Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gecastreerde teven op shows

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

gecastreerde teven op shows

Ongelezen bericht door marye »

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Is het ok om een gecastreerde teef nog te showen.
Er zijn geen regels voor gaf de FCI aan, maar als het gemerkt word kan de hond wel gediskwalificeerd worden :denken:
Kreeg een aantal mensen over me heen toen ik aangaf Caja misschien nog voor 1 of 2 shows in te willen schrijven.
Heb echt niet de intentie om te proberen haar Nederlands kampioen te krijgen, maar bijv nog naar de kampioensschapsclubmachts leek me nog wel leuk.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

geholpen reuen mogen toch ook niet meedoen?

is het dan wel eerlijk om geholpen teefjes mee te laten doen?

ik denk dat je dat voor jezelf moet afvragen en als je daar geen problemen mee hebt zie ik het probleem niet.
Maar ik ben een totale leek,heb in 3jaar tijd 2shows gelopen met een reu en verder weinig ambities

groetjes eefje
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het is niet verboden dus mag je het gewoon doen.

veel mensen vinden het onzin omdat ze vinden dat je met een hond die niet meer vruchtbaar is dan de plekken inpikt van fokhonden maar ik vid dat onzin. als jij een keer of vaker naar show wil dan moet je dat lekker doen!
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Daarnaast, als je showen als iets nuttigs beschouwd als het gaat om de fok dan kunnen goede resultaten van Caya weer een vollediger beeld geven van haar lijn. Zolang natuurlijk de reden van castratie ook mee wordt genomen in dat beeld :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lekker gaan showen als je dat wilt. Het is ook voor de fokker van je hond een mooi resultaat als jouw hond Nederlands Kampioen zou worden! Zij heeft de hond gefokt.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Vraag het denk ik nog even na voor de clubmatch bij iemand van de rasvereniging en als die er geen probleem mee hebben schrijf ik haar gewoon in.
Het is een nadeel dat zo ongeveer de hele tollerwereld weet wat Caja heeft en dat ze gecastreerd is en dus dan krijg je mensen die over dat soort dingen gaan zeuren.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
marye schreef:Het is een nadeel dat zo ongeveer de hele tollerwereld weet wat Caja heeft en dat ze gecastreerd is en dus dan krijg je mensen die over dat soort dingen gaan zeuren.
laat maar zeuren :wink: . jij komt daar toch alleen om even te laten kijken hoe mooi ze haar vinden?
Wil echt niet alle show gaan aflopen, maar vind het gewoon leuk om als ze wat ouder is als bij onze laatste show nog een keer te horen wat de keurmeester over haar te zeggen heeft.
Afbeelding
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Ik dacht dat het niet mocht. Ik vind trouwens dat dit wel gewoon zou moeten kunnen, lang niet iedereen die showt wil ook fokken met z'n teef lijkt me. In de situatie zoals ie nu is zou ik gewoon niet vermelden dat ze gecastreerd is, je ziet het toch niet aan de buitenkant :wink:
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

nee volgens mij staat er ook in de regelementen dat het niet mag, hoe heette dat ook weer het groene boekje???? de kk1 cursusten weet dat vast wel
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik dacht dat het gewoon mocht. Het is toch niet echt te controleren. Wel nonsens dat een reu twee ballen moet hebben en een gecastreerde teef wel mag.
Er zijn zoveel mensen die eens willen showen met een hond en die nooit willen fokken. Ik zou het zelf overigens niet doen als ik absoluut geen fokplannen had, maar dat is echt persoonlijk. Er zijn toch ook rasloze hondenshows. Veel mensen vinden het gewoon leuk om te horen wat er van hun hond gedacht wordt.
Als praktisch de hele Tollerwereld weet dat ze gecastreerd is, weet ik niet wat ik zou doen in jouw plaats. Als je constant opmerkingen krijgt op een show is dat bepaald niet leuk lijkt me. Ik zou daar dan helemaal geen trek in hebben.

