Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
En welke gebruiken jullie?
Nu Dante (in ieder geval voorlopig) altijd vast moet wil ik een andere lange lijn kopen. Die van mij is wel heel degelijk, maar nogal zwaar, zeker bij nat weer (loopt Dante echt met dat ding achter zich aan te zeulen). Ik heb een flexi van 5 m. maar zou Dante wat meer ruimte willen geven; minstens 10m. Maar een grotere flexi betekent ook een enorm handvat en dat vind ik bij langere wandelingen een bezwaar. Nu werd mij een lijn van het merk Black dog aangeraden (een trackerlijn) maar ik moet dus via een foto beslissen (internetwinkel). Iemand die ervaring heeft met deze lijn? Of nog andere ideeën (of andere systemen)?
Echt lastig vind ik het, heb ook wel eens gelezen dat iemand een 20m lijn gebruikte, maar ik snap echt niet hoe dat gaat in de praktijk. Met die 10m lijn loop ik al zo te emmeren . Zeker met andere mensen, honden en vooral bomen en struiken in de buurt :N: .
Dus ervaren lange lijn gebruikers; help aub
Ik heb zelf voor mijn hond een gewone logeerlijn voor een paard.
Hartstikke handig je hebt nu met zacht fluweel dus trekken doet niet zeer aan je handen.
Ik gebruik hem alleen voor af en toe op de sport als meneer het weer in zijn hoofd haalt om weg te lopen. dit gaat best goed.
voor 10 euro heb je er 1 bij de ruitershop of heel misschien wel bij de boerenbond paardenafdeling maar dat weet ik niet zeker.
Als je zo´n lange flexi neemt kun je een haak kopen, zo´n ding wat bergbeklimmers gebruiken. Die haak maak je vast aan een riem die je om je middel doet of gewoon je broekriem als je die gebruikt en aan die haak hang je de flexi. Als je nou in die flexi een knoop maakt op de juiste plek heb je de riem net slap hangen als Dante vlak naast je llopt en kun je die knoop ook weer benutten als je hem even bij je in de buurt wilt houden zonder daarvoor de rem nodig te hebben. Als je hem nou ook nog aanleert om niet steeds om je heen te draaien raak je nauwelijks verward in de lijn en als dat al eens gebeurt knip je het handvat even los, je ontwart jezelf en knipt hem weer vast aan die haak.
Zo kun je heerlijk lopen zonder iets in je handen te hebben.
Ik gebruik altijd een longeerlijn (voor de paarden) dat kan je lekker mee laten slepen over de grond en is zo'n 10 meter lang. Daarbij hadden de honden een tuigje om zodat de musketon op de rug zat en ze dus niet snel verstrikt raakte in de lijn
De Koning is dood, lang leve de Keizer Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Als je zo´n lange flexi neemt kun je een haak kopen, zo´n ding wat bergbeklimmers gebruiken. Die haak maak je vast aan een riem die je om je middel doet of gewoon je broekriem als je die gebruikt en aan die haak hang je de flexi. Als je nou in die flexi een knoop maakt op de juiste plek heb je de riem net slap hangen als Dante vlak naast je llopt en kun je die knoop ook weer benutten als je hem even bij je in de buurt wilt houden zonder daarvoor de rem nodig te hebben. Als je hem nou ook nog aanleert om niet steeds om je heen te draaien raak je nauwelijks verward in de lijn en als dat al eens gebeurt knip je het handvat even los, je ontwart jezelf en knipt hem weer vast aan die haak.
Zo kun je heerlijk lopen zonder iets in je handen te hebben.
Duidelijk zo, of nogal verwarrend?
Groetjes.
Nee hoor, ik snap het helemaal . Ik heb notabene zo'n bergbeklimmershaak (in de vorm van een hondenbot ) én een 'handsfree-belt' die je om je middel draagt (gekocht voor wintersport; crosscountry skieën met de hond). Maar zo'n enorm handvat lijkt me zo zwaar aan je middel?
Moon schreef:Nee hoor, ik snap het helemaal . Ik heb notabene zo'n bergbeklimmershaak (in de vorm van een hondenbot ) én een 'handsfree-belt' die je om je middel draagt (gekocht voor wintersport; crosscountry skieën met de hond). Maar zo'n enorm handvat lijkt me zo zwaar aan je middel?
Da´s een kwestie van proberen.
