Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
shih tzu mix helemaal kortscheren?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
shih tzu mix helemaal kortscheren?
Weet iemand of dat lelijk is?
Ik ga met mijn knaapje dagelijks het bos in, lekker rennen en ravotten, maar oh oh wat een smeerboel daarna.
Nu zet ik hem vaak daarna met zijn voeten in bad, dat kan natuurlijk ook...
Maar helemaal kort scheren zou nog handiger zijn. Hij heeft een heel dichte en fijne vacht.
Ik ga met mijn knaapje dagelijks het bos in, lekker rennen en ravotten, maar oh oh wat een smeerboel daarna.
Maar helemaal kort scheren zou nog handiger zijn. Hij heeft een heel dichte en fijne vacht.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
zonde, mijn mening is dat je dat voor de aankoop had moeten bedenken en dan een kortharige hond moeten aanschaffen.
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
-
- Zeer actief
Nee hoor, ik houd van lange haren en het is een schat van een hond!!
Hij verhaart niet en is heerlijk zacht en lekker te borstelen.
Het is alleen nu extreem nat en smerig weer, en hij speelt nogal veel buiten.
Volgens mij had ie liever zwart willen zijn
want hij lijkt te denken 'hoe kom ik zo snel mogelijk zo zwart mogelijk 

Hij verhaart niet en is heerlijk zacht en lekker te borstelen.
Het is alleen nu extreem nat en smerig weer, en hij speelt nogal veel buiten.
Volgens mij had ie liever zwart willen zijn

Re: shih tzu mix helemaal kortscheren?
Ik weet wel zeker dat dat lelijk is. Dat het een smeerboel wordt moet je maar op de koop toe nemen. Anders had je een naakthond moeten nemenAnneMarie schreef:Weet iemand of dat lelijk is?

Die van mij ook. En dat mogen ze. Ze hoeven thuis ook niet eerst in het voetenbadje. Als ze gaan slapen drogen ze op, en dan valt al het zand gewoon op de vloer. Stofzuiger erover, dweil erover, en klaar is Klara.AnneMarie schreef:Volgens mij had ie liever zwart willen zijnwant hij lijkt te denken 'hoe kom ik zo snel mogelijk zo zwart mogelijk
-
- Zeer actief
Nou ja zeg, heb je het wel eens gezien dan?Marion. schreef:Ik weet wel zeker dat dat lelijk is. Dat het een smeerboel wordt moet je maar op de koop toe nemen. Anders had je een naakthond moeten nemenAnneMarie schreef:Weet iemand of dat lelijk is?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Marion. schreef:Die van mij ook. En dat mogen ze. Ze hoeven thuis ook niet eerst in het voetenbadje. Als ze gaan slapen drogen ze op, en dan valt al het zand gewoon op de vloer. Stofzuiger erover, dweil erover, en klaar is Klara.AnneMarie schreef:Volgens mij had ie liever zwart willen zijnwant hij lijkt te denken 'hoe kom ik zo snel mogelijk zo zwart mogelijk
hier hetzelfde, heb 3 varkens en vaak een 4de te logeren, maak me daar niet dik over, moet er niet aan denken om ze kort te scheren daarom, dan had ik beter bij Bart Smit hondjes kunnen nemen, dan zag mijn huis er altijd uit als een toonzaal
groetjes Annemie
-
- Zeer actief
Nou wat een reacties
Ik gun mijn hondje zijn vrijheid, laat hem rennen en ravotten en spelen ook als er modderpoelen liggen.
Er zijn vele honden met dergelijke vachten die enkel over de stoep rondjes lopen, aan de riem.
Ben daar blij mee!
En nee, ik wil geen smeerboel in huis, al mag de kleine wel overal liggen op fleecedekens.
Okay ik ga het wel bij de trimsalon navragen, voorlopig heeft een prachtige lange vacht.
Ik gun mijn hondje zijn vrijheid, laat hem rennen en ravotten en spelen ook als er modderpoelen liggen.
Er zijn vele honden met dergelijke vachten die enkel over de stoep rondjes lopen, aan de riem.
Ben daar blij mee!
En nee, ik wil geen smeerboel in huis, al mag de kleine wel overal liggen op fleecedekens.
Okay ik ga het wel bij de trimsalon navragen, voorlopig heeft een prachtige lange vacht.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
dat had je toch van te voren kunnen bedenken dat je hondje met lange vacht vies wordt, waarom kies je dan in godsnaam een hondje met lange vacht?
groetjes Annemie
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
-
- Zeer actief
1. ik heb gezocht naar een bepaald karakter en grootte en noodzaak tot beweging etc etcjores schreef:dat had je toch van te voren kunnen bedenken dat je hondje met lange vacht vies wordt, waarom kies je dan in godsnaam een hondje met lange vacht?
2. ik vind een lange vacht die niet verhaard erg aantrekkelijk
3. zo erg is het nou ook weer niet hoor! Ik zou humpie echt niet altijd helemaal kort willen hebben! Wel merk ik als ie korter geknipt is, hij lekkerder in zijn vel zit!
Hij gaat enthousiast zitten als ik de tondeuze pak.
Dus aub geen invullingen dat ik niet houd van de lange haren van mijn hond of anderszins verwende invullingen

