Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenvoer vroeger en nu

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

bowiej
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder!
Aantal honden: 1

Hondenvoer vroeger en nu

Ongelezen bericht door bowiej »

Ik wil graag mijn ouders duidelijk maken dat vers vlees
of bijv. de brokken van Farmfood veel beter zijn
dan "gewone brokken of blikvoer".
En dat allerlei "mensen eten" niet goed voor de hond is.
Ik kan dit mijn ouders echter niet uitgelegd krijgen.

Zij zeggen en vroeger dan, toen aten de honden met de pot mee,
ze kregen alles en werden ook oud.

Mijn vraag: heeft iemand misschien een mooie uitleg of reacties die ik mijn ouders kan laten lezen :mrgreen:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

dat is echt lastig.
Ik merk dat bij mijn oma ook.
Haar honden aten vroeger gewoon met de pot mee. Met een handje brokjes erbij ofzo.
Dr honden werden ook allemaal verschrikkelijk oud, 2 van haar honden zijn bijna 20 jaar geworden.

Zij snapt mij dus echt niet. En helemaal niet als ik de honden rauwe kipfilet geef of rauwe botten. Dan kan ze echt boos worden, hoe ik het in mn hoofd haal dat te geven. Ze denkt echt dat mn honden dood neer zullen vallen.

En wat ik dan ook zeg, ze gelooft het toch niet. Zit me aan te kijken alsof ze water ziet branden.
Wat ik ook uitleg en hoe ze ook ziet dat mn honden dat bot eten en de volgende dag nog rondlopen...het helpt niks.
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

Met de pot meeeten, is sowieso niet gezond, alleen al omdat het veel te zout is. Tja, je moet natuurlijk niet vergeten dat bij een vorige generatie, er nog amper hondenvoer, zoals wij dat nu kennen, bestond. Onze honden kregen vroeger thuis Pitah brokken, zoals ik het nu bekijk, goedkope rotzooi. Gevolg voor 1 van de 3 honden, darmkanker, Kan natuurlijk niet bewijzen dat het van het voer kwam, maar toch. Een oudere generatie vindt het vaak belachelijk dat je zoveel geld aan voer besteedt, wij kijken daar nu heel anders tegenaan. Hen daarvan overtuigen is erg moeilijk, het zit er zo ingebakken. :denken:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

pia zz schreef:Met de pot meeeten, is sowieso niet gezond, alleen al omdat het veel te zout is. Tja, je moet natuurlijk niet vergeten dat bij een vorige generatie, er nog amper hondenvoer, zoals wij dat nu kennen, bestond. Onze honden kregen vroeger thuis Pitah brokken, zoals ik het nu bekijk, goedkope rotzooi. Gevolg voor 1 van de 3 honden, darmkanker, Kan natuurlijk niet bewijzen dat het van het voer kwam, maar toch. Een oudere generatie vindt het vaak belachelijk dat je zoveel geld aan voer besteedt, wij kijken daar nu heel anders tegenaan. Hen daarvan overtuigen is erg moeilijk, het zit er zo ingebakken. :denken:
Ja pitah brokken dat ken ik nog wel,mijn ouders hadden een Schotse collie en die is er 15 jaar oud mee geworden. :cheer: Als je zegt dat er belachelijk veel geld word uitgegeven dan ben ik het daar wel mee eens.Want 3,10 voor een kilo kvv,is ook duur.Er zijn inmiddels ook wel brokken die ook rustig 3 euro de kilo kosten,maar vroeger betaalde we dat echt niet hoor.Toen had je ook minder keuze.Wij voerde toen de middenmoot Royal Canin Selection,en later in de jaren 90 begon RC met een duurdere lijn van speciale brokken voor verschillende types honden.Verder had je Kiddo,Eukanuba,Denkadog en later kwam Smolke er nog bij.Er zullen er nog wel wat geweest zijn maar deze kan ik me nog herinneren.Al onze honden hebben het altijd erg goed gedaan op de brokken,en de oudste hier in huis nu 12 jaar oud,eet nog steeds brok en is zo fit als het maar kan.Ik denk niet dat de kvv 'ers hier gezonder zullen zijn door de kvv,maar meer genieten van hun voer.En een ander voordeel is dat ze van kvv stukken minder poepen en dan is wel een voordeel ivm opruimen.
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

pia zz schreef:Met de pot meeeten, is sowieso niet gezond, alleen al omdat het veel te zout is:
Beter dan brokken iig.
Tafelrestjes gezonder dan hondenbrokken