Je kunt ook een borsttuigje kopen in zo´n bergbeklimmerszaak. Dat gaat om je schouders en dan kun je het handvat ergens op buikhoogte hebben hangen met het gewicht op je schouders, da´s veel makkelijker. Zo´n tuigje is gewoon een acht die je voor je borst met zo´n haak aan elkaar klipt. En aan die haak klip je dan een tweede haak waaraan je het handvat hangt.
Een beetje een konstruktie die je meesjouwt maat het went en dan is het heel komfortabel wandelen.
Hoe doen de mensen met de longeerlijnen dat nou precies? Want als de lijn de hele tijd slap over de grond sleept blijft ie toch overal in en achter hangen?
Wij gebruiken hier flexi's, en daarmaa is het wat dat betreft makkelijker sturen. Die hangt nooit echt slap op de grond dus dan hoef je alleen met obstakels vanaf ongeveer knie/heuphoogte rekening te houden.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Moon schreef:Die longeerlijn; is die niet zwaar (als er een paard aan moet 'hangen' . En wat voor materiaal is dat (neemt het water op?)?
Nope weegt niets, is meestal nylon of wat dan ook (moet je maar even kijken bij een ruitersportzaak) maar is bere sterk.
Jelle; ik laat ze gewoon over de grond slepen, soms neem ik em ook wat korter enz en je krijgt er vanzelf heel veel handigheid in, dus even over een stronkje zwiepen enz.
Met de flex loop je altijd met zo'n onhandig handvat rond, komt er zand in het mechanisme is die stuk en het kost een vermogen...
Longeerlijnen zijn niet duur, gaan lang mee en als ze echt smerig zijn gooi je ze in een soppie
De Koning is dood, lang leve de Keizer Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Zoiets als dit bedoel ik. De twee rode ogen gaan aan elkaar met een haak en in één van die ogen haak je haak twee vast met daaraan het handvat. En als je twee honden hebt haak je in elk rood oog een handvat aan.
Wil de hond schreef:Zoiets als dit bedoel ik. De twee rode ogen gaan aan elkaar met een haak en in één van die ogen haak je haak twee vast met daaraan het handvat. En als je twee honden hebt haak je in elk rood oog een handvat aan.
Ik wist al wat je bedoelde ; mijn zoon heeft zo'n tuigje. Maar ja, ik weet niet, het wordt zo'n toestand zo, om te gaan wandelen :N:
Ik ga nu al op pad met; gewone riem, tuigje, lange lijn en flexi (in mijn rugzakje), allemaal 'voor het geval dat'.
Maar heel ingenieus gevonden . Kan het wel eens uitproberen..
jelle schreef:Hoe doen de mensen met de longeerlijnen dat nou precies? Want als de lijn de hele tijd slap over de grond sleept blijft ie toch overal in en achter hangen?
Wij gebruiken hier flexi's, en daarmaa is het wat dat betreft makkelijker sturen. Die hangt nooit echt slap op de grond dus dan hoef je alleen met obstakels vanaf ongeveer knie/heuphoogte rekening te houden.
Het nadeel van zo'n grote flexi vind ik dat grote handvat. Ik wil er dan een met een band en geen koord. Een koord vind ik te gevaarlijk; heb wel eens mensen gezien met brandwonden ervan :N: . Ook ivm met andere honden. Hoewel dat met een gewone lijn ook erg oppassen is; ik ben als de dood dat andere honden met hun poten in de lijn verstrikt raken..
jelle schreef:Hoe doen de mensen met de longeerlijnen dat nou precies? Want als de lijn de hele tijd slap over de grond sleept blijft ie toch overal in en achter hangen?
Flexi's zijn handig maar ze gaan altijd op het meest onhandige stuk en dat wil ik niet meer.
Een tuig helpt inderdaad enorm. Kun je een lange lijn zo aan doen zonder dat deze voor zijn poten slingert.
ja en werkt heel goed
Martijn schreef:
Een tuig helpt inderdaad enorm. Kun je een lange lijn zo aan doen zonder dat deze voor zijn poten slingert.
Ja, dat heb ik ook gemerkt . Toen ik hem uitliet met halsband en lange lijn stonden we meer stil (om zijn poten te ontwarren) dan dat we liepen.
Ik kan het hem ook niet zelf uit laten zoeken; vind ik te riskant nu.
Martijn schreef:
Ja, dat heb ik ook gemerkt . Toen ik hem uitliet met halsband en lange lijn stonden we meer stil (om zijn poten te ontwarren) dan dat we liepen.
Ik kan het hem ook niet zelf uit laten zoeken; vind ik te riskant nu.