ik hou mijn langharige hondjes ook kort, ze kunnen hier de hele dag in en uit. met slecht weer betekent dat, dat ze bijna de hele dag met natte lange haren lopen. de rommel maakt me niet zoveel uit, maar het lijkt me niet lekker voor de honden zelf en ik wil ze niet gaan beperken in hun bewegingsvrijheid. luik dicht en eerst opdrogen en dan weer naar buiten, want hele dagen, vooral nu met dit weer, met natte zwabber zwieber haren is niet fijn. ze liggen hier op elkaar en dan is de rest dus ook constant nat. ik scheer ze niet en bovenop blijft het wat langer, tis meer een pupkapsel zeg maar. scheelt ook een hoop met klitten, want als het niet regent dan staan ze wel te spetteren in de badjes buiten. en ik ga dus echt niet elke keer poten drogen en uitkammen. dat doe ik alleen als ze gewassen zijn en als er veel haren los zitten, dan kam ik alles lekker door. en tuurlijk had ik alleen kortharige honden kunnen nemen, maar er is echt verschil tussen kortharig en langharig wat korter geknipt. een shi tzu met leuke volle haardos op zijn kop is toch anders dan een mops. de langharige st bernard gaat overigens naar de trimster, daar begin ik niet aan, zo'n grote spoelbak heb ik niet
en in bad tillen is, met name nu, geen strak plan, eerder onmogelijk.

- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Altijd weer dat wijzen naar een ander: "ja, maar die mogen nog heel veel minder hoor!"AnneMarie schreef:Ik gun mijn hondje zijn vrijheid, laat hem rennen en ravotten en spelen ook als er modderpoelen liggen.
Ben daar blij mee!
So what. Jij hebt een hond, en honden houden van modder. Dat hij langharig is en dus smerig wordt, had jij kunnen weten je hond niet. Je hond is gewoon hond. Ik vind het al bezopen dat hij iedere dag in een voetenbadje moet

-
- Zeer actief
- Contacteer:
AnneMarie schreef:1. ik heb gezocht naar een bepaald karakter en grootte en noodzaak tot beweging etc etcjores schreef:dat had je toch van te voren kunnen bedenken dat je hondje met lange vacht vies wordt, waarom kies je dan in godsnaam een hondje met lange vacht?
3. zo erg is het nou ook weer niet hoor! Ik zou humpie echt niet altijd helemaal kort willen hebben! Wel merk ik als ie korter geknipt is, hij lekkerder in zijn vel zit!
Dus aub geen invullingen dat ik niet houd van de lange haren van mijn hond of anderszins verwende invullingen. Zo gaat het ook, ik ben echter de komende tijd ook NIET thuis en ik kan me voorstellen dat niet altijd iedereen zit te wachten op een bult zand na een bezoekje
jouw eigen woorden zijn: Maar helemaal kort scheren zou nog handiger zijn
klinkt toch erg verwend vanuit jouw ogen gezien Buiten dat lang scheren gaat niet, als jij vraagt kort scheren ga je ervan uit op 3 mm ofzo

en nogmaals, wat maakt die berg zand uit? bezem door je huis of stofzuiger en het zand is weg

