Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Metacam

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Metacam

Ongelezen bericht door Demi »

Ik open hier even een apart topic over, want ik heb een vraag over Metacam. Normaal gesproken gebruik ik of previcox of rimadyll als de honden dat nodig hebben. Nu had Calsey zondag een rimadyll injectie gehad om haar koorts te remmen. dit hielp totaal niet dus maandag overgegaan op de Metacam. En of het nu toeval is of niet, maar sinds maandag geeft ze dus ook over. Kan dit aan de Metacam liggen? Ik geef haar dit op een lege maag, want ze kan helemaal niks binnen houden, ook geen water.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Braken kan inderdaad een bijwerking van de metacam zijn.
Zie ook;

http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?o ... oductid=10

Veel succes ermee, ik hoop dat je maatje snel weer de oude is. :wink:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

ja, ligt aan metacam zou ik gelijk zeggen als het boris zou betreffen
boris krijgt altijd metacam. Al jaren (rimadyl e.d. helpen niet/niet voldoende/geven andere nare bijwerkingen). Hij krijgt nu zijn eten in 4 porties wil hij alles goed binnen kunnen houden. Ook om te maken dat zijn maag nooit leeg raakt. Het is ook zo: is zijn maag leeg dan krijg ik hem heel moeilijk weer aan het eten. Dan geef ik een handJE en dat elke 1,5 á 2 uur een dag lang en daarna proberen weer meer te doen.

Voor de rest als hij gewoon blijft eten is er helemaal niets aan de hand. Metacam is nu eenmaal troep en zeker op een lege/niet goed werkende maag. Overigens krijgt boris sinds een paar maanden alleen nog geweekt eten wegens slecht gebit. Door zijn gebit ging hij ook steeds meer schrokken en niet kauwen waardoor zijn maag de brok brokken niet meer aan kon (vers reageerd hij niet goed op)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ja denk het wel.. er staat ook op de bijsluiter dat het alleen gemengd met voer toegdiend mag worden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ja, Rimadyl en Metacam zijn beide NSAID's (pijnstillers met een ontstekingsremmer die tevens koortsverlagend werkt) en die kunnen inderdaad maagklachten geven.

Dit staat op Fidin Extranet:

Bijwerkingen
Typische bijwerkingen van NSAID''s (de groep van geneesmiddelen waartoe ook Meloxicam behoort) kunnen optreden zoals vermindering van eetlust, braken, diarree, occult faecaal bloed en apatie werden af en toe gemeld.

Ook staat dit er nog bij:

Niet voor gebruik bij dieren die lijden aan gastro-intestinale afwijkingen zoals irritatie en bloedingen.

Volgens mij is het gastro-intestinal gedeelte o.a. het maag-darmstelsel en door het overgeven van Calsey kan de maag en slokdarm behoorlijk geirriteerd zijn, lijkt mij. Misschien is het verstandig om dit even te melden aan de dierenarts.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”