Inge O schreef:Stang schreef:marian* schreef:Is het geen optie om haar met de bal in haar bek te laten lopen zodat ze het idee heeft dat ze nog wel iets met ballen mag doen?
Nee, want dan legt ze de bal elke meter voor je voeten en blijft stil staan 'gooien, gooien'
Daarbij doet ze ook niets anders dan meer, hooguit een plasje, maar poepen vaak niet en zéker niet snuffelen buiten. Dan loopt ze alleen maar met dat balletje en dat balletje voor je voeten te gooien.
Ze is echt compleet getikt met een bal
Met een stok laten we haar nog wel lopen als ze er zelf eentje gevonden heeft. Daar is ze iets minder gefixeerd op en gooit ze iig niet steeds voor je voeten. Hiermee kan ze gewoon een uur rondsjouwen. Maar we moedigen dit niet aan, alleen als ze het zelf doet.
Maar binnen of in de tuin mag ze wel een bal hoor

Soms kauwt ze er alleen al uren op

ze sjouwt het ding overal mee naartoe en we spelen er ook mee, want binnen of in de tuin kan dat blijkbaar wel een stuk rustiger.
kan je er buiten niet een ander soort spelletje van maken, dat veel ongevaarlijker is? dat je haar leert te blijven wachten, terwijl jij de bal ergens in de struiken of het hoge gras verstopt? dan kan ze toch meer zo gek doen met rennen en springen, want ze moet het zoeken

?
Het kan, maar ik voorzie enkele problemen
Ten eerste heeft Kaya binnen één seconde de bal gevonden. Ze heeft daar een ongelooflijke neus voor: soms gaat haar neus ineens omhoog, loopt ze vanaf 30 meter gericht ergens naartoe en verrot daar vindt ze een bal.
Daarnaast heeft ze dan dus de bal gevonden en zal ze blijven klieren met de bal. Als ik een bal in m'n zak stop, is het nog steeds 'bal bal bal bal bal bal bal' bij haar. Ze zal dan dus strak naast me blijven lopen met haar ogen constant op mijn jaszak gericht. Ze gaat dan dus niet meer gewoon iets anders doen en snuffelen (vandaar dat ik gister dus ook de bal in een vuilnisbak gooide en niet zelf bij me hou).
En dan kan ik ontzettend streng worden 'GENOEG' en 'DOORLOPEN', dat zal ze twee seconde onbegrijpend doen (bal bal bal) en dan komt ze weer bij me.
Als ik bv in huis een bal opruim, laten we zeggen in een keukenkastje leg, dan kan Kaya úren voor dat keukenkastje blijven liggen. Ze gaat niet slapen of niks anders doen. Dagen later weet ze nog dat die bal daar in dat kastje ligt.
Ze ziet totaal niks anders meer als ze een bal heeft. Vandaar dat ik de bal buiten compleet heb afgeschaft.
Ik heb het nog wel geprobeerd hoor als ze toevallig een bal vond, maar het is gewoon hopeloos.
Ik zou apart bv wat in kunnen lassen buiten met Kaya en de bal, dat we puur gaan zoeken naar de bal en er geen wandeling van maken. Maar dat doe ik nu eigenlijk ook al, alleen dan in huis en in de tuin met de bal spelen. Alleen tijdens wandelingen dus totaal niet.