Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Altijd over water kunnen beschikken?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Altijd over water kunnen beschikken?

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik wandel elke dag in het natuurgebied hier vlakbij. Midden in dat gebied staat een huis. Bijna elke dag ligt de Duitse Herder van deze mensen aan een lange lijn voor de deur.
Wat me opvalt dat de hond geen water heeft. Ook geen tochtvrije ligplaats. Maar 's avonds zie ik de hond nooit, dus dag en nacht buiten zal de hond er niet liggen. Bij de deur is een afdakje en als het regent ligt de hond daar. Hoewel altijd op de koude stenen liggen mij ook niet super lijkt voor een jonge hond. Maar dat de hond niet over water beschikt maakt mij toch wel ongerust.
Ik dacht altijd dat honden altijd over water moeten kunnen beschikken, of is dat niet zo?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Er zijn meerdere mensen die het doen, dat de honden (en pups!) alleen buiten te drinken krijgen. Ik moet er niet aandenken, hier is er altijd water ter beschikking!
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

hier hebben ze zowel binnen als buiten altijd vers drinkwater tot hun beschikking, dat vind ik wel het minste dat je kunt doen
Marion.

Re: Altijd over water kunnen beschikken?

Ongelezen bericht door Marion. »

Sjalot schreef:Ik dacht altijd dat honden altijd over water moeten kunnen beschikken, of is dat niet zo?
Ze drinken bij ons erg weinig, wij voeren rauw. Als ze drinken dan doet Miep het uit de toiletpot, en Saar uit het waterornament in de tuin.
Er staat hier wel een waterbak (meestal wel gevuld), maar daar komen ze zelden aan. Ik zou een constant gevulde waterbak in elk geval niet als criterium nemen of een hond goed verzorgd wordt, of niet :wink:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Nee ze zullen hem vast eten en te drinken geven. Het beest ziet er verder prima uit. Het gaat er bij mij meer om dat een hond wel moet kunnen drinken als hij dat wil.
Mijn honden drinken ook weinig vanwege rauwe voeding. Toch staat er elke dag vers water klaar.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Marion.

Sjalot schreef:Mijn honden drinken ook weinig vanwege rauwe voeding. Toch staat er elke dag vers water klaar.
Hier niet. Het is hier zelfs zo erg dat we na een week vakantie (en een 5-uur durige autoreis) thuiskomen, ze geen vers water krijgen. Drinken ze dus het water wat er al een week staat. Ze worden er heus niet ziek van hoor.
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Sjalot schreef:Nee ze zullen hem vast eten en te drinken geven. Het beest ziet er verder prima uit. Het gaat er bij mij meer om dat een hond wel moet kunnen drinken als hij dat wil.
Mijn honden drinken ook weinig vanwege rauwe voeding. Toch staat er elke dag vers water klaar.
hier ook en dat vind ik niet meer dan normaal
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik ken iemand die alleen buiten een waterbak heeft staan, omdat de honden een baard hebben en anders het hele huis onder het water komt te liggen.
De Labrador van mijn vriend hapte altijd in het water, en liet het dan uit zijn bek lopen (in de kamer), je had dus altijd natte sokken.

Ik vind het best slim om de honden dus buiten water te geven. Mijn honden drinken ook niet superveel, en als je ze dus regelmatig naar buiten doet, hebben ze genoeg water.

Toen Kiera nog niet helemaal zindelijk was, haalden we het water 's avonds ook weg, toen was ze binnen notime 's nachts ook zindelijk. Ze dronk gewoon teveel 's avonds, waardoor ze het niet kon ophouden.

O ja, en hier is het ook niet altijd vers. In de keuken wel, omdat we die regelmatig bijvullen, maar in de garage staat het gerust een week (of meer). Ze drinken buiten ook modder en uit de zwemplas.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ongeacht waar het water in zit: slootje, vijver, wc pot of waterbak, een hond moet ten alle tijden beschikking kunnen hebben over water.
Ja, natuurlijk niet als je in de auto zit, tijdens vakantiereizen, maar thuis en op de plaats van bestemming wel.

