Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Biologisch en Vegetarisch voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Biologisch en Vegetarisch voer

Ongelezen bericht door Brigitte »

Zijn er hier mensen die hun hond(en) op Biologisch of Vegatarisch hondenvoer hebben staan en zo ja hoe doen ze het daarop en waarom ben je dit gaan geven?
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Vegetarisch???
Hinden zijnvleeseters die komen tekort als ze geen vlees krijgen dus dat lijkt me wel iets heel raars :denken:
Biologisch heb ik wel eens gegeven maar dat was een proefverpakking en ik had vergeten een nieuwe zak tekopen van mijn eiegn voer en het was op zondag....dus... :19:
Ze krijgen wel eens vlees van de biologische boer maar dat is als het over is van mezelf :wink:

Jacqueline
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Biologisch heb ik wel eens ergens gezien op een show dacht ik :wink:
Maar weinig verkooppunten dus ik ben er verder niet aan begonnen. Ik heb vandaag in een natuurlijk winkel biologisch kattenvoer gevonden dat wil ik gaan proberen (als de voorraad brokken op is) :wink:
Het heette Yarah dacht ik.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rataplan schreef:Het heette Yarah dacht ik.
Volgens mij is dat er ook voor honden, en is dan zelfs vegetarisch. Yarrah met 2 r-en volgens mij :19:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Marion. schreef:
Volgens mij is dat er ook voor honden, en is dan zelfs vegetarisch. Yarrah met 2 r-en volgens mij :19:
Klopt, de meeste natuurwinkels verkopen het.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Yarrah heeft ook een kip en rundversie.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Shibby schreef:
Marion. schreef:
Klopt, de meeste natuurwinkels verkopen het.
Wat mij betreft, doorgeschoten :19:
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

Eén van mijn honden krijgt Yarrah vegetarisch.
Ze heeft diverse allergiën en doet het gewoon perfect op Yarrah.
Een tijdje terug had ik haar weer op Prins gezet, want dat krijgen mijn andere honden ook, maar het ging meteen weer slechter met haar huid.
Dus nu is ze weer vegetariër :mrgreen:
Ik kan absoluut niet zeggen dat ze het minder goed doet dan een hond die wel vlees eet, ze ziet er goed gespierd uit, heeft zat energie en bovenal een gezonde huid! Ze eet het nog graag ook, dus ik ben dik tevreden :ok:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas eet biologisch vlees van Bandit :wink:

Ik ben niet specifiek Bandit gaan voeren omdat het biologisch is maar omdat Bandit geitenvlees (Geitmix) heeft en omdat er geen oliën e.d. aan worden toegevoegd.

Ik ben zelf erg tevreden over Bandit. Het voer is van goede kwaliteit en Vegas zijn ontlasting is heel stabiel. Het is wel flink aan de prijs :wink: 4.95 euro per 500 gram. Vegas eet 1 kilo per dag en dat komt dus uit op 277.00 euro per 4 weken.

Omdat Bandit enkel biologisch vlees, vis en groenten gebruikt wisselen de vis en groenten per seizoen en soms merk ik aan Vegas zijn ontlasting dat er iets in zit waar hij iets minder op reageert, maar diarree heeft hij van het voer nooit meer :wink:

Ik geef voor de afwisseling ook wel eens de Lammix en de Lamspens. Alle voervarianten van Bandit zijn biologisch.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

heel soms biologisch als het te betalen is maar over het algemeen gewoon CB.

vegetarisch snap ik niet,hoe kun je nou van een vleeseter een vegetarier maken :denken:
dat is hetzelfde als een koe die geen gras of iig plantaardige producten meer mag eten.
een kip die niet mag scharrelen en een vis die niet kan zwemmen.......
maar dat was je vraag niet,sorry.

groetjes eefje
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Reini schreef:Vegas eet biologisch vlees van Bandit :wink:

Ik ben niet specifiek Bandit gaan voeren omdat het biologisch is maar omdat Bandit geitenvlees (Geitmix) heeft en omdat er geen oliën e.d. aan worden toegevoegd.

