Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veilig aan de electr. rolstoel?
Moderator: moderatorteam
- Miranda*
- Actief
- Mijn ras(sen): Mezclar de Basura
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Veilig aan de electr. rolstoel?
Mijn schoonmoeder liet verleden jaar Boy uit met haar scootmobiel. Geen probleem ook niet met trekken want Boy zou dan flink aan de haal moeten gaan voordat hij haar met scootmobiel om zou trekken.
Na een ziekbed van 10 maanden kan ze niet meer in de scootmobiel komen en heeft deze ingerolen op een electrische rolstoel. Nu wil ze zelf 's-morgens Boy weer uit gaan laten enkel nu is ze dus wel bang dat als ze Boy vast maakt aan de rolstoel en Boy wil er ineens tussenuit ze dan in de problemen komt doordat de rolstoel dan een zwieper kan maken.
Hoe is dit veilig op te lossen
Zelf hebben we al zitten denken aan:
Een springer bouwen op de rolstoel
Een imitatiespringer bouwen op de rolstoel
Of dat ze zelf een riem om haar middel doet waaraan Boy vast zit.
Maar wat is nu het beste of zijn er nog andere hulpmiddelen.
Wie o wie weet een tip.
Na een ziekbed van 10 maanden kan ze niet meer in de scootmobiel komen en heeft deze ingerolen op een electrische rolstoel. Nu wil ze zelf 's-morgens Boy weer uit gaan laten enkel nu is ze dus wel bang dat als ze Boy vast maakt aan de rolstoel en Boy wil er ineens tussenuit ze dan in de problemen komt doordat de rolstoel dan een zwieper kan maken.
Hoe is dit veilig op te lossen
Zelf hebben we al zitten denken aan:
Een springer bouwen op de rolstoel
Een imitatiespringer bouwen op de rolstoel
Of dat ze zelf een riem om haar middel doet waaraan Boy vast zit.
Maar wat is nu het beste of zijn er nog andere hulpmiddelen.
Wie o wie weet een tip.
Un buen día, atentamente y una pierna de nuestros perros;

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Contacteer:
- Miranda*
- Actief
- Contacteer:
- starfleet
- Erelid
- Tamaraaa
- Vaste gebruiker
als je hem uitlaat met een gentle leader dan zal hij ook niet trekken...
Maarja, dat moet je wel willen (veel mensen ervaren het als een muikorfje, wat het niet is) en daar moet de hind eerst aan wennen...
dit kan je doen als hij te erg trekt, en aanpassingen op de stoel zelf niet werken (denk aan een fietsbeugel o.i.d...)
Maarja, dat moet je wel willen (veel mensen ervaren het als een muikorfje, wat het niet is) en daar moet de hind eerst aan wennen...
dit kan je doen als hij te erg trekt, en aanpassingen op de stoel zelf niet werken (denk aan een fietsbeugel o.i.d...)