Hondenbrokken. Ze bestaan in hoe langer hoe meer soorten en smaken,van ordinaire,droge brokken,tot smeuïge hapjes in een schaaltje. Er bestaat hondenvoer voor grote en kleine honden,voor jonge pups en voor honden op leeftijd.Toch kan al dat hondenvoer niet op tegen de goede,oude overschotjes. ' Honden die alleen etensresten van hun baasjes krijgen,leven 2 jaar langer.' zegt DA Gérard Lippert.

De Brusselse DA onderzocht de gewoonten en levensomstandigheden van 700 honden. 'Il liet fiches opstellen met een soort van overlijdensakte' legt hij uit. ' Van 700 honden heb ik alle informatie over hun leeftijd,geslacht,ras,de gezinssamenstelling van hun baasje,de woonplaats in de stad of op het platteland,de aanwezigheid van een tuin,de doodsoorzaak én de voedingsgewoonten.'

De DA wou aan de hand van de fiches onderzoeken welke omstandigheden leiden tot een langer-én gelukkiger- hondenleven.
'Ik verwachtte eigenlijk dat plattelandshonden en dieren met een tuin langer zouden leven,maar dat klopt totaal niet.' zegt dokter Lippert. ' Allicht zitten die honden evenveel binnen als stadshonden,omdat hun baasjes op het werk zijn. En dan heb je als hond er niet veel aan dat er een tuin is.'

Alleen de voeding heeft een duidelijke,rechtstreekse invloed op de levensduur van een hondeleven. 'Honden die alleen industrieel dierenvoer krijgen,worden gemiddeld 10,5 jaar oud', zegt Gérard Lippert. 'Honden met een gemengd menu,die af en toe hondenbrokken en af en toe etensresten krijgen,worden 11,5 jaar en honden die uitsluitend keukenresten krijgen,worden gemiddeld 13 jaar. Dat is toch een opmerkelijk verschil.'

Volgens G. Lippert is dierenvoeding te éénzijdig en vaak te zout. 'Als er een vertegenwoordiger aanklopt bij mijn praktijk,proef ik de brokken altijd zelf. Meestal zijn ze niet te vreten:droog en smakeloos.
Ik kan dat niet eten,zeg ik dan.

Waarom zou ik uw brokjes aanraden voor huisdieren?' Als sinds de prehistorie eten honden en katten de restjes van de maaltijden van hun baasjes. Pas de laatste 15,20 jaar,is er een heuse voedingsindustrie voor dieren onstaan. En die leggen de dieren een ander,minder gezond menu op.
http://www.ukrmb.co.uk/images/LippertSapySummary.pdf

Op de link hierboven vind je een volledig verslag van het onderzoek van dr. lippert van brok versus met de pot mee-eten.
Ester&Lara

Re: Hondenvoer vroeger en nu

bowiej schreef:Ik wil graag mijn ouders duidelijk maken dat vers vlees
of bijv. de brokken van Farmfood veel beter zijn
dan "gewone brokken of blikvoer".
En dat allerlei "mensen eten" niet goed voor de hond is.
Ik kan dit mijn ouders echter niet uitgelegd krijgen.

Zij zeggen en vroeger dan, toen aten de honden met de pot mee,
ze kregen alles en werden ook oud.

