Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kennelhoest enting, vreemd?!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekmiek

kennelhoest enting, vreemd?!

Ongelezen bericht door miekmiek »

Eerst even stoom afblazen hoor. Kom net terug van de DA kliniek waar tommie zijn jaarlijkse enting en rabiës moest hebben. Er was een nieuwe DA, en die had ik dus. Ze vroeg wat hij moest krijgen, dus ik geef aan dat hij zijn enting en zijn rabiës moet hebben. Begint ze een heel verhaal over de enting voor kennelhoest. Dat hij die dan ook nodig had, anders was hij niet genoeg beschermt en pensions zouden die enting als verplicht stellen.

Dus ik vond dat al vreemd, want Tommie krijgt al jarenlang gewoon z'n entingen en nooit heb ik het verhaal van een extra enting tegen kennelhoest gekregen.

Maar goed, wat moet dat moest dacht ik, dus doe maar. Er waren twee opties, om het in zijn neus te druppelen of om te prikken. Nou, doe maar z'n neus. Maar dat lukte dus niet, want Tommie vond het niet grappig. Dus moest ze wel prikken. En dan moest hij over twee weken terug komen voor een herhalingsprik, anders was de enting niet goed.

.....huh?.....dus over twee weken weer terug en dan weer consultkosten? Ja dus! Nou, dacht het niet hoor. Dus ik heb haar gezegt dat ze de prik kon laten voor wat hij was. Vond ze niet grappig, en kreeg uiteraard een preek dat ze haar honden alle entingen gaf, bla bla bla. Heel fijn allemaal, maar ik wou die prik niet. Eerst maar eens over gaan lezen.

Hoe zit dat dus met die extra kennelhoest enting? Meer mensen die dat tegengekomen zijn? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Overigens was de mevrouw verder ook hoogst irritant met ongewenst commentaar en misprikken waardoor tommie besmeurt met een bloedvlek op z'n rug mee naar huis kon.

Geen fijn bezoekje. Maar goed, iemand die hier meer vanaf weet?
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Hier bij ons is het niet eens verplicht om je hond geent te hebben tegen kennelhoest omdat het een gewoon griepje is voor de hond.
Ik heb te vaak gehoord dat een hond alsnog kennelhoest krijgt ondanks de vaccinatie.
Mijn DA advizeerd de vaccinatie dan ook niet.

groetjes yvonne
Marion.

Re: kennelhoest enting, vreemd?!

Ongelezen bericht door Marion. »

miekmiek schreef:Hoe zit dat dus met die extra kennelhoest enting? Meer mensen die dat tegengekomen zijn? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Geen kennelhoest enting geven (verbaasd me dat je daar na al die jaren forummen gewoon in mee bent gegaan :denken: ).

Kennelhoest = griep. Iedere normale hond herstelt daar gewoon zelf van. Daarnaast is die enting een hele vieze. En is de kans dat je precies tegen de goede variant ent, nogal klein.
De reden van pensions kan er één zijn, maar ik zou dan liever op zoek gaan naar een pension waar er over te praten valt, dan zomaar die prik gaan geven.
Laatst gewijzigd door Marion. op 10 apr 2007 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

ten eerste niet meer jaarlijks enten, miek. maar dat wist je al. :wink:

vervolgens lult die mevrouw uit d'r nekje. een kennelhoest-enting is zoiets als een griepprik. alleen maar te doen als je het risico loopt dat een griep einde oefening zal betekenen.

ursula is eenmaal toen we haar net hadden met zo'n neusspray preventief behandeld tegen kennelhoest. dat moest van de toenmalige uitlaatservice. afgezien van dat ze een week niet bij d'r koppie te benaderen was, kreeg ze alsnog dikke vette kennelhoest. daar is ze een paar dagen beroerd van geweest en klaar.

de uitlaatservice heeft overigens, naar aanleiding van mijn ervaring, die 'kennelhoestenting'-eis laten vallen.

onzin dus, mits heel oud, heel jong, heel krakkemikkig en ernstig in aanraking met andere honden. en dan nog. je moet toch ergens de pijp van uitgaan.
miekmiek

Marion. schreef: Geen kennelhoest enting geven (verbaasd me dat je daar na al die jaren forummen gewoon in mee bent gegaan :denken: ).
achteraf verbaasd het me ook. En ben ik blij dat ik toch nog voor dat die prik gegeven werd 'ho stop!' geroepen heb. Ik was eigenlijk een beetje overdonderd, ik ging gewoon voor de jaarlijkse check-up en ineens krijg je dit rare verhaal. Ik zei ook nog dat een hond heus niet doodgaat van een kennelhoest, maar dat kwam me alleen maar op een hele afkeurende 'wat bent u een slechte hondenbaas' blik te staan.
miekmiek

