Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lams pens

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

dorien83
Actief

lams pens

Ongelezen bericht door dorien83 »

wat ziet dat er onwijs vies uit.

ik weet niet of ik moedig genoeg ben om dat te geven.

shaila kreeg al gedroogde pens en dat ging er erg goed in dus dacht ik laat ik verse pens proberen.

maar moet ik dat eerst koken ofzo ??
en het zou voldoende zijn voor 1 maaltijd maar dan moet ik het door tweeen snijden het idee alleen al.

zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ??

ik vind het toch best eng. :N:

wat waren die brokken toch altijd makkelijk :wink:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Nee niet koken gewoon rauw geven... en zelf er even doorheen zeg maar :mrgreen:
Als je honden keurig eten zou je het zo kunnen geven ook, maar ikzelf snij het altijd in hapklare brokken formaat.

Jacqueline
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Niet koken, dan verliest het zijn voedingswaarden. Ik weet niet hoe zwaar je hond weegt maar ik geef een kilo in zijn geheel aan een hond van 25 tot 30 kilo. Als ik minder geef dan een kilo dan snijd ik het in kleinere stukken met een scherp vleesmes anders slikt mijn Collie het in 1x door. Als het stuk een kilo is of meer dan wordt hij gedwongen er goed op te knagen. Dat is een goede tandenborstel.

De lucht went snel en je hond zal het vast geweldig vinden. :ok:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dorien83
Actief

oke

shaila is rond de 10 kilo en ik heb ongeveer 300 gram pens.

ik denk dat ik het wel in stukken snijdt maar dan niet te klein. maar dat ze het vanuit haar etens bak kan eten want die is verhoogd.

ben erg benieuwd of ze het lekker vindt.

ga het gelijk geven
dorien83
Actief

het stinkt !!!!!!!!!!!!!
dorien83
Actief

en weg is het :mrgreen:

dus best wel geslaagd

maar moet er zelf wel aan wennen
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

hahahaahah ja het stinkt inderdaad, maar je honden genieten er vreselijk van en das ook heel wat waard :ok:
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

dorien83 schreef:en weg is het :mrgreen:

dus best wel geslaagd

maar moet er zelf wel aan wennen
:ok:
Groetjes van Charlotte
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Nanna schreef:Advies:
Snijd een klein stukje van die pens af en steek het zelf in je mond.
Drie minuten goed kauwen.
Daarna zul je het altijd héérlijk vinden ruiken.

:wink:
Nou, dát heb ik nooit gedaan maar ik vind na jaren lang pens voeren, dat het eingelijk helemaal niet meer zo erg stinkt. Tenminste, als het om verse pens gaat.
Vooral runderpens ruikt gewoon naar koe, naar stal; dierlijk en zwaar maar niet om over je nek te gaan.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Nanna schreef:Advies:
Snijd een klein stukje van die pens af en steek het zelf in je mond.
Drie minuten goed kauwen.
Daarna zul je het altijd héérlijk vinden ruiken.

:wink:
:eek: :smile:

Nou liever niet. Ik voer ook al jaren 2x per week pens en vaak blijft de lucht aan mijn handen hangen. Zit ik daarna een koekje bij de koffie te eten dan ruikt het koekje naar pens. Dat vind ik meer da genoeg pens op een dag voor mij! :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Rami
Zeer actief

Sjalot schreef: Nou liever niet. Ik voer ook al jaren 2x per week pens en vaak blijft de lucht aan mijn handen hangen. Zit ik daarna een koekje bij de koffie te eten dan ruikt het koekje naar pens. Dat vind ik meer da genoeg pens op een dag voor mij! :mrgreen:
Oh, dan heb ik een tip voor je: heb je een roestvrij stalen kraan of aanrechtblad? Wrijf dan met natte handen over het oppervlak en je ruikt niets meer. Er zijn ook roestvrijstalen 'zeepjes' in de handel maar met de kraan (of aanrechtblad) gaat het ook! :ok:
Afbeelding
dorien83
Actief

ik heb het mijn vader laten snijden :mrgreen:

dat is schot die is ergere dingen gewend :smile:

maar ik ben wel van plan om meer van dat soort dingen te geven ook aan de katten.

het is toch raar dat ze alleen maar van die saaie brokjes krijgen. terwijl ze altijd thuis komen met vogeltjes en muizen.