Mijn vraag: heeft iemand misschien een mooie uitleg of reacties die ik mijn ouders kan laten lezen :mrgreen:
Ik heb ook nog wel interessante informatie voor je, als je even je email pb't dan zal ik het je toesturen. Het is nogal wat tekst.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mauyak schreef:Toen had je ook minder keuze.
Inderdaad.
Helemaal in de begintijd van speciaal hondenvoer(jaren 60) had je de keuze uit Bonzo en Donatin.Allebei diner :mrgreen:
Pittah kwam daar als eerste brok achteraan.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

de oma van mijn man snapte (ze is overleden) er ook niks van...

zij heeft 21 jaar snuffie gehad, een poedel...

als opa en oma klaar waren met eten werd er een bordje voor snuffie gemaakt, snuffie ging aan tafel zitten en oma bond snuffies oren op zijn koppie met een elastiek en snuffie ging eten...
Afbeelding
Xena98
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Schotse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xena98 »

Toen mijn collie Pepper zo'n 25 jaar geleden in ons huis kwam, was er heel weinig keus wat betreft hondenvoer en internet stond nog in de kinderschoenen. We wisten toen al wel dat mee-eten met de pot niet goed was, info die we uit kranten en van de tv haalden. Pepper kreeg toen Pitah en Donatin, volgens "de boekjes" het beste voer van dat moment. Zij is ruim 14 jaar geworden.
Nu, dankzij internet, weten we veel meer over voeding en kunnen we een bewustere keus maken.
Groetjes, Anne, de honden Salina, Pipra en Cayenne, en de katten Joshua en Jamie.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik heb een aantal hondenboeken van voor 1960. Daarin wordt beschreven hoe hondenvoer vroeger werd samengesteld. Vooral veel rauw vuile pens, kopvlees, boekmaag, vleesbotten en organen. Brood werd eraan toegevoegd als goedkoop vulmiddel of havermout of gerstmout.
'Hondenkaken' bestonden er wel maar er het werd sterk afgeraden dat de hond dagelijks te geven.

Bij de tweedehands boekwinkel zijn nog verschillende boeken te koop. Onder andere de boeken van Jan van Rheenen. Hij schreef boeken over verschillende hondenrassen en daarin staat ook een hoofdstuk over voeding.

Mijn ouders gaven hun honden vroeger vlees met rijst en daar deden ze een lepel kalk overheen. De honden aten verder ook tafelresten.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

massam schreef:de oma van mijn man snapte (ze is overleden) er ook niks van...

als opa en oma klaar waren met eten werd er een bordje voor snuffie gemaakt, snuffie ging aan tafel zitten en oma bond snuffies oren op zijn koppie met een elastiek en snuffie ging eten...
:mrgreen: Ik zie het in gedachte zó voor me !
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

mijn ouders zijn net zo. Geven goedkope brokken die ze bij de welkoop halen 'want al onze andere honden werden er ook oud op.' en kijken mij wat bevreemd aan als ik maatregelen neem om mijn kvv op een verse manier mee probeer te nemen op vakantie.
bowiej
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder!

Ongelezen bericht door bowiej »

nou, ik heb me moeder vandaag iniedergeval overgehaald dat ik farmfood heb mogen halen :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik vind die foto van Ien met die hondenvleesch kar erg mooi om te zien als voorbeeld hoe het vroeger ging. Honden kregen niet alleen maar tafelresten. Ze kregen inderdaad keukenresten en daar waar men goed te eten had, hadden de honden dus ook goed te eten: afsnijsels van het vlees, de botten en de restanten van een op de boerderij geslacht dier gingen o.a. naar de honden. En de mensen die dat niet hadden, omdat ze in de stad woonden, die kochten bijvoorbeeld aan Ien's kar pens en andere lekkere voedzame vleesafval voor de hond.
Ik denk dat je daarom ook uit moet kijken met het verschil tussen keukenresten en tafelresten. Keukenresten waren vaak niet bereide restanten vlees, stukken oud brood, oude eitjes, etc. Tafelresten waren gekruide vleesresten, gekookte groenten en aardappeltjes en jus.
Dus nee, honden leefden niet alleen maar op de restjes of aan tafel. Heel vaak werd er bij de slager ook wat afsnijsel voor de hond of wat pens voor de hond gekocht. Vooral het laatste was ontzettend populair omdat het een hoogwaardige voeding is.
Zelfs ik kan me nog herinneren dat pens voor de hond en hart voor de kat werd gekocht, ondanks dat ik echt van de brokkengeneratie ben. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sjalot schreef:Ik heb een aantal hondenboeken van voor 1960. Daarin wordt beschreven hoe hondenvoer vroeger werd samengesteld. Vooral veel rauw vuile pens, kopvlees, boekmaag, vleesbotten en organen. Brood werd eraan toegevoegd als goedkoop vulmiddel of havermout of gerstmout.
'Hondenkaken' bestonden er wel maar er het werd sterk afgeraden dat de hond dagelijks te geven.