linlin schreef:ten eerste niet meer jaarlijks enten, miek. maar dat wist je al. :wink:
ik weet ondertussen wel het 1 en ander, maar ben nog steeds bang voor ziektes zoals parvo of weil. Wat dat betreft durf ik nog niet zo goed mijn eigen plan te trekken. De rabiës die nu gezet is is drie jaar geldig, dus dat scheelt wel weer.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als je kennelhoest laat enten moet het de eerste keer inderdaad herhaald worden (ik dacht na een maand trouwens), daarna volstaat jaarlijks.
Maar bij een hond die gewoon een normale weerstand heeft is het eigenlijk niet echt nodig.
Nika heeft het de eerste jaren wel gehad omdat die dus altijd ziek of onderweg was :roll: , maar sinds haar weerstand verbeterd is krijgt ze het niet meer. Marouck en Biène hebben die enting niet gehad.
Mijn ervaring is dat honden die erg vatbaar zijn voor virussen (zoals Nika dus was) minder heftig reageren als ze de enting hebben gehad. Danco is ooit doodziek geweest van kennelhoest en is de jaren daarna ook geënt geweest (de laatste jaren niet meer).
Overigens kan het inderdaad zijn dat pensions de enting "eisen", sommige hondenscholen doen dat ook.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Mijn dierenarts vraagt altijd netjes of ik nog op vakantie ga of dat de honden naar een kennel of pension moeten.
Als ik nee zeg, dan krijgen ze de normale jaarlijkse inenting.
:zweep:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Inderdaad goed dat je de kennelhoest enting niet hebt laten zetten.

En niet meer zo overdonderd zijn :wink:
:pop:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

miekmiek schreef:
Marion. schreef: Geen kennelhoest enting geven (verbaasd me dat je daar na al die jaren forummen gewoon in mee bent gegaan :denken: ).
achteraf verbaasd het me ook. En ben ik blij dat ik toch nog voor dat die prik gegeven werd 'ho stop!' geroepen heb. Ik was eigenlijk een beetje overdonderd, ik ging gewoon voor de jaarlijkse check-up en ineens krijg je dit rare verhaal. Ik zei ook nog dat een hond heus niet doodgaat van een kennelhoest, maar dat kwam me alleen maar op een hele afkeurende 'wat bent u een slechte hondenbaas' blik te staan.
Toch vind ik het nog steeds raar. Je weet toch nog al die jaren forummen wat kennelhoest is?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Volgens mij laat bijna niemand z'n hond enten tegen kennelhoest behalve als de hond naar een pension gaat. Bram wordt wel ge-ent omdat het verplicht is op de dagopvang. Als hij daar niet naar toe zou gaan, zou ik het niet laten doen. Bij de dierenarts heb ik moeten uitleggen waarom ik het wil.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Tjee wat een rare DA, mijn honden krijgen geen kennelhoestenting :wink:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas heeft vorige week ook weer zijn entingen gekregen en in overleg met de dierenarts heb ik kennelhoest in zijn neus laten geven. Niet omdat ik bang ben voor kennelhoest (eerder liet ik dat niet vaccineren) maar omdat Vegas natuurlijk veel problemen in zijn neus heeft gehad en volgens de dierenarts zou dit kunnen helpen voor de klachten die hij momenteel heeft.

Mijn dierenarts staat gelukkig heel positief tegenover mijn ideeën wat betreft medicatie, behandelingen en entingen. Het heeft even geduurd want in het begin vonden ze me maar een zeur :mrgreen: maar nu heb ik er echt een werelddierenarts aan waar ik heel tevreden over ben :ok:

Ik snap trouwens wel dat je je laat overdonderen als je in de praktijk bent :wink: ik heb dat in het begin ook wel gehad maar nu ga ik steeds naar dezelfde arts en dat scheelt echt.

Ga je nu nog terug voor de herhalingsenting? Daar heb ik eerder nooit van gehoord :denken:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
miekmiek

Reini schreef: Ga je nu nog terug voor de herhalingsenting? Daar heb ik eerder nooit van gehoord :denken:
nee, want dat zou alleen moeten als hij er dus wel voor geprikt was. En die prik heb ik niet laten zetten. Als hij alleen de druppels in zijn neus had gehad, dan had hij niet hoeven terug komen, maar bij de prik moet dat dus blijkbaar wel.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

miekmiek schreef:
Reini schreef: Ga je nu nog terug voor de herhalingsenting? Daar heb ik eerder nooit van gehoord :denken:
nee, want dat zou alleen moeten als hij er dus wel voor geprikt was. En die prik heb ik niet laten zetten. Als hij alleen de druppels in zijn neus had gehad, dan had hij niet hoeven terug komen, maar bij de prik moet dat dus blijkbaar wel.
Oh, dan heb ik verkeerd gelezen. Ik dacht dat hij wel die prik had gehad :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

miekmiek schreef:
klopt, de 1e kennelhoestenting moet 2 x daarna jaarlijks 1 x.
Ik ent ze ook inmiddels 2 jaar niet meer voor kennelhoest en het bevalt me prima :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Paulala schreef:Mijn dierenarts vraagt altijd netjes of ik nog op vakantie ga of dat de honden naar een kennel of pension moeten.
Als ik nee zeg, dan krijgen ze de normale jaarlijkse inenting.
Dat deed onze DA inderdaad ook. Max heeft ook geen kennelhoest gehad.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