Anne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

marye schreef:
Inge O schreef:
marye schreef:Het is een nadeel dat zo ongeveer de hele tollerwereld weet wat Caja heeft en dat ze gecastreerd is en dus dan krijg je mensen die over dat soort dingen gaan zeuren.
laat maar zeuren :wink: . jij komt daar toch alleen om even te laten kijken hoe mooi ze haar vinden?
Wil echt niet alle show gaan aflopen, maar vind het gewoon leuk om als ze wat ouder is als bij onze laatste show nog een keer te horen wat de keurmeester over haar te zeggen heeft.
als jij een keer ( of een paar keer) wilt showen? gewoon doen.. tja helemaal officieel mag het niet nee, maar goed, het is niet te controleren, dus het word ook wel gewoon gedoogd.
ik snap de regel op zich wel hoor, een show is een keuring op rasstandaard met als doel, om dat te promoten en waar op door geborduurd kan worden., met een gecastreerde teef of hond met afwijkingen word hem dat natuurlijk niet.

maar goed, dat is dus het theoretische reuteltje, zolang een show ( zoals het nu dus soms is) veelal een wassen neus is en er mensen pronken en pochen met honden die toevallig door een KM als beste bevonden worden, waarvan men angstvallig stil houd dat er wel degelijk iets mee is, of honden die niet werkelijk in de standaard passen, zie ik graag mensen, met honden, die verantwoordelijk zijn, die heel goed weten wat er met een hond is, maar dus gewoon willen weten en het leuk vinden wat een raskenner van het type vind. jou Caja is buiten dat ze dus niet fok geschikt is, een mooie toller, en die mag je dan ook laten zien :wink:
laat toller world lekker lullen meis.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Een gecastreerde teef mag volgens mij legaal op shows komen. Waarschijnlijk neem ik Beetle ook nog wel een keertje mee naar een evenement van de rasvereniging. Vorig jaar bij de clubmatch van de KC Sneek werd aan het kooikerhondje extra aandacht besteed. Ik heb haar toen ook meegenomen en niemand die moeilijk deed. Met Bente heb ik ook wel naast castraatje gestaan en daar werd bij ons niet moeilijk over gedaan.
Zoals je zelf al even aangeeft, zou ik zeker bij twijfel even contact opnemen met de rasvereniging. Het kan zijn dat er een ongeschreven regel is dat het bij de Toller niet op prijs wordt gesteld om een castraatje mee te nemen.

Wat vaak wel zo is, is dat bij een castraat de vacht minder mooi / minder rastypisch is geworden.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

In de colliewereld kan ook gewoon met een gecastreerde teef worden geshowd. En waarom niet? Shows zijn toch niet alleen voor fokkers? Toch ook voor mensen die gewoon leuk een huishond hebben en willen weten hoe hun hond wordt beoordeeld? Ik heb Kyra en Lyndie vorige maand laten castreren en met Kyra heb ik in het verleden geshowd (vindt ze ook prachtig) en ben vast van plan om het nog eens te doen. Trouwens, onze zoon (9 jaar) vindt het ook altijd geweldig om met Kyra de junior-handling handling te doen.
En het is hartstikke leuk om die 2 samen te zien, helemaal op elkaar gefocust, Kyra met zwaaiende staart en Nick met z'n tong uit z'n mond om alles maar zo netjes mogelijk te doen :love: .
Ik show niet met Lyndie, want die houdt er niet van en wordt zenuwachtig van al dat gedoe, die laat ik lekker thuis.
Overigens, wat Renske zegt, klopt wel, er zijn castraten die werkelijk een vreselijke vacht hebben. Ik zag er laatst weer eentje op een collieshow en die leek wel een ontplofte haarbal :N: .
Daar zou ik dus zeker niet mee showen :wink: .
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Weet inderdaad dat de vacht vreselijk kan worden, daarom had ik haar ook nog niet ingeschreven omdat ik dat eerst wilde afwachten.
Als de vacht er nog een beetje redelijk uitziet (was altijd al een minpuntje omdat ze te kort haar heeft), dan schrijf ik waar gewoon nog een keertje in.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

marye schreef:Weet inderdaad dat de vacht vreselijk kan worden, daarom had ik haar ook nog niet ingeschreven omdat ik dat eerst wilde afwachten.
Als de vacht er nog een beetje redelijk uitziet (was altijd al een minpuntje omdat ze te kort haar heeft), dan schrijf ik waar gewoon nog een keertje in.
Ik heb ook ooit een collie gehad die er altijd meer als een mislukte korthaarcollie uitzag dan de langhaar die ze was :wink: . Ook veel huid- en vachtproblemen. Op haar 8e moest ze aan een acute baarmoederontsteking worden geholpen en het jaar daarop had ze een práchtige vacht. Mooi, vol, glanzend... nooit meer eczeem/huidschilfers of droge huid! Het was net of ik een andere hond had :mrgreen: .
Dus, het hoeft niet altijd een drama voor de vacht te zijn hoor :wink: .
Bij Lyndie en Kyra moet ik nog even afwachten hoe ze eruit komen te zien, maar Lyndie kan gewoon niet erger. Die is bijna kaal geweest (letterlijk!) en krijgt nu pas wat vacht terug. Kyra ziet er altijd prachtig uit. Ben benieuwd hoe dat wordt :wink: .
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

eigenlijk zouden ze net als bij kattenshows een klasse moeten invoeren met castraten, is iedereen gelijk van het gezeik af en kan je ook gewoon met gecastreerde reuen meedoen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik vind het onzin, waarom mag een gecastreerde reu niet meedoen? Omdat je niet na kan gaan of hij 2 ballen had? Dat maakt dan toch niets meer uit, want hij kan zich niet voortplanten?
Stel ik loop met Nanni een show toen ze nog jonger was. Dan is zij toch wel degelijk een aandeel voor de fokkerij? Zij kan met der uiterlijk wel der zus vertegenwoordigen. Dus waarom zou een gecastreerde hond geen show mogen lopen? Juist dan kan je zien hoe het hele nest is
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:wat zou dat nu moeten uitmaken :19: ? precies alsof alle plekken op shows voor fokkers gereserveerd zouden moeten zijn, of nog erger : dat alle honden die op show komen per definitie ook voor de fok zouden moeten worden ingezet?

gewoon doen hoor, zoals gezegd, goed als info voor je fokker, en ook leuk voor jezelf :wink: :ok: .
precies vind ik ook :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Bij de Amerikaanse Bulldog mogen er ook geen gecastreerde honden mee doen. Ik vind het persoonlijk wat vreemd dat alleen dieren mee mogen doen die evt fokwaardig zouden zijn. ( Nog even afgezien dat honden met gezondheidsklachten bv HD/ED wel gewoon mee kunnen doen en evt zelfs nog kunnen winnen als het niet (zo) zichtbaar is. ).

Misschien zou het idd wat zijn als men een aparte castratie klasse zou invoeren, bij de katten werkt dat idd wel ok.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

canyon is ook gecatreerd dit jaar en hoe wel ik geen grote shows meer met haar liep schrijf ik haar nog wel in voor de clubmatch van onze eigen kc en voor de kamp.cm van de frc. ik weet niet beter als dan dat het wel mag,het is in elk geval lastig te controleren.voor gecastreerde reuen heb ik ooit als reden gehoord dat er mensen zijn die dat zelf doen en ze daarom geen gecatreerde reuen toelaten op show. en inderdaad zal elke kampioen die alles nog heeft ingezet worden voor de fok?nee volgens mij niet dus dan is dat net zo krom om dan zo'n hond in te schrijven als dan wanneer wij dat doe met onze geholpen teven.en als jij het leuk vindt om te showen(dat vindt ik zelf namelijk ook)dan moet je dat gewoon lekker doen,en ik heb het aan niemand na gevraagd of het wel of niet mag(geen slapende honden wakker maken)
Afbeelding

jemble 5 maanden
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Bij mijn ras mag een geholpen teef gewoon meedoen :19:
Ik heb het er pas nog met de fokker van Romeo over gehad, en er doen zo vaak geholpen teven mee.
:zweep:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Inge O schreef:
Paulala schreef:Bij mijn ras mag een geholpen teef gewoon meedoen :19:
Ik heb het er pas nog met de fokker van Romeo over gehad, en er doen zo vaak geholpen teven mee.
waar zijn die teven mee geholpen dan :engel: ?

(sorry, ik kon het even niet laten, ik vind dit zo een kut-eufemisme :N: ).
haha, ach ja, het is een woord dat ik vaak gebruik, omdat het gesteriliseerd of gecastreerd kan zijn. Dus neem ik maar een woord dat op beide van toepassing kan zijn.
Mijn teefje is er iig wel heel erg mee geholpen.
Ze zit al een stuk lekkerder in haar vel!
:zweep:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Paulala schreef:Mijn teefje is er iig wel heel erg mee geholpen.
klopt, dat kan hoor, maar ik geef toch de voorkeur aan de neutrale benoeming. of ze er wel of niet mee geholpen zijn hangt helemaal van het geval af :wink: .

meestal zal het overigens over een gecastreerde teef of reu gaan. het aantal honden dat gesteriliseerd wordt ( = onvruchtbaar gemaakt met het aanwezig laten van eierstokken of ballen) is heel erg klein :wink: .
Bestaat het wel????
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik weet niet wat ik zou doen als ik jou was. Aan de ene kant zeg ik, gewoon lekker doen. Jij vindt het leuk, Caja vindt het leuk, dus gaan. Aan de andere kant kun je weleens echt last gaan krijgen van het gel*l achter je rug omdat idd 'iedereen' weet dat ze gecastreerd is. Of het dan nog zo leuk is om op een clubmatch rond te lopen, vraag ik me af. Stel dat Caja het zo goed doet dat ze geplaatst wordt (wat lang niet onmogelijk is). Dan heb je de poppen aan het dansen denk ik. Dat hele showgebeuren is al zo'n roddel- en achterklap gebeuren..... Ik zou denk ik nog eerder naar een grote show met meerdere rassen dan naar de clubmatch gaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Waarom zou je het niet doen? Het is jouw geld, jouw tijd en jouw hond. En er staat geen verbod op. Het is immers niet te bewijzen of een teef gecastreerd is of een litteken van een andere operatieve ingreep zoals een keizersnede is. En waarom zou een show alleen zijn voor honden die nog productief kunnen zijn binnen de fokkerij? Onzin hoor! :wink:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

N.a.v. een eerdere discussie over dit onderwerp heb ik bij de RvB navraag gedaan of een gecastreerde teef ingeschreven mocht worden op een show en dit mocht omdat er geen regels over bestaan omdat aan het uiterlijk van de teef niets anders is. Verder is het voor een keurmeester niet te controleren omdat die een mening over het uiterlijk van de hond moet geven.
Een gecastreerde reu mist zijn ballen en dat is dus voor een keurmeester op te merken. Komt nog bij dat monochyde of crytorchyde reuen ingezet kunnen worden voor de fok en dit een erfelijke afwijking kan zijn.

Maar realiseer je wel dat de vachtstructuur van een gecastreerde hond kan veranderen. Zeker bij langharige rassen met ondervacht is het vaak zichtbaar of een hond gecastreerd is. Bij Goldens haal ik meestal de gecastreerde teven door hun vacht er zo uit. Een keurmeester zal dat zeker ook zien en een opmerking maken over de vacht.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

starfleet schreef:Ik dacht dat het gewoon mocht. Het is toch niet echt te controleren. Wel nonsens dat een reu twee ballen moet hebben en een gecastreerde teef wel mag.
Er zijn zoveel mensen die eens willen showen met een hond en die nooit willen fokken. Ik zou het zelf overigens niet doen als ik absoluut geen fokplannen had, maar dat is echt persoonlijk. Er zijn toch ook rasloze hondenshows. Veel mensen vinden het gewoon leuk om te horen wat er van hun hond gedacht wordt.
Als praktisch de hele Tollerwereld weet dat ze gecastreerd is, weet ik niet wat ik zou doen in jouw plaats. Als je constant opmerkingen krijgt op een show is dat bepaald niet leuk lijkt me. Ik zou daar dan helemaal geen trek in hebben.

Anne
het gaat op show om uiterlijk dus is het volkomen logisch dat er een complete hond moet zijn. een reu heeft ballen dus die horen er aan en een teef laat van buiten niks zien wat betreft baarmoeder ofzo dus dat is geen probleem.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
Paulala schreef:Mijn teefje is er iig wel heel erg mee geholpen.
klopt, dat kan hoor, maar ik geef toch de voorkeur aan de neutrale benoeming. of ze er wel of niet mee geholpen zijn hangt helemaal van het geval af :wink: .

meestal zal het overigens over een gecastreerde teef of reu gaan. het aantal honden dat gesteriliseerd wordt ( = onvruchtbaar gemaakt met het aanwezig laten van eierstokken of ballen) is heel erg klein :wink: .
Bestaat het wel????
heel soms wel, in het geval van een reu, waarbij ze persé willen vermijden dat er pupjes komen bij onoplettendheid (als er ook een teefje is), maar de reu toch volle reu willen laten :wink: .

bij een teef wordt het waarschijnlijk nooit gedaan.
Om er mee te kunnen showen dus :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef: klopt, dat kan hoor, maar ik geef toch de voorkeur aan de neutrale benoeming. of ze er wel of niet mee geholpen zijn hangt helemaal van het geval af :wink: .

Bestaat het wel????
heel soms wel, in het geval van een reu, waarbij ze persé willen vermijden dat er pupjes komen bij onoplettendheid (als er ook een teefje is), maar de reu toch volle reu willen laten :wink: .

En omdat hormonen meer werkingen hebben dan puur alleen zorgen voor de voortplanting.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Branka schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef: Bestaat het wel????

En omdat hormonen meer werkingen hebben dan puur alleen zorgen voor de voortplanting.
Ongetwijfeld :wink: :ok:
Maar wat dat betreft denk ik misschien wat slechter over beweegredenen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ranetje op 02 jul 2007 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”