Bij de tweedehands boekwinkel zijn nog verschillende boeken te koop. Onder andere de boeken van Jan van Rheenen. Hij schreef boeken over verschillende hondenrassen en daarin staat ook een hoofdstuk over voeding.

Mijn ouders gaven hun honden vroeger vlees met rijst en daar deden ze een lepel kalk overheen. De honden aten verder ook tafelresten.
ja dat kreeg onze hond, ook 'n franse bulldog, 'n snee bruin brood met of gekookte pens of hart en dan gistocal erover heen. Ze is 11,5 geworden en overleden aan melkklierkanker. Brokken die ging ik halen in de dierenwinkel en dat waren van die vierkante brokjes in drie maten. Op 'n gegeven moment is toen Frolic gekomen en dat kreeg ze ook af en toe. Alleen als we op vakantie waren verbleef ze bij oma en daar kreeg ze biefstuk, waarschijnlijk lekker doorgebakken (dat weet ik niet) maar dan kwam ze altijd met kale plekken thuis...... kregen oma niet wijzer (geboren in 1900) biefstuk was toch goed.....
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:Ik vind die foto van Ien met die hondenvleesch kar erg mooi om te zien als voorbeeld hoe het vroeger ging. Honden kregen niet alleen maar tafelresten. Ze kregen inderdaad keukenresten en daar waar men goed te eten had, hadden de honden dus ook goed te eten: afsnijsels van het vlees, de botten en de restanten van een op de boerderij geslacht dier gingen o.a. naar de honden. En de mensen die dat niet hadden, omdat ze in de stad woonden, die kochten bijvoorbeeld aan Ien's kar pens en andere lekkere voedzame vleesafval voor de hond.
:
klopt
deze kar dus :wink:
Afbeelding

maar ook bijna iedere slager verkocht materiaal wat nu niet meer te koop is vanwege de regeltjes.
Neem uier..de honden vonden dat heerlijk, echte vuile pens kocht je ook nog bij de slager, het was ook heel gewoon om uitgebeende botten bij de slager te halen.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ja wij kochten hart en pens gewoon bij de slager. Ik weet ineens niet of wij toen al 'n koelkast hadden. Kan me nog wel herinneren dat die is gekomen, maar ik weet niet meer wanneer.
Flip
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flip »

ien schreef:Neem uier..de honden vonden dat heerlijk, echte vuile pens kocht je ook nog bij de slager, het was ook heel gewoon om uitgebeende botten bij de slager te halen.
Mijn oma hakte de uiers in blokjes en deed ze door de macaroni.

Mijn moeder (is sinds haar 13e met mijn vader) at daar regelmatig en vond die blokjes vlees zo gummi-achtig en gaf ze stiekem onder de tafel aan mijn vaders duiste herder :mrgreen: .

Het andere hondje op de boerderij is bijna 21 jaar geworden, die at met de pot mee en kreeg, als er geslacht werd, inderdaad slachtafval mee.
Groetjes Marjolijn en Flip
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Best interessant onderwerp eigenlijk.
Dus vroeger werden de honden zo oud omdat ze dus eigenlijk rauwe vleesresten te eten kregen ed.
Is wel iets om over na te denken.
Het merk Pittah bestaat trouwens nog steeds, mijn teefje krijgt dit te eten.
Ik had al van alles geprobeerd, want ze heeft erg last van haar darmen en laat altijd heel veel stinkscheten, en had erg vaak diarree.
Sinds ik haar Pittah voer is veel minder geworden.
Een paar maanden geleden kreeg ik van iemand wat blikken bonzo.
Dus dat mengde ik één keer per dag een beetje door haar brokken heen.
En wonderbaarlijk genoeg stinkt ze sindsdien vrijwel NOOIT meer.
Dus ze krijgt dat nu nog steeds elke dag.
:zweep:
Ester&Lara

