Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bruin brood

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Margot/Falco
Vaste gebruiker

Bruin brood

Ongelezen bericht door Margot/Falco »

Gisteren was de dierenarts bij ons en toen kregen we het zo over eten. Toen ik zei dat Falco 's ochtends een sneetje bruin brood in stukken door zijn brokken heen krijgt (of een sneetje tussendoor) zei ze dat brood niet goed was voor honden, omdat dat in de maag zou gisten....
Wat is jullie mening hierover? :denken:
Overigens krijgt Falco alleen bruim brood en laat ik het altijd wat uitdrogen.
Ik heb wel gemerkt dat er vele meningen zijn over voeding van honden :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes van Margot en een poot van Falco
Meissie, ik zal je nooit vergeten! Layla 09/11/1989 - 23/04/2003
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik geloof dat brood niets nuttigs voor honden bevat. Het vult alleen lekker.
Mijn hond krijgt al d'r levenlang een halve bruine boterham voor de nacht. Anders is ze 's ochtends misselijk. En ook af en toe tussendoor een half boterhammetje (met smeerworst....).
En er gist niets hoor, ze boert niet en laat geen winden, en schijt schitterende drollen van stront :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
danielle-russel-king
Zeer actief

Ongelezen bericht door danielle-russel-king »

hier krijgen ze ook wel bruinbrood wel laat ik het uitdrogen voor ze het krijgen
Afbeelding
Margot/Falco
Vaste gebruiker

Ik had inderdaad op het forum gelezen dat meerdere mensen hun hond(en) brood geven en dan meestal bruin brood geloof ik... :roll:
Volgens mij moet je met voeren ook een beetje per hond kijken wat je wel en niet geeft aan eten :19:
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Zolang hij met zijn gewone maaltijden genoeg voedingsstoffen binnen krijgt is er niets aan de hand en zou ik het lekker blijven geven.
Ook Knoeppie krijgt een geroosterde bruine boterham voor het slapen anders wordt ze misselijk wakker., ze doet er bijna een moord voor :wink:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Mijn honden krijgen brood omdat ik daar ook altijd de druppeltjes op doe :mrgreen:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Zolang ik mij heugen kan kregen alle honden vroeger bij mijn ouders als wel mij eigen honden oud bruinbrood.
Heb nooit ervaren dat het kwaad kon, mijn Duitsedog is ruim 15 jaar oud geworden op 6/7 dagen in de week pens bruinbrood en schapenvet.
Mijn Herder en alle bullen die ik had, en Sjors nu geef ik elke morgen 2 bruine boterhamen met smeerworst /kaas als we samen gezellig ontbijten.
Kortom het zal niet aan ieder z`n eisen voldoen qua voedingswaarde, maar zoals geschreven ik heb er geen slechte ervaring mee.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Het voegt niets toe dat brood qua voedingswaarde, dus ik zie niet zo waarom je dat door het voer zou gooien. Wat ik lees van elke dag twee boterhammen met kaas of smeerwworst, dat vind ik ook geen goed voer voor een hond en ook veel te zout. Af en toe als lekkernij niks mis mee, maar om dat nou standaard te geven, dan geef ik liever goed voer waar de hond wat mee kan.

De honden vroeger kregen brood omdat het een goedkope maagvulling was, net als aardappelen en rijst.

Ann
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hier krijgen ze ook 's middags allemaal een boterham, de ene keer wit de andere keer bruin 't is net wat er over is gebleven. Gewoon als tussendoortje, 's ochtends en 's avonds krijgen ze gewoon brok (of vers).
Doe het al jaren, nog nooit enig probleem gezien/gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

malinois schreef:hier krijgen ze ook 's middags allemaal een boterham, de ene keer wit de andere keer bruin 't is net wat er over is gebleven. Gewoon als tussendoortje, 's ochtends en 's avonds krijgen ze gewoon brok (of vers).
Doe het al jaren, nog nooit enig probleem gezien/gehad.
Het zal ook aan de maat van je hond liggen. In vergelijking wat een klein hondje normaal mag eten is een boterham een hoop extra zonder dat ze er veel aan hebben.

Anne
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

hier krijgen ze ook elke morgen 2 boterhammen met smeerworst
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

starfleet schreef:Het voegt niets toe dat brood qua voedingswaarde, dus ik zie niet zo waarom je dat door het voer zou gooien. Wat ik lees van elke dag twee boterhammen met kaas of smeerwworst, dat vind ik ook geen goed voer voor een hond en ook veel te zout. Af en toe als lekkernij niks mis mee, maar om dat nou standaard te geven, dan geef ik liever goed voer waar de hond wat mee kan.
Tja Ann idd ik schreef "voedingswaarde" en er behoort voeding of vulling te staan, brood heeft voor de hond idd geen voedingswaarde, maar dat halfuurtje gezellig samen ontbijten is mij en de honden goud waard.
En s`avonds word die voedingswaarde naar mijn gevoel uitstekend gecompenceerd!!!
Ook wat ik zelf de dag door zo naar binnen werk is niet altijd even verantwoord en puur op voedingswaarde gebaseerd, wat niet wil zeggen dat ik daardoor nu zo ongezond zou zijn.
Dus ik zie er nog steeds geen kwaad in!

De honden vroeger kregen brood omdat het een goedkope maagvulling was, net als aardappelen en rijst.
Mijn vader werkte vroeger op het slachthuis, hij kon dus bijna kosteloos meenemen wat hij maar wilde ondanks dat kregen ze als bijvoeding brood groente en aardappelen, gewoon omdat ze het lekker vonden.
Dus wat onze honden aanging, was het niet omdat het goedkoop was.