Ik geef voor de afwisseling ook wel eens de Lammix en de Lamspens. Alle voervarianten van Bandit zijn biologisch.
even een vraag..is een geit en lam al opzich zelf al niet biologisch??
ik bedoel, daar wordt toch al veel minder bioindustrie mee gedaan dan varkens en koeien?? :19:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Schapen hebben de mazzel dat je ze niet binnen kan houden, dus daarom lekker buiten lopen.
Maar geiten op een geitenmelkerij/fokkerij zitten ook, net als koeien en kalveren en varkens, als een kluit op elkaar in de stal. :jank:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

De oudste hond ter wereld heeft zijn hele leven vegatarisch gegeten.hij is 27 jaar geworden.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Mauyak schreef:De oudste hond ter wereld heeft zijn hele leven vegatarisch gegeten.hij is 27 jaar geworden.
arme hond,heel zijn leven geen vlees gegeten,niet dat waar ie voor gemaakt is :jank:
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

een kip die niet mag scharrelen
Kippen krijgen soms geen eens de ruimte om te scharrelen :wink:
Afbeelding

Made by Spriet
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

eefje+huig schreef:
Mauyak schreef:De oudste hond ter wereld heeft zijn hele leven vegatarisch gegeten.hij is 27 jaar geworden.
arme hond,heel zijn leven geen vlees gegeten,niet dat waar ie voor gemaakt is :jank:
Maar als hij zijn hele leven geen vlees heeft gegeten dan weet hij toch ook niet wat hij mist?
Die hond kan evengoed hartstikke gelukkig zijn geweest, dus arme hond vind ik een beetje overdreven....
Afbeelding

Made by Spriet
Reini
Zeer actief

ien schreef:

ik bedoel, daar wordt toch al veel minder bioindustrie mee gedaan dan varkens en koeien?? :19:
Ik zou het niet weten :19: Ik zag dat Roelfien hierboven had gereageerd. Het zal dus toch anders zijn :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Op deze site staat wel een aardig stukje over vegetarisch voeren.
http://www.biteback.be/library/detail_art.php?artid=487

Zelf ben ik gevoelsmatig niet zo voor vegetarisch voeren.
Als ik zie hoe mijn hond reageert op vlees of op een wortel, dan is hij liever geen vegetariër. :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

ien schreef:

Nou, er zijn toch wel een aantal punten ter verbetering (vooral wat betreft de grotere geitenhouderijen... :(: ).

Volgens Wakker Dier:

"Geiten worden meestal in een stal gehouden. Ze hebben 1,5 à 2 vierkante meter gemiddeld per dier. Op de stalvloer is wel vaak stro aanwezig, want geiten hebben snel last van tocht en kou. Bij grotere bedrijven worden geiten steeds vaker op kale roostervloeren gehouden.

Een geit werpt één of twee lammeren. Die worden dan gelijk bij haar weggehaald, want de 900 liter melk die ze per jaar produceert komt nooit bij de lammetjes. De vrouwtjeslammeren worden opgefokt om zelf melkgeit te worden. De bokjes zijn een lastig bijproduct, vaak worden ze direct afgemaakt. Of ze worden acht weken lang vetgemest met vijf bokjes per vierkante meter betonvloer.

De meeste geiten worden onthoornd als ze nog jong zijn. Zo kunnen de dieren elkaar niet erg verwonden als ze opeengepakt in de stal staan. Het onthoornen moet wettelijk onder verdoving gebeuren door een dierenarts. De verdoving wordt echter vaak niet toegepast en aan de napijn wordt ook niets gedaan.

In ons land leven 309.000 geiten (CBS 2006) in dichte schuren."

Linkje: http://www.wakkerdier.nl/bio-industrie/geiten.php
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Rami schreef: Nou, er zijn toch wel een aantal punten ter verbetering (vooral wat betreft de grotere geitenhouderijen... :(: ).

Volgens Wakker Dier:

"Geiten worden meestal in een stal gehouden. Ze hebben 1,5 à 2 vierkante meter gemiddeld per dier. Op de stalvloer is wel vaak stro aanwezig, want geiten hebben snel last van tocht en kou. Bij grotere bedrijven worden geiten steeds vaker op kale roostervloeren gehouden.

Een geit werpt één of twee lammeren. Die worden dan gelijk bij haar weggehaald, want de 900 liter melk die ze per jaar produceert komt nooit bij de lammetjes. De vrouwtjeslammeren worden opgefokt om zelf melkgeit te worden. De bokjes zijn een lastig bijproduct, vaak worden ze direct afgemaakt. Of ze worden acht weken lang vetgemest met vijf bokjes per vierkante meter betonvloer.