Maar wellicht is de hond een sloper die zijn bak telkens omgooit en stuk maakt. Dan kan je hem beter op gezette tijden water geven en daarna weghalen. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb meestal wel 3 waterbakken door het huis verspreid staan. Op het balkon staat er minimaal 1 en er staat er ook minimaal 1 in de woonkamer. Ik vul ze als ze leeg raken en dat is meestal elke dag. Dapper als reu moet zijn pies nl steeds aanvullen om te markeren :mrgreen:
Cleo zie ik zelden drinken. :19:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ben ik het op zich wel mee eens, behalve dat dieren in het wild zich zoveel mogelijk ophouden in een omgeving waar water redelijk voorradig is. Zij kunnen dus zelf bepalen wanneer ze drinken, ookal is dat maar 1 keer per dag.
Een hond kan niet aangeven: baas, ik heb nu dorst, dus nu graag een bakje water. Dus moet het er gewoon altijd staan. Niet omdat ze constant moeten drinken, maar wel wanneer het hen belieft en niet wanneer het ons belieft. Het is een basisbehoefte, nog groter dan voedsel en dus dient het altijd beschikbaar te zijn.
Ook voor honden die verse rauwe voeding krijgen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier ook eigenlijk altijd een bak water in de bijkeuken.
En ach.... het is er wel eens zeiknat als Spike gelebberd heeft, jammer dan.

Iedere dag verschonen doe ik het niet. Als het leeg is vul ik hem.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik heb hier 1 waterbak in huis staan, daarnaast krijgen ze in de bench, waar ze in eten, water in hun bakjes, s'nachts gaan de meeste honden mee naar boven, daar staat geen water, alleen op hele warme dagen staat er water in de tuin en soms zitten ze ook wel een paar uur in de tuin, zonder direct bij water te kunnen dus. er is er hier geeneen die na de nacht naar beneden rent om direct bij de waterbak te kunnen of als ze uit de tuin komen, dus water tekort en vreselijke dorst hebben ze er niet van.
Marion.

yamie schreef:ik heb hier 1 waterbak in huis staan, daarnaast krijgen ze in de bench, waar ze in eten, water in hun bakjes, s'nachts gaan de meeste honden mee naar boven, daar staat geen water, alleen op hele warme dagen staat er water in de tuin en soms zitten ze ook wel een paar uur in de tuin, zonder direct bij water te kunnen dus. er is er hier geeneen die na de nacht naar beneden rent om direct bij de waterbak te kunnen of als ze uit de tuin komen, dus water tekort en vreselijke dorst hebben ze er niet van.
Jaaaaaaaaaaaa onderschrift aangepast. En wat een leuke :cheer: :cheer: :cheer:

Veel leuker dan die satéprikkers op een rijtje :pffff:
(en oja, wij hebben boven op de slaapkamer wel een waterbak staan; vullen we ook netjes aan het op is, maar ik denk dat het opraakt door verdamping en niet doordat de honden 's nachts ineens behoefte aan water hebben :mrgreen: )
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
yamie schreef:ik heb hier 1 waterbak in huis staan, daarnaast krijgen ze in de bench, waar ze in eten, water in hun bakjes, s'nachts gaan de meeste honden mee naar boven, daar staat geen water, alleen op hele warme dagen staat er water in de tuin en soms zitten ze ook wel een paar uur in de tuin, zonder direct bij water te kunnen dus. er is er hier geeneen die na de nacht naar beneden rent om direct bij de waterbak te kunnen of als ze uit de tuin komen, dus water tekort en vreselijke dorst hebben ze er niet van.
hier gaat het vergelijkbaar - 's nachts hebben ze nooit te drinken, en nog nooit, echt nooit heb ik het meegemaakt dat ze 's ochtends dorst hebben.
in de tuin hebben ze dan weer wel te drinken, maar behalve op warme zomerdagen wordt daar overdag amper een slok van gedronken. ze drinken hier echt op vaste tijden, meestal 's ochtends en 's avonds, ook als ze de vrije keuze hebben.
ik ging net even kijken, maar er staat nu wel een bak buiten haha, alleen die is gevuld met regenwater, nah ja.. is ook water, meestal als ik echt een bak vul buiten, gebruik Mégan het als zwembadje, ook leuk hoor, maar zie dus niet echt noodzaak om altijd water te hebben staan :mrgreen: ( uiteraard warme dagen uitgezonderd, dan maken ze er ook wel gebruik van, vooral de zonaanbidders die gaan liggen bakken)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier staat de waterbak ook buiten, de deur maken ze zelf open mocht die eens dicht zitten. Als ik naar bed ga, gaat de deur op slot en s'morgens weer open. Ik heb een tijdje een waterbak binnen gehad maar daar werd s'nachts nooit uit gedronken dus die heb ik weggehaald.
Afbeelding
Marion.

