Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enten oudere hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

jidde

Enten oudere hond

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni moet deze maand haar jaarlijkse enting krijgen
Ergens heb ik gelezen dat honden boven de 10 jaar geen enting meer nodig hebben en dat het beter is deze om de 2 jaar te enten en elk jaar de Weil te doen.

Oudere honden, ouder dan 10 jaar, moeten alleen nog geënt worden als er kans bestaat op besmetting. Omdat gebleken is, dat een vaccinatie veel langer 'houdt'' dan we vroeger dachten, zal in elk geval de frequentie van enten bij oudere honden veel lager kunnen
bron: http://www.whgdierenartsen.nl/html/vest ... .asp?id=41

Wat is wijsheid? Wel of niet volledig enten? Ik werk in een dierenpension en soms gaat ze mee. ook komen er wel eens pups over de vloer. Ze is elk jaar netjes geent en ontwormt en al.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Moeilijke kwestie want juist pups en pensions zijn besmettingshaarden. Ik denk dat als ze de entingen gewoon als peanuts ondergaat ik haar wel zou enten.
Wuilus heb ik niet meer geent na haar 11e en daarvoor eigenlijk zowiezo maar om de 2 of 3 jaar. Maar zij had geen contact met pups en zelden met andere honden of pensions. De andere honden die ze wel zag waren gewoon geent denk ik dus wat dat betreft weinig risico.

Maargoed, zover ik weet werkt de enting gewoon nog nu. Toch zou ik het in haar geval denk ik wel doen. Een autoimuunziekte door de entingen krijgt ze waarschijnlijk toch niet en Parvo zou een drama zijn. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb Nika vorig jaar niet meer geënt en doe dat dit jaar ook niet.
Ze komt toch verder niet met ongeënte honden in aanraking en van de enting is ze altijd wat ziekjes :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Afgelopen week was ik bij de dierenarts met Kaya en Puchu voor hun entingen. Kaya laat ik om en om enten (het ene jaar de volledige cocktail, het andere jaar alleen Weil/parvo).
Ik kreeg een heel verhaal van de dierenarts te horen over alle veranderingen die op komst zijn, maar dat het ingewikkeld ligt want dat er ook een accoord gesloten moet worden met pensions en hondenscholen.
De bedoeling is, zoals ik tenminste begrepen heb, slechts één maal per 3 jaar de volledige cocktail te geven en twijfelachtig is nog of Parvo/weil jaarlijks nodig is of 1 maal per 2 jaar.
Hij verwachtte dit jaar een algeheel accoord tussen alle dierenartsen/pensions en hondenscholen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Stang schreef:Afgelopen week was ik bij de dierenarts met Kaya en Puchu voor hun entingen. Kaya laat ik om en om enten (het ene jaar de volledige cocktail, het andere jaar alleen Weil/parvo).
Ik kreeg een heel verhaal van de dierenarts te horen over alle veranderingen die op komst zijn, maar dat het ingewikkeld ligt want dat er ook een accoord gesloten moet worden met pensions en hondenscholen.
De bedoeling is, zoals ik tenminste begrepen heb, slechts één maal per 3 jaar de volledige cocktail te geven en twijfelachtig is nog of Parvo/weil jaarlijks nodig is of 1 maal per 2 jaar.
Hij verwachtte dit jaar een algeheel accoord tussen alle dierenartsen/pensions en hondenscholen.
laten we hopen dat dat lukt,
want al besluit je zelf om minder te enten, je komt er niet in bij een honden pension etc als de hond niet volgens de regels geent is.

(jaren lang mijn honden geeent, moesten ze plotseling voor een weekend in pension, enting "liep af"op 10 oktober, 11/12 moesten ze in pension en ik had een afspraak om ze op 14 oktober te laten herenten, maar ze mochten niet komen :boos: )
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier krijgen ze na hun 8ste alleen nog parvo/weil .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Mijn honden worden alleen met een jaar nog geent tegen weil, hondenziekte, HCC en Parvo en daarna alleen nog tegen weil of helemaal niet. Oudere honden die regelmatig de cocktailenting gekregen hebben, zouden in principe alleen nog tegen weil of kennelhoest geent hoeven te worden.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Sennaruby schreef:Mijn honden worden alleen met een jaar nog geent tegen weil, hondenziekte, HCC en Parvo en daarna alleen nog tegen weil of helemaal niet. Oudere honden die regelmatig de cocktailenting gekregen hebben, zouden in principe alleen nog tegen weil of kennelhoest geent hoeven te worden.
Hier precies hetzelfde.
En zelfs over Weil twijfel ik nog, maar ik denk dat ik de Weil-enting wel laat zetten i.v.m. ratten in de sloten in onze buurt.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
jidde

Ik zal binnenkort mijn da eens vragen over hoe het zit.
Nanni heeft nooit last gehad van een enting, dus dan denk ik, waarom niet nogmaals enten? Als ze mee gaat naar pension (gebeurd zelden vanwege haar kennelsydroom) moet ze toch echt ook ingeent zijn.

Dan nog een vraagje.
Nanni heeft ontstoken anaalklieren, en van de week krijgen we puppybezoek. Ik neem aan dat het niet besmettelijk is voor de kleine?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nope, niet besmettelijk :wink:
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Dat je hond (nog) nooit (zichbaar of merkbaar) last heeft gehad, wil niet zeggen dat er geen schade is aangericht. Overentingsreacties hoeven niet direct na de enting merkbaar te worden, maar kunnen zich ook uiten maanden of jaren later in bijvoorbeeld autoimmuunziektes of tumoren. En waarom zou je wel meer enten dan nodig is?! Dat is een vraag waar ik me ook mee zou bezighouden als ik jou was!

Ontstoken anaalklieren zijn niet besmettelijk.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
jidde

Sennaruby schreef: En waarom zou je wel meer enten dan nodig is?! Dat is een vraag waar ik me ook mee zou bezighouden als ik jou was!
Ik wil haar denk ik wel enten, dit omdat ik in een pension werk. Elke dag kom je dan met tientallen honden in contact. Ik moet er niet aan denken dat Nanni wat oploopt of andersom.
Verder gaat ze nog mee naar shows en gaat ze deze week weer met een pup "spelen". Hopelijk groeien die 2 saampjes op. En ze komt vaker in contact met pups
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik moet deze week ook met de honden voor de spuiten,Mickey is bijna 11 en ook ik zit eigenlijk te twijfelen,ik wilde zowiezo alleen parvo/weil doen.
Ook Mickey heeft weer ontstoken anaalklieren,ze heeft er 2 keer een gigantisch abces gehad,de 1ste keer zo groot als een grote bal zichtbaar op haar rug,ik ga ze morgen maar weer na laten kijken,dierenarts wilde de anaalklieren verwijderen,maar of ik dat nu nog wil laten doen bij een hond van haar leeftijd,de 1ste 9 jaar van haar leven heeft ze het nooit gehad en sinds dat groot abces is het hopenloos,telkens opnieuw krijgt ze het terug.
Verder vraag ik me af of anderen oude honden ook ooit laten bloed prikken om te kijken of alles nog goed werkt van binnen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”