Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heel veel huidschilfers,wat kan de oorzaak zijn?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

fiekesof
Vaste gebruiker

Heel veel huidschilfers,wat kan de oorzaak zijn?

Ongelezen bericht door fiekesof »

Hoi,

Laïka heeft al een tijdje last van heel veel huidschilfers.
Zou het mijn eigen schuld kunnen zijn: ik was haar met babyshampoo?

Mijn ma zegt dat het hierdoor komt en dat ik speciale hondenshampoo moet gebruiken.
Kan het ook van mijten komen?Zie je dan geen beestjes rondkruipen op de vacht?

We zijn er reeds mee naar de dierenarts geweest en ze twijfelde tussen vlooien ( :denken: raar,want dit had ik ZEKER gezien ) of allergische reactie.
We kregen dan zo'n flaconnetjes mee tegen vlooien e.d. (naam ontsnapt me eventjes).
Sindsdien is het niet verbeterd.
Ik moet eigenlijk toegeven dat ik ze regelmatig een shampoobeurt geef (toch driewekelijks),ligt het daaraan?
Vroeger had ze dit nooit.Misschien door de ouderdom (hoewel 6 jaar nu niet bepaald bejaard is :pffff: .

Wie kan me helpen?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom was je haar zo vaak? :roll:
Misschien is er een reden voor, maar ik was mijn hond vrijwel nooit.
Alleen als ze ergens in heeft gerold. :mrgreen:
Hondenshampoo is in ieder geval wel aan te raden :wink:
En een beetje (vis)olie door het eten kan helpen tegen een te droge huid.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Meis toch...om de drie weken wassen met shampoo... STOOOOOOOOOOOOOOOPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP !

2 x per jaar zal wel goed zijn zeker ! je haalt die hond al zijn reserves van zijn huid af !

Maar effe bon huidschilfers: voedselallergie, huidallergie (shampoo), mijten,....

Stop al maar direct met shampoo !

mijn honden gaan makkelijker enkele keren per week in de douche (als ze nat zijn van de regen of vol met modder, soms 0 keer per maand en soms 2 keer per week) maar ik gebruik echt bijna nooit shampoo (omdat ik weet hoe slecht het voor hun is) en als wel dan uiteraard enkel HONDENshampoo !

Geef je hond ook 2x per week een rauw ei bovenop zijn gebruikelijk eten. Na enkele weken zal zijn vacht mooi beginnen blinken !

Veel succes en hou aub op met die shampoo. Er is al meer dan een hond aan gestorven !

Eva
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
fiekesof
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door fiekesof »

Ok,ik ben dus overduidelijk de schuldige :jank:

De tip van het rauw ei vind ik echt goed,bedankt!!
Ik probeer het op jullie manier :ok: bedankt!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

evaellenjoan schreef:Geef je hond ook 2x per week een rauw ei bovenop zijn gebruikelijk eten. Na enkele weken zal zijn vacht mooi beginnen blinken !
kun je elke hond dit maar zo geven? Ook 1 die er nooit aan gewend is? Gewoon een vraag hoor, want ze krijgen hier wel rauw vlees maar eigenlijk nooit een rauw ei.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wow, mijn honden worden wékelijks gewassen..... Ik ff blij dat ze nog leven.

Gebruik je ook een goede conditioner fiekesof? Shampoos als elsève of panthene zijn ook prima voor het sluike vachtje van je yorkshire terrier. Zorg wel altijd dat de shampoo goed uitgespoeld is en laat je hondje niet nat naar buiten gaan.

Misschien kun je je vraag ook of beter bij het hoofdstukje 'verzorging' plaatsen?
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Rosita Compagner schreef:Wow, mijn honden worden wékelijks gewassen..... Ik ff blij dat ze nog leven.

Gebruik je ook een goede conditioner fiekesof? Shampoos als elsève of panthene zijn ook prima voor het sluike vachtje van je yorkshire terrier. Zorg wel altijd dat de shampoo goed uitgespoeld is en laat je hondje niet nat naar buiten gaan.

