Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Overgaan naar 1 keer per dag voeren?
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Overgaan naar 1 keer per dag voeren?
Ik heb Jamey nu een poos op Carnibest staan, de laatste tijd met een blokje schapenvet per dag erbij en dat gaat echt super, haar vacht en ontlasting zijn verbeterd. Ik zit alleen te twijfelen, aangezien Jamey nogal kleine porties krijgt (125 gr/dag), of het misschien een optie is om 1 keer per dag te gaan voeren. Dat zou dan 's avonds zijn, behalve als we 's avonds trainen (en dan moet ik bedenken of ik Jamey dan laat vasten een dag, of dat ik dan een keertje 's ochetnds voer ofzo)...
Is het oké om haar 1 keer per dag te gaan voeren? En kan ik haar in een keer omzetten van 2 keer per dag naar een keer per dag, of moet ik dan langzaam aan de ochtendportie verkleinen en de avondportie vergroten?
Is het oké om haar 1 keer per dag te gaan voeren? En kan ik haar in een keer omzetten van 2 keer per dag naar een keer per dag, of moet ik dan langzaam aan de ochtendportie verkleinen en de avondportie vergroten?

You'll be in my heart... Always...
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Re: Overgaan naar 1 keer per dag voeren?
Ik denk dat het makkelijk moet kunnen, Xena krijgt nu nog maar 6 keer per week sinds ze 11 maanden is. Ze staat al op 1 keer per dag sinds rond de 8 maanden (denk ik, ik heb niet meer zulke oude menu's liggen) Wij hebben haar gewoon in 1 keer overgezet, no problemoJacksel schreef:Ik heb Jamey nu een poos op Carnibest staan, de laatste tijd met een blokje schapenvet per dag erbij en dat gaat echt super, haar vacht en ontlasting zijn verbeterd. Ik zit alleen te twijfelen, aangezien Jamey nogal kleine porties krijgt (125 gr/dag), of het misschien een optie is om 1 keer per dag te gaan voeren. Dat zou dan 's avonds zijn, behalve als we 's avonds trainen (en dan moet ik bedenken of ik Jamey dan laat vasten een dag, of dat ik dan een keertje 's ochetnds voer ofzo)...

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Volgens mij geven meer mensen 1 x per dag een KVV-maaltijd, maar toen ik nog voornamelijk KVV gaf, beviel het niet echt. Billy bleef naar voedsel zoeken, schooieren, bedelen, stelen...
Misschien toch omdat gemalen vlees/botten/organen sneller vertereert?
In ieder geval heb ik met de zelf samengestelde maaltijd geen problemen meer. Zowel Billy als Silka eten 1 x keer per dag op wisselende tijden en er wordt gelukkig geen voedsel gezocht, gevraagd of gestolen!
Maar goed, ik zou het gewoon uitproberen, je merkt vanzelf of het wel of niet bevalt.
Edit: typo
Misschien toch omdat gemalen vlees/botten/organen sneller vertereert?
In ieder geval heb ik met de zelf samengestelde maaltijd geen problemen meer. Zowel Billy als Silka eten 1 x keer per dag op wisselende tijden en er wordt gelukkig geen voedsel gezocht, gevraagd of gestolen!
Maar goed, ik zou het gewoon uitproberen, je merkt vanzelf of het wel of niet bevalt.
Edit: typo
-
blondie
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
Een hondenmaag zit wat anders in elkaar dan een mensenmaag. Voor de maag van een hond schijnt het juist goed te zijn dat 'ie helemaal gevuld en eigenlijk 'uitgerekt' wordt (soort van harmonicablondie schreef:Wat is de reden dat je naar 1x per dag voeren over wil?
Ik geef hiex 2x per dag, schijnt beter te zijn voor de hond, verdeeld in 2x per dag dan 1x per dag zijn benodigde voeding.
Zelf eet je ook niet alles wat je nodig hebt per dag in 1x op.. denk dat je dan ploft!
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Omdat Jamey kleine maaltijden heeft, is ze daarna nog steeds onrustig, omdat ze niet voldaan is na een maaltijd... Meer voeren is geen optie (ik heb haar net iets omhoog gedaan bovendien, van 100 naar 125 gr), want dan wordt ze te dik... Ik denk dat ze er meer aan heeft om 1 keer haar buikje helemaal vol te eten, dan dat ze steeds niet voldaan is...blondie schreef:Wat is de reden dat je naar 1x per dag voeren over wil?
Ik geef hiex 2x per dag, schijnt beter te zijn voor de hond, verdeeld in 2x per dag dan 1x per dag zijn benodigde voeding.
Zelf eet je ook niet alles wat je nodig hebt per dag in 1x op.. denk dat je dan ploft!
En daarnaast wat Rami zegt, de hondenmaag werkt anders dan die van de mens

You'll be in my heart... Always...
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik heb het hier ook geprobeerd met mijn honden maar dat was geen succes.ik denk ook doordat ze al jaren gewend zijn aan 2keer per dag(geen idee eigenlijk maar zou goed kunnen denk)maar canyon werdt heel onrustig met 1keer per dag eten.ik gaf dan alleen in de morgen te eten met als gevolg dat ze de volgende dag heel vroeg begon met piepen om eten(5-6 uur s'morgens)alleen s'avonds was ook geen optie want dan train ik vaak en als ze verzadigd zijn werken ze niet echt geweldig en ik heb het denk ik ruim een week geprobeerd maar kon ook elke morgen gal opuimen.ik snap het idee achter 1keer voeren wel maar hier werkt het dus niet.

