Ik vind die foto van Ien met die hondenvleesch kar erg mooi om te zien als voorbeeld hoe het vroeger ging. Honden kregen niet alleen maar tafelresten. Ze kregen inderdaad keukenresten en daar waar men goed te eten had, hadden de honden dus ook goed te eten: afsnijsels van het vlees, de botten en de restanten van een op de boerderij geslacht dier gingen o.a. naar de honden. En de mensen die dat niet hadden, omdat ze in de stad woonden, die kochten bijvoorbeeld aan Ien's kar pens en andere lekkere voedzame vleesafval voor de hond.
Ik denk dat je daarom ook uit moet kijken met het verschil tussen keukenresten en tafelresten. Keukenresten waren vaak niet bereide restanten vlees, stukken oud brood, oude eitjes, etc. Tafelresten waren gekruide vleesresten, gekookte groenten en aardappeltjes en jus.
Dus nee, honden leefden niet alleen maar op de restjes of aan tafel. Heel vaak werd er bij de slager ook wat afsnijsel voor de hond of wat pens voor de hond gekocht. Vooral het laatste was ontzettend populair omdat het een hoogwaardige voeding is.
Zelfs ik kan me nog herinneren dat pens voor de hond en hart voor de kat werd gekocht, ondanks dat ik echt van de brokkengeneratie ben.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby