Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bult onder staart - update: naar dierenarts geweest

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Annelies
Zeer actief

Bult onder staart - update: naar dierenarts geweest

Ongelezen bericht door Annelies »

Ik ontdekte vanmorgen bij Bliksem een bult onder zijn staart, tussen de staartaanzet en de anus. De bult is ongeveer 2 cm. in doorsnede.

Twee weken geleden is Blik onder narcose geweest voor gebitsreiniging, verwijdering van zijn Hubertusklauw en het leegmaken van zijn anaalklieren. Vorige week vrijdag heeft hij een antibioticakuur gekregen omdat zijn pootwond ontstoken was.

Nu zit die rare bult onder zijn staart. Volgens mij zitten anaalklieren aan weerszijden onder de anus, maar deze zit er boven, in het midden.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn..?
Laatst gewijzigd door Annelies op 19 apr 2007 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Duivelinnetje
Actief

Ongelezen bericht door Duivelinnetje »

Ik vermoed dat zijn anaalklieren weer verstopt zijn...
Bij Simba heb ik laatst zelf zijn anaalklieren uitgeknepen en voordat ik dat deed zat er ook zo'n bult, net boven de anus.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Is het niet zijn vioolklier?
Misschien moet je daar even op Googelen... (Wil ik ook wel doen maar moet eigenlijk ook een beetje werken, ondertussen... :wink: ).
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Duivelinnetje schreef:Ik vermoed dat zijn anaalklieren weer verstopt zijn...
Bij Simba heb ik laatst zelf zijn anaalklieren uitgeknepen en voordat ik dat deed zat er ook zo'n bult, net boven de anus.

Jee, bij Blik binnen twee weken dus weer vol... :roll:
Mijn verwarring zit in het feit dat ik dacht dat anaalklieren ónder de anus zitten, aan weerszijden... Deze bult zit precies boven de anus, vlak onder zijn staart. Het is één bult, precies in het midden en ik kan hem helemaal van links naar rechts duwen...
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Rami schreef:Is het niet zijn vioolklier?
Misschien moet je daar even op Googelen... (Wil ik ook wel doen maar moet eigenlijk ook een beetje werken, ondertussen... :wink: ).
Ik heb even Gegoogled en de vioolklier zit óp de staart; bij Blik zit de bult eronder.... :wink: Dank voor het meedenken, Rami!
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

Annelies schreef:

Mijn verwarring zit in het feit dat ik dacht dat anaalklieren ónder de anus zitten, aan weerszijden... Deze bult zit precies boven de anus, vlak onder zijn staart. Het is één bult, precies in het midden en ik kan hem helemaal van links naar rechts duwen...
Je kunt ze zelf uitknijpen, dan weet je zeker of dat het is.
Bij Simba heb ik het tijdens een wasbeurt onder de douche gedaan, maar je kunt het ook bijvoorbeeld in de tuin doen met wat keukenrolpapier.
Ik ga je vertellen dat als hij verstopte anaalklieren heeft, er een vreselijk stinkende vloeistof uit spuit als je er in knijpt.
Als je er in knijpt, moet je ervoor zorgen dat je vingers achter de bult zitten, dus niet in de bult zelf knijpen.
Als hij er echt pijn aan heeft zodra je knijpt, dan is het verstandig de dierenarts in te schakelen.
Rami
Zeer actief

Annelies schreef:
Rami schreef:Is het niet zijn vioolklier?
Ik heb even Gegoogled en de vioolklier zit óp de staart; bij Blik zit de bult eronder.... :wink: Dank voor het meedenken, Rami!
Geen dank!
Wel kl*te als het idd weer zijn anaalklieren zijn... Zit Blik ook veel in de regionen te bijten of te likken?
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Duivelinnetje schreef:
Annelies schreef:

Je kunt ze zelf uitknijpen, dan weet je zeker of dat het is.
Bij Simba heb ik het tijdens een wasbeurt onder de douche gedaan, maar je kunt het ook bijvoorbeeld in de tuin doen met wat keukenrolpapier.
Ik ga je vertellen dat als hij verstopte anaalklieren heeft, er een vreselijk stinkende vloeistof uit spuit als je er in knijpt.
Als je er in knijpt, moet je ervoor zorgen dat je vingers achter de bult zitten, dus niet in de bult zelf knijpen.
Als hij er echt pijn aan heeft zodra je knijpt, dan is het verstandig de dierenarts in te schakelen.