miekmiek schreef:
Neus of gewone enting, de stof is hetzelfde. Dit is de enting tegen Bordetella. In de standaardcoctail zat voorheen ook de Pi, de Para-influenza, allebei kennelhoestentingen, waarvan de eerste door de da's als een zeer gevaarlijk virus wordt gezien en ze hem (mede) daarom ook nodig achten :roll: .
Bij de nieuwe entingen/schema van Nobivac hebben ze de Pi uit de coctail gehaald en deze nu samen met de Bordetella in de KC gestopt, ook een neusenting. Deze hoeft naar mijn weten niet extra herhaald te worden voor een volledige dekking (alsof je die ooit zou hebben :roll: ).
Heeft je da dus de nieuwste spullen in huis dan kun je ervoor kiezen om alleen de DHP te geven en de KC volledig achterwege te laten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

1x tegen kennelhoest geent omdat ik dacht dat dat handig was met lola op show enzo.

sindsdien gewoon standaard thijmsiroop in huis voor de keetjes en kamillethee voor de oogjes en dan is het als ze het ooit hebben zo over
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik heb mijn hond 1 keer laten enten voor kennelhoest, omdat ik naar een show ging, uiteindelijk heeft hij op die show toch nog kennelhoest opgelopen.
Nu ent ik hem niet meer tegen kennelhoest, terwijl ik nog wel naar shows ga, maar hij heeft het niet meer gehad.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Mijn vorige oude honden en Toby hebben ooit kennelhoest opgelopen op de uitlaatservice en zijn er flink verkouden/grieperig van geweest en meer niet. Ik kon alleen een aantal weken niet in de buurt van andere honden komen. Mijn ouders hebben hun honden toen een neusspray tegen de kennelhoest gegeven zodat we bij hen op visite konden komen. En die honden hebben het ook niet gehad. Maar of dat door de spray kwam of door het feit dat mijn honden al bijna van de kennelhoest af waren, dat weet ik niet. Dus alleen laten enten als je naar shows moet of als de hond naar het pension moet. :wink: Heel goed dat je op tijd stop geroepen hebt. :mrgreen: :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
miekmiek

Martijn schreef: "Bedankt voor de informatie. We zullen het eens overdenken." is meer dan voldoende. Je laat je toch niet onder druk zetten?
Dat laatste...was dat maar zo! Maar dat ik nu in ieder geval nee gezegt heb is weer een stap in de goede richting. Ben toch nog een beetje een groentje op hondengebied en aangezien mijn kennis nog lang niet genoeg is om luchtig met feiten te kunnen strooien vind ik het nog lastig om 'in opstand' te komen tegen een DA die zelf erg overtuigt is van haar eigen gelijk.
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Ik laat de honden wel inenten voor de kennelhoest omdat het verplicht is bij het pension waar ik ze soms breng. Ik vraag dan wel altijd naar die ene die een jaar geldig is zodat ik niet na 1 maand of een half jaar ofzo weer terug moet.
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

miekmiek schreef:
Martijn schreef: "Bedankt voor de informatie. We zullen het eens overdenken." is meer dan voldoende. Je laat je toch niet onder druk zetten?
Dat laatste...was dat maar zo! Maar dat ik nu in ieder geval nee gezegt heb is weer een stap in de goede richting. Ben toch nog een beetje een groentje op hondengebied en aangezien mijn kennis nog lang niet genoeg is om luchtig met feiten te kunnen strooien vind ik het nog lastig om 'in opstand' te komen tegen een DA die zelf erg overtuigt is van haar eigen gelijk.
hiihihi ik herken dat wel.
Mij kunnen ze ook snel overdonderen. Dan niet met entingen o.i.d. Maar zo ben ik vorig jaar ook 2x bij de DA weggekomen met zo'n zak Hill's voer. :roll: Nooit gegeven overigens, ja als beloningsbrokjes. Toch zonde van zo'n dure zak. :wink:

Als ik weet dat ik weleens overdonderd zou kunnen gaan worden bij de DA neem ik de buuf gewoon mee. Die heeft overal wat meer kaas van gegeten en komt ook altijd met heerlijke feiten e.d.
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Mijn dierenarts vroeg het ook wil je voor kennelhoest laten enten? hij zei zelf ook al dat als mijn honden niet naar een pension gaan dat het dan niet echt nodig is en dat kennelhoest iets is waar iedere normaal gezonde hond van geneest.
voor dat extra geld vond hij het onzin dus gewoon de cocktail dit keer maar als die werkelijk drie jaar geldig zijn mag ik me voor volgend jaar weleens op mijn hoofd gaan krabben :denken:
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gordonsetter23 schreef:dus gewoon de cocktail dit keer maar als die werkelijk drie jaar geldig zijn mag ik me voor volgend jaar weleens op mijn hoofd gaan krabben :denken:
een aantal componenten zijn 3 jaar geldig niet allemaal... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”