Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"buitenhond"

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

mollema
Vaste gebruiker

"buitenhond"

Ongelezen bericht door mollema »

Enkele jaren geleden hebben wij van iemand een hond overgenomen. Het is een kruising herder/berner sennen. Hij woonde bij de vorige eigenaresse in de tuin en omdat wij op zoek waren naar een buitenhond en zij een goed tehuis voor hem zocht hebben wij hem overgenomen. Hij loopt bij ons op het erf en heeft een hok buiten en een hok in de stal bij de paarden. Ik heb er dan ook nooit aan getwijfeld of het voor hem soms te koud zou zijn buiten.

Sinds kort hebben wij een nieuwe herplaatser die van een boerderij komt. Die zou daar ook altijd/veel buiten zijn geweest. Het is een kruising friese stabij/labrador. Lijkt voornamelijk op labrador, ook de vacht. We hebben een mooi geïsoleerd hok voor hem gemaakt met een ingang waardoor hij niet in de wind ligt. Ik ben al op zoek geweest naar de vachtkenmerken van beide rassen en het buitenleven zou geen probleem voor hem moeten zijn. Toch twijfel ik een beetje.

Zijn er hier mensen die hun hond voornamelijk buiten houden en zo ja wat voor hond is dat dan? Mensen met labradors die dit ook doen?
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Ik ben zelf geen voorstander van het houden van een hond buiten. Ik vind het zelf ook juist gezellig wanneer ze binnen zijn :mrgreen: .

Volgens mij vinden de meeste honden het prettig om binnen bij 'de roedel' te verblijven. Sommige honden kunnen er trouwens niet goed tegen om buiten in een hok te verblijven, ze worden erg eenzaam.

Maar goed, wanneer de betreffende hond een ondervacht heeft en een warme tochtvrije plek, zou het wat de kou betreft wel kunnen denk ik. Ik zou de hond wel even de eerste tijd in de gaten houden, of het geen 'koukleum' is. Als ik kijk naar mijn eigen honden, zie ik dat wandor veel beter tegen kou kan dan Yindra, terwijl ze dezelfde vacht hebben.
johanna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door johanna »

Mijn labrador is binnen bij ons als we thuis zijn, als we weg zijn is ze buiten, vrij in de tuin en ze heeft een hok dat zelf weer uit de wind onder een afdak staat. Zomer en winter en 's nachts is ze ook buiten. Alleen bij strenge vorst blijft ze wel eens binnen, maar daarvoor moeten we wel een beetje aandringen, ze mag namelijk zelf kiezen waar ze gaat slapen, en meestal kiest ze voor buiten.

Ik vind het voordelen hebben voor de vacht, ze heeft een duidelijke zomer-en wintervacht en de rest van het jaar verhaart ze weinig.
Als we vlinders willen zien, moeten we de rupsen verdragen...
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb nog geen ervaring met een buitenhok, maar aan Gol zie ik dat ze erg graag buiten is. Met 3 maanden lag ze al in de winter op het balkon in dr blote buikie, ik bezorgd :roll: Maar ze vind t echt heerlijk, en haar vacht is er eigenlijk ook wel naar.
Als ik later een huis met grote tuin heb :mrgreen: ga ik zeker een buitenhok maken, wel wil ik haar de vrijheid geven ook naar binnen te kunnen maar moet nog even zien hoe dat te realiseren is.
Ik zou je hond goed observeren en kijken wat het prettigste is :wink:
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Duitse herder, verblijft (wil hij zelf graag) voornamelijk buiten.
Denk dat dat met een labrador ook wel kan en naar mijn idee is tochtvrij liggen het belangrijkste.

En als je paarden bij huis hebt staan ben redelijk veel buiten bezig..
Er zit voor mij nogal een verschil in buiten laten zitten en er niet naar om kijken. Maar bij ons is hij altijd buiten en nu ben ik zelf ook redelijk veel buiten; met mijn vee bezig en veel in en rond de tuin aan het keutelen dus hij krijgt voldoende aandacht.
Afbeelding
mollema
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mollema »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga hem inderdaad goed in de gaten houden tegen de tijd dat het weer kouder wordt. Ben zeker wat meer gerust gesteld door de andere labrador die overdag en s'nachts ook regelmatig buiten is.

Ik begrijp dat niet iedereen een voorstander is van een hond buiten. Wij hebben ervoor gekozen in verband met onze paarden en alle spullen die je dan bij huis hebt die eigenlijk zo voor het grijpen liggen. Een hond op het erf schrikt dan toch mensen met verkeerde bedoelingen in eerste instantie af. Ook hebben wij daarom nooit een pup voor dit doel aangeschaft maar alleen (nu de 2e) oudere hond die buiten is opgegroeid en niet anders gewend is.
Verder ben ik bijna al mijn vrije tijd buiten in de weer en wandel ik in ieder geval 2 keer per dag met de honden in een losloopgebied voor de afwisseling.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

mollema schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat niet iedereen een voorstander is van een hond buiten. Wij hebben ervoor gekozen in verband met onze paarden en alle spullen die je dan bij huis hebt die eigenlijk zo voor het grijpen liggen. Een hond op het erf schrikt dan toch mensen met verkeerde bedoelingen in eerste instantie af. Ook hebben wij daarom nooit een pup voor dit doel aangeschaft maar alleen (nu de 2e) oudere hond die buiten is opgegroeid en niet anders gewend is.
Verder ben ik bijna al mijn vrije tijd buiten in de weer en wandel ik in ieder geval 2 keer per dag met de honden in een losloopgebied voor de afwisseling.
Wanneer de hond wel een fijne warme (en zachte) plek heeft en daarnaast wel genoeg contact met de baas heeft (zoals in jouw geval), vind ik het wel kunnen hoor, ik zou het alleen zelf niet gauw doen :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

De honden hebben nu ook mekaar. Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen 1 hond buiten en 2. Samen zijn ze een roedeltje en als ze goed samen kunnen hebben ze daar naast wat je met ze doet prima gezelschap aan.
Mijn opa had een labrador voor de jacht. Zijn theorie was dat de neus eraan ging als hij binnen bleef. Die hond zat dus ook elke nacht in een kennel en heeft het daar altijd prima op gedaan :ok: Overdag was hij wel veel binnen maar hij was ook de enige hond die anders wel erg alleen was :wink:
Afbeelding
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Het maakt inderdaad nog wel een verschil of de hond alleen is of met meerdere.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”