Ann
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik geef mijn hond op advies van de DA bij de brokken een volkorenboterham en 's avonds voor het slapen ook nog een. :mrgreen:
Niet als extra voeding, maar als extra vezel.
Haar darmen werken sinds ik dat geef veel beter. Ik kan de poep nu tenminste oprapen (met een poepzakje :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jennie
Actief

Ongelezen bericht door Jennie »

Een boterham met pindakaas, schijnen ze van te gaan blinken..
Vet hè...
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

ik heb een bak in de keuken waar de kapjes en oud brood ingaat.
laat het keihard worden , net beschuit, de honden vinden het heerlijk.
Ik breek een stukje af als snack ipv hondenkoekjes of zo.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik geef ook oud brood , liefst lekker knapperig verdroogd. Om medicijnen in te doen en om een maaltijd een beetje mee aan te vullen met vezels.
Niet elke dag, maar wel een paar keer per week. En om de een of andere reden hebben mijn honden geleerd dat als wij stukjes stokbrood eten, zij ook plakje krijgen als we over hebben. :denken: :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hier krijgen ze ook restjes brood, witbrood en ze vinden t heerlijk. Veel net nieuwe opvangertjes, net uit t buitenland eten alleen maar brood en die wen je langzaam aan ander voer, de 1 heeft liever brok en de ander liever vers.

Ook andere voedselresten die over blijven zijn voor de honden, ik gooi praktisch niks weg, als t niet meer goed is voor mij(over datum) vinden de honden t nog heerlijk :mrgreen:
Afbeelding
Margot/Falco
Vaste gebruiker

starfleet schreef:Het voegt niets toe dat brood qua voedingswaarde, dus ik zie niet zo waarom je dat door het voer zou gooien.
Ik ben op dit moment aan het kijken wat Falco lekker vindt, omdat Falco nogal een moeilijke eter is... Het gaat er mij dus niet om dat het voedingswaarde heeft, maar dat Falco zijn eten eet :19:
Afbeelding
Wilbert
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wilbert »

starfleet schreef:Het voegt niets toe dat brood qua voedingswaarde, dus ik zie niet zo waarom je dat door het voer zou gooien. Wat ik lees van elke dag twee boterhammen met kaas of smeerwworst, dat vind ik ook geen goed voer voor een hond en ook veel te zout. Af en toe als lekkernij niks mis mee, maar om dat nou standaard te geven, dan geef ik liever goed voer waar de hond wat mee kan.

Ann
Precies. Daar valt verder niets aan toe te voegen, dan alleen dat hij meer gaat poepen.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wilbert schreef:

Ann
Precies. Daar valt verder niets aan toe te voegen, dan alleen dat hij meer gaat poepen.
Als maaltijd vind ik brood ook niets meer dan maagvulling. Maar ik geef een klein beetje bij bijvoorbeeld vuile pens en orgaanvlees zoals lever, omdat de ontlasting van de honden anders wat dun is. En door de toevoeging van vezel (oud brood in dit geval) is hun ontlasting net wat compacter. (En als je echt een keer een dag misgrijpt in de vriezer is een dagje brood met kaas en yoghurt ook helemaal niet erg, niet voor de honden en niet voor onszelf :mrgreen: )
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Carel
Actief

Ongelezen bericht door Carel »

:denken:

Brood kun je beter helemaal niet geven.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Carel schreef::denken:

waarom niet? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Carel schreef::denken:

waarom niet? :19:
omdat carel het zegt :F: .
aha :idea:
Afbeelding
Carel
Actief

Omdat brood puur graan is en een hond van nature geen graan-eter is. Het kan zelfs allergische reacties geven.
Graan is een vulmiddel dat in de meeste brokken zit. Het is een goedkoop vulmiddel waar de hond niets aan heeft. Sterker nog zoals hiervoor gezegd; het kan alleen negatief werken. De hond is geen kip.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Carel schreef:Omdat brood puur graan is en een hond van nature geen graan-eter is. Het kan zelfs allergische reacties geven.
Graan is een vulmiddel dat in de meeste brokken zit. Het is een goedkoop vulmiddel waar de hond niets aan heeft. Sterker nog zoals hiervoor gezegd; het kan alleen negatief werken. De hond is geen kip.
bij mijn honden werkt het dus niet negatief en vult het inderdaad tussen 2 maaltijden. Wat is het probleem dan om brood te geven :19:
Afbeelding
Carel
Actief

Sorry, maar het is slecht en het blijft slecht.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

:roll: er zijn zoveel dingen slecht.

een stukje bruin brood nu en dan valt bij mij niet onder de noemer 'slecht' hoor :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Carel schreef:Sorry, maar het is slecht en het blijft slecht.
ja maar ik heb nog niks gelezen wat nou zo slecht is aan brood, een hond KAN er een allergische reactie van krijgen, het doet niets voegt niets toe, wat is hier nou zo slecht aan dan als de hond er geen allergische reactie van krijgt :19:
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

In brood zit toch ook een heel scala aan B-vitamines? Moet de hond toch ook wat van meekrijgen?

Lange tijd bleef de hond gezond op een dieet van voornamelijk pens en bruin brood. Nu, met al die nieuwe inzichten en verlichte ideeëen omtrent hondenvoeding, zou bruinbrood ineens de grote boosdoener zijn? Nee hoor, als aanvulling voldoet bruinbrood wat mij betreft prima. Soms hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik ben het wel met Carel eens. Brood maakt geen onderdeel uit van het NRV van mijn jongens. Een enkele keer krijgen ze ieder een half kapje, maar daar houdt het wel bij op. Het graan uit brood is zo voorbewerkt met pesticiden en gesplitst dat er geen enkel nuttig deel overblijft om als gezonde voedingswaarde te laten dienen.
Als ik extra vezel zou willen toevoegen, dan is dat uit volle zaden, pitten en groentespruiten die geen bewerking hebben ondergaan.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”