Is het ook. Dapper zit regelmatig met zijn voetje in een lus.
Geeft niet, kan hij wel tegen. Maar dat is het laatste wat ik bij Dante zou willen zien.
Ja, en hij loopt ook niet echt rustig . Het is af en toe net zo'n renpaard wat in toom gehouden wordt. Ik loop nu tegenwoordig in stevig marstempo, maar is eigenlijk nog te langzaam. Gelukkig lijkt hij wel te wennen aan de lengte van de lijn, want iedere keer die ruk sneed me door de ziel (en ook door mijn rug en schouder ).
Marijke, misschien is zo'n lange koord-lijn (met aan de ene kant een handvat/lus en aan de andere kant een musketon) vastgemaakt aan een tuig wel wat voor je. Ik heb er ooit een bij hondenshop.nl gekocht, ik dacht dat het merk Hunter was.
Ik vond het wel even wennen dat gestoei met zo'n lange lijn (laten slepen en weer 'inhalen') maar uiteindelijk vond ik het prettiger dan een flexi.
Rami schreef:Marijke, misschien is zo'n lange koord-lijn (met aan de ene kant een handvat/lus en aan de andere kant een musketon) vastgemaakt aan een tuig wel wat voor je. Ik heb er ooit een bij hondenshop.nl gekocht, ik dacht dat het merk Hunter was.
Ik vond het wel even wennen dat gestoei met zo'n lange lijn (laten slepen en weer 'inhalen') maar uiteindelijk vond ik het prettiger dan een flexi.
Ja, dat is waar jij hebt ook veel ervaring met een lange lijn
Zal ook eens kijken bij Hunter (heb ik een jachtlijntje van).
De flexi gebruik ik wel voor het lopen in de buurt; 'het rondje om de vijver'. Maar voor het 'betere wandelwerk' lijkt toch een gewone lijn het handigst (tot nu toe )
Ik heb met Laika altijd gewandeld met een 30 meter lijn; twee lijnen van 15 meter aan elkaar genaaid. Het is hard werken, de lijn ben je dus steeds aan het oprollen of aan het laten afrollen..het is net vissen! Er sleept dan dus zo min mogelijk lijn over de grond.
Sowieso moet dat dus op een tuig gezet worden en als zij vol in de lijn ging holde ik een stukje mee. Ontspannen lopen? Nee! Maar wel voldaan omdat je een hond die anders niet los zou kunnen toch lekker vol kan laten rennen en doen!
Overigens leerde ik de hond ook "andere kant"voor als ze verkeerd langs struiken of bomen ging en dat deed ze dan ook. nelson kan dat ook, want die heb ik ook aan de lange 30 meter lijn als ik in wildgebied wandel.
Ik gebruik altijd een longeerlijn (voor de paarden) dat kan je lekker mee laten slepen over de grond en is zo'n 10 meter lang.
Maar dat sleept dan toch ook door de modder, plassen om het over poep maar niet te hebben?
Lijkt mij niet zo fris om steeds zo'n nat besmeurd touwtje binnen te halen en weer te laten vieren....
Topsi loopt in konijnenrijk gebied aan de flexi en dat voldoet mij prima.
Ik fiets ook veel met haar (ook aan de flexi!)
Ja maar ja, dat is toch niet anders.
Woopy en Coyo hebben ook een tijd aan lange lijnen gelopen en dan was je dus ook constant aan het oprollen en afrollen.
Onze handen waren ook atlijd baggergoor maar daar moet je maar niet teveel over nadenken op zo'n moment en je handen gewoon goed wassen.
Rami schreef:Marijke, misschien is zo'n lange koord-lijn (met aan de ene kant een handvat/lus en aan de andere kant een musketon) vastgemaakt aan een tuig wel wat voor je. Ik heb er ooit een bij hondenshop.nl gekocht, ik dacht dat het merk Hunter was.
De flexi gebruik ik wel voor het lopen in de buurt; 'het rondje om de vijver'. Maar voor het 'betere wandelwerk' lijkt toch een gewone lijn het handigst (tot nu toe )
Ja en ik heb ze indertijd allemaal geprobeerd en kwam toch op die lange koord-lijn (20 meter) uit met het steeds oprollen/afrollen. Je krijgt er - op een gegeven moment - handigheid in en als je je hond traint op 'andere kant lopen' of 'terug lopen' om verstrikt raken te voorkomen (zoals Eline ook zegt) dan is het best te doen.