De meeste geiten worden onthoornd als ze nog jong zijn. Zo kunnen de dieren elkaar niet erg verwonden als ze opeengepakt in de stal staan. Het onthoornen moet wettelijk onder verdoving gebeuren door een dierenarts. De verdoving wordt echter vaak niet toegepast en aan de napijn wordt ook niets gedaan.

Nou, dan hebben 'Vegas' zijn geiten en lammetjes het toch wel beter (als het goed is) gelukkig..
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Reini schreef: Nou, dan hebben 'Vegas' zijn geiten en lammetjes het toch wel beter (als het goed is) gelukkig..
Ja, dat lijkt mij ook.
Schapen/lammeren worden trouwens niet in stallen gehouden maar leven buiten. Lammeren worden alleen niet echt oud, ze worden meestal in november geslacht (geboren in maart).

Wat er trouwens niet bepaald diervriendelijk is, is dat er veel lange afstanden worden gererden met levende schapen. In verband met lagere slachtkosten in andere landen. 'k Hoop dat de biologische schapenhouders zich hier verre van houden.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

son-pei schreef:Eén van mijn honden krijgt Yarrah vegetarisch.
Ze heeft diverse allergiën en doet het gewoon perfect op Yarrah.
Een tijdje terug had ik haar weer op Prins gezet, want dat krijgen mijn andere honden ook, maar het ging meteen weer slechter met haar huid.
Dus nu is ze weer vegetariër :mrgreen:
Ik kan absoluut niet zeggen dat ze het minder goed doet dan een hond die wel vlees eet, ze ziet er goed gespierd uit, heeft zat energie en bovenal een gezonde huid! Ze eet het nog graag ook, dus ik ben dik tevreden :ok:
Ja, dat is hier dus ook, hij krijgt nu al geruime tijd Carnibest maar krabt en bijt zich nog steeds de te*ring :N:

Nu kwam het zo ter sprake met een collega en zit ik er dus over te denken om het eens te gaan proberen.
Brigitte
Zeer actief

Ik ben zelf erg tevreden over Bandit. Het voer is van goede kwaliteit en Vegas zijn ontlasting is heel stabiel. Het is wel flink aan de prijs :wink: 4.95 euro per 500 gram. Vegas eet 1 kilo per dag en dat komt dus uit op 277.00 euro per 4 weken.

Omdat Bandit enkel biologisch vlees, vis en groenten gebruikt wisselen de vis en groenten per seizoen en soms merk ik aan Vegas zijn ontlasting dat er iets in zit waar hij iets minder op reageert, maar diarree heeft hij van het voer nooit meer :wink:

Ja, ik wil misschien Bandit erbij gaan geven. Ik heb het geluk dat ik het via mijn werk kan kopen dus dat scheelt wel een hoop :wink:

Maar Alano is ook een hele moeilijke en vervelende eter en brok eet hij zooo veel makkelijker dan vers :roll: De eend van CB kon ik ook zo wegkieperen. Ik zit er over te denken om gewoon door de weeks brok te geven en dan in het weekend vers.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Een beetje offtopic, maar biologisch is dus niet hetzelfde als scharrel.
Het eerste heeft meer te maken met het voer dat de dieren krijgen (en evt iets meer ruimte), het scharrel gaat echt over de ruimte.
Dat iets biologisch is wil dus absoluut niet zeggen dat de dieren een goed leven hebben gehad. Ook over het slachten wil het niets zeggen.

En jeetje, Reini... 277 euro per 4 weken :eek: Duur!

Vegetarisch lijkt me niets voor honden overigens. Het zal best dat ze het er goed op doen, maar gevoelsmatig zijn het toch vleeseters.
Roelfien
Zeer actief

Andersom hoor. :wink:
Scharrel staat voor iets meer ruimte, iets meer vierkante meters per beest. Als je scharrel kippen ziet, die zijn bijna net zo zielig als de voliere kippen. Dan moet je alsnog kiezen voor grasei of kip met vrije uitloop. En zelfs daar is nog een discussie over of die vierkante meters vrijheid wel voldoende zijn. Biologisch is én meer ruimte én geen gebruik van (giftige) bestrijdingsmiddelen in bijvoorbeeld het voer.
Natuurlijk zegt beiden niets over hoe het dier behandeld is door zijn eigenaar en hoe de slacht gegaan is.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ik zei ook niet dat Scharrel wel goed is. En ik zei ook niet dat ze met scharrel véél ruimte krijgen, wel dat het over de ruimte gaat (en ze dus iets meer krijgen :wink: ).
Je zegt dus eigenlijk hetzelfde als ik, maar dan waarschijnlijk wat duidelijker :mrgreen:

Ik ben bij een (kippen)scharrelboerderij geweest en inderdaad, ik vind batterijkippen bijna nog een beter leven hebben.
Die hebben tenminste maar een pikorde van 3 kippen in een hokje, terwijl de scharrelkippen een pikorde van honderden kippen moeten 'onthouden'. Dat lukt niet, dus is er meer stress en gepik. Zo'n verbetering is een scharrelboerderij imo dus helaas niet.

Het volière-model is daar wel weer een verbetering op, in die zin dat de kippen hier ook kunnen 'vliegen' en het meer het natuurlijke gedrag benadert.
Roelfien
Zeer actief

Nee, ik zeg niet hetzelfde. :mrgreen:
Scharrel is een oud begrip waarbij we de beestjes een paar centimeter meer gingen geven om zo tegemoet te komen aan de publieke mening dat beestjes niet opelkaar gepakt mogen zitten en elkaar niet mogen opvreten uit gefrustreerd kanibalisme door te weinig ruimte.

Biologisch is een erkend begrip waar een waarborg logo aanvast zit.
Het EKO keurmerk bepaalt de eisen en de controle hierop:
http://www.eko-keurmerk.nl/

Zo mogen bij biologisch de kippensnavels niet afgebrand worden en bij scharrel wel. :wink:
Roelfien
Zeer actief

Assie schreef:
Het volière-model is daar wel weer een verbetering op, in die zin dat de kippen hier ook kunnen 'vliegen' en het meer het natuurlijke gedrag benadert.
Ehm, even goed gaan lezen wat voliere eieren inhoudt.
Dat zijn die prachtige witte eieren van kippen die in een zo ongeveer steriele omgeving op gaas gezeten hebben zonder verder ondergrond, zonder ruimte en beweging.

Laat je niet in de luren leggen door bioindustrieboeren over dit soort dingen hoor. :neenee: :wink:
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:
Assie schreef:
Ehm, even goed gaan lezen wat voliere eieren inhoudt.
Dat zijn die prachtige witte eieren van kippen die in een zo ongeveer steriele omgeving op gaas gezeten hebben zonder verder ondergrond, zonder ruimte en beweging.

Laat je niet in de luren leggen door bioindustrieboeren over dit soort dingen hoor. :neenee: :wink:
Het volière model heb ik zelf nog nooit in het echie mogen aanschouwen. Ik ken de term alleen van mijn studie diergeneeskunde, waarbij er werd verteld hoe dit goed aansloot bij het natuurlijke gedrag van de kippen en waar we een filmpje kregen te zien van hoe het eruit ziet. En dat zag er goed uit. Ze lieten ook wat negatieve kanten zien; maar imo vielen die wel mee.
Maar eh ja, misschien sprak ik bij het volière-model voor mijn beurt :wink: Want in het echt heb ik het nog nooit gezien.

Wat jij zegt over scharrel, dat zeg ik toch ook? (Al doe jij het uitgebreider)
Roelfien schreef:Scharrel is een oud begrip waarbij we de beestjes een paar centimeter meer gingen geven om zo tegemoet te komen aan de publieke mening dat beestjes niet opelkaar gepakt mogen zitten en elkaar niet mogen opvreten uit gefrustreerd kanibalisme door te weinig ruimte.
Assie schreef:het scharrel gaat echt over de ruimte
Over het biologisch ben ik niet helemaal volledig, maar het gaat daar inderdaad over meer dan de ruimte.

Nouja, misschien zeg ik alles wel hartstikke krom, maar ben het met je eens :wink:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Rami schreef:[
Nou, er zijn toch wel een aantal punten ter verbetering (vooral wat betreft de grotere geitenhouderijen... :(: ).

Volgens Wakker Dier:

oeps, niet mooi dus :devil:
maar ik dacht aan de geiten hier in de polder, die in de weilanden staan [wel op de vuinisbelt van Amsterdam :roll: ]
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”