Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afslijten tanden

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

M@ri@nne
Zeer actief

Afslijten tanden

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Kunnen tanden ook erg afslijten van het vernielen van takken?
Lola haar hoektanden zijn bot afgesleten. Of beter gezegd lijkt het net of de punten zijn afgeknipt zeg maar.
Geen idee of ze dit altijd heeft gehad het valt ons nu eigenlijk pas op. :19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ja hoor dat kan.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
M@ri@nne
Zeer actief

Beetje vage foto:
Afbeelding
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Heeft Jamey ook... Dierenarts heeft gezegd dat het kan komen door spelen met tennisballen, takken, flostouwen, eten/knagen van botten, enz...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
M@ri@nne
Zeer actief

Ojee Lola is echt verzot op takken/stokken. :N:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Twister zijn gebit is ook helemaal afgesleten en hij is nu net 4 jaartjes :N:

Hij sleept ook altijd met de grootste en zwaarste boomstammen en lange stokken. Zal daar wel van komen.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

twister_storm schreef:Twister zijn gebit is ook helemaal afgesleten en hij is nu net 4 jaartjes :N:

Hij sleept ook altijd met de grootste en zwaarste boomstammen en lange stokken. Zal daar wel van komen.
Jamey is 2 :wink:

Maar volgens dierenarts kon het absoluut geen kwaad en hoefde ik de ballen, takken enz niet af te pakken...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dante is vijf en een half en heeft ook al behoorlijk afgesleten hoektanden. Dat komt ws door de tennisballen (daar kauwt hij nogal op, als hij de kans krijgt :roll: ) en van het knagen aan botten. Die laatste kreeg hij nogal vaak toen hij anderhalf jaar zo weinig mocht bewegen. Ik vind het wel zonde van dat mooie gebit, maar ja hij moet toch ook lol kunnen hebben..
Gr. Marijke
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Donna, 4 jaar, heeft wat slijtage van haar onderhoektanden, maar bij haar is dat echt door tennisballen.
Sinds ik dat weet mag ze van mij geen twee uur lang meer met een balletje lopen. Gelukkig kauwt ze niet op de ballen en linksonder is net iets meer afgesleten dan rechtsonder. Balletje zit dan ook altijd aan de linkerkant :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jacksel schreef:Jamey is 2 :wink:

Maar volgens dierenarts kon het absoluut geen kwaad en hoefde ik de ballen, takken enz niet af te pakken...
Kan geen kwaad. Nee, heus niet. Maar ik zie toch liever dit soort gebitjes op 7-jarige leeftijd hoor :19:
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Tennisballen schijnen vreselijk slecht te zijn vanwege hun ruwe vel. Maar lijkt me dan meer slecht voor de kauwvlakken.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Es schreef:Tennisballen schijnen vreselijk slecht te zijn vanwege hun ruwe vel. Maar lijkt me dan meer slecht voor de kauwvlakken.
Niet alleen vanwege het "ruwe vel", maar ook vanwege het zand dat erin blijft zitten :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Zie het als slijtage, bij onze tanden gebeurd dat ook. :wink:
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daisy heeft het ook héél erg. Is ook echt een tennisballenfreak.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Marion. schreef:

Kan geen kwaad. Nee, heus niet. Maar ik zie toch liever dit soort gebitjes op 7-jarige leeftijd hoor :19:
Afbeelding
Mooie foto :mrgreen:

Ik zou wel proberen het slijten van de tanden een beetje binnen de perken te houden. Niet dat ze nooit meer op takken of tennisballen mogen kauwen, maar niet elke dag uren..
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nicolioo »

Luna heeft het ook en die is echt balletjesgek. Het komt vooral door tennisballen en aanverwante artikelen van tennisballespul zeg maar. En dan door het lang in de mond hebben van die bal. Ik heb dat nu opgelost door andere balletjes te kopen bijvoorbeeld van kong, die slijten de tanden n iet zo snel.
Ik ben wel erg voorzichtig omdat je niet wilt dat er een zenuw bloot komt te liggen.

Dus geen tennisballen meer maar rubberachtige ballen. :mrgreen:

groetjes Nicole
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tennis ballen, gaat veel zand inzitten, en zand, daar slijten de tanden van, en dat zal met stokken ook zo zijn als die nat worden, en weer opgeraapt enz. :19:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb gehoord dat tennisballen minder slijtage veroorzaken als je ze een keer in de wasmachine stopt. Klopt dat of is dat maar een praatje?
De tanden van de ene hond zijn gewoon ook harder dan die van een andere. Buffy heeft ook iets afgesleten tanden en ik zie het bij heel veel andere nog jonge honden ook. Toch heeft Buffy nooit zo geknaagd aan harde dingen of tennisballen. Ze kreeg wel regelmatig een bullenpees, maar die is afgeschaft i.v.m. de lijn, Ze krijgt er nu elke veertien dagen ongeveer een en verder een pensstaaf per week. Harde botten e.d. heeft ze nooit gehad en met takken mag ze van mij niet spelen, dus shoot me.