- Miranda*
- Actief
- Contacteer:
Boy trekt normaliter niet, het is enkel het feit dat ALS er zich iets voordoet (vuurwerk of anders wat schrikreactie opwekt) hij ineens wel trekt. En geloof me na driekwart jaar, 4x per week Boy uitlaten en ook aan de reakties van de andere van de uitlaatploeg kan Boy dan ineens flink hard trekken. Normaliter loopt hij dus gewoon mee, dus een GL is niet aan de orde.
Maar het is dus dat onverwachte. En hoewel hij dan wellicht niet in staat is om het wagentje om te trekken, er zal toch een onverwachte wending plaats vinden.
Mijn schoonmoeder heeft door meervoudige tia's haar controle over rechts verloren, haar rechterarm doet ook niets meer, zodoende ze alles links moet doen. Ook snel denken en snelle reakties zijn niet meer zoals ze dienen te zijn. Dus met een onverwachte flinke trekbeweging van Boy en een ondoordachte reaktie daarop van mijn schoonmoeder kan zo'n electrisch wagentje uit balans gaan.
Nu wordt Boy door 6 mensen uitgelaten per week. Dit zal wel zo blijven, in iedergeval voor de avonduren. Enkel na zo'n lange tijd binnen zitten en op bed liggen wil ze zo graag zelf soms Boy uitlaten. Ze heeft al zoveel verloren en deze kans (iets wat haar op de been houdt) willen we haar niet ontnemen ook al is het soms onverstandig.
Dus graag tips en tricks gevraagd.
Maar het is dus dat onverwachte. En hoewel hij dan wellicht niet in staat is om het wagentje om te trekken, er zal toch een onverwachte wending plaats vinden.
Mijn schoonmoeder heeft door meervoudige tia's haar controle over rechts verloren, haar rechterarm doet ook niets meer, zodoende ze alles links moet doen. Ook snel denken en snelle reakties zijn niet meer zoals ze dienen te zijn. Dus met een onverwachte flinke trekbeweging van Boy en een ondoordachte reaktie daarop van mijn schoonmoeder kan zo'n electrisch wagentje uit balans gaan.
Nu wordt Boy door 6 mensen uitgelaten per week. Dit zal wel zo blijven, in iedergeval voor de avonduren. Enkel na zo'n lange tijd binnen zitten en op bed liggen wil ze zo graag zelf soms Boy uitlaten. Ze heeft al zoveel verloren en deze kans (iets wat haar op de been houdt) willen we haar niet ontnemen ook al is het soms onverstandig.
Dus graag tips en tricks gevraagd.

Wat voor rolstoel krijgt ze? Normaal gesproken kunnen honden de 'betere' electrische rolstoelen echt niet omver krijgen. Ik had Senna (Berner Sennen) wel eens aan de springer in mijn rolstoel en da's 40+ kilo hond. Overigens vond ik het zelf niet prettig, een springer aan mn rolstoel maar dat was meer omdat ik graag de lijn zelf in mijn handen heb.
Waar je wel op moet letten is dat als je een springer bevestigt aan de rolstoel, dat het goed aan de zijkant is. Ik heb een rolstoel met kleine wielen aan de voorkant en als je bv de lijn/springer iets te ver aan de voorkant doet heb je het gevaar dat ze makkelijker onder de wielen lopen. En in Senna haar geval als ze inene vanuit het niets begon te trekken, dan wilde de rolstoel (als je in volle snelheid reed) wel eens een lichte bocht maken
(maar daar ben ik met een boerenfox niet zo bang voor eerlijk gezegd)
Ik denk dus zelf dat het prima kan gaan, mits je rolstoel stabiel staat en niet al te licht is. Je hebt wel eens van die elektrische rolstoeltjes die zo gammel zijn als de pest (zijn vaak van die tweedehands dingetjes, en niet echt goed aangepast op de gebruiker).
Zelf heb ik deze:

Waar je wel op moet letten is dat als je een springer bevestigt aan de rolstoel, dat het goed aan de zijkant is. Ik heb een rolstoel met kleine wielen aan de voorkant en als je bv de lijn/springer iets te ver aan de voorkant doet heb je het gevaar dat ze makkelijker onder de wielen lopen. En in Senna haar geval als ze inene vanuit het niets begon te trekken, dan wilde de rolstoel (als je in volle snelheid reed) wel eens een lichte bocht maken

Ik denk dus zelf dat het prima kan gaan, mits je rolstoel stabiel staat en niet al te licht is. Je hebt wel eens van die elektrische rolstoeltjes die zo gammel zijn als de pest (zijn vaak van die tweedehands dingetjes, en niet echt goed aangepast op de gebruiker).
Zelf heb ik deze:

Met een handbewogen Quickie is het inderaad wat lastiger maar wel te doen. Ik probeerde vorige week Belle uit te laten in m'n Quickie. Eerst gewoon de riem in m'n hand, nou, dat was absoluut geen succes hahaha. Ze dacht dat ze een husky was. Daarna heb ik d'r aan mn voetenplank gebonden en dat ging wel, toen bleef ze ineens netjes volgenstarfleet schreef:Het lijkt me sterk dat die een electrische rolstoel omvertrekt. Ik denk niet eens zonder moeder erin. Zo'n lichtgewicht quickie dingetje wel, maar die electrische zijn toch best zwaar?Miranda* schreef:Boy is een boerenfox, schofthoogte is tussen de 35 en 45 cm
Anne