jemble 5 maanden
-
blondie
- Zeer actief
Ik lees juist weer over als honden in 1x de portie voer op een dag te eten krijgen dat kans op een maagkanteling verhoogt wordt...Rami schreef:Een hondenmaag zit wat anders in elkaar dan een mensenmaag. Voor de maag van een hond schijnt het juist goed te zijn dat 'ie helemaal gevuld en eigenlijk 'uitgerekt' wordt (soort van harmonicablondie schreef:Wat is de reden dat je naar 1x per dag voeren over wil?
Zelf eet je ook niet alles wat je nodig hebt per dag in 1x op.. denk dat je dan ploft!) omdat dan alle kliertjes die verteringssappen uitscheiden aan het werk worden gezet.
-
blondie
- Zeer actief
Bedankt voor je uitleg, ik had net al geschreven dat de meeste adviezen zijn 2x per dag voeren. Een maagtorsie kan altijd gebeuren, maar het is een verhoogd risico zo ik lees als de hond 1x per dag de portie krijgt..Jacksel schreef:Omdat Jamey kleine maaltijden heeft, is ze daarna nog steeds onrustig, omdat ze niet voldaan is na een maaltijd... Meer voeren is geen optie (ik heb haar net iets omhoog gedaan bovendien, van 100 naar 125 gr), want dan wordt ze te dik... Ik denk dat ze er meer aan heeft om 1 keer haar buikje helemaal vol te eten, dan dat ze steeds niet voldaan is...blondie schreef:Wat is de reden dat je naar 1x per dag voeren over wil?
En daarnaast wat Rami zegt, de hondenmaag werkt anders dan die van de mens
Vervelend dat ze niet voldaan is na 1 portie overdag en 1 portie ;s avonds, maar denk je niet dat juist als ze 1x op de dag alles te eten krijgt ze niet om nog meer gaat vragen? Een hond heeft immers meestal altijd trek in eten..
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Ik zou een hond die brok of gemalen voer krijgt niet over zetten op 1 keer daags. Daarvoor verlaat het te snel het spijsverteringskanaal. En naar mijn mening is het risico van een torsie dan juist hoge omdat a het voedsel sneller de maag uit is en b de maag ongetraind is. Als je een lap pens, ribben oid geeft kan je wel 1 keer daags voeren omdat het langer duurt voordat de maag uit is en honden daardoor dus meer verzadigd zijn.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Dat ligt er dus helemaal aan wat je voert. Als je zelf samenstelt (en dus geen gemalen voer geeft) is het juist beter om op onregelmatige tijden 1 keer daags te voeren. Voor een vastendag kun je ze een dubbele hoeveelheid geven en dan de dag erop dus niks. Zo worden de maagspieren goed getraind.blondie schreef:Ik lees juist weer over als honden in 1x de portie voer op een dag te eten krijgen dat kans op een maagkanteling verhoogt wordt...Rami schreef:Een hondenmaag zit wat anders in elkaar dan een mensenmaag. Voor de maag van een hond schijnt het juist goed te zijn dat 'ie helemaal gevuld en eigenlijk 'uitgerekt' wordt (soort van harmonicablondie schreef:Wat is de reden dat je naar 1x per dag voeren over wil?
Zelf eet je ook niet alles wat je nodig hebt per dag in 1x op.. denk dat je dan ploft!) omdat dan alle kliertjes die verteringssappen uitscheiden aan het werk worden gezet.

- Rami
- Zeer actief
Zo heb ik het inderdaad ook begrepen.Hutsje schreef:Dat ligt er dus helemaal aan wat je voert. Als je zelf samenstelt (en dus geen gemalen voer geeft) is het juist beter om op onregelmatige tijden 1 keer daags te voeren. Voor een vastendag kun je ze een dubbele hoeveelheid geven en dan de dag erop dus niks. Zo worden de maagspieren goed getraind.blondie schreef:Ik lees juist weer over als honden in 1x de portie voer op een dag te eten krijgen dat kans op een maagkanteling verhoogt wordt...Rami schreef:Een hondenmaag zit wat anders in elkaar dan een mensenmaag. Voor de maag van een hond schijnt het juist goed te zijn dat 'ie helemaal gevuld en eigenlijk 'uitgerekt' wordt (soort van harmonicablondie schreef:Wat is de reden dat je naar 1x per dag voeren over wil?
Er zijn trouwens honden-voedingsdeskundigen die stellen dat het risico op torsies juist groter is als een hond meer dan 1 x per dag eten krijgt. (Ze gaan dan trouwens uit van honden vanaf 9 maanden). Een hond die meerdere keren per dag eet is én niet optimaal verzadigd en de maag wordt lui. Want juist het verschil tussen helemaal vol en helemaal leeg 'traint' de maagspieren. En getrainde maagspieren zijn sterk en zou er dus minder kans op torsies zijn.
Deze honden-voedingsdeskundigen gaan hierbij ook uit van honden in het wild (waarbij torsies niet voorkomen), die eten meestal niet 2 of meer keer per dag. Soms niet eens 1 keer per dag...
Mede door die 'maagspier-training' pleiten deskundigen (zoals Donath, D'hondt en de Baïracli Levy) voor voeding in een zo grof mogelijke samenstelling. Want hoe grover, hoe optimaler de maagspieren werken.