Dit tikkende vraag ik me tegelijkertijd af of het dan wel zo geschikt is voor Dante, want van echte 'lijnrust' is dan niet echt meer sprake.
Hmm... misschien is zo'n jogging-belt (of zo'n constructie als Wil beschrijft) niet zo heel gek, loop je in ieder geval zelf niet met een riem/lijn in je handen...
Moon schreef:Die longeerlijn; is die niet zwaar (als er een paard aan moet 'hangen' . En wat voor materiaal is dat (neemt het water op?)?
Nope weegt niets, is meestal nylon of wat dan ook (moet je maar even kijken bij een ruitersportzaak) maar is bere sterk.
Jelle; ik laat ze gewoon over de grond slepen, soms neem ik em ook wat korter enz en je krijgt er vanzelf heel veel handigheid in, dus even over een stronkje zwiepen enz.
Met de flex loop je altijd met zo'n onhandig handvat rond, komt er zand in het mechanisme is die stuk en het kost een vermogen...
Longeerlijnen zijn niet duur, gaan lang mee en als ze echt smerig zijn gooi je ze in een soppie
Dat is inderdaad waar, ik heb die dan wel van 5 meter, maar ik neem hem altijd korter als Tirsa dichterbij loopt en laat hem vieren als ze verder gaat. Ze weet precies waar het einde van de lijn is, dus trekt helemaal niet. De handigheid zit er zo in.
Dat bedoelde ik ook met handigheid erin krijgen, en ja Nanna je handen kunnen wat blubberig ervan worden maar dat kan je ook weer wassen lijkt mij
en als die heel vies was? even de sloot in en alles was weer schoon
Eline* schreef:Ik heb met Laika altijd gewandeld met een 30 meter lijn; twee lijnen van 15 meter aan elkaar genaaid. Het is hard werken, de lijn ben je dus steeds aan het oprollen of aan het laten afrollen..het is net vissen! Er sleept dan dus zo min mogelijk lijn over de grond.
Sowieso moet dat dus op een tuig gezet worden en als zij vol in de lijn ging holde ik een stukje mee. Ontspannen lopen? Nee! Maar wel voldaan omdat je een hond die anders niet los zou kunnen toch lekker vol kan laten rennen en doen!
30 meter . Echt waar hoor, ik begrijp echt niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Want hoe gaat dat dan met andere mensen en honden . Overigens is het doel bij Dante juist om hem in toom te houden en hem níet vol te laten rennen en met 30m krijgt hij te veel kans om vol de spurt er in te zetten.
Ik heb Dante 'terug' geleerd; je ziet hem dan echt zoeken naar de dichtbijzijnde boom of paal , alleen als het meerdere bomen zijn, gaat het fout.
Tjonge, 30m is vast de 'hogere langelijn-kunde'
Ja en ik heb ze indertijd allemaal geprobeerd en kwam toch op die lange koord-lijn (20 meter) uit met het steeds oprollen/afrollen. Je krijgt er - op een gegeven moment - handigheid in en als je je hond traint op 'andere kant lopen' of 'terug lopen' om verstrikt raken te voorkomen (zoals Eline ook zegt) dan is het best te doen.
Dit tikkende vraag ik me tegelijkertijd af of het dan wel zo geschikt is voor Dante, want van echte 'lijnrust' is dan niet echt meer sprake.
Hmm... misschien is zo'n jogging-belt (of zo'n constructie als Wil beschrijft) niet zo heel gek, loop je in ieder geval zelf niet met een riem/lijn in je handen...
Gelukkig hoeft hij geen echte lijnrust meer en mag aan de lange lijn lopen van de orthopeed. Alleen mag hij geen gekke spurts maken, dus ik ben wel steeds alert. Bijvoorbeeld; Dante is niet echt een speelhond, met andere honden, het bleef altijd bij even beleefd snuffelen en dan liep hij door. Maar gisteren maakte hij tot drie keer toe een speelbuiging bij een andere hond . Nou dat risico kunnen we echt niet lopen, dus 10m is voorlopig wel 'het matje' om controle te kunnen houden, denk ik.
Verder denk ik, al lezende, dat ik inderdaad handiger moet worden er in. Vuile handen krijg je idd. ; ik neem nu van die 'wetties' mee om af en toe mijn handen schoon te maken . En bij poep-veldjes wissel ik de langelijn voor de flexi. Ik hoop dat het lopen op die manier nog wat ontspannener wordt, maar tot nu toe;