Inge O schreef:(nu moeten alle studenten drinkbusjes mee in het leslokaal :roll: )
Dit zeg je inderdaad leuk. Da's waar. Iedereen sleept tegenwoordig overal met een spa-blauw flesje :roll:
Dat je een glas water op je bureau hebt staan, ok (heb ik zelf ook meestal :F: ). Maar waarom moet die fles mee de vergadering in, die 3 kwartier gaat duren. En waarbij dan om de 5 minuten de fles aan de mond gezet moet worden, om een minislokje te drinken?

Guttt, nooit over nagedacht. Raar eigenlijk. Beetje onbeschoft eigenlijk ook wel :19:
Roelfien
Zeer actief

Inge O schreef:
Roelfien schreef:Ben ik het op zich wel mee eens, behalve dat dieren in het wild zich zoveel mogelijk ophouden in een omgeving waar water redelijk voorradig is.
klopt wel, maar dan wel met dien verstande dat 'die omgeving' nogal (zeer) uitgebreid kan zijn, en ze dus vaak echt wel kilometers moeten lopen om een waterbron te vinden.

of wat de denken van de (talrijke) honden in afrikaanse dorpen, waar zelfs de mensen er bijna een dagtaak aan hebben om zichzelf van een beetje water te voorzien - je denkt toch niet dat daar constant water klaarstaat voor de dieren?
Zij kunnen dus zelf bepalen wanneer ze drinken, ook al is dat maar 1 keer per dag.
maar waarom zou dat nodig zijn, dat kunnen wij in principe toch ook niet altijd? ik ben ook wel eens aan het werk op plekken waar er niet zomaar op elk moment kan gedronken worden - vroeger als student was dat net zo (nu moeten alle studenten drinkbusjes mee in het leslokaal :roll: ), ik dronk ook niet zomaar op elk moment dat het me uitkwam, en heb daar nog nooit een seconde bij stilgestaan.
Ik wilde nog schrijven: niet over de sahara gaan beginnen, want dat lijkt me wel duidelijk een uitzondering die de regel bevestigd. :mrgreen:
Maar zelfs daar zie je dat de dieren zich voornamelijk in de omgeving van water ophouden. Totdat het op is en ze opnieuw op zoek moeten gaan naar nieuw water.

Maar ik vind ook niet dat je als mens moet redeneren. Jij weet dat als je les geeft dat je over twee uur alsnog dat water kan krijgen. Een hond weet dat niet. Ik wil niet zeggen dat elke behoefte van een hond maar direct ingewilligd moet worden, eten krijgen ze hier ook maar 1 keer per dag. Maar ik vind wel dat water gewoon beschikbaar moet zijn.
Ik lees hier over honden die nooit drinken 's nachts. Dat deden mijn honden ook nooit. Maar Yentie wel. Die drinkt 1 a 2 keer per dag een flinke hoeveelheid en dat komt haar gerust s nachts uit. Dan gaat ze vanaf de slaapkamer naar beneden om daar water te drinken. Natuurlijk kan ze het best ophouden en pas s morgens drinken als we weer opgestaan zijn. Maar waarom zou ze? Ik vind het geen enkele belemmering om de hele dag water te hebben staan. Er staan hier zelfs twee bakken, want dan is er altijd voldoende met twee honden en 3 katten in huis.
Roelfien
Zeer actief

Marion. schreef:
Inge O schreef:(nu moeten alle studenten drinkbusjes mee in het leslokaal :roll: )
Dit zeg je inderdaad leuk. Da's waar. Iedereen sleept tegenwoordig overal met een spa-blauw flesje :roll:
Dat je een glas water op je bureau hebt staan, ok (heb ik zelf ook meestal :F: ). Maar waarom moet die fles mee de vergadering in, die 3 kwartier gaat duren. En waarbij dan om de 5 minuten de fles aan de mond gezet moet worden, om een minislokje te drinken?

