Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Droge huid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Droge huid

Ongelezen bericht door senna03 »

Timber heeft een erg droge huid. In zijn vacht zitten schilfers en op de weinig behaarde huid op zijn buik (hij is nog een pup) kan je goed zien hoe droog z'n huid is. Ik geef hem schapenvet over zijn eten, hij eet proplan zalm en rijst met afgewisseld pens, hart, vis, etc.
Wat zou ik kunnen doen om hem van zijn droge huid af te helpen? Alvast bedankt voor eventuele tips!
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

Visoliecapsules helpen voor dit probleem
senna03
Zeer actief

Oke, bedankt! Ga het maandag meteen halen!
Indianpepper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Indianpepper »

Weet je zeker dat het alleen maar droge huid is? Honden en katten kunnen last krijgen van schilfers in hun vacht (lijkt op roos) als ze gestressed zijn. Honden in asiels hebben hier vaker last van.
Afbeelding
Pootje van Pepper en Indi
senna03
Zeer actief

Ik denk niet dat Timber gestressed is. Tenminste, voor zover ik dat kan beoordelen. Ik zie een vrolijk speels alert hondje, die goed eet, balletjes blijft apporteren, goed met andere honden omgaat, etc.
Je ziet ook geen roos op zijn vacht, alleen als je gaat borstelen komen er schilfertjes los. Als ik zijn haren opzij doe zie ik een droog huidje. Zijn vacht glanst wel goed, geen haaruitval en het groeit gestaag (het is een papillon).
senna03
Zeer actief

Timber heeft nog steeds een droge huid en schilfertjes. Ik heb een vraag gesteld op het forum van dierenkliniek de toren, is best handig overigens: http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/
Volgens de dierenarts aldaar zou het ook een Cheyletiella (vachtmijt) infectie kunnen zijn.
Nu ga ik morgen zowiezo een afspraak maken bij de DA (krijg overal jeuk :N: ), maar ik wilde vragen of iemand hier wel eens van gehoord heeft, en of er honden zijn van mensen op dit forum die hier last van gehad hebben en wat de behandeling hiervoor is. hmmmm...rare zin geworden.... :denken:
alvast bedankt!
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Het kan vanalles zijn.... Zonder onderzoek en huidschrapsels kun je blijven gissen wat het al dan niet zou kunnen zijn. Dus inderdaad naar de dierenarts en die kan dan in ieder geval vaststellen of het om een schimmel oid gaat.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
senna03
Zeer actief

Ben naar de dierenarts geweest en er is een huidafkrabsel gemaakt. Eerst alleen de schilfers en daarna een dieper afkrabsel. Er was weinig te zien. Maar omdat hij het toch niet helemaal vertrouwde heb ik pipetjes meegekregen, 2 stuks voor 2 maanden. Werkt ook tegen vlooien, teken en wormen, en aangezien meneer bijna weer ontwormd moest worden kwam dit mooi uit. Ook heb ik een fles olie met omega 3 en 6 vetzuren meegekregen. (ga ik voortaan als Timber er baat bij heeft wel bij de groothandel halen, 't was een duur grapje) Over een paar weekjes zou het duidelijk beter moeten gaan, ik wacht het af........
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Omega 3 en 6 olie kun je overal kopen in allerlei prijsklassen. Bijvoorbeeld visoliecapsules van de Hema zijn perfect!

Groetjes en beterschap!

Fieke
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Megaderm (van de da) helpt ook goed tegen droge huid en huidschilfers. Vachtmijt is besmettelijk en wordt door knaagdieren (konijnen, cavia's) verspreid. Die hebben er zelf geen last van, maar honden wel.
Ik heb een paar colliefokkers gesproken die pupbezoekers kregen die zelf konijnen fokten. Vervolgens zat de mijt op de kleding van die mensen die de pups gingen knuffelen. Resultaat: pup besmet die ook weer de andere pups ging besmetten. Heel vervelend.
Het beste is je fokker in te lichten als het zo is, want die kan de andere pupkopers inlichten. Let wel: de fokker kan er zelf niets aan doen en vachtmijt lijkt gewoon op roos, alleen onder de microscoop is het te herkennen.
Verder helpt een kuurtje tegen de vachtmijt.
Afbeelding
senna03
Zeer actief

Ik heb inderdaad Megaderm meegekregen van de dierenarts. En pipetjes van Advocate (had hier nog nooit van gehoord). Ook heb ik de fokker gebeld, wilde het hem inderdaad even laten weten!
lieke
Zeer actief
Contacteer:

senna03 schreef:Ik heb inderdaad Megaderm meegekregen van de dierenarts. En pipetjes van Advocate (had hier nog nooit van gehoord). Ook heb ik de fokker gebeld, wilde het hem inderdaad even laten weten!
Advocate ken ik ook niet. Overigens, die visoliecapsules kun je er gewoon bij geven hoor.
Het is dus geen vachtmijt?
Wat zei je fokker?
Afbeelding
senna03
Zeer actief

Van de fokker heb ik nog niets gehoord, heb gisteren pas het mailtje gestuurd dus misschien komt het nog (zou wel zo netjes zijn he). En het was nogal vaag, de dierenarts "dacht" een demodex-mijt te zien maar wist het niet zeker... :denken: Dus uit voorzorg die pipetjes meegekregen, nou vind ik dat niet erg, het is ook werkzaam tegen vlooien en het was toch weer tijd om frontline te geven dus dit hoeft voorlopig niet.
Het rare is dat ik Timber nooit zie krabben, of komt dat vaker voor? Ik kreeg in ieder geval overal jeuk bij het idee alleen al :N:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Vachtmijt kan ook worden overgedragen op de mens :N: ! Niet ieder dier heeft last van jeuk en vooral jonge dieren zijn gevoelig ervoor. Op deze link kun je meer informatie lezen: http://www.dobermannvereniging.nl/modul ... oryid=1028
Afbeelding
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Advocate is een anti-vlo middel dat bestaat uit 2 componenten.

1 is bekend: Imidacloprid (zit ook in o.a. Advantage)
2 is Moxidectine; een variant van Ivermectine, maar dan in een langduriger werkende vorm.
Moxidectine (vb. Equest) is een ivermectine die nog langer werkt en deze zou ook gedeeltelijk de wormenlarven in de darmwand uitschakelen.
Dit spul dus niet gebruiken als je hond het MRD1 gen-defect heeft!
senna03
Zeer actief

Lieke, vachtmijten zijn niet gevonden, alleen dan waarschijnlijk die demodex-mijt. Timber heeft ook geen haaruitval, alleen een droge huid met wat schilfers. Ik heb net ook gezocht naar afbeeldingen van besmetting met vachtmijten, maar dat ziet er toch wel een stuk heftiger uit... :N:
Timber heeft het eigenlijk al een hele tijd, het wordt niet erger. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat hij "gewoon" een droge huid had en was zelf al met extra olie en schapenvet aan de gang gegaan, maar toen ik het las van die mijten etc. ben ik naar de da gegaan...
Ik heb dus eigenlijk de stille hoop dat de omega-vetzuren hun werk gaan doen...

Er staat inderdaad in de gebruiksaanwijzing van advocate dat je voorzichtig moet zijn met collie-achtigen en andere rassen die er gevoelig voor zijn!
senna03
Zeer actief

Brrrr...ook nog even naar afbeeldingen van honden met demodex gezocht..... :eek:
Ik hoop dat de da het toch niet goed gezien heeft, of dat ik er snel genoeg bij ben....brrrrrrrrr
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”