dat slagers niet meer uitbenen en dus weinig botten hebben.
De Turkse slagers daarin tegen nog wel.
knieen vind ik knoehard..te!
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

ien schreef:Knarsebeen
Als ik om knarsebeen vraag weten ze dan gelijk wat ik bedoel? Jeda had vorige week in het gras zo'n soepschenkel gevonden ze was er echt gek mee, maar ik vond het eigenlijk niets, dus ik zoek ook iets van botten om te knagen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Wat is knarsebeen? :denken:

Is er verder geen enkel bot wat geschikt is bij een slager vandaan? :oeps: Geen lams- of runderbotten die geschikt zijn?
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion.

Caro. schreef:Is er verder geen enkel bot wat geschikt is bij een slager vandaan? :oeps: Geen lams- of runderbotten die geschikt zijn?
Ossestaart. Maar niet goedkoop.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik geef ze geregeld voor het knagen lamsbekken of schouderblad. En idd wat rauw spiervlees erbij geven. Maar of jouw slager lam zelf ontbeent weet ik natuurlijk niet.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Oeps, moest bij voeding :N: Help modje!!! :mrgreen:

Een knie: is dat een 'tussendoorkluif' of een maaltijdvervanger?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik geef het zelf als tussendoortje, want ze eten het niet helemaal op. Ze zijn er wel erg lang mee bezig, dus zijn ze weer ff stil :mrgreen:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Caro. schreef:

Is er verder geen enkel bot wat geschikt is bij een slager vandaan? :oeps: Geen lams- of runderbotten die geschikt zijn?
kraakbeen
is borstbeen en vrij zacht!

runderbotten zijn vrij hard
maar je kan aan runderribben laten knagen maar dan niet te lang en opletten of ze er geen stukken afbijten..ik vind het net iets te hard.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

lamsribjes :cheer:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Is een knie dan zo "slecht" voor ze? Ik geef dat al heel lang af en toe aan ze :19: Ze eten niet echt aan het bot, ze eten het vlees er vanaf en dan likken ze alleen maar aan het bot. Het is wel altijd van jonge dieren volgens de slager.
Marion.

Demi schreef:Is een knie dan zo "slecht" voor ze? Ik geef dat al heel lang af en toe aan ze :19: Ze eten niet echt aan het bot, ze eten het vlees er vanaf en dan likken ze alleen maar aan het bot. Het is wel altijd van jonge dieren volgens de slager.
Ik vind het erg hard :19:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Caro. schreef:

kan je niet even naar Amsterdam rijden naar de islamitische slager :19:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Marion. schreef:
Demi schreef:Is een knie dan zo "slecht" voor ze? Ik geef dat al heel lang af en toe aan ze :19: Ze eten niet echt aan het bot, ze eten het vlees er vanaf en dan likken ze alleen maar aan het bot. Het is wel altijd van jonge dieren volgens de slager.
ik ook, ik geef het nooit, ook geen mergpijp. de tanden slijten er veel te hard van en het is te veel bot in 1 keer waardoor ze verstopt kunnen raken of gaan krijtpoepen. verder krijgen ze hier als onderdeel van de maaltijd geitenribben ed, en hoefjes, daar zijn ze helemaal gek van.
Afbeelding
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

:denken: kan je lamsribbetjes gewoon geven?? ook aan honden die het niet gewend zijn. (hier krijgen ze rodi)

vorige week kregen ze een mergpijpje, maar het bot mogen ze niet opeten, dan haal ik het weg. alleen het binnenste mogen ze eruit halen.
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hutsje schreef:
Marion. schreef:
ik ook, ik geef het nooit, ook geen mergpijp. de tanden slijten er veel te hard van en het is te veel bot in 1 keer waardoor ze verstopt kunnen raken of gaan krijtpoepen. verder krijgen ze hier als onderdeel van de maaltijd geitenribben ed, en hoefjes, daar zijn ze helemaal gek van.
Ik voer al een hele tijd volledig rauw maar ik vind knieën ook te hard. Sowieso alle dragende botten / recreatiebotten geef ik liever niet. Om precies dezelfde redenen als hierboven: tanden/kiezen beschadigen en ik vind 't veel te veel bot in één keer.

En @Caro: als je iets wilt geven waar je honden knaag-plezier aan beleven, denk dan aan goed bevleesde botten en geef ze als maaltijd. Bijv. kalfsstaarten, ribben (van geit of lam), schouder (geit of lam), lams/geitennekken, kalkoendelen (vleugel, nek etc.).
Sommige dingen zoals de kalfsstaarten en lamsribben zijn volgens mij bij een 'gewone' slager ook wel te krijgen. Kalkoen kun je proberen bij de poelier (op de markt bijvoorbeeld).

Maar tegelijkertijd twijfel ik er ook een beetje of het allemaal goed verdragen wordt, vooral omdat omdat Kaya brok eet.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Je kan ook de vrieskasten van de supermarkten in de gaten houden. Bij de Super hebben ze al konijndelen. Dat kan je hond makkelijk hebben.
Hamilton
Zeer actief

lam restanten

Ongelezen bericht door Hamilton »

Ik ben vandaag bij een scharrelslager geweest en die beent nog 1 lam per week uit.
nu mag ik het "afval"hebben, dus ribben, schouder luchtpijp etc.
welke organen zou ik ook mogen voeren?
dan vraag ik of hij deze ook wilt bewaren
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Hutsje
Zeer actief

Re: lam restanten

Hamilton schreef:Ik ben vandaag bij een scharrelslager geweest en die beent nog 1 lam per week uit.
in principe kan je alle organen voeren, maar niet meer dan 15% van het totaal, en als je ook kvv voert zou ik het lemaalniet doen, op het hart na. in kvv zit al heel veel orgaan :wink:
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Re: lam restanten

Hutsje schreef:
Hamilton schreef:Ik ben vandaag bij een scharrelslager geweest en die beent nog 1 lam per week uit.
in principe kan je alle organen voeren, maar niet meer dan 15% van het totaal, en als je ook kvv voert zou ik het lemaalniet doen, op het hart na. in kvv zit al heel veel orgaan :wink:
ik voer eigenlijk 5 dagen brok(FF) en 2 dagen vers, in de vorm van pens /vers vlees en botten zoals kipkarkas.

dus leek mij eventueel long ed bij deze lamsbotten te geven, wel kunnen toch?
Afbeelding
Nel en Nisvan
Hutsje
Zeer actief

jawel, alleen zit er in long bijna geen voedingswaarde, maar wel weer in hart-lever-nier.
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Hutsje schreef:jawel, alleen zit er in long bijna geen voedingswaarde, maar wel weer in hart-lever-nier.
bedankt :ok:
ik probeer zoveel mogelijk "afval"te krijgen en zie dan wel wat er bij zit.
Afbeelding
Nel en Nisvan
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”