Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rode verkleuring van de vacht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Rode verkleuring van de vacht

Ongelezen bericht door Inge »

Ik ging vanmiddag Snoepie even uitlaten voor mijn ouders en het viel me op dat haar vacht oranje-rood verkleurt, met name op haar pootjes en buik.
Snoepie is een x-Maltezer/Shih Tsu van ruim 12 jaar oud. Sinds Danco gestorven is krijgt ze uitsluitend nog kvv (smuldier, Duck, Rodi), dus sinds een week of 3, omdat ze na Danco's dood niet at en we er toen achter kwamen dat haar gebit zeer slecht is geworden de laatste tijd (is altijd al slecht geweest).
Verder krijgt ze iedere dag visolie aangezien ze met name in het voorjaar altijd last had van jeuk, dat is sindsdien een stuk minder geworden. Haar huid is ook een stuk rustiger sinds ze visolie krijgt.

Ik vroeg me af of verkleuring van de vacht vaker voorkomt bij honden die volledig op kvv gezet worden?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zou er wortel in kunnen zitten :idea: daar kunnen witte honden van verkleuren :19:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nee, hier juist andersom. Moos had bij vlagen last van rode plekken, en sinds hij kvv krijgt met zalmolie (in periodes) is dat over.

Als ik langer dan een week of 2 als beloning frolic of andere 'gekleurde brokjes' geef dan krijgt hij weer een wat rode gloed op sommge plekken.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Oeps....dit hoort natuurlijk onder voeding te staan :roll:

Ehm....modjes? :mann:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

loving bulls schreef:zou er wortel in kunnen zitten :idea: daar kunnen witte honden van verkleuren :19:
Mits je een kilo per dag geeft en dan nog is het dan sterk dat de verkleuring dan op enkele plekken optreedt.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Angelique25 schreef:
loving bulls schreef:zou er wortel in kunnen zitten :idea: daar kunnen witte honden van verkleuren :19:
Mits je een kilo per dag geeft en dan nog is het dan sterk dat de verkleuring dan op enkele plekken optreedt.
ik heb een tijdje caroteen gegeven aan mijn hond, niet meer dan een paar druppels per dag en de verkleuring was merkbaar hoor
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Likt en wast ze zichzelf veel?
Ehm...voorheen wel, dus ik denk het nu ook nog. Maar dan had ze toch ook al op brok zoveel verkleuring moeten hebben? Tussen de tenen is het altijd wel wat rood geweest maar nu heeft ze echt rode voetjes :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Kan het misschien zijn dat ze de laatste tijd gewoon vaker nat is geweest ?
Sommige witte vachten zijn zo broos dat ze ook om die reden verkleuren.
Mijn Grand teef krijgt bijvoorbeeld ook rode voeten als ze veel op een buffelhuidbotje heeft liggen kluiven, gewoon doordat haar voeten dan nat en vettig worden............

't ziet er niet uit maar ja, ze vindt het nu eenmaal lekker ;-)
Sandra
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Zou dat dan misschien ontgifting kunnen zijn?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

empyree schreef:Kan het misschien zijn dat ze de laatste tijd gewoon vaker nat is geweest ?
Sommige witte vachten zijn zo broos dat ze ook om die reden verkleuren.
Mijn Grand teef krijgt bijvoorbeeld ook rode voeten als ze veel op een buffelhuidbotje heeft liggen kluiven, gewoon doordat haar voeten dan nat en vettig worden............

't ziet er niet uit maar ja, ze vindt het nu eenmaal lekker ;-)
Dat zou natuurlijk best kunnen, het heeft veel geregend de laatste weken :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik denk ook dat de verkleuring eerder komt door vochtigheid (veel nat geweest of nat gelikt) dan door de voeding. Yentie heeft ook een rood voetje, daar likt ze vaak aan. Vooral als ze nerveus is likt ze meer en is het voetje roder. Nu is het redelijk weg. Maar toen ik haar bijvoorbeeld net had gekregen heeft ze tot bloedens toe haar voetjes kapot gelikt en was de vacht op haar voetjes ook helemaal rood. En rond haar plassertje is haar vacht ook rossig. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Nanna schreef:Bij witte hondjes zoals een Malthezer zie je die rode verkleuring ook vaak onder de oogjes, vanwege de traanstrepen.
Ik denk dus dat die rode verkleuring op buik en pootjes eerder met vocht te maken heeft (likken of regen) dan met voer.
Hier sluit ik me bij aan. Rode verkleuring van de vacht, komt meestal doordat de vacht in aanraking komt met speeksel, traanvocht, etc. De vacht en het vocht vormt een chemische reactie (klinkt erger dan het is), waardoor het rood verkleurt. Je ziet ook vaak bij honden die hun pootjes likken of er lichtjes op knabbelen dat ze rode voetjes hebben. Gewoon een kwestie van afleren dus.
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Bowie had met Rodi nergens last van maar toen ik hem CB ging geven liep er allemaal bruin vocht uit zijn oogjes en dat trek dan ook in de oog haren daar ben ik niet zo blij mee eerlijk gezegd
hercujess

omafia schreef:Bowie had met Rodi nergens last van maar toen ik hem CB ging geven liep er allemaal bruin vocht uit zijn oogjes en dat trek dan ook in de oog haren daar ben ik niet zo blij mee eerlijk gezegd
Je kan dit voorkomen door het schoon te maken met gekookt water (afgekoeld uiteraard) en het lichtjes in te smeren met vaseline. Dan kan het ook niet er in trekken. Uiteraard zijn er ook allerhande middeltjes, maar die werken op de lange termijn. Hydrocol van Requal kan je in de oogjes spuiten en reinigt de ogen. Je hoeft het er dan ook niet meer uit te vegen.
omafia

Nanna schreef:Bij witte hondjes zoals een Malthezer zie je die rode verkleuring ook vaak onder de oogjes, vanwege de traanstrepen.
Ik denk dus dat die rode verkleuring op buik en pootjes eerder met vocht te maken heeft (likken of regen) dan met voer.
Dat heeft Bowie nu sinds hij vlees eet, dat vind ik wel een nadeel, het is gewoon donkerbruin
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Witte honden en hondjes worden rose ipv grijs :wink:
Donker kleurige honden krijgen grijze haren bij witte honden kleurt dat rose.
omafia

Ik maak het 2 keer per dag helemaal schoon smeer het in met vaseline, maar het trekt er nog in, het is gewoon vervelend toen ik Bowie kreeg was het bij zijn ogen ook bruin, minder dan nu ik heb dat bruin weg geknipt en 2 keer per dag schoon gemaakt vaseline opgesmeert en het bleef ook zo tot ik over ging op vlees, het is echt donkerbruin vocht wat uit zijn ogen komt. en bij zijn pootjes is het ook verkleurd
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande aansluiten.
Ook Mike heeft het gehad, dat deel van zijn vacht waar ie veel aan likte werd toen helemaal oranje roze, doodzonde, maar als je een witte hond hebt en je wilt dat het sneller verdwijnt, was hem dan es met beau beau blauw shampoo, speciaal voor witte honden.
Zo heel af en toe (als Mike een show heeft) was ik hem daarmee en het helpt geweldig :ok:
groetjes Diana

Afbeelding
hercujess

Deze week in de trimsalon een halflangharige Maltezer die er altijd tiptop en stralend wit uitziet. Was uit logeren geweest en die hond had haar all over gelikt; helemaal roze...echt doodzonde, maar ja, het groeit er vanzelf wel uit. Blauwe witshampoo helpt inderdaad wel, maar helemaal weg krijg het nooit helemaal...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”