groetjes Annemie
- starfleet
- Erelid
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Die van mij (Lhasa Apso en x Maltheser) hebben altijd de puppielook en als het warm is zoals van de zomer gaan ze gewoon wat korter. Als het weer tijd is voor de kapper, eens in de drie maanden, is het wel zo dat er van alles in blijft hangen maar dat valt er vanzelf weer uit of ik ga lekker pielen met ze op de bank om het zelf eruit te halen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
een puli kan enorm gaan stinken op een gegeven moment. het is bijna niet te doen om die te wassen met die lange vilten. ik kan me goed voorstellen dat je die korter knipte.Nanna schreef:Kan me niet voorstellen dat een Shih Tzu mixje bulten zand meesleept. Je mag best mijn Deerhound eens een weekje lenen, dan weet je wat een bult zand is...![]()
Over kort scheren moeten we ook niet ál te hysterisch doen, sommige honden vinden het best fijn om van hun lange natte jas verlost te zijn.
Ze zullen er echt niets aan overhouden.
En ik zie altijd nog liever een kortgeschoren hond dan eentje die onbedaarlijk in de klit zit.
Mijn Puli knipte ik ook de vilten af toen ze ouder werd en ze vond het heerlijk. Ik liet de viltjes op zo'n 10 cm. lengte en ze zag er kek uit in haar hoelarokje.
mijn oude amies gaan ook allemaal in de puppylook en ze vinden het heerlijk.
-
- Actief
- Contacteer:
Persoonlijk zou ik niet gaan scheren of knippen in een lange mooie vacht die verder goed bij te houden is maar als het vuil je echt zo stoort zou ik zeggen dan knippen.
Met scheren kan namelijk de vachtstructuur heel erg gaan veranderen heb ik me laten vertellen met dus de kans dat het haar bv zo dik gaat worden dat het niet meer bij te houden is als je het later toch weer lang wilt.
Wat je ook kan doen, en dat doe ik wel, ik scheer altijd Djo-Djo's buik helemaal kaal, zeg maar vanaf de ribbenboog naar zijn balletjes toe maar ik laat de zijkanten wel bedekt zodat het niet opvalt.
Dat scheelt ook al heel veel in vuil, nattigheid en klitten voor de hond zelf.
En als je binnenkomt kan je dan met een goede hondenhanddoek toch ook de pootjes even afdrogen dan valt mijns inziens dat vuil allemaal wel mee. En zand en blub enzo gaan toch wel in zijn vacht zitten kort of lang als ze lekker gaan liggen rollen.
Mijn schone mannetje, die na dit soort gevalletjes wel even onder de douche afgespoelt word omdat er anders geen kam meer doorheen komt
:

Met scheren kan namelijk de vachtstructuur heel erg gaan veranderen heb ik me laten vertellen met dus de kans dat het haar bv zo dik gaat worden dat het niet meer bij te houden is als je het later toch weer lang wilt.
Wat je ook kan doen, en dat doe ik wel, ik scheer altijd Djo-Djo's buik helemaal kaal, zeg maar vanaf de ribbenboog naar zijn balletjes toe maar ik laat de zijkanten wel bedekt zodat het niet opvalt.
Dat scheelt ook al heel veel in vuil, nattigheid en klitten voor de hond zelf.
En als je binnenkomt kan je dan met een goede hondenhanddoek toch ook de pootjes even afdrogen dan valt mijns inziens dat vuil allemaal wel mee. En zand en blub enzo gaan toch wel in zijn vacht zitten kort of lang als ze lekker gaan liggen rollen.
Mijn schone mannetje, die na dit soort gevalletjes wel even onder de douche afgespoelt word omdat er anders geen kam meer doorheen komt

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Wie wijst er naar en anderMarion. schreef:Altijd weer dat wijzen naar een ander: "ja, maar die mogen nog heel veel minder hoor!"AnneMarie schreef:Ik gun mijn hondje zijn vrijheid, laat hem rennen en ravotten en spelen ook als er modderpoelen liggen.
Ben daar blij mee!
So what. Jij hebt een hond, en honden houden van modder. Dat hij langharig is en dus smerig wordt, had jij kunnen weten je hond niet. Je hond is gewoon hond. Ik vind het al bezopen dat hij iedere dag in een voetenbadje moet
en waar zou ik gezegd hebben dat ie iedere dag in een voetenbad 'moet'

Het beestje heeft er zelf erg veel last van als ie langdurig met een natte vacht rond moet lopen dus ik spoel het overtollige zand er af (1-2 x per week hooguit als ie er echt niet uitziet) en droog hem dan.
Bovendien HEEFT DE DIERENARTS MIJ GEADVISEERD de poten af te spoelen omdat vuil ging irriteren.
Dus volgens mij sla je hier VOLLEDIG de plank mis Marion

-
- Zeer actief
jores schreef:AnneMarie schreef:1. ik heb gezocht naar een bepaald karakter en grootte en noodzaak tot beweging etc etcjores schreef:dat had je toch van te voren kunnen bedenken dat je hondje met lange vacht vies wordt, waarom kies je dan in godsnaam een hondje met lange vacht?
Dus aub geen invullingen dat ik niet houd van de lange haren van mijn hond of anderszins verwende invullingen. Zo gaat het ook, ik ben echter de komende tijd ook NIET thuis en ik kan me voorstellen dat niet altijd iedereen zit te wachten op een bult zand na een bezoekje
jouw eigen woorden zijn: Maar helemaal kort scheren zou nog handiger zijn
klinkt toch erg verwend vanuit jouw ogen gezien Buiten dat lang scheren gaat niet, als jij vraagt kort scheren ga je ervan uit op 3 mm ofzo![]()
en nogmaals, wat maakt die berg zand uit? bezem door je huis of stofzuiger en het zand is weg
Verwend?
Ik heb een tondeuse met 6 mm kop.......

