Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Walnoten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Walnoten

Ongelezen bericht door Assie »

De vraag in het kort: Zijn walnoten slecht voor een hond?

Het verhaal achter deze vraag: Ik was vandaag bij mijn opa, samen met Tippie. Opa ging even een middagdutje doen, ik ging boodschappen doen, dus Tip moest zichzelf een half uurtje vermaken (met een kong).
Voor vertrek heb ik snel de kamer waar hij zich mocht vermaken nagekeken op eten. Koekjes hoog weggelegd, chocolaatjes ook, nog een blik geworpen in de fruitmand, maar daar lagen alleen wat walnoten en een sinaasappel. Niet de moeite waard om weg te zetten, dacht ik. :roll:

Haha... wel dus *kuch*. Kom ik terug, liggen er naast de volledig uitgelikte Kong de resten van 5 keurig gekraakte walnoten, met de velletjes er naast. Hij heeft echt alleen de eetbare delen opgegeten en er nog veel moeite ingestopt om niet die velletjes op te eten :mrgreen:

Maar goed.. is dit nu schadelijk? Ik heb meteen mijn dierenarts gebeld, die zei van niet, maar Tip is wel een beetje misselijk (10 uur later), dus ik vraag me af of het aan de walnoten ligt.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Geen idee :19:

Wij hebben een walnotenboom, en zijn niet heel aktief in rapen. En in de groei vallen er ook wel eens groene (grote) vruchten van de boom, met daar binnenin dus een walnoot.
Sjaak heeft er al een paar gevonden, en speelt er leuk mee. Eet het niet op.

Bij het rapen gooi ik Saar en Miep ook wel eens een noot toe, die er dan vrolijk aan gaan peuzelen. Ze eten er echter nooit echt iets van. Kraken alleen maar, zeg maar.
Voor mensen moeten ze een paar weken drogen, maar volgens mij is dat voornamelijk voor de smaak. Ze zijn namelijk vreselijk bitter als ze nog 'nat' zijn. Maar misschien ook wel giftig. Ik hou je topic in de gaten :wink:
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Het waren wel gedroogde walnoten hoor. Opa mag namelijk graag tussen de middag een nootje voor zichzelf kraken :wink: .

Die hond van mij ook he. Niets is veilig voor hem. Je zou toch denken dat hij die walnoten niet gekraakt krijgt met zijn mini-bekje.
Misschien probeert hij een punt te maken :denken: "Baas! Ik wil méér eten." :19:
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Assie schreef:Het waren wel gedroogde walnoten hoor. Opa mag namelijk graag tussen de middag een nootje voor zichzelf kraken :wink: .

Die hond van mij ook he. Niets is veilig voor hem. Je zou toch denken dat hij die walnoten niet gekraakt krijgt met zijn mini-bekje.
Misschien probeert hij een punt te maken :denken: "Baas! Ik wil méér eten." :19:
Gedroogd zijn ze zeker niet giftig hoor. Kraken vinden ze bij mij ook prachtig. Ik moet ook maar weer eens een zak doppinda's kopen geloof ik :mrgreen:
Assie
Zeer actief
Contacteer:

De walnoten zijn er zojuist tijdens het laatste poep/plasrondje onverteerd aan de voorkant uitgekomen, ik denk dat ze Tippie niet zo goed bevallen zijn :N:
Arm zielig misselijk hondje :jank:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Een walnootje op z'n tijd is gezond, óók voor je hond want tjokvol vitaminen, mineralen en omega-3vetten. Ik geef de honden dan ook af en toe een paar - gepelde - walnootjes. Maar... er schijnt wel een bepaalde schimmel (met name in de schil van een walnoot) voor te komen waar zowel mens als dier goed ziek van kunnen worden. Meestal gaat het dan om natte, rotte noten dus de kans dat de noten bij je opa thuis deze schimmel hebben lijkt me vrijwel nihil.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Assie schreef:De walnoten zijn er zojuist tijdens het laatste poep/plasrondje onverteerd aan de voorkant uitgekomen, ik denk dat ze Tippie niet zo goed bevallen zijn :N:
Arm zielig misselijk hondje :jank:
De maag van Tippie dacht er dus anders over dan ik... :wink:
Hoeveel uur na het eten van de nootjes begon het braken?
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Eh, hij heeft ze vanmiddag ergens rond 1 uur opgegeten, dus zo'n 10-11 uur later.
En ik zag duidelijk de walnotenstukjes zitten. De resten van de bullenpees die hij later heeft gegeten zaten er dan weer niet tussen :19:
Moet zeggen dat het buiten wel erg donker was.
Rami
Zeer actief

Assie schreef:Eh, hij heeft ze vanmiddag ergens rond 1 uur opgegeten, dus zo'n 10-11 uur later.
En ik zag duidelijk de walnotenstukjes zitten. De resten van de bullenpees die hij later heeft gegeten zaten er dan weer niet tussen :19:
Moet zeggen dat het buiten wel erg donker was.
Misschien waren het dan toch wat harde velletjes/schillen van de noten die er nu uit zijn gekomen... Onverteerbare delen (zoals wat harde stukjes bot) worden hier ook wel eens uitgebraakt. En vaak pas als de maag verder leeg is.
Als Tippie niet ziek lijkt te zijn zou ik me geen zorgen maken hoor.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ach gos, arme Tippie. Is het al weer beter?
Hij heeft de noten niet zo goed gekraakt, want inderdaad zonder schilletjes is het best gezond, ook voor een hond.
Er zijn wel honden die heel goed nootjes kunnen kraken. Mijn Yentie eet in het najaar graag eikeltjes. Die worden ook ontdaan van hun harde velletje en dan eet ze de zachte binnenkant er tussen uit. Idem met beukenootjes, maar die moet ik voor haar schoonmaken. En alles met mate natuurlijk, want teveel noten is ook niet goed. (Kwamen wij achter nadat Yentie ook een hele nacht een zere buik had gehad :mrgreen: )
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ik had het idee dat hij héél goed de velletjes er tussenuit had gepeuterd. Er lagen tenminste heel veel losse velletjes naast de doppen.
Ach... misschien heeft ie hier ook iets van geleerd. (Denk het niet) :mrgreen:

Ik in ieder geval wel. Walnoten zijn niet dodelijk, mooi.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Assie schreef:Ik had het idee dat hij héél goed de velletjes er tussenuit had gepeuterd. Er lagen tenminste heel veel losse velletjes naast de doppen.
Ach... misschien heeft ie hier ook iets van geleerd. (Denk het niet) :mrgreen:

Ik in ieder geval wel. Walnoten zijn niet dodelijk, mooi.
Maar misschien heeft er echt een beschimmelde tussen gezeten hoor, dan kan ie heel goed pellen maar kreeg hij toch pijn in zijn buik. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Onze border collie vroeger was dol op walnoten, hij kraakte ze en at ze ook heel precies zonder velletjes op. Hij heeft er nooit wat aan over gehouden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”