Misschien kun je je vraag ook of beter bij het hoofdstukje 'verzorging' plaatsen?
Waarom wekelijks? Max is nu ruim een jaar bij ons, en nog nooit gewassen. Ja, ze is een paar keer onder de tuinslang geweest, als ze echt stonk.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Skye
Actief

Ongelezen bericht door Skye »

Gewoon niet meer wassen. Punt
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik heb mijn mechelaars nog nooit gewassen :roll: Alleen als ze ergens in gerold hebben gaan ze onder de tuinslang maar daar blijft het bij...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Om de drie weken wassen :N:
Waarom in vredesnaam?
Hier worden ze zo'n 2 keer per jaar gewassen of als ze in iets erg smerigs hebben gerold...Ik snap echt niet waarom veel mensen hun hond zo vaak wassen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

wij wassen onze hondjes ook nooit alleen als ze in de stront hebben gerold of in een vieze sloot met modder hebben gezwommen
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

malinois schreef:
evaellenjoan schreef:Geef je hond ook 2x per week een rauw ei bovenop zijn gebruikelijk eten. Na enkele weken zal zijn vacht mooi beginnen blinken !
kun je elke hond dit maar zo geven? Ook 1 die er nooit aan gewend is? Gewoon een vraag hoor, want ze krijgen hier wel rauw vlees maar eigenlijk nooit een rauw ei.
Ik heb het Bowie ook gegeven een rauw ei met schil, hij heeft het helemaal op en nergens last van, nu krijgt hij het 1 keer per week
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

malinois schreef:
Rauw ei kun je inclusief bast(fijn gemaakt) rustig geven;is hier erg geliefd :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier worden ze 1x, hooguit 2x per jaar gewassen. Meer niet, en dat is genoeg volgens mij.

Maar ik moet wel zeggen dat ze allebei ook wel last hebben van huidschilfers. Mij werd zeewier aan geraden, van Beaphar Algolith.
Ga daar toch van de week om was ik van plan.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey (halve York) wordt 2 keer per jaar bij de trimmer gewassen en verder als mn moeder vindt dat ze stinkt... Wat eens in de 2 maanden ofzo is...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

wat dachten jullie van showhonden enzo,die gaan vaak voor elke show in bad en dan ook nog tussendoor om die vachten goed te houden,die honden krijgen daar niks van hoor.mijn malletees ging ook elke 2weken in bad,de showpoedels die ik geshowd heb elke week en die honden mankeerde niks aan hun huid.

wat geef jij je hond te eten,denk zelf dat het eerder daar vandaan kan komen als dan het vele badderen
Afbeelding

jemble 5 maanden
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Onze Beau ,een boxer dus kortharig :wink: ,heeft hier in het verleden ook een vreselijke last van gehad.
Het wasd ook de reden dat hij bij zijn vorige baasjes weg moest ,zijn baasje was er allergisch voor namelijk.
Sinds hij vers eet en zalmolie krijgt is het geleidelijk aan verdwenen en nu heeft hij nergens meer last van.

Hier worden de hondjes overigens nooit gewassen :wink:
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Ik geloof niet dat het met wassen te maken heeft, hoewel babyshampoo in haar geval waarschijnlijk uit den boze is.
Ik ben geen dermatoloog, maar ik denk ook eerder aan voeding en/of allergie.

Bliksem kwam drie weken geleden bij ons met een kapotte, rode en schilferende huid. Ik was hem momenteel twee keer per week met een hypoallergene shampoo. <a href="http://www.christophar.be/NL/detail.php ... 5&shopid=6" target="blank">Allercalm</a> en zijn huid komt helemaal tot rust. Wellicht helpt het ook bij jouw hond.
Belangrijk is wel dat ze vlovrij is.
Wat voor voer geef je haar en hoe lang heeft ze al last van haar huid..?
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

omafia schreef:
malinois schreef:
Ik heb het Bowie ook gegeven een rauw ei met schil, hij heeft het helemaal op en nergens last van, nu krijgt hij het 1 keer per week
En Shibby mot het echt niet. Ik heb 'm nog nooit zo'n rotkop zien trekken toen hij wat eidrap oplebberde :smile:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

@ Malinois: heb er hier 5 Vita (10), Pineau (8) en de 3 rescuepups van bijna zes maanden.

Van de ene dag op de andere 2x per week rauw ei...niemand heeft ooit last gehad maar de ene lust de schelp wel en de andere niet (t stukje waar de stempel of nummer opstaat haal ik er wel uit)

Veel succes !
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
malinois
Zeer actief
Contacteer:

fabienne s schreef:wat dachten jullie van showhonden enzo,die gaan vaak voor elke show in bad en dan ook nog tussendoor om die vachten goed te houden,die honden krijgen daar niks van hoor.mijn malletees ging ook elke 2weken in bad,de showpoedels die ik geshowd heb elke week en die honden mankeerde niks aan hun huid.

wat geef jij je hond te eten,denk zelf dat het eerder daar vandaan kan komen als dan het vele badderen
wat is het nut van het vele badderen als ik vragen mag, want ik zie dat nut werkelijk niet :19:
Afbeelding
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

malinois schreef:
fabienne s schreef:wat dachten jullie van showhonden enzo,die gaan vaak voor elke show in bad en dan ook nog tussendoor om die vachten goed te houden,die honden krijgen daar niks van hoor.mijn malletees ging ook elke 2weken in bad,de showpoedels die ik geshowd heb elke week en die honden mankeerde niks aan hun huid.

wat is het nut van het vele badderen als ik vragen mag, want ik zie dat nut werkelijk niet :19:
Als je de vacht helemaal perfect wil trimmen moet de hond toch echt gewassen, uitgeborsteld en gefohnd zijn.

Voor de overige wasbeurten kan ik me best voorstellen dat als je een bv "Maltezer" hebt die veel binnenshuis is en die je zelfs op je bed laat slapen dat die toch absoluut niet mag stinken. De ene hond heeft meer geur aan dan de andere laten we dat voorop stellen.

Daarbij komt ook nog dat je vele huid- en vachtproblemen op kan lossen door middel van geschikte hondenshampoo.

Mijn Kelby bv. moet ik elke week wassen omdat ze i.v.m. de allergieën die ze heeft erg stinkt en het op een of andere manier "uitzweet". haar huid komt ook door de shampoo een stukje tot rust.
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

fiekesof schreef:Ok,ik ben dus overduidelijk de schuldige :jank:

De tip van het rauw ei vind ik echt goed,bedankt!!
Ik probeer het op jullie manier :ok: bedankt!
Met een hondenshampoo mag je wel vaker wassen hoor, met babyshampoo niet. Daarnaast zijn Yorkjes vaak erg gevoelig, dat kan iets aan de buitenkant zijn (dan helpt Animal Plus voor de gevoelige huid of de Leisteen shampoo), maar ik zie bij dit ras vaak dat het een allergie van binnenuit is en dit kan je alleen d.m.v. voeding verbeteren. Je kan proberen of toevoeging van visolie aan de voeding helpt en anders overstappen naar vers vlees of als je liever brokken voert: Farmfood of Greenheart.
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Shibby schreef:
omafia schreef:
malinois schreef:
En Shibby mot het echt niet. Ik heb 'm nog nooit zo'n rotkop zien trekken toen hij wat eidrap oplebberde :smile:
hahah hier nog 1 . Onze vorige honden waren er dol op, dus ik denk ff lief te doen en geef Myra ook een ei, ze keek me echt aan van wat doe je me nu toch aan :eek:

In het verleden heb ik een bouvier gehad met huid en vacht problemen, toen ik die, op aanraden van de DA met badendas classic (kastanje) ging wassen, gingen de problemen na verloop van tijd weg:D
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”