Die berg zand maakt mij uit, want ik wil mijn hond kunnen aaien zonder dat mijn handen kleren en alles in huis zwart zien.
Dat ken ik ook, maar daar kies ik dus niet altijd voor

Kennelijk maak je een inschatting van de situatie die niet overeenkomt met de werkelijkheid en ken je de vacht van een shih tzu niet. Prima maar oordeel dan niet zo

-
- Zeer actief
starfleet schreef:Ik kan je vraag niet rijmen met wat je hier schrijft.AnneMarie schreef: 3. zo erg is het nou ook weer niet hoor! Ik zou humpie echt niet altijd helemaal kort willen hebben! Wel merk ik als ie korter geknipt is, hij lekkerder in zijn vel zit!
Anne
ALTIJD of nu met de regenperiode.
-
- Zeer actief
Leuk, mijn buurvrouw heeft een deerhound. En ja, wij gaan ook samen aan de wandel in het bos.Nanna schreef:Kan me niet voorstellen dat een Shih Tzu mixje bulten zand meesleept. Je mag best mijn Deerhound eens een weekje lenen, dan weet je wat een bult zand is...![]()
Over kort scheren moeten we ook niet ál te hysterisch doen, sommige honden vinden het best fijn om van hun lange natte jas verlost te zijn.
Ze zullen er echt niets aan overhouden.
En ik zie altijd nog liever een kortgeschoren hond dan eentje die onbedaarlijk in de klit zit.
Mijn Puli knipte ik ook de vilten af toen ze ouder werd en ze vond het heerlijk. Ik liet de viltjes op zo'n 10 cm. lengte en ze zag er kek uit in haar hoelarokje.
Nadien heeft zij een redelijk schone hond, en ik een drekje. Reden: de mijne is kleiner en zijn buik hangt onder het zand, hij rolt door plassen etc. En de deerhound, die wandelt en blijft erg schoon, die kan zo op de bank liggen

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ja, dat is erg lelijk. Je krijgt een soort kruising tussen een big en een worst. 't Hondje wordt er niet minder aardig van en ziek wordt'ie ook niet. Maar ja, bij veel mensen wil het oog ook wat. Zolang je er voor zorgt dat zijn haar uit de gehoorgang gehaald word, zijn nagels kort blijven en hij geen klitten onder tússen zijn voetzooltjes krijgt moet je verder gewoon doen wat jíj leuk vindt.AnneMarie schreef:Weet iemand of dat lelijk is?
En dat laatste is voor iedereen anders.
-
- Zeer actief
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Benno ging ook regelmatig kort. Hij vond het niet erg, misschien alleen maar fijner omdat ik hem dan minder hoefde te kammen en hij minder takken meesleepte in het bos
Ik heb hem nu wel langer in zijn vacht zitten maar zijn buikje hou ik wel korter (en dan aan de zijkant wat langer).

Zo was ie van de zomer. Sindsdien heb ik hem niet meer getrimd en nu is hij aardig lang. Maar ik moet hem wel iedere 2 weken in bad doen incl. cremespoeling anders is het niet meer bij te houden.

Zo was ie van de zomer. Sindsdien heb ik hem niet meer getrimd en nu is hij aardig lang. Maar ik moet hem wel iedere 2 weken in bad doen incl. cremespoeling anders is het niet meer bij te houden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
- Zeer actief
Benno lijkt erg op mijn hond!
En inderdaad zonder badje kom je er niet, wat mensen ook zeggen over het wel of niet wassen van een hond.
Dit is gewoon een vacht die dat kennelijk nodig heeft.
Ik houd hem gewoon puppylike nu, de pootjes toch wat meer in de haren het buikje kort.
Ik heb ook bv doggen gehad en die gingen nooit in bad
ook een beetje groot om te wassen overigens 
En inderdaad zonder badje kom je er niet, wat mensen ook zeggen over het wel of niet wassen van een hond.
Dit is gewoon een vacht die dat kennelijk nodig heeft.
Ik houd hem gewoon puppylike nu, de pootjes toch wat meer in de haren het buikje kort.
Ik heb ook bv doggen gehad en die gingen nooit in bad

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn border ging ook nooit in bad, daar viel alles uit de vacht. Jips vacht blijft ook vrij schoon uit zichzelf maar bij Benno is het gewoon niet te doen met die lange vacht. Die wordt ook echt helemaal grauw. Jammer maar helaas 

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto