Dag allemaal,
Ik ben de laatste tijd wat aan het zoeken op het gebied van KVV, ik heb daarvoor net een berichtje getypt:
Gunda heeft sinds begin mei dit jaar last van haar linker achterpoot. Opeens stond ze op en steunde er niet meer op. We zijn naar die dierenarts geweest en die heeft haar een spuitje gegeven tegen de pijn, en ze kreeg rimadyl en glucosamine. Deze dierenarts zei dat het waarschijnlijk slijtage of artrose was, zeker kon ze het niet zeggen want een foto maken kon niet omdat dat Gunda te veel pijn zou doen ivm poot strekken voor de foto.
Met Gunda ging het niet echt beter, ze steunde niet/nauwelijks op haar poot en was aan het hijgen en aan het rillen van de pijn. Als het koud was lag ze buiten op de (soms natte) tegels te hijgen.
We zijn daarom weer naar de dierenarts gegaan, weer heeft ze een spuitje gekregen en ook prednison. Met de rimadyl zijn we toen gestopt, volgens de DA zou rimadyl en prednison samen geen goede combinatie zijn.
Gunda kreeg eerst 1 tablet prednison per dag. Later is dit opgebouwd naar 2 p.d. en toen naar 3 p.d. (het maximale) Glucosamine kreeg ze nog steeds.
Dit hielp wel, ze rilde en hijgde niet meer en ze steunde weer wat op die ene poot. Ook kreeg ze af en toe weer gekke speelbuien Shocked
We zijn afgelopen week een weekje weg geweest naar Normandië met de honden.
Het huisje lag zo'n 800 meter van het strand vandaan. Dit was voor Gunda heen wel te lopen, maar op de terugweg merkte je wel dat ze het toch eigenlijk te ver vond.
We zijn nu weer wat omlaag gegaan met de prednison, ze krijgt nu dus 2 tabletten per dag. Om te kijken wat dit met haar doet, hopen natuurlijk dat het geen verschil geeft.
In iedergeval, ik heb vaker gelezen over KVV.
Ook werd hierover wel eens gepraat ivm bijvoorbeeld maagproblemen en ik meen me te herinneren eens ergens gelezen te hebben ook met artrose.
Op dit moment krijgen Gunda Tibbie en Spriet alle drie gewoon brokken (Purina Dog Chow Activity). Ik heb eens bij een dierenwinkel een Rodi-worst gehaald, om te kijken wat de honden hier van vonden en omdat ik vaker over KVV gelezen had.
Ondertussen krijgen ze alle drie nu iedere dag een klein stukje van die worst.
Ik vroeg me dus o.a. af of het waar was, dat KVV wel eens in verband wordt gebracht met artose. Artrose kan toch alleen maar verslechteren, en niet verbeteren?
Ik heb bij deze dierenwinkel ook alleen maar de Rodi worst zien liggen, hoewel ik ook vaker van 'Carnibest' en 'Duck' hoor, wat is dat dan precies? Ook zo'n worst? Waar is dit te verkrijgen en wat kost zo iets ongeveer (Volgens mij is dit veel duurder dan brokken?)?
Ik had uitgerekend dat Gunda zo'n 600 gram Rodiworst per dag zou mogen krijgen, als we haar helemaal zouden laten omschakelen, ze zou namelijk 25 gram per kg lichaamsgewicht p.dag mogen hebben, Gunda zou 24 kg moeten wegen dus 25x24=600. Dat betekent zo'n 1 1/2 Rodiworst per dag...?
Áls we zouden overschakelen, willen we dit eerst proberen half brokken-half KVV.
Wat denken jullie er van? Kunnen jullie mij verder helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Anne
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Artrose en KVV?
Moderator: moderatorteam
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Rodiworst is geen kvv. Dat is worst en dus gekookt vlees. Lekker als beloning of voor een enkele keer als makkelijke maaltijd in plaats van de normale voeding.
Maar van hetzelfde merk Rodi zijn ook schijfjes rauwe vleesvoeding te koop, in de diepvries van de winkel meestal. En dat is Carnibest, smuldier en dergelijke ook.
Nee, artrose is niet te genezen, ook niet met kvv.
En tegenwoordig zijn er ook veel brokjes met extra toevoegingen, zodat artrose bij honden iets minder pijnlijk is. Door middel van glucosamine bijvoorbeeld. En dat kan je ook door rauwe vleesvoeding doen. Maar de fabrikanten van brokjes hebben dat ook in bepaalde voedingen gedaan.
Maar het is absoluut geen wondermiddel.
Het enige wat goed tegen artrose helpt is een hond wat magertjes houden, zodat de gewrichten zo min mogelijk gewicht hoeven te slepen. En voor de rest is het pijnstillen middels medicijnen en soepel houden middels goede regelmatige beweging en wat voedingssuplementen als glucosamine met chondroitine.
Sterkte met Gunda, want het klinkt behoorlijk heftig als ze zoveel medicijnen krijgt.
Maar van hetzelfde merk Rodi zijn ook schijfjes rauwe vleesvoeding te koop, in de diepvries van de winkel meestal. En dat is Carnibest, smuldier en dergelijke ook.
Nee, artrose is niet te genezen, ook niet met kvv.
En tegenwoordig zijn er ook veel brokjes met extra toevoegingen, zodat artrose bij honden iets minder pijnlijk is. Door middel van glucosamine bijvoorbeeld. En dat kan je ook door rauwe vleesvoeding doen. Maar de fabrikanten van brokjes hebben dat ook in bepaalde voedingen gedaan.
Maar het is absoluut geen wondermiddel.
Het enige wat goed tegen artrose helpt is een hond wat magertjes houden, zodat de gewrichten zo min mogelijk gewicht hoeven te slepen. En voor de rest is het pijnstillen middels medicijnen en soepel houden middels goede regelmatige beweging en wat voedingssuplementen als glucosamine met chondroitine.
Sterkte met Gunda, want het klinkt behoorlijk heftig als ze zoveel medicijnen krijgt.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- roy
- Zeer actief