Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

éénzijdige of tweezijde effileerschaar

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

éénzijdige of tweezijde effileerschaar

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik heb voor mijn mixje shih tzu maltheser een workshop gevolgd en daar een éénzijdige effileerschaar gekocht, een goede.

Nu was ik bij de trimsalon om oren, hoofd en staart te laten bijknippen (valt niet mee ná één workshop :denken: ) en hij gebruikt alleen maar een dubbelzijdige effileerschaar.

Is dit toch handiger?

Wat is precies het verschil, waar gebruik je de eenzijdige of tweezijdige effileerschaar voor?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Eenzijdig is een coupe- of modelleerschaar. Tweezijdig is een uitdunschaar.

Jij hebt dus een goede schaar gekocht.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

De eenzijdige is ook door redelijk onervaren mensen goed te hanteren, terwijl de dubbelzijdige (coupe-knippen) alleen door ervaren mensen aan te raden is.

Ik gebruik overigens voor mijn collies ook de eenzijdige schaar voor het bijknippen van de haren bij de oren en pootjes. Alleen voor het 'borsteltje' (het bijknippen tot 1cm lange haren op de onderkant van de achterpoten) gebruik ik een gewone scherpe huishoudschaar.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

lieke schreef:De eenzijdige is ook door redelijk onervaren mensen goed te hanteren, terwijl de dubbelzijdige (coupe-knippen) alleen door ervaren mensen aan te raden is.
Bedoel je dit nu te zeggen? Of toch niet ;-) Modelleren met een uitdunschaar (dubbelzijdig) zoals inderdaad nogal eens aangeraden wordt is wanneer je een goede techniek aanleert en het verschil tussen de scharen begrijpt niet handig.

De één is om dikke vachten dunner te laten lijken en de ander om haar op een zo natuurlijk lijkend mogelijke manier in te korten (ervaren trimmers behalen vrijwel hetzelfde resultaat met een rechte schaar).
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Dank!

Inderdaad de zeer ervaren trimmers die ik gezien heb kunnen wonderen verrichten met dubbele effileerscharen en gewone rechte kappersscharen!
Prachtig om te zien :wink:
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

Bij het inkorten van Shih-Tzu's maak ik zelden of nooit gebruik van de dubbele effileerscheer dat duurt me veel te lang. Met de recht schaar krijg ik het model strakker en mocht ik een beetje safe willen spelen dan neem ik de enkele effileerschaar en bij helemaal safe de dubbele.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”