ik zou dus niet zomaar gaan knijpen als je niet precies weet wat je doet :wink:
Duivelinnetje
Actief

kitty2 schreef: ik zou dus niet zomaar gaan knijpen als je niet precies weet wat je doet :wink:
Ik weet precies wat ik doe, mijn dierenarts heeft mij uitgebreid laten zien hoe ik anaalklieren leeg moet knijpen. Ieder hondenbaasje kan dat zelf nadat het één keer is voorgedaan, het is alleen niet zo'n prettig klusje.
Mocht het toch iets anders zijn, bijvoorbeeld een gezwel of voor mij part een bult van een teek (Annelies, ik wil je niet bang maken), dan richt je absoluut geen schade aan als je zachtjes knijpt.

Overigens gaan honden met verstopte anaalklieren vaak "sleetje rijden", glijden met hun kont over de grond.
Annelies
Zeer actief

Potverdorie.... :roll:
Ik heb inmiddels de dierenarts gebeld met mijn vraag en uitleg over die bult en volgens de assistente gaat het hier niet om anaalklieren, gezien de plaats van de bult.
Hoe kan in zo'n korte tijd een bult verschijnen en wat zou dit in hemelsnaam moeten zijn..? :19:
Ik heb een afspraak voor vanmiddag 15.30 uur...

'Tob niet, 't komt toch anders' was het, geloof ik... :roll:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Duivelinnetje schreef:
kitty2 schreef: ik zou dus niet zomaar gaan knijpen als je niet precies weet wat je doet :wink:
Ik weet precies wat ik doe, mijn dierenarts heeft mij uitgebreid laten zien hoe ik anaalklieren leeg moet knijpen. Ieder hondenbaasje kan dat zelf nadat het één keer is voorgedaan, het is alleen niet zo'n prettig klusje.
Mocht het toch iets anders zijn, bijvoorbeeld een gezwel of voor mij part een bult van een teek (Annelies, ik wil je niet bang maken), dan richt je absoluut geen schade aan als je zachtjes knijpt.

Overigens gaan honden met verstopte anaalklieren vaak "sleetje rijden", glijden met hun kont over de grond.
Blik rijdt geen slee en zit er eigenlijk ook niet aan, Claudia...
Ik durf er zelf niet aan te komen; stel dat het een ontsteking is of wat dan ook. De dierenarts mag het bekijken en ik hoop dat het allemaal meevalt... :wink:
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

Annelies schreef:Blik rijdt geen slee en zit er eigenlijk ook niet aan, Claudia...
Ik durf er zelf niet aan te komen; stel dat het een ontsteking is of wat dan ook. De dierenarts mag het bekijken en ik hoop dat het allemaal meevalt... :wink:
Ok, ik kan me voorstellen dat de één het wel eng vindt om er aan te zitten en de ander niet. Ik ben daar zelf wat makkelijker in.
Goed dat je naar de dierenarts gaat, ik hoop dat het allemaal mee valt.
Laat je het nog even weten hier?
Sterkte :knuffel:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

He gets.. nou sterkte voor straks :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Annelies schreef:Potverdorie.... :roll:
Ik heb inmiddels de dierenarts gebeld met mijn vraag en uitleg over die bult en volgens de assistente gaat het hier niet om anaalklieren, gezien de plaats van de bult.
Hoe kan in zo'n korte tijd een bult verschijnen en wat zou dit in hemelsnaam moeten zijn..? :19:
Ik heb een afspraak voor vanmiddag 15.30 uur...

'Tob niet, 't komt toch anders' was het, geloof ik... :roll:
Bassie heeft dat ook weleens gehad....was een ontsteking van de peri-anaalklieren meen ik me te herinneren en ik geloof dat Linlin ook zoiets met 1 van haar hondjes aan 'de hand' te hebben gehad...maar dat bleek later om een aambei te gaan. :wink:
Ik ga even op zoek naar het topic van Linlin. Inge O schreef daar ook het één en ander in.
Annelies
Zeer actief

Duivelinnetje schreef:
Annelies schreef:Blik rijdt geen slee en zit er eigenlijk ook niet aan, Claudia...
Ok, ik kan me voorstellen dat de één het wel eng vindt om er aan te zitten en de ander niet. Ik ben daar zelf wat makkelijker in.
Goed dat je naar de dierenarts gaat, ik hoop dat het allemaal mee valt.
Laat je het nog even weten hier?
Sterkte :knuffel:
Tuurlijk, Clau. Zodra ik wat weet meld ik het... :wink:
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Annelies
Zeer actief