Guttt, nooit over nagedacht. Raar eigenlijk. Beetje onbeschoft eigenlijk ook wel :19:
En daar heb ik dus ook een schurfthekel aan. :mrgreen:
Terwijl het onzin is, want de rest zit aan zijn koffie of thee te slurpen, maar dat waterflesje irriteert me. :mrgreen:
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Ik heb hier altijd vers water staan voor de honden. Maxi en Dusty drinken niet zo heel veel ..Bassie daarentegen wel.
Roelfien
Zeer actief

Inge O schreef: maar dat wil nog niet zeggen dat ze het nodig zouden hebben om er constant over te beschikken, als ze verder wel regelmatig water krijgen :wink: .
Daar heb je gelijk in. Constant hoeft niet als water maar wel wordt aangeboden. En ik geloof ook zeker dat een hond zich daarop in gaat stellen. Dat ie gaat drinken als ie het krijgt, omdat hij er later geen beschikking meer over heeft. Dus dan krijgt hij zijn vocht wel binnen. :wink:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

cindy1986 schreef: Ik vind het best slim om de honden dus buiten water te geven. Mijn honden drinken ook niet superveel, en als je ze dus regelmatig naar buiten doet, hebben ze genoeg water.
Ik vind het dus niets. Ik heb een hond gehad die alleen buiten drinken kreeg. Zodra die een bak zag zoop ze hem helemaal leeg. elke keer weer dook ze op die bak. En helaas ken ik er nog 2 die dat hebben.
Wij hebben de bak gewoon laten staan en probleem is gelukkig opgelost. maar k vind ht dus echt niets
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
cindy1986 schreef: Ik vind het best slim om de honden dus buiten water te geven. Mijn honden drinken ook niet superveel, en als je ze dus regelmatig naar buiten doet, hebben ze genoeg water.
Ik vind het dus niets. Ik heb een hond gehad die alleen buiten drinken kreeg. Zodra die een bak zag zoop ze hem helemaal leeg. elke keer weer dook ze op die bak. En helaas ken ik er nog 2 die dat hebben.
Wij hebben de bak gewoon laten staan en probleem is gelukkig opgelost. maar k vind ht dus echt niets
dat ligt echt aan de hond, ik bedoel, de ene hond is de ander niet, er zijn ook zat honden die dwangmatig drinken, ook al kunnen ze altijd drinken, wat jij verteld? ja dat werkt dan niet echt voor die honden, maar voor een ander kan dat prima gaan :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb geen flauw idee hoe het wettelijk geregeld is. Op Animal planet bij die programma's hoor je dat wel, maar hoe het in Nederland zit?? Buffy's water is wel eens op en dan voel ik me erg schuldig, maar eigenlijk is dat onzin, ik vergeet het niet langer dan een paar uur, want de bakk wordt standaard gecontroleerd bij het eten geven ' s morgens en ' s avonds en ik spoel het regelmatig tussendoor ook nog eens om.
Roelfien
Zeer actief

yamie schreef:
jidde schreef:
dat ligt echt aan de hond, ik bedoel, de ene hond is de ander niet, er zijn ook zat honden die dwangmatig drinken, ook al kunnen ze altijd drinken, wat jij verteld? ja dat werkt dan niet echt voor die honden, maar voor een ander kan dat prima gaan :wink:
Toch heb ik dat in het verleden wel vaker hier op het forum gelezen: honden die echt helemaal hun bak leegdronken omdat ze niet constant beschikking hadden over water. En toen ze het advies kregen om het water te laten staan, was het over. Natuurlijk zal dat niet voor alle honden opgaan, dat gedrag. Maar ik denk dat je het niet eens zo ver moet laten komen dat je uitvindt of je hond wel of niet obsessief wordt op de waterbak.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Hier drinken regenwater,water vinden ze lekker :mrgreen: En nu weet ik ook gelijk waarom Banjer weinig drinkt,dat komt dan door de rauwe voeding begrijp ik nu :denken:
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Hier in huis staan 2 grote drinkbakken, waar ze 'snachts ook uit kunnen drinken. Het water wordt regematig ververst, en ze hebben eigenlijk altijd water. Omdat ze het niet aan kunnen geven als ze dorst hebben, zorg ik er gewoon voor dat ze het altijd hebben.

Dat geldt ook voor mijn konijnen buiten. Zowel voor voer als drinken. Ze zijn afhankelijk, dus ik vind het nodig om te zorgen dat het er is. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”