Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voedingsadvies voor hond op dieet

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Puk en Bompa
Actief

voedingsadvies voor hond op dieet

Ongelezen bericht door Puk en Bompa »

Hoeveel moet ik Puk voeren?
Ze is een gesteriliseerde labardorteef van 4 jaar en 10 kilo te zwaar.

Ze krijgt kvv omdat ik merk dat ze beter in haar vel zit dan dat ik brokken geef.

Sinds maandag zijn we officieel begonnen en ze krijgt 500 gram per dag verdeeld over 2 maaltijden. De ene dag geef ik pens en de andere dag pens-compleet.

Ze is een actieve hond, wandelt en zwemt minstens 2 uur per dag.
Ik denk dat ze een zeer lage energiebehoefte heeft.

Qua tussendoortjes krijgt ze 2 stukjes gedroogde pens per dag, verder niks.

Ik lees hier dat sommige honden meer dan 1 kilo krijgen per dag, maar als ik haar dat zou geven, zou ze volgens mij ontploffen.

Ik vraag me af of ik haar nog te veel geef. Te weinig is het in ieder geval niet, want als ze honger zou hebben, laat ze dat wel blijken.

Hoeveel zou ze moeten afvallen per week denken jullie?
Volgende week wordt ze gewogen, maar tot nu toe zie ik geen enkel verschil.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

ik zou voorlopig met een paar ons per week al zeker tevreden zijn denk ik. En als dat niet gebeurt ook niet gelijk nog minder voeren, eerst eens even twee weken aankijken.

Waar ik me wel wat zorgen over maak, is of je niet veel te eenzijdig voert. Pens, pens en nog eens pens... kun je niet wat andere (complete) smaken toevoegen? Voor eventjes kan dit wel maar als er 10 kilo af moet is dat een lange termijn-project en dan zou ik bang zijn dat ze toch tekorten gaat oplopen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik weet niet precies hoeveel ze zou moeten krijgen maar ik wil wel 1 opmerking maken:

Misschien kan je beter ipv de ene dag pens andere dag penscompleet, altijd compleet geven, zo kan namelijk je hond op de lange duur tekorten oplopen. :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoihoi,
Ik heb geen ervaring met te lichte of te zware honden, maar mij is altijd vertelt dat je moet voeren alsof ze op het juiste gewicht zitten. Dus, de vraag is, wat zou een hond van jouw ras normaal horen te wegen? Daar moet je dan de hoeveelheid voer op aanpassen; maar hou je niet te strikt aan datgene wat op de verpakking staat...dat is doorgaans veel te veel ;-)
Iets van 2-5% van het gewicht per dag ongeveer... da's een soort van gemiddelde, waarbij de 2% voor de groter en de 5% voor de kleinere rassen geldt.
Als dus jouw hond 30 kg 'hoort' te wegen dan krijgt hij per dag 2% daarvan en dat is 600 gram.

Wel even belangrijk... stel dat hij 1000 gram gewend is, is het vast geen goei plan om meteen naar 600 gram te gaan... even afbouwen dus ;)

En let op; dit is een voorbeeld! Zelf even narekenen.... ;-)

Natuurlijk is ook beweging van belang! Langzaam opbouwen, laten rennen, zwemmen (evt in een zwembad). Niet meteen 10 km laten rennen natuurlijk, maar rustig opbouwen.

Succes!

Suzanne
Puk en Bompa
Actief

Bedankt voor jullie adviezen.
Ik ben Puk afgelopen donderdag gaan wegen en ze is 2.7 kg afgevallen!
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik vind het ook erg veel pens. Ik zou een paar pensdagen afwisselen met gewoon spiervlees. Kip, rund, paard, vis, kalkoen. Wat je zo al kunt krijgen. Een keer per week een flink rauw bot met vlees eraan om op te kluiven, want met KVV gebruikt je hond nauwelijks zijn gebit en is de kans op tandsteen groter.
ALs je regelmatig compleet tussendoor geeft hoef je niet snel bang te zijn voor tekorten. Ook in het rauwe spiervlees en in de pens zelf zitten voedingsstoffen. Wij mensen eten ook niet elke dag compleet.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Puk en Bompa schreef:Bedankt voor jullie adviezen.
Zo dat is goed :ok: Maar wat mijn voorgangers al schreven denk erom dat je meer COMPLEET gaat voeren,want een aktieve hond als de jouwe gaat gegarandeerd tekorten oplopen op jouw manier van voeren.Succes verder met het afvallen! :cheer:
Puk en Bompa
Actief

Tinker schreef:
Zo dat is goed :ok: Maar wat mijn voorgangers al schreven denk erom dat je meer COMPLEET gaat voeren,want een aktieve hond als de jouwe gaat gegarandeerd tekorten oplopen op jouw manier van voeren.Succes verder met het afvallen! :cheer:
Er vergeten bij te vertellen dat ze nu 5 dagen pens compleet krijgt en 2 dagen pens voorlopig. Als de gewone pens op is, geef ik haar alleen nog de compleet.
Maar moet je per sé afwisselen van smaak dan?
Een hond die brokken krijgt, krijgt toch ook altijd dezelde smaak?
Ik geef haar net de penssmaak omdat ze zo gek is op pens.
Afbeelding
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Puk en Bompa schreef:
Tinker schreef:
Er vergeten bij te vertellen dat ze nu 5 dagen pens compleet krijgt en 2 dagen pens voorlopig. Als de gewone pens op is, geef ik haar alleen nog de compleet.
Maar moet je per sé afwisselen van smaak dan?
Een hond die brokken krijgt, krijgt toch ook altijd dezelde smaak?
Ik geef haar net de penssmaak omdat ze zo gek is op pens.
Als het COMPLEET is dan houd dat in dat het geschikt is om alle dagen te voeren zonder dat een hond tekorten oploopt.Je hoeft dus niet persee af te wisselen,maar men doet het vaak omdat afwisseling juist lekker en leuk is voor een hond.Maar als jouw hond tevreden en graag zijn Pens Compleet eet,dan mag je het best zo laten.Het is waar dat mensen soms jaren achtereen het zelfde merk brokken voeren en dat dit dan ook geen nadelige gevolgen heeft. :ok:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Je moet 2% van het gewenste gewicht gaan geven en eventueel aangevuld met sperziebonen als maagvulling. Ik zou ook de pens compleet adviseren, die wordt ook vaak voor te dikke honden aangeraden.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”