Je bent een kanjer, Marie..!! Dank je wel..! Ik ga gauw lezen.... :ok:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Aggut, die Blik, heeft ie weer wat :(:
Het beste met hem, ik hoop dat het gauw en pijnloos kan worden verholpen, arrum beest :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
MJ
Zeer actief

Annelies schreef:
Je bent een kanjer, Marie..!! Dank je wel..! Ik ga gauw lezen.... :ok:
Graag gedaan. :ok:
Hoe je het omschrijft lijkt het wel veel op wat Bassie toen had.
Hopelijk is het ook bij Blikkie net zo snel weer over als bij Bassie. :wink:
Annelies
Zeer actief

Okee... peri-anaalklieren, aambei...
Blik is inderdaad ook bikkelhard; geeft geen kik bij pijn... :19:
Afwachten wat de dierenarts constateert...
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Nou, wel goed om langs de da te gaan. Bultjes zijn nooit fijn...
Sterkte vanmiddag.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Zou hij misschien op een hommel of bij zijn gaan zitten? Of is dat erg ver gezocht :19:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Blik's anaalklieren zijn ontstoken... :19:
Ik legde de dierenarts alles uit en toen hij Blik onderzocht bleek de bult veel minder. Hij dacht in eerste instantie aan een evt. hernia-achtig iets, maar niet dus en verklaring is waarschijnlijk dat Blik last van de ontstekingen had en zijn anus dusdanig 'naar buiten perste' dat het een bult werd...of zo...

Het is heel vreemd dat Blikkie net een breedwerkende antibioticakuur achter z'n kiezen heeft vanwege zijn ontstoken poot en dat zijn anaalklieren evengoed ontstoken zijn geraakt. Zijn weerstand blijkt dus erg laag... :roll:

Anaalklieren zijn weer geleegd ( :kotz: by the way...) en tijdens een flinke worstelpartij met de assistente gevuld met een antibioticazalf die tevens pijnstillend werkt.

Zijn prostaat is ook meteen onderzocht en die is okee. Ook geen aambeien (had de dierenarts ook nooit meegemaakt, maar tis een jonge arts... :wink:).

Gelukkig dus geen tumor o.i.d.. Ik hoop dat het hierbij blijft en de boel snel geneest... :ok:

Arme Blikkemans... :(:
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ach arme Blik....
Geef hem maar een dikke beterschapsknuffel van me. :knuffel1:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Geef hem maar veel lekkere, weerstand-opbouwende, kluiven :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Annelies
Zeer actief

Ik geef de knuffel door en een kluif.. :ok:

Ja.... weerstand verhogen... :denken: Hoe ga ik dit aanpakken..?
Hij krijgt topvoer, soort gisttabletten, veels te veel liefde en aandacht, ontspanning, beweging, frisse lucht... ehhh... iemand een idee..?
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Annelies schreef:Ik geef de knuffel door en een kluif.. :ok:

Ja.... weerstand verhogen... :denken: Hoe ga ik dit aanpakken..?
Hij krijgt topvoer, soort gisttabletten, veels te veel liefde en aandacht, ontspanning, beweging, frisse lucht... ehhh... iemand een idee..?
Gelukkig valt het allemaal mee...al zal Blik er anders overdenken natuurlijk.
Ik geef Samara voor haar weerstand teverhogen/ondersteunen elke dag echinaforce druppeltjes....op een lekker boterham met honing of iets anders wat ze lekker vind.
Volgens mij heb je het ook in tablet vorm...moet je maar kijken wat het handigst is.
Succes ermee en ik hoop dat hij gauw van zijn bult en onsteking af is

Jacqueline
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Om algemene weerstand te verhogen zou je Cat's Claw kunnen geven, dit zou een weerstandverhogende werking hebben.
En de Groene Os maakt een weerstand compositum. Ik heb het zelf nooit gegeven maar wie weet is het wat...

Beterschap voor Blik!
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat vervelend, heeft hij pijn? Vitamine C schijnt ook weerstandverhogend te werken bij hondjes. Beterschap :ok:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ach jee, toch alweer? Arme Blik. Nou dan stuur ik wederom maar een heleboel knuffels richting Zaandam :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”