Paulala schreef:Best interessant onderwerp eigenlijk.
Dus vroeger werden de honden zo oud omdat ze dus eigenlijk rauwe vleesresten te eten kregen ed.
Ik had al van alles geprobeerd, want ze heeft erg last van haar darmen en laat altijd heel veel stinkscheten, en had erg vaak diarree.
Bonzo is geen vlees. Nouja er zit 4% vlees in, de rest is soja en plantaardige rommel :wink:
Vlees voor een hond hoort rauw te zijn.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Nou de honden van mijn oma aten dus ook met de pot mee maar ze kregen echt nooit rauw vlees hoor.
Mergpijpjes e.d. daar trok ze bijv. eerst soep van en dan kreeg de hond het.
Kip e.d. net zo, alles werd gekookt!!
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ester&Lara schreef:
Bonzo is geen vlees. Nouja er zit 4% vlees in, de rest is soja en plantaardige rommel :wink:
Vlees voor een hond hoort rauw te zijn.
Ik weet dat Bonzo geen vlees is.
Maar ik kreeg een paar blikken van iemand, dus die gooi ik dan niet weg.
Tot mijn grote verbazing ging Julia minder stinken toen ze dit at, en ze had nooit meer diarree, vandaar dat ik het geef.
Zo nu en dan krijgen ze ook lamsribben en kip en rundvlees (vers)
:zweep:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Doko brokken waren het vroeger,maar dat van die mergpijp deed ik tot kortgeleden ook :N: :N: Nu niet meer hoor :ok:
Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Of honden allemaal zo oud werden,is nog maar de vraag.Ik ken ook de verhalen van schurftige honden en honden met rachitis,omdat ze juist slecht te eten kregen.Er is een groot verschil tussen hoe mensen vandaag de dag zelf samenstellen of je hond voeren als een kliko met het gene wat je maar net over hebt.Ik ben in veel gevallen dan ook blij dat er brokken of andere complete voedingen bestaan,dat voorkomt bij sommige hondenbezitters een hoop leed.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

massam schreef:de oma van mijn man snapte (ze is overleden) er ook niks van...

hahahahaha! wat een ontzettend zoet verhaal!

de mormels eten overigens ook best restjes van ons eten. ongezouten en ongekruid, dat wel.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

De honden die we thuis hadden kregen jaren lang de goedkoopste brok van de boerenbond. Mijn moeder gaf haar huidige hond ook goedkope brok totdat ik langzaam aan steeds meer rauw ging geven aan Daan en 10 kilo prins aan haar heb gegeven, sindsdien voeren ze prins.
Daan krijgt naast zijn voer ook altijd na het eten nog tafelresten, hij mag mijn bord voorspoelen.
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ook mijn honden krijgen tafelresten en daar doen ze een moord voor! Dit heb ik mn honden altijd al gegeven, net als rauw vlees. Een enkele keer brok en dan vooral als ik bij iemand anders ben die brokken voert. Verder altijd een zeer gevarieerd aanbod van eten met tafelresten, oud brood enz.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Nee dat mag je zo niet zeggen. Veel rashonden tegenwoordig worden niet zo oud en die waren er simpelweg vroeger niet. de meesten hadden ook kleintjes, die waren niet zo duur in eten en die worden van zichzelf al ouder.

Daarnaast men herinnert men zich de heel oude hondjes, daar wordt over gepraat, dat is curieus, niet de vele hondjes van 10 of 12 jaar die stierven, of al die hondjes die de drie niet eens haalden.

Dat onderzoek van nu over die resten is ook niet zo maar geldig. Ik denk dat het percentage vuilnisbakkies dat tafelresten krijgt groter is dan de herders, de Doggen en de Rottweilers. Dat soort dingen zou ingecalculeerd moeten worden bij een goed onderzoek, anders is het gewoon niet geldig.

Anne
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

De engelse cocker van men grootouders is 14jaar geworden op tafelresten en brood met koffie en melk.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”