( de kat die de meeste muizen vangt vindt vers voer maar raar ??!?!?!) :smile:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Sjalot schreef:Ik weet niet hoe zwaar je hond weegt maar ik geef een kilo in zijn geheel aan een hond van 25 tot 30 kilo.
Een kilo?!? :eek: Ik geef ook een kilo pens aan mijn doggen als ze een pensdag krijgen!
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Scooby schreef:
Sjalot schreef:Ik weet niet hoe zwaar je hond weegt maar ik geef een kilo in zijn geheel aan een hond van 25 tot 30 kilo.
Een kilo?!? :eek: Ik geef ook een kilo pens aan mijn doggen als ze een pensdag krijgen!
Meen je dat Rio krijgt een kleine twee kilo en Orson nog wel meer als hij het opeet,maar die mag sowieso eten zoveel hij wil de splitpen :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
Scooby schreef:
Meen je dat Rio krijgt een kleine twee kilo en Orson nog wel meer als hij het opeet,maar die mag sowieso eten zoveel hij wil de splitpen :mrgreen:
Ja, voor Bono is een kilo wel wat weinig, maar ik geef maar één pensdag in de week. Pens ligt erg zwaar op de maag en met maagtorsie gevoelige honden vind ik het dan een wat groot risico om een paar uur met zo'n enorme hoeveelheid pens in de maag rond te lopen.
Van de Carnibest krijgt Levi ook een kilo per dag (Bono 1,5 kilo), dus waarom zou ik van de pens dan ineens meer gaan geven?
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Het went hoor :mrgreen:
En gewoon buiten geven :wink:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Sjalot schreef:Niet koken, dan verliest het zijn voedingswaarden. Ik weet niet hoe zwaar je hond weegt maar ik geef een kilo in zijn geheel aan een hond van 25 tot 30 kilo.
Wow! Max is 22 kg en die krijgt 500 gram op een pensdag. Ik had altijd een kilo pens en die sneed ik doormidden en verdeelde het over twee dagen.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja (15,5 kilo) krijgt van runderpens 500gr, maar van lamspens kreeg ze ook wel een hele hoor en dat is +- 700gr.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Scooby schreef:
tineke schreef:
Scooby schreef:
Ja, voor Bono is een kilo wel wat weinig, maar ik geef maar één pensdag in de week. Pens ligt erg zwaar op de maag en met maagtorsie gevoelige honden vind ik het dan een wat groot risico om een paar uur met zo'n enorme hoeveelheid pens in de maag rond te lopen.
Van de Carnibest krijgt Levi ook een kilo per dag (Bono 1,5 kilo), dus waarom zou ik van de pens dan ineens meer gaan geven?
Ik heb wel twee pensdagen in de week regelmatig ze zijn er dol op.
Wel eten ze na het wandelen en gaan dan direct plat en uit buiken.
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Scooby schreef:
tineke schreef:
Scooby schreef:
Verwarrend. Op een ander forum lees ik juist weer dat pens licht verteerbaar is en dat daarom in de regel er iets meer van gegeven wordt. :denken:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Joy C schreef:
Verwarrend. Op een ander forum lees ik juist weer dat pens licht verteerbaar is en dat daarom in de regel er iets meer van gegeven wordt. :denken:
Ja, ik ging er ook altijd vanuit dat pens lichtverteerbaar is.

Als je kijkt naar onderstaande voedingswaarde (per 100 gram rauwe pens) dan kan ik me ook niet voorstellen dat pens zo zwaar op de maag ligt.

Water g 84.16
Energie kcal 85
Energie kj 355
Eiwit g 12.07
Vet g 3.69
As g 0.55 1
(en nog een hele rij mineralen/vitamines, maar die heb ik even weggelaten)
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Pens verteert heel langzaam, dus het blijft vrij lang in de maag. Ik weet niet of iets wat licht verteerbaar is ook langzaam kan verteren?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Verteert pens langzamer dan bijvoorbeeld spiervlees? Wellicht meer vezel omdat het vuile pens is?
Want ik dacht ook juist dat pens best iets meer gegeven mocht worden omdat het minder aanzet dan spiervlees of ander orgaanvlees.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Verteert pens langzamer dan bijvoorbeeld spiervlees? Wellicht meer vezel omdat het vuile pens is?
Want ik dacht ook juist dat pens best iets meer gegeven mocht worden omdat het minder aanzet dan spiervlees of ander orgaanvlees.
Hoi Roelfien,

Zoals ik het begrepen heb, verteert pens inderdaad langzamer dan spiervlees.
Wel zet het inderdaad minder aan dan spier- en orgaanvlees. Daarom zit er in Ligth-versies vaak ook wat meer pens.
Wilbert
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wilbert »

Het stinkt?!
Het ruft.
Ik geef vuile koeiepens. dit regel ik hier via de slager. Zodra hij het heeft moet ik het meteen ophalen anders stinkt zijn hele slagerij. Hij snijdt het voor mij in stukken en trekt ze dan vacuum.

Daarna geef ik het buiten op zaterdag en zondag. Doordeweeks gewoon KVV-Carnibest.

Vuile pens is goed voor zijn darmflora. :ok:

Met vuile pens, bedoel ik dus echt vuile pens en niet al die pakjes die je in de supermarkt koopt want die zijn allemaal gewassen en zijn zowieso al een groot gedeelte van hun voedingswaarde kwijt
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”