Anne
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

starfleet schreef:Ik heb gehoord dat tennisballen minder slijtage veroorzaken als je ze een keer in de wasmachine stopt. Klopt dat of is dat maar een praatje?
De tanden van de ene hond zijn gewoon ook harder dan die van een andere. Buffy heeft ook iets afgesleten tanden en ik zie het bij heel veel andere nog jonge honden ook. Toch heeft Buffy nooit zo geknaagd aan harde dingen of tennisballen. Ze kreeg wel regelmatig een bullenpees, maar die is afgeschaft i.v.m. de lijn, Ze krijgt er nu elke veertien dagen ongeveer een en verder een pensstaaf per week. Harde botten e.d. heeft ze nooit gehad en met takken mag ze van mij niet spelen, dus shoot me.

Anne
Dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de andere is zeker waar.
Mickey's tanden zijn op de hoektanden na,die zijn een beetje gesleten,nog puntgaaf,terwijl Bowie al zijn tanden af heeft gesleten en dan niet een beetje.
Bij Kayleigh begonnen de hoektanden toen ook te slijten,sindsdien heb ik rubberen balletjes in de chuck itt en sindsdien zijn ze niet verder meer af gesleten.
Afbeelding
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Het slijten van de tanden ligt ook aan het karakter van de hond.

Wandor is bijvoorbeeld een doorzetter, dus als hij een (te) hard bot heeft, kauwt hij gewoon door. Yindra laat (te) harde botten gewoon liggen. Resultaat is dus dat wandors tanden meer zijn afgesleten dan die van Yindra.
Bianca6
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bianca6 »

Joy heeft ook versleten tanden door de tennisballen :roll:
Nooit geweten dat tennisballen dit veroorzaakte, anders was ik er echt nooit aanbegonnen!!

Zo zien dus haar hoektanden eruit!
Afbeelding
Groetjes Bianca!

Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Toby heeft ook van die afgesleten hoektanden. de rest van zijn gebit is prima. Maar die hoektanden zijn echt een stuk korter.
Ik heb juist bijna nooit tennisballen gegeven omdat ik daarvoor gewaarschuwd was. En toch zijn die tanden gesleten. Toby loopt ook overal mee te sjouwen: rubber ballen, stokjes. En heeft veel botten gegeten. Terwijl Beertje, mijn vorige hond, echt nergens last van had. En die beet ook op botten, takken en ballen. Dus het zal ook wel aan de kwaliteit van het gebit van de hond liggen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
M@ri@nne
Zeer actief

Lola speelt dus alleen met takken.
En ze heeft nog maar 1 keer aan een bot geknauwd.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

In tennisballen zit een glasvezel, die de tanden aantast. Bij de betere dierenwinkels verkopen ze tennisballen zonder deze vezel, die dus veel minder schade aanrichten als de goedkopere tennisballen, tja , ze zijn wel wat duurder!!
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

mijn mechel heeft ook botte tanden om het zo maar te noemen en dat komt inderdaad door de tennisballen en natuurlijk de ipo sport die ik met haar doe, kan verder geen kwaad maar ja is wat mindder mooi, en ach daar heb ik de hond niet voor om mooi te zijn ,
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

ursula heeft haar voortandjes letterlijk tot op het tandvlees afgesleten. ze gebruikt haar bekkie als ze graaft en dat raspt natuurlijk flink.

de rudimenten van die tandjes zijn prima. we houden het in de gaten en het is niet ontstoken, noch zet de slijtage teveel door. en ze kan met dat tandeloze bekje van d'r nog flink happen. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marion. schreef:

Afbeelding
tja... mijn teef heeft door het pakwerk ook behoorlijk afgesleten tanden maar om haar het pakwerk daarvoor af te nemen, nee hoor... daar denk ik geen seconde aan... laat haar maar lekker bijten... :wink:

Afbeelding

Overigens is ze dus bijna 6 op dit moment.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

indiera schreef:en ach daar heb ik de hond niet voor om mooi te zijn ,
precies, ik ook niet :ok: Ik zie liever dat ze veel plezier heeft zoals met pakwerk dan dat ze dat minder moet doen en wat minder afgesleten tanden heeft.... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eef
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
indiera schreef:en ach daar heb ik de hond niet voor om mooi te zijn ,
precies, ik ook niet :ok: Ik zie liever dat ze veel plezier heeft zoals met pakwerk dan dat ze dat minder moet doen en wat minder afgesleten tanden heeft.... :ok:
Zo! En ik dacht dat wandor afgesleten tanden had, maar dat valt dus nog wel mee :mrgreen:

Ik ben het met je eens dat een hond gewoon moet kunnen genieten, maar ik zou er wel rekening mee houden dat ze over 5 jaar ook nog genoeg tand moeten hebben om te kunnen eten :ok:

Wandors tanden slijten best snel van het botten eten. Zelfs hardere botten eet ie helemaal op. Ik zorg dus nu dat ie alleen nog zachtere botten krijgt, zodat zijn tanden nog een paar jaar meegaan.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat het door stokken en takken zou kunnen komen. :19: Ik zie niet wat daar een schurende werking aan zou hebben.

Wuilus had geen afgesleten tanden en die versnipperde elke dag wel een stok. Stokken pakken ze met hun kiezen en niet hun voortanden itt tennisballen.

Hoe reageert Lola op tennisballen? Is ze er gek mee dan denk ik dat die tanden al zo waren en ze eerder veel op een tennisbal heeft gebeten. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”