- Miranda*
- Actief
- Contacteer:
Hoi Danielle
Schoonmoes heeft een rolstoel uit de Moving People puma Yes serie (een hele mond vol) Welzorg heeft hem voor haar op maat laten maken.
Hij ziet er ongeveer zo uit enkel zit dan de bediening links en is het bedieningspaneel plat en heeft ze een hoofdsteun.

Op koninginnedag kwamen wij thuis van 3 weken vakantie en toen stond ze als verrassing in ene voor de deur. Wij wisten dat ze in onze vakantie e i n d e l ij k haar rolstoel had gekregen maar dat ze ook daadwerkelijk voor ons neus stond was toch wel reden voor vreugdetranen.

Ik zal haar deze reakties ook laten lezen (uitprinten) Wellicht dat als ze leest dat Boy haar niet omver kan trekken, mocht hij de gekke 5minuten krijgen ze haar voorschrik een beetje kwijt raakt.
Overigens, goed om te lezen dat het bevestigen van een springer (of soortgelijk) aan de ZIJKANT moet. Wij (Jan en ik) hebben al zitten kijken en wij dachten dus iets te maken vanuit de beugels van de achterkant van haar rugleuning, maar dat is dus iets wat we niet moeten doen.
Nogmaals bedankt voor de reakties.
Schoonmoes heeft een rolstoel uit de Moving People puma Yes serie (een hele mond vol) Welzorg heeft hem voor haar op maat laten maken.
Hij ziet er ongeveer zo uit enkel zit dan de bediening links en is het bedieningspaneel plat en heeft ze een hoofdsteun.

Op koninginnedag kwamen wij thuis van 3 weken vakantie en toen stond ze als verrassing in ene voor de deur. Wij wisten dat ze in onze vakantie e i n d e l ij k haar rolstoel had gekregen maar dat ze ook daadwerkelijk voor ons neus stond was toch wel reden voor vreugdetranen.

Ik zal haar deze reakties ook laten lezen (uitprinten) Wellicht dat als ze leest dat Boy haar niet omver kan trekken, mocht hij de gekke 5minuten krijgen ze haar voorschrik een beetje kwijt raakt.
Overigens, goed om te lezen dat het bevestigen van een springer (of soortgelijk) aan de ZIJKANT moet. Wij (Jan en ik) hebben al zitten kijken en wij dachten dus iets te maken vanuit de beugels van de achterkant van haar rugleuning, maar dat is dus iets wat we niet moeten doen.
Nogmaals bedankt voor de reakties.

Mijn moeder heeft ook in een electr. rolstoel gereden en die kregen we nog niet met drie man van de plaats. Ja als we een hendel omzetten op handbediening dan wel. Maar als hij op electr. stond dan niet.
Het enige probleem wat ik nu lees, is dat ze de hond met dezelfde arm/hand vast zou houden als waar ze de stoel mee bestuurt, mijn moeder had een stick was ook halfzijdig verlamd, als de hond dan ineens en beweging maakt, kan ze ergens tegenaan of vanaf rijden.
Dus dan zou je 1 van de opties die jij noemt moeten doen. Een springer lijkt mij dan de beste optie en zoals al gezegd aan de zijkant.
Het enige probleem wat ik nu lees, is dat ze de hond met dezelfde arm/hand vast zou houden als waar ze de stoel mee bestuurt, mijn moeder had een stick was ook halfzijdig verlamd, als de hond dan ineens en beweging maakt, kan ze ergens tegenaan of vanaf rijden.
Dus dan zou je 1 van de opties die jij noemt moeten doen. Een springer lijkt mij dan de beste optie en zoals al gezegd aan de zijkant.